Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v34

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v34. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow
V24: Titus
V25: Thirteenth Floor
V26: Galaxy Quest
V27: Entrapment
V28: Wing Commander
V29: The Astronaut's Wife
V30: Wild Wild West
V31: EdTV
V32: Deep Blue Sea
V33: Austin Powers: The Spy Who Shagged Me

Den här veckan har jag tänkt se ANALYZE THIS. Nästa vecka blir det Notting Hill.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
8mm
American Pie
Angela's Ashes
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Eyes Wide Shut
Insider, The
Inspector Gadget
Iron Giant, The
Magnolia
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Notting Hill
Office Space
Payback
Runaway Bride
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Three Kings

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

Jocke

Man med skägg
Jag har sett kanske inte en film, men miniserien Torchwood - Children of Earth som är fem avsnitt lång och ursprungligen sädens varje kväll under en vecka. Den brukar räknas som S3, fast den inte liknar s1 eller s2 i sin uppbyggnad.
Torchwood är en ganska fri spin-off till Doctor Who som lider av flera saker. Det serien led mest av under s1 och s2 är att den var för korkad och för dålig.

Det ska vara vuxnare, men detta gestaltas mest av att karaktärerna super och knullar ibland, samt att veckans monster ibland också super och knullar.
Det som är bra med serien sen tidigare är att John Barrowman och Eve Myles kopleterar varandra om ett äventyrarpartners och att de flesta återkommande rollerna funkar bra tillsammans.

Så, nu har det gått nåt år sen de svalt mottagna s1 och s2 gick (tror jag).

Alla barn i hela värden börjar säga läskiga saker synkroniserat.
Regeringen anfaller Torchwood-institutet av oklara anledningar.
Nån utomjorning ställer orimliga krav på Malcolm Tucker (som btw senare går och blir doctor who himself).

Det som möjer är så himla dumt. Hela Children of Earth styrs och regeras av en extrem dumhet som brukar vara reserverad för den sämre sortens deckare, eller fantasy.
Det spelar ingen roll hur snygg Captain Jack Harkess är eller att Iandos familj porträtteras fint. Det är förjdjävla korkat helt enkelt. Jag kan inte se förbi dumheterna i varje enskilt steg.

Om de ändå hade omfamnat det korkade, man kan göra så mycket kul med korkat (se tex den otroligt underhållande men stendumma Dolph Lundgrenrullen I come in Peace.)

spolier:

Dessutom det här att de försöker vara mörka och edgey i att utomjordingen vill göra knark av barnen. Det funkade i den korkade Dolph Lundgrenrullen för att KORKAD är en del av premissen.

end spoiler.

TVÅ av FEM. Gör om, Gör rätt. Torchwood - Miracle Day (eller s4 om man så vill) kanske gör det hela bättre.

Bolongo

Herr Doktor
Jocke;n111746 said:
TVÅ av FEM. Gör om, Gör rätt. Torchwood - Miracle Day (eller s4 om man så vill) kanske gör det hela bättre.
Jag minns att jag gillade Children of Earth bättre än så. Skulle ge den en stark trea, mest för stämningen, eftersom logiken som nämnts saknas.

Men Miracle Day var fan så genomusel att jag bojkottar Torchwood för all framtid. Inte för att den lär komma tillbaks, men som en principsak.

krank

Överlag tyckte jag att Torchwood var genomgående njutbart som TV-serie, men miniserierna... not so much.

Det jag skriver kan innehålla spår av SPOILER, så det här är min varning för att inte få skit senare.

Så, jag har tagit mig i den mentala kragen och tittat på Tarantinos 'Django unchained' (2012).

Jamie Foxx spelar alltså Django, som friges från slaveri (i amerikanska södern, innan inbördeskriget) för att bli partner med en prisjägare. De blir vänner och tänker tillsammans friköpa Djangos fru från hennes 'ägare'.
Jag förstår inte att Tarantino, som ju åtminstone brukar få till dialogerna, inte gör Django till den personlighet han borde vara. Är Foxx tilldelad dåligt material eller har han inte vad rollen kräver? Eller är det jag som vill ha en annan film? Jo, jag erkänner: jag hade velat ha en spaghetti-western hyllning, överdrifter hela vägen, ett djup med en rejäl känga åt slavsödern som bonus hade gjort pricken över i.
Django är hjälte för att han är ofrivilligt separerad från sin fru, hon fortfarande är slav och för att han förmodligen älskar henne. Att han blir kallblodig sadist, och imponerar på sin befriade hustru med en storskalig demolering av ett hus, ska övertyga att han också är en både hård och cool hjälte dessutom.
Jag tycker att Tarantino slarvat bort något som borde ha blivit bra mycket bättre än det jag har sett. Även om den är fruktansvärt mycket bättre än 'Death Proof' (jo, jag vet det där med "Grindhouse"...) är den långt ifrån 'Pulp Fiction'.
3/5 för hantverket och några få Tarantino-scener, resten är en vilja att vara bättre än det är.

Ymir

Liten kantbaron
Voldstagg13;n111977 said:
Det jag skriver kan innehålla spår av SPOILER, så det här är min varning för att inte få skit senare.

Så, jag har tagit mig i den mentala kragen och tittat på Tarantinos 'Django unchained' (2012).

Jag tycker att Tarantino slarvat bort något som borde ha blivit bra mycket bättre än det jag har sett. Även om den är fruktansvärt mycket bättre än 'Death Proof' (jo, jag vet det där med "Grindhouse"...) är den långt ifrån 'Pulp Fiction'.
3/5 för hantverket och några få Tarantino-scener, resten är en vilja att vara bättre än det är.
Jag tycker att "Django Unchained" är snudd på ett mästerverk, och skulle kunna skriva en avhandling om hur den behandlar slaveriet bättre än vad den överskattade "12 Years a Slave" gör. Jag har tagit en hel kurs på mastersnivå i det transatlantiska slaveriets historia, så jag anser mig ha visst vatten på fötterna när jag säger detta.

Genom sitt briljanta användande av absurdistiska och anakronistiska grepp, lyckas Tarantino nämligen skapa en lins som -översätter- slavsystemets dekadenta, vidriga absurditet så att moderna betraktare idag, utan historiskt kapital, kan börja förstå det. Istället för att, som typ alla andra anti-slav-filmer någonsin, förfalla till sentimentalitet, ångestvältrande eller moraliska pekpinnar, visar Tarantino att det fanns en slags -perversion- i systemet, och att alla, även de svarta, kunde vara villiga eller ovilliga deltagare i dess strukturer. Jag skulle kunna hålla på hela dan och lista exempel, men det mest framträdande är "husneger"-karaktären i form av Samuel L Jackson, som är ett fullständigt briljant rollporträtt. Vi har även scenen där DiCaprio mer eller mindre ställer frågan direkt till tittarna: "why don't they kill us?", och sedan, medan vi grubblar över de strukturalistiska dimensionerna bakom det, slänger rasbiologiska förklaringar rakt i ansiktet på oss, och därmed belyser hela den rasistiska pseudovetenskapliga världsbilden som desperat rättfärdigade systemet i hundratals år. Vi har även det faktum att Django är gift, vilket hans vän tysken höjer på ögonbrynen åt - det är -tittarna- som höjer på ögonbrynen, för många av oss har inte -fattat- att det fanns en -normalitet- även i livet som slav, att man givetvis sökte den lilla lycka man kunde finna, att man givetvis tillät slavar att gifta sig med varandra och ha familjer, för att de skulle föröka sig och inte vara så miserabla att ångesten tog död på dem. Kritiker har klagat på att Django behöver en vit man för att bli "räddad" - fuck that. Det vore fullständigt jävla icke-trovärdigt annars. Självfallet behöver Django någon med mer socialt och intellektuellt kapital än han själv har för att någonsin få förmåga att ta steget ut ur slaveriet, men så fort han tagit det steget börjar han -omedelbart- göra sina egna val och skapa sig tydlig agens - till exempel när han väljer sina egna kläder. Det är inte på något vis icke-empowering för Django att tysken hjälper honom; tysken klantar ju dessutom senare till det i en situation som totalt fuckar upp saker för Django, som själv klarade av att hålla sig kool. Och sedan har vi saker som mandingo-fightingen, hundarna som sliter ihjäl en förrymd slav, slavinnan som springer runt i porrkort french maid-klänning, en massa sådana detaljer, som tjänar till att visa på den här -dekadensen- och -perversionen- som fanns ingrodd i hela systemet, som trots allt började bli sjukt föråldrat och ansågs vidrigt av sin omvärld redan under tiden då filmen utspelade sig.

Django Unchained är en postmodern, postironisk skildring av det transatlantiska slaveriet, och en fucking briljant sådan, kanske den bästa som någonsin gjorts på film. I övrigt:

Ok, jag tyckte att slutet pajade en hel del av det du skriver om (shootout, sprängning, ridning...), men jag är väl för känslig. Och jag håller med om att den visar upp det historiska slaveriet utan förminskning/försköning, men jag har svårt att få ihop de olika bitarna till en bra filmupplevelse, det blir för splittrat för mig. Men...tack, Ymir. Det gav nya perspektiv och en fördjupning om innehållet som (uppenbarligen) gick över mitt huvud.

krank

Jag har sett Analyze This.

Det är en komedi där en gangster (Robert DeNiro) får psykiska problem och uppsöker en psykiatriker (Billy Crystal). Worlds collide, hilarity ensues.

Fast jag vet inte om det blir så kul egentligen. Å ena sidan är det ju trevligt med den här lite äldre komediformen där humorn liksom ligger i koncepten snarare än att varje scen känns som en sketch med en punchline och utrymme för burkskratt. Varje scen är inte rolig, och det är ett förhållandevis lugnt, ickehysteriskt tempo. Å andra sidan blir de scener som ska vara roliga sällan speciellt skojjiga. Det är mest pinsamhetshumor; jag valde att så gott jag kunde tvinga mig igenom scenerna där Crystal ska låtsas vara gangster och är rätt stolt över att jag lyckades så bra som jag gjorde; jag får väldigt lätt ångest av pinsamma sociala situationer. Jag hyperventilerade men var bara tvungen att gå ut ur rummet 1-2 gånger. Och lyckades tvinga in mig ganska snabbt igen. Så jag är stolt, men roligt var det ju inte.

Konceptet är dock ganska skojjigt; den extrema machokulturen hos stereotypa italienska gangsters kontra den "moderna" intellektuella och mjuka hållningen hos psykiatrikern. Fast det känns som att '99 är ganska sent för att göra en komedi om hur kul det är när folk går till hjärnskrynklare, var inte det mer en 80-talsgrej?

Iallafall. Filmens handling var OK men lite hoppig, skådespeleriet helt okej. Jag tror att man får mer ut av den här filmen om man är bekant med lite gangsterfilm; jag har ju för farao inte ens sett Gudfadern. Gangsters som koncept lämnar mig rätt sval.

Men ja, okej.

BETYG: 3/5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n112228 said:
Jag har sett Analyze This.

Det är en komedi där en gangster (Robert DeNiro) får psykiska problem och uppsöker en psykiatriker (Billy Crystal). Worlds collide, hilarity ensues.
Jag minns att första gången jag såg den här filmen skrattade jag så jag kiknade. Hade jag satt ett betyg då hade det varit en av de bästa komedierna någonsin. Några år senare skulle den gå på TV igen och jag bullade upp med popcorn och läsk och hela köret för en riktigt mysig filmkväll. Jag tror jag fnissade ett par gånger, men överlag satt jag mest och undrade hur fasen jag kunde tycka den var så förbaskat rolig första gången.

krank

Rymdhamster;n112234 said:
Jag minns att första gången jag såg den här filmen skrattade jag så jag kiknade. Hade jag satt ett betyg då hade det varit en av de bästa komedierna någonsin. Några år senare skulle den gå på TV igen och jag bullade upp med popcorn och läsk och hela köret för en riktigt mysig filmkväll. Jag tror jag fnissade ett par gånger, men överlag satt jag mest och undrade hur fasen jag kunde tycka den var så förbaskat rolig första gången.
Jag har exakt samma upplevelse; jag såg den också för länge sen och tyckte den var skitkul. Jag var helt beredd på att sätta en fyra på den.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Night Warriors: Darkstalker's Revenge. Det var en högst förvirrande upplevelse.

Vampyren Demitri Maximoff (Akio Otsuka) har blivit utkastad till människornas värld. Purken som han är så öppnar han portalen till demonvärlden. Där möts han av succubin Morrigan Aensland (Rei Sakuma), som inte alls har lust att lämna över styret över demonvärlden till den jobbiga vampyren, och en episk tvekamp blir resultatet. Den avbryts av robotar som börjar beskjuta både Demitris slott och tvekampen, så Demitri och Morrigan tvingas slåss mot robotar istället.

Nu skulle man kunna tro att det är om det som filmen (som jag misstänker är en sammanklippning av en OVA eller nåt) handlar om, men nej, eller jo, fast bara lite: vi når inte någon direkt upplösning på det innan vi får möta Felicia (Yukana) som krockar med rockstjärnan Lord Raptor (Koichi Yamadera), som mitt under koncerten blir påhoppad av munkar med eldkastare. Munkarna är nämligen trötta på att världen styrs av darkstalkers och att solen har slocknat sedan de tog över. Därför har munkarna samlat sina resurser för att slå tillbaka när Demitri är i demonvärlden. Aha, så det är det filmen handlar om?

Nä, för plötsligt sitter Felicia på ett tåg och har ångest över att ingen kommer på hennes konserter. Uh... så vi hoppar raskt vidare till dhampyren Donovan (Unsho Ishizuka) som går och har ångest över att han har demonblod i ådrorna och nu försöker förlösa sig genom att dräpa darkstalkers. I en by som drabbats hårt av darkstalkers hittar han flickan Anita (Akiko Yajima) som förmodligen har läskiga krafter. När folk går bananas på att det finns darkstalkers och bränner ner kyrkan så skyddar Donovan Anita, och de två ger sig av som om de vore ensamvarg och valp, typ. Okej, börjar vi hitta något som liknar en plott nu?

Nä, för till byn kommer Hsien-ko (Yuko Miyamura) och Mei-ling (Maya Okamoto) med sin hotrod med likbilssläpvagn (!) och hittar spår efter förstörelsen där Donovan och Anita drog fram. De är ute efter att förgöra mörkret och på så sätt möjligen frälsa sin mor (Kumiko Takizawa) som offrade sitt liv och sin själ för att utrota mörkret under den läskiga kometen (Shinji Ogawa). Är det kanske det som är plotten?

Fan vet, för innan vi vet ordet av så möter vi Felicia igen med hennes tåg i en liten håla där hon ska hålla konsert, men det kommer ju ingen. Ingen utom de där robotarna som plötsligt anfaller Felicia. Hon får tokstryk, men då kommer varulven Jon Talbain (Fumihiko Tachiki) in och mosar robotar och Felicia vaknar upp hos en läkare. Felicia är darkstalker, men hon försöker i alla fall bli vän med människor utan att äta upp dem, vilket Jon Talbain tycker är beundransvärt men lönlöst. Som på beställning kommer ett helt pansartåg in i staden för att skydda den. Felicia försöker evakuera folk med sitt tåg men blir bombad av pansartåget, för hon anses vara spion för darkstalkers. När robotarna anfaller så skrotas pansartåget, och Felicia lyckas fly. Eftersom hon fortfarande tror på att människor och darkstalkers kan leva tillsammans så snor hon ammunitionsvagnarna till pansartåget och lurar på så sätt in robotarna att följa efter in i en tunnel, där hon och Jon Talbain spränger tåget och robotarna. Åkej, är det här plotten?

Nej, för nu är vi tillbaka i demonvärlden, där familjen Aensland inser att demonvärlden är hotad av robotarna, och försöker ena demonfamiljerna mot hotet.

---

Det här är nu ungefär halvvägs igenom filmen, och det är nu som jag ger upp att över huvud taget hitta plotten. Istället upptäckte jag att min mentala hälsa mår bäst av att se det som att jag tittar på när någon annan spelar arkadspelet. Det kom en upplösning på slutet som egentligen inte hade ett skit med någon utom två personer som har radats upp hittills. Resten är verkligen bara med för att de var med i arkadspelet som filmen bygger på.

Jag skulle kunna säga saker om Morrigans och (i synnerhet) Felicias karaktärsdesign, men jag har svårt att tänka mig att de kunde vara designade på något annat sätt givet arkadspelet. Jag skulle kunna säga att Hsien-Ko och Mei-Ling mest är systrarna Exposition – visst, de har agens men de är mest bara där för att berätta vad som har hänt. Jag skulle kunna säga att jag inte har kommit på vad Anita egentligen gör i filmen utom möjligen att vara katalysator för Donovan.

Men jag tror jag låter bli att fördjupa mig där. Istället tänker jag nämna slutet, som var väldig väldigt mycket så här:

En lten actionthriller om teknologins och övervakningssamhällets baksidor? 'Echelon Conspiracy' (2008) med Shane West, Edward Burns, Ving Rhames och Sandra De Sousa.
Alltså, det handlar om kommunikationssystem, datorer och övervakning, och mycket är väldigt komplicerat men tydligen busenkelt för unga genier eller också enkelt nog att fatta för tittaren men otänkbart svårt för någon i filmen. Jag känner att manuset kunde ha gjorts på 80-talet, om man gör om/tar bort 2000-tals teknologin. Men jag menar inte att det blir dåligt för det, bara att typen av historia har gått igen.
Faktum är att det flyter på: West är rätt sympatisk, historien får lite tid på sig att utvecklas och huvudpersonen blir inte en grotesk actionhjälte (från att inte ha varit det innan).
Minus är att det inte blir mycket att minnas efter att ha sett den: 3/5.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har sett Captain America: The Winter Soldier Jag skriver mer om det imorgon

krank

Lukas;n112377 said:
Jag har sett Captain America: The Winter Soldier Jag skriver mer om det imorgon

Då väntar jag också med att skriva om den =)

Lukas

Mannen i Gult
I tröst för att ni fått vänta en dag extra kommer här en ganska långt inlägg :)

Okej så det är inte ofta ni hör ifrån mig nu för tiden, men jag håller fortfarande på med mitt Marvel projekt och efter flera veckor med tv-serie tittande är det dags för en film igen.

Vecka 21: Captain America: The First Avenger (2011) + Agent carter (KF)(2013)
Vecka 22: Iron man (2008)
Vecka 23: Iron man 2
Vecka 24: The incredible Hulk (2008) + The consultant (KF) (2011)
Vecka 25: A funny thing happend on the way to Thor´s hammer (KF) (2011)+ Thor (2011)
Vecka 26: The Avengers (2012) + Item 47(KF)(2012)
Vecka 27: Iron man 3 (2013)+ All hail the king (KF) (2014)
Vecka 28: Agents of shield Epi 1-3 (TV)(2013)
Vecka 29: Agents of shield Epi 4-7 (TV)(2013)
Vecka 30: Thor The dark world (2013)
Vecka 31: Agents of shield Epi 8-10 (TV)(2013)
vecka 32: Agents of shield Epi 11-13 (TV)(2014)
Vecka 33: Agents of shield Epi 14-16 (TV(2013)
Vecka 34: Captain america the winter soldier (2014)
Vecka 35: Agents of shield Epi 17-19(TV)(2014)
Vecka 36: Agents of shield Epi 20-22 (TV)(2014)
Vecka 37: Guardians of the galaxy (2014)
Vecka 38: Agents of shield S2 Epi 1-3 (TV)(2014)
vecka 39: Agents of shield S2 Epi 4-6 (TV)(2014)
vecka 40: Agents of shield S2 Epi 7-10 (TV)(2014)
Vecka 41: Agent Carter epi 1-3 (TV)(2015)
vecka 42: Agent Carter epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 43: Agent Carter epi 7-8 (TV)(2015) + Agents of shield S2 Epi 11-12 (TV)(2015)
vecka 44: Agents of shield S2 Epi 13-16 (TV)(2015)
Vecka 45: Daredevil Epi 1-3 (TV)(2015)
Vecka 46: Daredevil Epi 4-6 (TV)(2015)
Vecka 47: Daredevil Epi 7-9 (TV)(2015)
vecka 48: Daredevil Epi 10-13 (TV)(2015)
Vecka 49: Agents of shield S2 Epi 17-19 (TV)(2015)
Vecka 50: Avengers age of ultron (2015)
Vecka 51: Agents of shield S2 Epi 20-22 (TV)(2015)
vecka 52: Ant man (2015)
Vecka 53/1: måste uppdateras längre fram.

Så jag har nu sett Captain america the winter soldier den tredje sista filmen i det här projektet,
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spoilers följer

Handling beskrivet med väldigt för mycket detaljer:
Steve AKA Captain America är ute och joggar och träffar på en Soldat vid namn Sam Wilson (Anthony Mackie), de lär känna varandra och Sam verkar vara en hygglig typ. Steve har en lista på saker folk tipsat han om att han behöver uppleva för att förstå vad han missat. Scenen är så tråkig att jag väljer att fokusera på listan. För den listan väcker frågor, Först och främst så är Star Wars på listan, och jag undrar om Steve när han ser Star Wars kommer upptäcka att Mace Windu är väldigt lik Nick Fury. Sedan känns det som om den här listan helt verkar missa att Marvel universumet tidigare verkat vara ett alternativt universum jämfört med vårt eget. Så det faktum att Howard Stark hade forskning på 40talet som gjorde att han hade en flygande bil har inte påverkat media världen något alls?

Steve teamar sedan upp med Black widow och ett Shield team som inte är det team vi känner igen ifrån tv-serien, För att ta tillbaka en båt som några pirater tagit, Varför detta uppdrag är så viktigt att det fick två Avengers med sig, när många av uppdragen som vi sett i tv-serien som känts viktigare inte fått det är en fråga som inte besvaras. Hurusom helst så räddar de besättningen och räddar lite datorfiler. En av besättningsmännen är Jasper Sittwell (Maximiliano Hernandez ) som vi typ känner igen ifrån tv-serien.

Någonstans här var jag på väg att somna, för gud vad tråkigt allt var upp till den här punkten, och gud vad poänglöst, du skulle kunna skippa hit och inte missa något viktigt.
Men hur som helst utspelar sig nästa scen i Shields högkvarter, och till skillnad ifrån tv-serien så säger de inte location classified, utan vi får exakta koordinater, Där visar Nick, Steve att Shield håller på att bygga tre nya Helicarriers, och parenterar stolt att dessa kommer flyga runt på jorden och skjuta ner alla terrorister innan terroristerna själva hunnit gjort något terroristdåd.
Här blev jag skrämd över Shields ovanligt tydliga/öppna fascism och blev possessivt överraskad över att Steve faktiskt påpekade det. Dock gjorde han det genom att glorifiera USA under andra världskriget och dock så gjorde han det utan att nämna ordet fascism. Men man får väl vara glad för småsakerna här i världen.

Sedan får vi lite scener på museum och med en gammal Carter (Hayley Atwell) och det var scener som skulle varit mysiga om inte Steve var tråkigare än filmjölk med havrefras.

Fury lyckas inte öppna några filer, för att de verkar vara krypterade av honom själv, han väljer därför att uppsöka Försvarsministern??? Alexander Pierce (Robert Redford) och ber honom att få världsrådet att fördröja Fascism planen.

Sedan Blir Fury attackerad på vägen [insert joke about Fury Road here)i en scen som även en surgubbe som jag inte kan låta bli att tycka är skithäftigt, Med falska poliser, lagom realistisk teknik och mycket mindre CGI än marvelfilmerna brukar ha. Det avslutas med att det dyker upp en maskerad man som ser ut som en stereoskopisk tråkig militär skurk.

Fury flyr hem till Steve där han säger att stället kan vara avlyssnat och blir sedan skjuten, Han avslöjar att Shield verkar ha en mullvad, och ger Steve ett USB-minne. Steve ger sig av efter skytten som visar sig vara den maskerade mannen som kommer undan.

Sedan får vi en sjukhus scen där Fury avlider av sina skador, och i en annan filmserie hade detta gjort mig rörd men eftersom alla a-skådisar som har dött i de här filmerna har fått komma tillbaka är jag inte ett dugg orolig.
Steve litar här inte på någon men följer order om att han måste tillbaka till shield på förhör.

Förhöret är ganska kort och det enda spännande som kommer fram är att Fury verkar ha legat bakom pirat attacken (vilket är en plan som verkar urkorkad).
Men på väg ut blir Steve attackerad i hissen vilket är coolt,
Sittwell ser detta och beordrar en insatsstyrka att springa till hissen och arrestera Steve, vilket är förvirrande.
Steve flyr genom att hoppa ut genom fönster och besegra att fighterplan själv, vilket är överdrivet och gör att jag tappar intresse.

Steve blir efterlyst av Shield, och flyr tillsammans med Black Widow för att lyckas jaga efter vintersoldaten som dödade Fury. Samtidigt som Pierce återaktiverar Helicarriers planen.

Steve och Widow får uppfylla troppen ”Fake-Out Make-Out” när de tvingas låssas vara älskare för att undvika upptäckt, jag antar att filmskaparna insåg att de inte hade någon romans i den här filmen och inte kan de ha en Stor kvinnoroll utan att ha en kyss. Så de lyfte in den här.
De tar sig iallafall till en gammal militärbas där de i en källare hittar SHIELDS första kontor, och en skit cool gammal dator.
Datorn visar sig vara medvetandet av Red skull assistent, som Shield anställde efter kriget. Detta är skit coolt. Sedan börjar Datorn med lite Evil Gloating och avslöjar att Hydra återbildades efter kriget inuti Shield, och i hemlighet gav kaoset understöd så att alla människor skulle kännas sig okej med massövervakning och frivilligt säga upp sin frihet.
Jag kan inte bestämma mig för om jag finner denna plan skitcool eller assdum, men efter som den berättas av en cool dator så ger jag scenen tummen upp.

Jag tycker dock att skillnaden mellan HYDRA och SHIELDS planer är så pass små att jag inte riktigt förstå varför ingen rak ut säger det.
Shield Skulle ju döda terrorister innan de begick terrordåd, hur skiljer det sig märkvert ifrån Hydras plan. Förutom att Hydra också kommer attackera Amerikaner?

Steve och Widow flyr sedan till Sam för de litar på honom, De verkar aldrig överväga att fly till Iron man vilket jag tycker känns som det logiska alternativet, men de väljer sam och jag skall inte klaga. För det visar sig att sam coolare än någon karaktär vi sett i någon av de här filmerna, han har nämligen skit häftiga robotvingar. Och han använder dem för att hjälpa.... Vet ni låt oss strunta i handlingen av filmen ett tag, och istället fundera på varför den här coola karaktären inte fått en egen film? Han är ju mycket mer sympatisk och coolare än någon av de huvudpersoner vi sett hittills. Är han mycket mindre populär än de andra eller det bara för att han är Raseficerad? Det faktum att Sams superhjälte alias verkar vara känt som Black Falcon får mig att tro att hans hudfärg anses vara viktig. Seriöst varför behöver han heta Black Falcon varför inte bara Falcon? Med den här namn logiken borde ju Iron man heta White Iron man.

Hur som helst så blir det en fight scen till och jag sitter och istället funderar på hur cool Falcon är, men det visar sig att White Steve känner igen White winter soldaten som sin barndoms kamrat och tidigare armepolare White Bucky.
White Bucky känner ej igen White Steve.
White Steve och White Black Widow blir tillfångatagna av hydra, tack vara att en tv-reporters helikopter filmar vad som händer blir de inte skjutna på plats.
Här tänkte jag ”Okej nu blir White Steves gripande visat på tv nu dröjer det inte länge fören White Iron man och White hawkeye reagerar och försöker kolla upp vad fan som händer.

White Steve och White Widow förs till en hemlig bas, där de får veta att Fury är vid liv, (ÖVERASKNNING DETTA SÅG INGEN KOMMA...) Han ger gruppen tre Mcguffin som de skall installera i Helicarriers för att lösa problemet. White Steve avslöjar också att hans plan innefattar att SHIELD kommer falla sönder, för Hydra verkar ha infiltrerat dem så djupt att det skulle vara för farligt att låta SHIELD fortsätta att existera.
Jag önskade att White Steve hade sagt att SHIELD hela tiden varit lika onda och fascistiska som HYDRA bara att de saknar öppenheten och den fåniga hälsningen (som de inte visar i den här filmen, krävdes de en AI för att de skulle inse hur fånig den var?)

Sedan följer en actionscen jag inte tänker beskriva där White Steve och Falcon stoppar Helicarriers medans White Widow släpper ut alla SHIELDS hemligheter på nätet.

Vi avslutar filmen med att Fury fejkar sin död, White Steve ger sig av för att hitta White Bucky och Allt är fridfullt igen.

CREDITSCENER:
En snubbe jag inte tror vi sett förut forskar på en stav och två tvillingar som verkar ha krafter

Bucky tittar på utställning om Steve och tittar specifikt på den delen som handlar om honom själv.

Tankar:
Jag börjar ge upp på den här kontinuitetsgrejen, inte för att den inte är cool, utan för att den görs så jävla pissdåligt.
Så här har vi filmen som verkligen borde fått saker planterade i TV-serien men verkligen inte fått det.
Först ut så borde tv-serien gett en större roll åt Sittwell, och gett Pierce en roll överhuvudtaget. Så att deras förräderi hade betytt något. För som det är nu, så hinner de inte bli etablerade innan de visar sig vara onda.
Tv-serien borde också ha fått chansen att introducera Winter soldaten, åtminstone legenden om honom. Och om de i en film skall helt plötsligt slänger in Face-off teknik (byta ansikten med folk) så hade de åtminstone kunnat presentera den i tv-serien (om tekniken inte kommer användas där senare kommer jag skrika).
Istället får vi något som inte riktigt känns sammankopplat, men jag kan inte svära för mycket fören jag sett de avsnitt som utspelar sig precis efter (/under?)filmen men just nu känns risken stor att jag kommer svära djupt och länge i min recension av säsong 1 av den serien.

Det känns också att SHIELD är väldigt inkonsekventa över vad som är ett uppdrag som är värt att skicka sina superhjältar på. Båtscenen i början kändes som något som Teamet ifrån serien kunde ta och i serien när de skall fånga in The Clairvoyant så borde de tagit in någon hjälte.
Jag får en stark känsla av att tv-serien prioriteras väldigt mycket lägre av Marvel, för serien verkar inte få ta några beslut som kan påverka framtida filmer. Dels så får de på inga vis introducera karaktärer som blir viktiga i filmerna och dels så får de inte ens avslöja platser för SHIELDS olika baser, så att när filmerna kommer så kan de avslöja att de ligger exakt där de behövs för filmerna.

Men nog om kontinuitet och nu vill jag gnälla på saker filmen gör på helt egna ben.
Som Varför var de tvungna att introducera HYDRA?
Hade det inte varit mycket coolare om Steve hade insätt att SHIELD är hemska och beslutat sig för att ta ner dem. Utan att introducera en hemlig organisation som styr världen ifrån skuggan (ILLUMINATI?) och verkligen bara är marginellt värre än SHIELD själva?

Steve är förövrigt jätte tråkig som karaktär, och utan tvivel hade jag tyckt mycket bättre om filmen om Black Widow var huvudpersonen. Vilket faktiskt väcker frågan varför hon inte var det, i en spionthriller hade det väl ändå varit vettigare med Black Widow som huvudperson än Steve.

Jag tycker också slutet i den här filmen var för lik första filmen, vi hade Steve på en flygande sak, slåss mot en skurk ensam, han besegrar och tvingas ge ordar till en kvinna som står där nere att han måste gå ner med planet.
Här blev han iallafall inte nerfryst, jag var lite rädd där ett tag att han skulle bli det och inte tinas upp fören nästa film guardians of the galaxy som verkar vara en rymdopera.

Så nu tror jag att jag gnällt färdigt, låt oss ta det positiva.

Den här filmen är Cool, inte nog med det den innehåller ond professor AI i gamla datorer, och Falcon, så har Black Widow en jävligt aktiv och bra roll, Inte nog med att hon är en hjälte på samma villkor som Steve . Det är ännu bättre att hon ändå fortsätter att vara kvinnlig, även om det inte kommer fram så mycket.
Jag är irriterad på Kyss scenen men är jäkligt glad att det inte var något mer än så. Det faktum att ingen tjej i denna film blir någons Love intresse är bra.
Så lått oss nu få en Black widow film så blir jag glad.

Den här filmens special effekter känns mycket mer fysiska än CGI, och jag gillar det.
Det gör att Actionscener blir så mycket mer betydelsefullt och gör att jag inte somnar direkt.

Jag är också imponerad över tempot i den här filmen, för förutom filmens lite sega början så bara rullar den på, den håller verkligen ett lagom tempo igenom scenerna och sekvenserna. Det här är verkligen en sådan film jag skulle ifrågasätta en Direktors cut på, för det skulle riskera att förstöra tempot.

Det är förövrigt kul att serien leker lite med andra genres, Den här filmen flörtar ju hejvilt med klassiska spionfilmer, och det var lite lagom mysigt att se. Jag hoppas att få ser mer filmer som lekar med formatet lite.

Slutsats:

Den här filmen var nog den mest intressanta av filmerna som varit i den här serien, (där av att jag skrivit över 2500ord om den) men jag är inte helt såld tyvärr.
Jag tror jag har fastnat för mycket i vad jag vill att den skall vara att jag inte riktigt kan uppskatta den för var den är.

Men den är en bra Actionfilm, en underhållande superhjältespionthriller och förmodligen den bästa filmen Marvel gjort hittills.

Men med det sagt, på grund av en trist huvudperson och en del andra problem så så blir filmen inte speciellt intressant för mig. Men en av få filmer i den här serien jag faktiskt skulle kunna rekommendera till folk som inte är sålda på superhjältar men som gillar actionfilmer.

Så nu väntar vi på att krank skall säga att jag har fel :)

krank

OK, jag såg också Winter Soldier. Min gamla recension gäller fortfarande, liksom betyget.

Tror jag. Jag funderar på om det borde höjas. Inte nu isf.

Så här fokuserar jag på att förklara varför Lukas har fel =)

Lukas;n112580 said:
Handling beskrivet med väldigt för mycket detaljer:
Steve AKA Captain America är ute och joggar och träffar på en Soldat vid namn Sam Wilson (Anthony Mackie), de lär känna varandra och Sam verkar vara en hygglig typ. Steve har en lista på saker folk tipsat han om att han behöver uppleva för att förstå vad han missat. Scenen är så tråkig att jag väljer att fokusera på listan. För den listan väcker frågor, Först och främst så är Star Wars på listan, och jag undrar om Steve när han ser Star Wars kommer upptäcka att Mace Windu är väldigt lik Nick Fury. Sedan känns det som om den här listan helt verkar missa att Marvel universumet tidigare verkat vara ett alternativt universum jämfört med vårt eget. Så det faktum att Howard Stark hade forskning på 40talet som gjorde att han hade en flygande bil har inte påverkat media världen något alls?
Öht är ju den alternativhistoriska grejen väldigt svag överlag; Marvels universum har ju alltid varit typ "exakt vår historia, med vår kultur, men plus superfolk".

Jag tycker om det, för det betyder att det blir mer man känner igen; som tittare känner jag att jag har lättare att identifiera mig med och sympatisera med karaktärer som lever och verkar i en värld jag känner igen, och de popkulturella referesnerna är ett snabbt och effektivt sätt att förankra igenkänning så att superhjältandet inte tar över helt. En del av varför jag gillar superhjältegenren är ju just för att den utspelar sig "här" så att säga. Det vardagliga/bekanta gör att fantastiken känns trovärdig.

Lukas;n112580 said:
Steve teamar sedan upp med Black widow och ett Shield team som inte är det team vi känner igen ifrån tv-serien, För att ta tillbaka en båt som några pirater tagit, Varför detta uppdrag är så viktigt att det fick två Avengers med sig, när många av uppdragen som vi sett i tv-serien som känts viktigare inte fått det är en fråga som inte besvaras.
Det går lätt att besvara: För att Marvel egentligen inte ville ha en TV-serie, men Whedon envisades. Men han fick inte riktigt resurserna för att knyta in allt ordentligt, framför allt till filmer han inte var inblandad i.

Lukas;n112580 said:
Fury lyckas inte öppna några filer, för att de verkar vara krypterade av honom själv, han väljer därför att uppsöka Försvarsministern??? Alexander Pierce (Robert Redford) och ber honom att få världsrådet att fördröja Fascism planen.
Tidigare secretary of defence, i filmen är han "bara" högt uppsatt inom SHIELD typ.

Lukas;n112580 said:
Sedan Blir Fury attackerad på vägen [insert joke about Fury Road here)i en scen som även en surgubbe som jag inte kan låta bli att tycka är skithäftigt, Med falska poliser, lagom realistisk teknik och mycket mindre CGI än marvelfilmerna brukar ha. Det avslutas med att det dyker upp en maskerad man som ser ut som en stereoskopisk tråkig militär skurk.
Ja, den här filmens styrka är helt klart det ganska jordnära våldet. Mer James Bond och Bourne än Thor, så att säga.

Lukas;n112580 said:
Förhöret är ganska kort och det enda spännande som kommer fram är att Fury verkar ha legat bakom pirat attacken (vilket är en plan som verkar urkorkad).
Jag vet inte om vi nånsin fick någon supertydlig klarhet i det där. Black Widow antar ju att Fury anlitade piraterna för att ge henne en ursäkt att sno koderna, presumably för att han redan då var misstänksam men... Äh, jag håller med om att hela piratdelen var filmens svagaste del.

Lukas;n112580 said:
Jag tycker dock att skillnaden mellan HYDRA och SHIELDS planer är så pass små att jag inte riktigt förstå varför ingen rak ut säger det.
Shield Skulle ju döda terrorister innan de begick terrordåd, hur skiljer det sig märkvert ifrån Hydras plan. Förutom att Hydra också kommer attackera Amerikaner?
Alltså, det är ju precis det som är poängen här. Att SHIELD i princip blivit HYDRA, att den sortens övervakning/makt bara resulterar i rädsla och förtryck. Det tyckte jag framgick ganska tydligt. Hela "who watches the watchmen"-grejen, inlånad från spionfilmsgenren.

Så om du inte tycker att någon sade det rakt ut kanske det var för att de inte tyckte att de behövde skriva publiken på näsan med något så relativt uppenbart? =)

Lukas;n112580 said:
Steve och Widow flyr sedan till Sam för de litar på honom, De verkar aldrig överväga att fly till Iron man vilket jag tycker känns som det logiska alternativet, men de väljer sam och jag skall inte klaga. För det visar sig att sam coolare än någon karaktär vi sett i någon av de här filmerna, han har nämligen skit häftiga robotvingar. Och han använder dem för att hjälpa.... Vet ni låt oss strunta i handlingen av filmen ett tag, och istället fundera på varför den här coola karaktären inte fått en egen film? Han är ju mycket mer sympatisk och coolare än någon av de huvudpersoner vi sett hittills. Är han mycket mindre populär än de andra eller det bara för att han är Raseficerad? Det faktum att Sams superhjälte alias verkar vara känt som Black Falcon får mig att tro att hans hudfärg anses vara viktig. Seriöst varför behöver han heta Black Falcon varför inte bara Falcon? Med den här namn logiken borde ju Iron man heta White Iron man.
Alltså... What? Black Falcon? Var får du det ifrån? Han kallas ju Falcon i hela filmen när de använder hans kodnamn, det står inte Black Falcon på foldern med informationen om wingsuiten, och han heter överhuvudtaget inte black falcon. För att citera Wikipedia: " The Falcon is also the first superhero of African descent not to have the word "black" as part of his superhero name".

Sen håller jag inte med dig om Falcon som karaktär, jag tyckte att han kändes lätt inkrystad, det kändes ganska taffligt att han som krigsskadad liksom bara kunde skaka av sig sina (antydda) psykiska problem och bara köra på. Jag tycker att han lider av samma problem som Stark i Iron Man 3 här. Jag tycker att karaktären som sådan är ganska ointressant. Däremot hade jag också gärna sett en egen film med honom, trots att det är lite töntigt att ha en wingsuit som "kraft". Jag menar vafan, Winter Soldier visade ju problemet: ryck eller skada en vinge, så är det liksom kört sen.

Lukas;n112580 said:
Här tänkte jag ”Okej nu blir White Steves gripande visat på tv nu dröjer det inte länge fören White Iron man och White hawkeye reagerar och försöker kolla upp vad fan som händer.
En grej med Marvelfilmer och Marvelserier jag tänker att man får köpa är att ingen av filmerna hade funkat om man hade tagit hänsyn till alla andra filmer samtidigt. Hjältarna är liksom lite för mäktiga för att det ska bli något annat än Avengersfilmer då. Så jag tänker att det säkerligen fanns anledningar till varför Iron Man inte dök upp; han låg kanske nedsupen, eller var för dryg för att svara i telefon, eller whatever. Thor är väl ute i rymden nånstans. Banner gömmer sig. De enda som är på SHIELDS payroll på riktigt är ju Black Widow, Hawkeye och Cap. och Hawkeye var väl iväg på nåt viktigt black op.

Lukas;n112580 said:
Jag önskade att White Steve hade sagt att SHIELD hela tiden varit lika onda och fascistiska som HYDRA bara att de saknar öppenheten och den fåniga hälsningen
Se kommentar längre upp om det här. Jag tycker att hela filmen ÄR en kommentar om typ detta. Sen är det väl egentligen så att innan de byggde de tre helicarrierna och skapade just den onda fascistplanen så vet jag inte om de egentligen visats upp som sådär superfascistoida. Eller?

Lukas;n112580 said:
Det känns också att SHIELD är väldigt inkonsekventa över vad som är ett uppdrag som är värt att skicka sina superhjältar på. Båtscenen i början kändes som något som Teamet ifrån serien kunde ta och i serien när de skall fånga in The Clairvoyant så borde de tagit in någon hjälte.
"Compartmentalization". Teamet är ju super-hemliga även för stora delar av resten av SHIELD, och Fury vill absolut inte att Cap ska få reda på att Coulson inte dog. Så jag tänker att det finns anledningar att hålla isär dem.

Lukas;n112580 said:
Jag får en stark känsla av att tv-serien prioriteras väldigt mycket lägre av Marvel, för serien verkar inte få ta några beslut som kan påverka framtida filmer. Dels så får de på inga vis introducera karaktärer som blir viktiga i filmerna och dels så får de inte ens avslöja platser för SHIELDS olika baser, så att när filmerna kommer så kan de avslöja att de ligger exakt där de behövs för filmerna.
Exakt så, ja. Marvel skiter i serien, i princip. Jag tycker de kan ses rätt separat.

Lukas;n112580 said:
Hade det inte varit mycket coolare om Steve hade insätt att SHIELD är hemska och beslutat sig för att ta ner dem. Utan att introducera en hemlig organisation som styr världen ifrån skuggan (ILLUMINATI?) och verkligen bara är marginellt värre än SHIELD själva?
Det tråkiga skälet är "för att Captain America inte har några andra intressanta skurkar i serien".

Lukas;n112580 said:
Steve är förövrigt jätte tråkig som karaktär, och utan tvivel hade jag tyckt mycket bättre om filmen om Black Widow var huvudpersonen. Vilket faktiskt väcker frågan varför hon inte var det, i en spionthriller hade det väl ändå varit vettigare med Black Widow som huvudperson än Steve.
Marvel vågade väl inte satsa på en film med kvinnlig hjälte. Sen gillar jag grejen med att låta Cap bli systemkritiker och i princip döda SHIELD. Det blir en intressant berättelse tycker jag. Som blivit lite, lite mindre intressant av att ha den mindre idealistiska Widow i huvudrollen. Hon borde få en egen film, men inte den här.

Lukas;n112580 said:
Jag tycker också slutet i den här filmen var för lik första filmen, vi hade Steve på en flygande sak, slåss mot en skurk ensam, han besegrar och tvingas ge ordar till en kvinna som står där nere att han måste gå ner med planet.
Det är ju det som är hela grejen; de återanvänder saker som etablerats tidigare, det blir liksom lätt symboliskt. Man påminns om det som hände förra gången han tog ner Hydra. Jag tänker att det är medvetet, och att det funkar rätt bra.

Krille

Super Moderator
Lukas;n112580 said:
Men nog om kontinuitet och nu vill jag gnälla på saker filmen gör på helt egna ben.
De måste ju spara en plot till Civil War, jueh.

krank

krank;n112582 said:
Sen håller jag inte med dig om Falcon som karaktär, jag tyckte att han kändes lätt inkrystad, det kändes ganska taffligt att han som krigsskadad liksom bara kunde skaka av sig sina (antydda) psykiska problem och bara köra på. Jag tycker att han lider av samma problem som Stark i Iron Man 3 här.
Nu när jag tänker efter vill jag nog modifiera det här; det kan vara så att jag övertolkat situationen. Det sägs kanske aldrig rätt ut att han bär på något speciellt tungt ok i sammanhanget, han kanske bara är och hjälper de som har det jobbigt.

Men då blir han ju i princip Black Steve: teknologiskt förstärkt, idealistisk, patriotisk exsoldat med personlighet och djup som en hösäck.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag har sett Tarkovskijs filmatisering av Stanislaw Lems roman Solaris. Såhär beskrivs den på Wikipedia
Solaris är ett meditativt psykodrama som utspelar sig på en rymdstation i omloppsbana runt en planet som kallas Solaris. Det vetenskapliga arbetet på rymdstation har hamnat i en kris. Psykologen Kris Kelvin reser till stationen för att utvärdera och undersöka situationen, men hemsöks snart av samma typ av hallucinationer som har drabbat de övriga besättningsmedlemmarna.
Och det är väl en ganska vettig beskrivning. Det är rysk konst-scifi på hög nivå och jag älskar det. Fem av fem. Enligt mig ganska exakt femton storleksordningar bättre än Captain America. :wink: