OK, jag såg också
Winter Soldier.
Min gamla recension gäller fortfarande, liksom betyget.
Tror jag. Jag funderar på om det borde höjas. Inte nu isf.
Så här fokuserar jag på att förklara varför Lukas har fel =)
Lukas;n112580 said:
Handling beskrivet med väldigt för mycket detaljer:
Steve AKA Captain America är ute och joggar och träffar på en Soldat vid namn Sam Wilson (Anthony Mackie), de lär känna varandra och Sam verkar vara en hygglig typ. Steve har en lista på saker folk tipsat han om att han behöver uppleva för att förstå vad han missat. Scenen är så tråkig att jag väljer att fokusera på listan. För den listan väcker frågor, Först och främst så är Star Wars på listan, och jag undrar om Steve när han ser Star Wars kommer upptäcka att Mace Windu är väldigt lik Nick Fury. Sedan känns det som om den här listan helt verkar missa att Marvel universumet tidigare verkat vara ett alternativt universum jämfört med vårt eget. Så det faktum att Howard Stark hade forskning på 40talet som gjorde att han hade en flygande bil har inte påverkat media världen något alls?
Öht är ju den alternativhistoriska grejen väldigt svag överlag; Marvels universum har ju alltid varit typ "exakt vår historia, med vår kultur, men plus superfolk".
Jag tycker om det, för det betyder att det blir mer man känner igen; som tittare känner jag att jag har lättare att identifiera mig med och sympatisera med karaktärer som lever och verkar i en värld jag känner igen, och de popkulturella referesnerna är ett snabbt och effektivt sätt att förankra igenkänning så att superhjältandet inte tar över helt. En del av varför jag gillar superhjältegenren är ju just för att den utspelar sig "här" så att säga. Det vardagliga/bekanta gör att fantastiken känns trovärdig.
Lukas;n112580 said:
Steve teamar sedan upp med Black widow och ett Shield team som inte är det team vi känner igen ifrån tv-serien, För att ta tillbaka en båt som några pirater tagit, Varför detta uppdrag är så viktigt att det fick två Avengers med sig, när många av uppdragen som vi sett i tv-serien som känts viktigare inte fått det är en fråga som inte besvaras.
Det går lätt att besvara: För att Marvel egentligen inte ville ha en TV-serie, men Whedon envisades. Men han fick inte riktigt resurserna för att knyta in allt ordentligt, framför allt till filmer han inte var inblandad i.
Lukas;n112580 said:
Fury lyckas inte öppna några filer, för att de verkar vara krypterade av honom själv, han väljer därför att uppsöka Försvarsministern??? Alexander Pierce (Robert Redford) och ber honom att få världsrådet att fördröja Fascism planen.
Tidigare secretary of defence, i filmen är han "bara" högt uppsatt inom SHIELD typ.
Lukas;n112580 said:
Sedan Blir Fury attackerad på vägen [insert joke about Fury Road here)i en scen som även en surgubbe som jag inte kan låta bli att tycka är skithäftigt, Med falska poliser, lagom realistisk teknik och mycket mindre CGI än marvelfilmerna brukar ha. Det avslutas med att det dyker upp en maskerad man som ser ut som en stereoskopisk tråkig militär skurk.
Ja, den här filmens styrka är helt klart det ganska jordnära våldet. Mer James Bond och Bourne än Thor, så att säga.
Lukas;n112580 said:
Förhöret är ganska kort och det enda spännande som kommer fram är att Fury verkar ha legat bakom pirat attacken (vilket är en plan som verkar urkorkad).
Jag vet inte om vi nånsin fick någon supertydlig klarhet i det där. Black Widow antar ju att Fury anlitade piraterna för att ge henne en ursäkt att sno koderna, presumably för att han redan då var misstänksam men... Äh, jag håller med om att hela piratdelen var filmens svagaste del.
Lukas;n112580 said:
Jag tycker dock att skillnaden mellan HYDRA och SHIELDS planer är så pass små att jag inte riktigt förstå varför ingen rak ut säger det.
Shield Skulle ju döda terrorister innan de begick terrordåd, hur skiljer det sig märkvert ifrån Hydras plan. Förutom att Hydra också kommer attackera Amerikaner?
Alltså, det är ju precis det som är poängen här. Att SHIELD i princip blivit HYDRA, att den sortens övervakning/makt bara resulterar i rädsla och förtryck. Det tyckte jag framgick ganska tydligt. Hela "who watches the watchmen"-grejen, inlånad från spionfilmsgenren.
Så om du inte tycker att någon sade det rakt ut kanske det var för att de inte tyckte att de behövde skriva publiken på näsan med något så relativt uppenbart? =)
Lukas;n112580 said:
Steve och Widow flyr sedan till Sam för de litar på honom, De verkar aldrig överväga att fly till Iron man vilket jag tycker känns som det logiska alternativet, men de väljer sam och jag skall inte klaga. För det visar sig att sam coolare än någon karaktär vi sett i någon av de här filmerna, han har nämligen skit häftiga robotvingar. Och han använder dem för att hjälpa.... Vet ni låt oss strunta i handlingen av filmen ett tag, och istället fundera på varför den här coola karaktären inte fått en egen film? Han är ju mycket mer sympatisk och coolare än någon av de huvudpersoner vi sett hittills. Är han mycket mindre populär än de andra eller det bara för att han är Raseficerad? Det faktum att Sams superhjälte alias verkar vara känt som Black Falcon får mig att tro att hans hudfärg anses vara viktig. Seriöst varför behöver han heta Black Falcon varför inte bara Falcon? Med den här namn logiken borde ju Iron man heta White Iron man.
Alltså... What? Black Falcon? Var får du det ifrån? Han kallas ju Falcon i hela filmen när de använder hans kodnamn, det står inte Black Falcon på foldern med informationen om wingsuiten, och
han heter överhuvudtaget inte black falcon. För att citera Wikipedia: " The Falcon is also the first superhero of African descent not to have the word "black" as part of his superhero name".
Sen håller jag inte med dig om Falcon som karaktär, jag tyckte att han kändes lätt inkrystad, det kändes ganska taffligt att han som krigsskadad liksom bara kunde skaka av sig sina (antydda) psykiska problem och bara köra på. Jag tycker att han lider av samma problem som Stark i Iron Man 3 här. Jag tycker att karaktären som sådan är ganska ointressant. Däremot hade jag också gärna sett en egen film med honom, trots att det är lite töntigt att ha en wingsuit som "kraft". Jag menar vafan, Winter Soldier visade ju problemet: ryck eller skada en vinge, så är det liksom kört sen.
Lukas;n112580 said:
Här tänkte jag ”Okej nu blir White Steves gripande visat på tv nu dröjer det inte länge fören White Iron man och White hawkeye reagerar och försöker kolla upp vad fan som händer.
En grej med Marvelfilmer och Marvelserier jag tänker att man får köpa är att ingen av filmerna hade funkat om man hade tagit hänsyn till alla andra filmer samtidigt. Hjältarna är liksom lite för mäktiga för att det ska bli något annat än Avengersfilmer då. Så jag tänker att det säkerligen fanns anledningar till varför Iron Man inte dök upp; han låg kanske nedsupen, eller var för dryg för att svara i telefon, eller whatever. Thor är väl ute i rymden nånstans. Banner gömmer sig. De enda som är på SHIELDS payroll på riktigt är ju Black Widow, Hawkeye och Cap. och Hawkeye var väl iväg på nåt viktigt black op.
Lukas;n112580 said:
Jag önskade att White Steve hade sagt att SHIELD hela tiden varit lika onda och fascistiska som HYDRA bara att de saknar öppenheten och den fåniga hälsningen
Se kommentar längre upp om det här. Jag tycker att hela filmen ÄR en kommentar om typ detta. Sen är det väl egentligen så att innan de byggde de tre helicarrierna och skapade just den onda fascistplanen så vet jag inte om de egentligen visats upp som sådär superfascistoida. Eller?
Lukas;n112580 said:
Det känns också att SHIELD är väldigt inkonsekventa över vad som är ett uppdrag som är värt att skicka sina superhjältar på. Båtscenen i början kändes som något som Teamet ifrån serien kunde ta och i serien när de skall fånga in The Clairvoyant så borde de tagit in någon hjälte.
"Compartmentalization". Teamet är ju super-hemliga även för stora delar av resten av SHIELD, och Fury vill absolut inte att Cap ska få reda på att Coulson inte dog. Så jag tänker att det finns anledningar att hålla isär dem.
Lukas;n112580 said:
Jag får en stark känsla av att tv-serien prioriteras väldigt mycket lägre av Marvel, för serien verkar inte få ta några beslut som kan påverka framtida filmer. Dels så får de på inga vis introducera karaktärer som blir viktiga i filmerna och dels så får de inte ens avslöja platser för SHIELDS olika baser, så att när filmerna kommer så kan de avslöja att de ligger exakt där de behövs för filmerna.
Exakt så, ja. Marvel skiter i serien, i princip. Jag tycker de kan ses rätt separat.
Lukas;n112580 said:
Som Varför var de tvungna att introducera HYDRA?
Hade det inte varit mycket coolare om Steve hade insätt att SHIELD är hemska och beslutat sig för att ta ner dem. Utan att introducera en hemlig organisation som styr världen ifrån skuggan (ILLUMINATI?) och verkligen bara är marginellt värre än SHIELD själva?
Det tråkiga skälet är "för att Captain America inte har några andra intressanta skurkar i serien".
Lukas;n112580 said:
Steve är förövrigt jätte tråkig som karaktär, och utan tvivel hade jag tyckt mycket bättre om filmen om Black Widow var huvudpersonen. Vilket faktiskt väcker frågan varför hon inte var det, i en spionthriller hade det väl ändå varit vettigare med Black Widow som huvudperson än Steve.
Marvel vågade väl inte satsa på en film med kvinnlig hjälte. Sen gillar jag grejen med att låta Cap bli systemkritiker och i princip döda SHIELD. Det blir en intressant berättelse tycker jag. Som blivit lite, lite mindre intressant av att ha den mindre idealistiska Widow i huvudrollen. Hon borde få en egen film, men inte den här.
Lukas;n112580 said:
Jag tycker också slutet i den här filmen var för lik första filmen, vi hade Steve på en flygande sak, slåss mot en skurk ensam, han besegrar och tvingas ge ordar till en kvinna som står där nere att han måste gå ner med planet.
Det är ju det som är hela grejen; de återanvänder saker som etablerats tidigare, det blir liksom lätt symboliskt. Man påminns om det som hände förra gången han tog ner Hydra. Jag tänker att det är medvetet, och att det funkar rätt bra.