Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v39

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v39. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow
V24: Titus
V25: Thirteenth Floor
V26: Galaxy Quest
V27: Entrapment
V28: Wing Commander
V29: The Astronaut's Wife
V30: Wild Wild West
V31: EdTV
V32: Deep Blue Sea
V33: Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
V34: Analyze This
V35: Notting Hill
V36: Runaway Bride
V37: The Iron Giant
V38: Magnolia

Den här veckan har jag tänkt se 8 MM. Nästa vecka ser jag nog The Mummy, för jag kan behöva lite stendum effekt-action.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
American Pie
Angela's Ashes
Bicentennial Man, The
Boondock Saints
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Eyes Wide Shut
Insider, The
Inspector Gadget
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
Mummy, The
My Favorite Martian
Office Space
Payback
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Three Kings

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Mad Max: Beyond Thunderdome.

Detta är... en okej film. Den är två potentiellt bra filmer sammansydda till en. Där finns riktigt grymma scener och bilder, men handlingen saknar en ordentlig röd tråd.

Med ett ord: Plottrigt.

Varning: Spoilers
Okej: Handling #1: Mad Max får sin skit stulen och kommer till en korrumperad handelsstad. Stadens ledare vill att han har ihjäl någon för henne. Det är lite luskande efter svagheter, sedan så muckar Max med den han ska döda och så är det TWO MEN ENTER, ONE MAN LEAVES!
WELCOME TO ANOTHER EDITION OF THUNDERDOME!

En fet fightscen, sedan så blir det en liten twist, Max kickas ut ur staden.

Handling #2: Max stöter på en stam (unga) som har gått full grottmänniskor. De söker ett nytt hem (er, typ, det är lite luddigt men de verkar vilja gå i någon riktning tills de hittar något). Förvecklingar sker och de kommer efter en fajt med folket i handling #1 till en storstad som definitivt inte kommer att döda dem inom några år.

Okej, så vad har vi här? Första handlingen är en solklar kandidat till Yojimbo, En Handfull Dollar eller Last Man Standing. Främling kommer till stad, två faktioner som kämpar om styret. Men de kastar bort det helt (antagligen för att de vill köra den andra handlingen) och kör något kort som ändå tar rätt mycket tid. Hade de kortat ner den här biten och lagt mer fokus på handling #2 så hade den röda tråden antagligen varit tydligare.

Den andra handlingen kunde de byggt ut med en vandrande stam, vildar i ödemarken, med Mad Max som en bifigur som dyker upp. Personligen tycker jag de kunde skippat berätta-hela-backstoryn-med-dockteater som de gjorde och kört flashback med blandade grottmålningar och verkliga bilder. Den andra handlingen är också outvecklad.

Sedan finns det en biljakt... Typ. Den känns mest med för sakens skull, för att det är sånt i Mad Max. Det är inte tråkigt men det finns ingen känsla av risk eller insats. Respekt för dressin-snubben dock (som var med tidigare).

Och risk är en annan sak som saknas här. En protagonist dör, mest som en parantes, och sedan är det de Glada Ungarnas Gäng Som Härjar efter de kommer till handelsstaden. Och ingen skurk känns egentligen farlig. Road Warrior gjorde det här rätt - den var rentav mordisk.

Och vad fan är det med alla ungar på en plats? Inte för att de är dåliga skådisar, men det blir helt sjuk dissonans.

Betyg: Okej. Kunde varit två bättre filmer. Kunde varit en bra film om de vågat lite. 3.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Korpen Flyger. Det var en sån söndag igår.

I en irländsk björkskog härjar en bunt vikingar och har inte ihjäl en rödhårig pilt. Det visar sig vara ett misstag, för tjugo-ish år senare dyker en rödhårig hämnare (Jakob Thor Einarsson) upp på Island och sår split mellan de båda vikingavännerna (Helgi Skúlason och Flosi Ólafsson) som en gång i tiden härjade på Irland och tog hans syster (Edda Björgvinsdóttir) som frilla och slav. Sen följer i stort sett en Yojimbo, fast med torsksmak.

---

Ja, vi har sett den förut, och fnissat åt hur det låter "tjing!" när man drar knivar ur folks mun och tyckt att "thungur knívur" är typ det hårdaste nånsin. Och vi har påpekat att den i stort sett är just Yojimbo eller Last Man Standing eller För en handfull dollar, fast på Island. Vi har påpekat att produktionsvärdena knappt räcker till film och hästmat. Vi har myst över pop-varianterna av Á Sprengisandi ("Ridom ridom") och de råa primitiva tonerna i Thors hednatempel. Det är inte nytt.

Vad som är nytt är sammanhanget då jag råkade se den. På grund av Järn är jag inne i en sån där period då allt med vikingatema konsumeras och korreleras och sammanställs och analyseras. Korpen Flyger är en rätt enkel film, med ett snudd på övertydligt kristet budskap: hämnd föder bara hämnd, och det hjälper liksom inte att begrava vapnen efter att man har hämnats. Det är hämnden som måste begravas, inte vapnen.

Samtidigt råkade jag läsa Vinland Saga, en vikinga-manga av Makoto Yukimura, där huvudpersonen Thorfinn plågas av spökena från alla de som han har dödat och därför inte vill döda mer – något som han säger går emot allt vad det innebär att vara viking. Styrka är rikedom, men det finns inte mycket sådant i det karga Norden, så man plundrar och rövar för rikedom och styrka, man tränar sina söner att fortsätta i sina fäders spår, och att inte vilja ta till våld är svaghet.

Så jag undrar om inte poängen i Korpen Flyger är missriktad. Thors son gräver inte upp Gästs vapen för att hämnd föder hämnd, utan för att han är Thors son. Går han inte i viking för hämnd så gör han det förr eller senare för plundrande i alla fall. För pojken är trots allt son till en viking.

krank

Jag såg 8mm igår, men det var så sent att jag inte orkade skriva om den sen. Jag sköt nämligen på tittandet till allra sista sekunden; kom på det 22:00 precis då jag egentligen tänkt gå och lägga mig...

Hursomhelst; Nicholas Cage rör sig genom vad som känns som en rätt oinsatt persons ytliga föreställningar om hur porrbranschen och undergroundporrbranschen ser ut. En del känns rimligt; som porrproducentens kontor och att branschen trots allt är ganska liten (liten nog för att ett random porrbutiksbiträde kan föra huvudpersonen mer eller mindre direkt till hans slutmål). Annat känns väldigt mycket... jag vet inte. Som en ganska svensson-aktig fantasi om hur saker ser ut. Svärtan känns ganska påklistrad.

Men annars tycker jag ändå att det är en ganska effektiv historia om en privatdetektiv med fru och liten bebis som via ett uppdrag att ta reda på om en misstänkt snuffilm är äkta beger sig in i ett träsk som förvandlar honom mer än han förvandlar det. Filmen är mörk och grynig och temat mörkt. Det är en del naket - rentav skymtar en snopp förbi, annars brukar det ju mest vara tuttar i sådana här sammanhang. Cake är ingen stjärnskådis, men alla omkring honom gör ett såpass bra jobb att det väger upp.

Det är tydligt att filmen har ett antal budskap den vill få fram. Jag har inget emot det; i synnerhet inte eftersom minst ett av dem handlar om hur makt korrumperar.

Jag gillar att det visar sig att snuffilmer i allmänhet - som IRL - är urban myths men att den rike snubben betalat en miljon för att det skulle produceras en. Just det här med att "snuff tas på allvar" var annars en av de där grejerna som sänkte trovärdigheten hos filmen lite för mig.

Så jag tycker nog om den här filmen, på det hela taget. Man ska nog inte se den om man inte gillar grisigheter, men det är ingen splatterrulle även om det absolut förekommer både sex och våld och våldssex och sexvåld. Jag antar att om man har "god smak" kan man tycka att det känns lite överdrivet, påklistrat och effektsökande, men mig gör det inget för jag har ganska dålig smak.

BETYG: 4/5