Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2015 v42

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v42. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

Vecka 7 påbörjades TEMA: 1999.

V7: Stigmata
V8: Mystery Men
V9: Ninth Gate
V10: American Beauty
V11: Being John Malkovich
V12: Fight Club
V13: The Bone Collector
V14: The Matrix
V15: eXistenZ
V16: Dogma
V17: End of Days
V18: The Sixth Sense
V19: Stir of Echoes
V20: The Green Mile
V21: The Haunting
V22: House on Haunted Hill
V23: Sleepy Hollow
V24: Titus
V25: Thirteenth Floor
V26: Galaxy Quest
V27: Entrapment
V28: Wing Commander
V29: The Astronaut's Wife
V30: Wild Wild West
V31: EdTV
V32: Deep Blue Sea
V33: Austin Powers: The Spy Who Shagged Me
V34: Analyze This
V35: Notting Hill
V36: Runaway Bride
V37: The Iron Giant
V38: Magnolia
V39: 8mm
V40: Payback
V41: The Mummy

Den här veckan tänker jag se Boondock Saints. Nästa vecka ser jag nog... Hm. Preliminärt Office Space, tror jag.

Det här är de jag tänkt se; upptäcker jag att nån annan vill se samma film så prioriterar jag den, annars kör jag lite utifrån vad jag råkar hitta på Netflix eller råkar köpa på blu-ray. Eller råkar ha hemma.

10 Things I Hate About You
13th Warrior
200 Cigarettes
American Pie
Angela's Ashes
Bicentennial Man, The
Boys Don't Cry
Breakfast of Champions
Cruel Intentions
Eyes Wide Shut
Insider, The
Inspector Gadget
Man on the Moon
Midsummer Night's Dream, The
My Favorite Martian
Office Space
South Park: Bigger, Longer & Uncut
Star Wars Episode 1
Summer of Sam
Talented Mr. Ripley, The
Teaching Mrs. Tingle
The World Is Not Enough
Thin Red Line, The
Three Kings

Utspelar sig 1999:
Blair Witch Project 2
Strange Days
Frequency
Highlander II

Jag kommer inte ihåg om nån annan skrivit om den här...'Mysteria' (2011), med Robert Miano, Meadow Williams, Michael Rooker m.fl.
En manusförfattare på dekis i Hollywood, lever på gränsen och riskerar att bli vräkt, blir inblandad i ett mordfall, verkligheten och vad som är sant börjar få flytande gränser...ungefär så. Många frågetecken rätas inte ut (eller så fattade jag inte varje sväng i storyn), men det är en sån film - utan det skumma och märkliga återstår inte en historia över det mediokra.
Den stora behållningen är huvudpersonen, Robert Miano gör vraket till författare perfekt. Kul med kända till halvkända skådisar runtom som får göra roller de uppenbarligen trivs och kan glänsa med. Filmen har brister, men den 'fungerade' för mig: 4/5.
(+ lite gnäll...)
Det som däremot stör mig: DVD-omslaget är falsk marknadsföring. Danny Glover och Billy Zane, båda i biroller utan större betydelse mer än att dom är bra, är på omslaget och ger sken av att ha huvudrollerna. Martin Landau står med namn, men är med mindre och gör mindre för filmen än både Rooker och Williams.
Jag är inte kändiskåt, jag köper inte pga. av namnen, men man borde väl kunna begära att den tydliga huvudrollsinnehavaren ska vara på omslaget istället för kändisskådespelarna! Eller, åtminstone, bland dem.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har slutligen sett Jupiter Ascending.

Jag förväntade mig många saker av den här filmen, men att bli uttråkad var inte en av dem. Men det blev jag. Well, till och från i alla fall. Så fort det blev action, faktiskt. Men bitarna som inte var action var i alla fall rätt bra. Jag gillar mycket av idéerna bakom, och en del av teknologin är rätt cool. De bevingade ödlorna var häftiga, det "ålderslösa" utseendet på adelsfolket var nice. Jag gillade byråkratin även om jag tyckte det var tråkigt att advokat Bob verkade bli så frustrerad av det. Jag tycker att det hade varit coolare om han varit speciellt framtagen för att kunna navigera det lagliga träsket och dessutom älskat det. Nästan att all byråkrati existerat mer för att rättfärdiga tillverkningen och försäljningen av advokatrobotar snarare än för att den varit nödvändig. Typ en byråkratisk scam =)

Det är kanske möjligt att jag ser om den om inte allt för lång tid för att slita ur alla potentiella sci-fi-kampanjsidéer jag kan ur den.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har i jubileums tiderna sett Rocky horror picture show.

För att vara så kortfattad som möjligt: En feber sexdröm, som på egenhand inte är en bra film, men som en kultfilm har en plats i historien

Krille

Super Moderator
Jag har sett Thor: Tales of Asgard.

Thor (Matt Wolf) är ung, frustrerad och curlad – hans träningsfajter på arenan är fejk och han får spö av stallflickan Sif (Tara Strong) och längtar till att få uppleva riktiga äventyr! Så med hjälp av halvbrorsan Loki (Rick Gomez) smiter han ombord på båten som De Tre Krigarna Fandral (Alistair Abel), Hogun (Paul Dobson) och Volstagg (Brent Chapman) drar iväg med för att patrullera Asgards gränser – mot pappa Odins (Chris Britton) order.

Thor tar befälet över patrullen och sätter efter Surturs svärd, och tänder därmed en urgammal konflikt mellan Jotunheim och Asgard igen.

---

Jag blev positivt överraskad av den här animerade inkarnationen av Marvel-Thor. "Positivt överraskad" säger ju inte så mycket egentligen – jag hade förväntat mig skräp, men fick rätt okej fredagsunderhållning, så på så sätt var det en positiv överraskning. Den började svagt med rätt kass fajtanimation och fula bakgrunder, men filmen tog sig och presenterade ett high fantasy-äventyr (dock inte så mycket space fantasy) och en rätt ordentlig mognadsresa hos den unge Thor. Det var ganska gott om oväntade twister och vändningar i storyn, och voice actingen var ju kompetent.

Men jag fick lite blodad tand av Thor, så jag ska nog leta de andra animerade Marvel-filmerna nån gång.

SPOILER-VARNING

Sci-fi: 'Stranded' (2013), med Christian Slater, Amy Matysio m.fl.
En malmbrytningsbas på månen råkar ut för ett meteorregn, vilket utlöser en krissituation. Filmen inleder med att basen skadas och snabbt måste räddas för att köpa tid, att den måste evakueras står klart väldigt snabbt. Sedan går filmen över i en Alien/The Thing (och lite andra filmer där rymdisar tar folks utseenden och/eller kroppar för sina egna syften) kopia, lite omstuvat och detaljändrat men inte direkt originellt.
Det fungerar trots allt rätt bra. Det jag tycker är synd är att om filmmakarna vågade lita på publiken, kunde de gjort en klaustofobisk, paranonoiditetsdriven skräckfilm i rymdbasmiljö, istället för en genretypisk film med nämnda inslag enligt mallar. Men jag begär för mycket av en begränsad produktion.
En film man möjligen kommer ihåg för enstaka scener, mer än helheten: 3/5.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Har sett Chappie.

Alltid kul att se die antwoort, och filmen var överlag rätt bra. Jag säger rätt bra, för jag är nog inte så intresserad av att se första halvan igen. Andra halvan tycke jag däremot var riktigt jäkla bra, och här har vi en film där jag faktiskt är riktigt sugen på att se uppföljare utifrån de förutsättningar som filmen slutade med.

Inte så troligt kanske, men man kan ju drömma =)

Betyg: 3/5 eller 4/5, jag velar lite. Säg 3,5/5.

krank

Jag satt uppe till halv ett inatt (dålig vana detta, att vänta till sista sekunden) och kollade på Boondock Saints.

Det är en ganska tafflig rulle som handlar om ett par irländska bröder som får någon form av religiös knäpp och börjar vigilante-döda skurkar.

Filmen har några actionscener som skulle varit snygga om filmen kommit en 4-5 år tidigare och ett ganska hyfsat skådespeleri givet förutsättningarna.

Manuset är tunnt och verkar skrivet uteslutande på premissen "öh! Vet du vad som skulle vara en ASFET scen". Ett par av de mer onödiga scenerna verkar mer handla om att manusförfattaren fått en fix idé om att något skulle vara roligt eller så, och så var det inte så roligt. Det här är som en Tarantinofilm men utan allt det som gör Tarantinofilmer bra. Det är osammanhängande, inkonsekvent (ibland jordnära och gritty, ibland funkar plötsligt filmknep) och virrigt.

Det finns ett frö som hade kunnat bli en bra film här. Jag tycker om strukturen där det klipps mellan Willem DaFoes allt mer frustrerade FBI-agent och brödernas actionscener. Framför allt gillar jag när filmen går från brödernas förberedelser, till att agenten undersöker brottsplatsen. Det finns en del snygga klipp av det slaget.

Tyvärr spattar DaFoes karaktär ur alldeles för mycket mot slutet, och filmen blir av med den lilla röda tråd den hade och så försöker de göra något slags Natural Born Killers-grej utan att ha fattat Natural Born Killers.

Det här är som ett manus jag skulle ha skrivit i gymnasiet, om jag typ sett Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Pulp Fiction, Natural Born Killers och Resevoir Dogs precis innan.

Oh well, det är lite kul att få se Ron Jeremy stå och äckla sig iaf.

BETYG: 2/5

Jag har sett om The Fellowship of the Ring, extended version. Efter att ha drabbats av först någon slags agan om ringen överdos efter Konungens Återkomst kom ut, och blivit grundligt besviken av the Hobbit, trodde jag att skulle hata filmerna för evigt.

Kändes dock kul att se om den första rullen, klart över förväntan, även om skådespeleriet är sjukt styltigt och man vet vad som skall hända hela tiden. 4/5