Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v14

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v14. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Själv kommer jag att iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att jag främst ser till att de film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Lukas

Mannen i Gult
Jag tror jag kommer ta och göra ett miniprojekt där jag tar och ser om original Spider-man trilogin.
Jag känner att det skall bli kul att gå tillbaka och se dem efter att tagit mig igenom alla MCU filmer, och se om jag tycker de håller ihop idag.

Sedan läste jag nyss det här:
http://www.themarysue.com/spider-man-trilogy-gender-roles/

Och det fick mitt intresse för att se om trilogin att slå i taket.

krank

Lukas;n172672 said:
Jag tror jag kommer ta och göra ett miniprojekt där jag tar och ser om original Spider-man trilogin.
Jag känner att det skall bli kul att gå tillbaka och se dem efter att tagit mig igenom alla MCU filmer, och se om jag tycker de håller ihop idag.

Sedan läste jag nyss det här:
http://www.themarysue.com/spider-man-trilogy-gender-roles/

Och det fick mitt intresse för att se om trilogin att slå i taket.
Oj, det kanske jag också borde göra. Jag har ju hela trilogin hemma. Försöker hinna med att klämma ettan innan veckan är slut, då.

Lukas

Mannen i Gult
krank;n172686 said:
Oj, det kanske jag också borde göra. Jag har ju hela trilogin hemma. Försöker hinna med att klämma ettan innan veckan är slut, då.
om det är bättre för dig är jag okej med att säga att vi kan börja nästa vecka

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Min lust att se om filmerna är fortsatt på minus, men det är nice att se någon hålla med om varför Venom var den bästa skurken i dem :D

Lukas

Mannen i Gult
Xhakhal;n172723 said:
Min lust att se om filmerna är fortsatt på minus, men det är nice att se någon hålla med om varför Venom var den bästa skurken i dem :D

Jag tror inte jag sett dem sedan de gick på bio. och första kom ju när jag var 9 så de kanske inte är så bra som jag tyckte då :)

krank

Lukas;n172705 said:
om det är bättre för dig är jag okej med att säga att vi kan börja nästa vecka

Faktum är att jag just kollade, och jag har tydligen inte alls sett spindelmannentrilogin i filmklubben tidigare. Mitt potentiella problem var ju att behöva klämma två filmer per vecka (en spidde och en ny film), men det ser ut som att jag bara behöver se en film per vecka. Så... då hinner jag garanterat.

Jocke

Man med skägg
Av vad som bäst kan beskrivas som lathet så såg jag Get Hard (2015) med Will Farrell i huvudrollen. Jag tänkte att jag brukar gilla när han säger jätteknasiga grejer. Det blir dock inte så mycket av den varan. Det var en poänglös film, utan någon större behållning alls. Alison Brie var med och hon är ju i regel bra och/eller rolig. Dock hade hon inget manus att jobba med värt namnet, så det var platt fall där med. Det tar sig lite i slutet av andra akten men överlag är det en typisk 2 av 5 med lite för många skämt om fängelsevåldtäkt.

Med lite flyt lyckas jag gå och se 10 Cloverfield Lane i helgen. Den hoppas jag på.

Krille

Super Moderator
Jag har fortsatt mitt Lone Wolf and Cub-tema och sett Babycart at the River Styx.

Itto Ogami (Tomisaburo Wakayama) dräller runt i landet sedan förra filmen med sin son Daigoro (Akihiro Tomikawa), och klanen Yagyu har liksom tröttnat på att han gör det och skickar ut Kurokuwa-ninjorna för att ha ihjäl honom. Det har gått skitdåligt för männen, så istället skickas Akari Yagyu-klanen ut, en klan med kvinnliga lönnmördare, för att ha ihjäl honom. Det går ungefär lika dåligt, men det för åtminstone in kvinnornas ledare Sayaka (Kayo Matsuo) in i ståryn.

Samtidigt anlitas Itto Ogami av ett gille som tillverkar lila tygfärg enligt en hemlig process, för det finns en avfälling bland dem som tänker sälja hemligheten till shogun. Så nu börjar en dubbel jakt, när Itto Ogami jagar avfällingen och hans dödliga eskort av superninjor samtidigt som han in sin tur jagas av både Kurokuwa och Akari Yagyu.

---

Itto Ogami fortsätter mest att grymta, och majoriteten av dialog innehas av i stort sett alla andra. Daigoro stjäl showen, eftersom han har en personlighet som inte är en stenhård mördare. Det finns ett undantag från regeln, och den följer i stort sett mönstret från mangan. Det är naturligtvis Sayaka jag talar om: skulle en kvinna vara en stenhård mördare i Lone Wolf and Cub så gäller det bara fram till en viss punkt. Sedan petar en manlig man på henne eller talar henne till rätta som en riktig samuraj™, och vips så smälter hon ihop av moderskänslor och åtrå och blir en vek kvinna istället. Det är faktiskt rätt tröttsamt i mangan, och det blir inte bättre här.

I vilket fall som helst, blod flyter och kroppsdelar flyger, men koreografin är inte riktigt lika ball här, speciellt inte i slutet. Det är desto roligare i början, när Akari Yagyu är ute och försöker mörda Itto – de har i alla fall lite uppfinningsrikedom.

Jag är nog inte lika förtjust i den här som i Sword of Vengeance, så varför man valde att ta majoriteten av Shogun Assassin från den här filmen är lite av en gåta. Den innehöll väl fler ninjor, eller nåt.

krank

Jag har då sett Sam Raimis Spiderman från 2002.

Det är väldigt mycket som är väldigt bra med den här filmen. Castingen till exempel - varje ämlarns karaktär från originalserien är helt genialt tillsatt; från Jonah J Jameson till Faster May. Det finns inte en enda karaktär som är ens mediokert tillsatt; de är alla helt enkelt jävligt bra och passande. Sen hoppar Bruce Campbell in som wrestling-announcer. Och så syns såklart Stan Lee i förbifarten.

Specialeffekterna håller förvånansvärt bra. När Spidde ska hoppa runt och akrobata sig är han generellt uppenbart datoranimerad, men det mesta annat funkar bra.

Filmen är asbra på planteringar, på show-not-tell, på symbolik, upprepningar och visuell storytelling och sånt. Ett genuint högkvalitativt filmhantverk helt enkelt. Och så gör Danny Elfman musiken. Och så är storyn väldigt, väldigt Spindelmannen (på gott och ont).

Tyvärr finns det ju ett gäng problematiska aspekter.

OK, MJ skildras som en hyfsat tredimensionell kvinna mellan varven (alltså när hon inte är upptagen med att stödja Peters karaktärsutveckling eller vara damsel in distress). Men... Peter är verkligen en sjukt egocentrisk Nice Guy, och är skriven litegrann som att manusförfattarna liksom ser de dragen som sympatiska. Det här hade varit OK om han faktiskt fått någon karaktärsutveckling på den fronten under filmen - den är ju liksom gjord för det, att han ska få från egocentrisk idiot till ansvarstagande hjälte genom farbror Bens död. Men det... händer liksom inte. Åtminstone inte i relation till MJ. Där fortsätter han vara samme idiot som på riktigt trodde att MJ gillade bilar för att hon bejakade sin dåvarande pojkväns intresse... Pinsam är han, Peter. Genom hela filmen.

Och det hade jag nånstans kunnat köpa, ändå, om det nu inte vore för slutet. Om det inte vore för att MJ får en helt onödig uppenbarelse när hon kastas runt av green goblin och inser att hon älskat Peter hela tiden. Alla jävla Nice Guys eviga dröm; att tjejerna de uppfattar har satt dem i den s.k. "friend zone" plötsligt liksom av sig själva ska upptäcka och erkänna att de i själva verket älskar dem. Utan att de själva behöver lyfta ett jävla finger för att avslöja sina egna känslor. Och nä, det blir inte bättre av att Peter nekar MJ i det läget; skadan är redan skedd.

När jag först såg den här filmen var mitt största problem Green Goblins dräkt, som jag tyckte såg ut som en power ranger-reject. Idag tycker jag fortfarande att dräkten är ful, men jag kan stå ut med den. Men den tillsammans med ovanstående problemantiska aspekter gör att jag visserligen rekommenderar filmen pga casting, effekter och mycket annat, men inte kan säga att jag t.ex. vill se den igen nån gång snart.

BETYG: 4/5

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
krank;n173089 said:
När jag först såg den här filmen var mitt största problem Green Goblins dräkt, som jag tyckte såg ut som en power ranger-reject. Idag tycker jag fortfarande att dräkten är ful, men jag kan stå ut med den.
Jag tyckte det här var väldigt roligt skrivet, för när jag såg den här filmen när den kom ut minns jag att min reaktion var typ 'Hells yeah! Power Rangers! Färglägg mig investerad!'

krank

Igår var jag på filmkväll och såg två filmer.

Först såg vi Splice, som jag haft tillgänglig i flera månader men dragit mig för att se. Jag förväntade mig en ganska formulaisk skräckis, av någon anledning - två forskare Mecklar med Saker Människan Inte Ska Meckla Med, de får ett monster, monstret jagar dem genom ett nedsläckt laboratorium.

Det är inte den sortens film. Visserligen har den en viss mängd Frankensteinkomplex, och visst är forskarna ifråga något slags hipsterkarikatyrer av forskare och därtill djupt störda människor, men filmen är betydligt mindre formulaiskt, "monstret" mer relaterbart. Kanske kan den beskrivas som ett slags genetikmotsvarighet till Ex Machina?

Jag gillade inte slutet alls
för jag gillar inte "buhu, forskare gjorde ett farligt våldtäktsmonster"-grejen. Vetenskapsfientligt och dessutom rätt kasst att nyttja våldtäkt som metod.

Men okej. Filmen bygger mycket på att varelserna i den känns trovärdiga, och det gör de. Bra CGI, bra mask, bra allting.

BETYG: 4/5

Sen såg vi Guardians of the Galaxy. Minst en i sällskapet hade inte sett den än och det var vi ju faktiskt tvungna att rätta till.

GotG är fortfarande en väldigt bra film. Helt perfekt nyttjande av musik, och världshistoriens näst snyggaste episka rymdskepps-scifi-bakgrunder. (Förstaplatsen innehas givetvis av Jupiter Ascending.)

BETYG: 5/5

Lukas

Mannen i Gult
Så jag har sett Spiderman (2002)
och borde artikeln jag länkade tidigare och krank sa en del vettiga saker så jag kommer mest fokusera på delarna krank hade fel på eller missade och mina personliga åsikter. Jag kommer röra mig inom spoilerish område, så om du inte vill bli spoilad...ish så sluta läs.

Även om jag håller med krank om hur bra filmen är på effektiv visuell storytelling (seriöst 15min in i filmen så är storyn i fullgång och vi känner redan karaktärerna, det är imponerande). Så måste jag säga att filmens upprepningar ibland känns lite väl mycket som att idiotförklara publiken. Jag kan ju tyckte att vi kanske inte behövde en flashback under striden med Bens mördare till något som bokstavligt talat hände mindre än fem minuter innan. Men det är en bagatell i det stora hela.
Jag älskar verkligen filmens bildspråk som är otroligt naivt och simpelt. Och känns verkligen som en serietidning i filmformat.

Jag gick in i den här filmen med tanken på att jag skulle försvara green Goblin dräkten för när jag var nio var den cool och allt som jag tyckte var coolt då var såklart det.
Men jag måste nog erkänna att det här måste vara undantaget som bekräftar regeln för dräkten såg ganska fånig ut. Inte super farligt men, nja känns som den kunde ha haft en lite mörkare färg eller något som fick den att se lite mer hotfull ut.
Dock uppskattar jag stark att vi inte får en klar bild av skurken förrän över en timme in. Det skapar någon form av build-up som inte var helt fel.

En sak jag uppskattar med filmen är hur lite av filmen som fokuserar på flashiga superstrider utan istället lägger så mycket tid på människorna bakom masken, och det blir bara mer intressant när Parker inte är en speciellt bra människa. Hans osäkerhet och jobbiga nice guy attityd mot MJ blir en mysig kontrasts mot vad han står för som Spindelmannen ( your friendly neighborhood Spider-Man). Detta är något jag tycker den här filmen gör mycket bättre än de nyare marvelfilmerna

En annan jämförelse mot senare marvelfilmerna är att hur de filmerna gör en av sina hjältar till en ren Arn rand sympatisör. Får Skurken i denna stå för sådant nonsens. Det passar mig mycket bättre.

Det kanske börjar bli uppenbart att jag gillade den här filmen. Jag tyckte att den var mer underhållande att titta på än de moderna marvel filmerna (plz don´t kill me). Filmens enkelhet och naivitet tilltalar mig.
Jag ser fram emot film 2 nästa vecka, för mitt unga jag tyckte den var bättre (och som sagt kan jag ju inte ha haft fel).

krank

Lukas;n173643 said:
Jag ser fram emot film 2 nästa vecka, för mitt unga jag tyckte den var bättre (och som sagt kan jag ju inte ha haft fel).
Mitt något äldre jag håller nog faktiskt med dig. Jag har framför allt mycket svårt att tänka mig att Doc Ock hade kunnat göras bättre än vad han gjordes i Spiderman 2. Och även om jag älskar origin stories så vinner Spiderman 2 på att framför allt inte ha en ful Green Goblin-dräkt.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
krank;n174364 said:
Mitt något äldre jag håller nog faktiskt med dig. Jag har framför allt mycket svårt att tänka mig att Doc Ock hade kunnat göras bättre än vad han gjordes i Spiderman 2. Och även om jag älskar origin stories så vinner Spiderman 2 på att framför allt inte ha en ful Green Goblin-dräkt.
Jag vill fortsätta försvara rabatterade power rangern, men jag håller ju med dig om mycket om doc ock (trots kylskåpandet). Är det så här en inre konflikt känns?