Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v17

Rhodryn

Hero
Captain America: Civil War snack. ;)

Bolongo;n178640 said:
En sak som inte nämnts tidigare i tråden: jag blev glatt överraskad att de lyckades med en enorm fake-out. Eftersom Chris Evans' kontrakt går ut med den här filmen och det rapporterades mycket om att han inte förnyat, samt att han sagt i intervjuer att han vill avveckla skådisbanan för att regissera istället, plus att både Winter Soldier och Crossbones introducerats, trodde jag med många andra att de skulle sluta filmen på samma sätt som i serien. Med the death of Cap, alltså. Jag satt faktiskt och väntade mig det, trots att Crossbones dödas redan i första fajten. Men icke sade Nicke. Kanske kommer det i nästa Avengers-film. Eller den efter.

Slutligen måste jag komma med min enda riktiga nitpick. Ni vet fajten på flygplatsen? Enda sättet de kunde få någon spänning i den alls var att under 90% av tiden "glömma bort" att Vision var där. Allvarligt talat, han måste bara ha svävat omkring litet och trånat efter Wanda istället för att göra något aktivt.
Utefter det senaste jag hörde om Chris Evans var att han faktiskt skulle vara med i Infinity Wars, att han skrivit på för att vara det för ett tag sedan. Men har även hört att han själv såg fram emot att spela Captain America igen, och kände att han skulle kunna spela Captain America nästan hur länge som helst. Och har för mig att han såg fram emot att få förlänga sitt kontrakt att spela Captain America. Eller något åt detta hållet. Och dessa saker är något som jag känt till sedan runt.. höstas tror jag, kanske ännu längre sedan... minns inte riktigt när det dök upp. Jag kände ju till att Evans tidigare sagt att han ville avsluta sin roll som Cap och så, och ge sig in på annat mer (regisör mm). Men det är något som jag hörde för över ett år sedan, kanske innan till och med Winter soldier kom ut. Men sedan dess så har han ändrat sin ton om det.

Dock så måste jag ju säga att jag får rätt mycket filmnyheter, specielt superhjälte filmer nyheter... där jag till att börja med hör sådant som många aldrig gör, och får all sådan information väldigt nära in på att det faktiskt sagts eller meddelats, eller ryktas om. Sättet som jag får det på är ju för att jag tittar på Collider Movie News, och nästan alla andra program som Collider har på youtube (inklusive en om just superhjälte/serie-tidnings baserade nyheter, och Star Wars också... men även några andra youtube sidor, som t.ex "Schmoes Know", som också är numera kopplade till Collider (en hel del folk från schmoes arbetar på Colliders youtube grej nu t.ex)), så jag är nog lite mer up to date jämfört med de flesta för att vissa av dem komme rut en gång i veckan, medan Collider Movie News är 5 dagar i veckan. XD

Med det sagt... jag satt faktiskt fortfarande och väntade på att Cap faktiskt skulle dö i filmen ändå, trotts vad jag kände till om det hela. För jag har under en längre tid nu, sedan förra året, haft tankar och spekulationer om att den stora "fake-out"-en kanske skulle vara att Evans har ljugit om det hela, att han ser fram emot att spela karaktären, etc... och sen då helt plötsligt så dödar de av honom mot slutet av filmen eller något. Det var vad jag trodde att de kanske skulle göra, men var inte 100% på det så klart, kanske... 10% eller något kände jag var chansen på det. Och om de inte dödade av honom, så kanske Iron Man. Jag trodde att de faktiskt skulle döda av någon av de större.

Så på ett sätt var jag faktiskt lite besviken med Civil War, att den enda igentliga konsekvensen av deras stridigheter var att Rhodie blev riktigt allvarligt skadad, att Cap och Iron är ovänner just nu, och att Captain America och hans vänner och medbrottslingar har blivit typ "Avengers: Team Underground/Dark" eller något. XD Det är ju definitivt inte en dealbreaker för mig att något värre inte hände, men tyckte det var lite synd att de inte tog det steget längre.

Men jag satt definitivt och tänkte i slutstriden mellan Cap och Iron's, pga hur mer brutal den striden ändå var (i jämförelse med andra strider som visats i MCU, inte brutal om man jämför med t.ex Daredevil XD), att "Oh... är det här de kanske gör det? Kommer Cap eller Iron råka döda den andra?!". Så blev det ju inte, but it's ok. Tycker fortfarande att det är en riktigt bra film. :)

Faktiskt, sättet som Iron Man skyddar sitt ansikte när Cap höjer sin sköld över honom, när Cap sitter på honom på slutet, fick mig att känna att Tony inte var helt säker på att Cap inte skulle döda honom faktiskt. Såg ut som att Tony faktiskt trodde att Cap skulle i närheten av dekapitera honom med skölden. Och sen när han drämmer ner den, och de visar att han drämt in skölden i rustningens reaktor, vilket ju dödar rustningen, så fick jag direkt en känsla av "Well of course Cap is not going to kill him! He is Captain America!"... för under en kort stund trodde faktiskt jag också att Cap skulle råka döda Tony. Vilket jag ändå gillade, att de lyckades delvis få mig att tro att Cap kanske skulle gå över den gränsen, kanske inte medvetet utan mer att det händer rent i farten av det hela, ett misstag liksom. De byggde upp det så pass bra ändå, och det hände så pass snabbt också, att det är inte förrän efteråt som man kan sitta där och komma på att anledningen till att Cap går så pass hårt och aggressivt på slutet, andledningen till varför han går så hårt på Tonys hjälm, slår av den och allt, är inte för att han tappat fattningen och kontrollen... utan för att han har total kontroll och fattning, och för att han vet att den bästa chansen han har att stoppa Iron Man är att få honom att inte skydda sin reaktor. Så upp kommer Caps sköld över Tony, upp kommer Tonys armar för att skydda ansiktet, och ner kommer skölden och förstör reaktorn. Gillar den slutstriden rejält faktiskt... ännu mer nu när jag suttit här och skrivit om den. XD

As for Vision. Mm, jo, han är nog lite underanvänd i den striden. Men samtidigt så har de ju visat att Wanda är nog den enda som faktiskt kan hantera honom någerluna bra, kanske till och med lätt. Hon kanske till och med är den starkaste av dem alla (det är mer en gissning mer än något annat dock). Så hon neutraliserar nog honom genom en stor del av den striden... sen hjälper det väl inte att han inte igentligen vill skada Wanda alls. Vision har lite av samma problem som Hulken har här, Thor också väl till en viss del... de är så pass starka att det är svårt att tro att någon ens skulle kunna vinna över dem i någon situation som helst. Så de blir svårt att komma på något som faktiskt funkar, specielt om motståndet inte också är någon typ av ovanligt stark person.

Heh... tycker det är lite komiskt att mitt inlägg består av nästan bara spoiler tags, att konversationen sker helt i spolier tags... XD

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rhodryn;n178686 said:
Heh... tycker det är lite komiskt att mitt inlägg består av nästan bara spoiler tags, att konversationen sker helt i spolier tags... XD
Men vi som ännu inte sett Civil War uppskattar ansträngningen.

Tack alla!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har haft en lite nostalgisk kväll och sett The Crow.

Lite bakgrund: Kring -98 eller så började jag skaffa mig en stil (alltså ta steg bort från "mamma väljer mina kläder") och i samband med det upptäckte jag Marilyn Manson och The Crow och en massa sånt. Jag gick runt med kajal kring ögonen och drömde om att skaffa skinnrock. Ett tag gick jag runt i kängor med platåsulor. Mellan c:a 2000 och 2008 hade jag synthlugg och var i övrigt rakad på skallen. Jag hängde med gotare, punkare och överlag en massa folk som också klädde sig i svart och gillade filmer som Hellraiser och Strangeland.

Och ja, givetvis var The Crow en stor del av det här. Den hade ju kommit några år senare, men det här var Hudiksvall och det var innan internet egentligen slog igenom så det dröjde några år för saker att nå oss.

Den här filmen har alltså ett icke föraktligt nostalgiskt värde för mig. Den här filmen var en av de som agerade milstolpar i min personliga utveckling; vägvisare under mina första trevande år som social varelse. Jag hade spenderat grundskolan ensam, mobbad och relativt omogen och outvecklad som person. Under de här åren träffade jag andra som var "annorlunda" och hamnade i ett socialt sammanhang där man fick vara konstig, där det rentav uppmuntrades. Det var här jag blev mig, och det var mot slutet av de här åren jag blev Krank.

Så... Hur väl har den här filmen åldrats? Ganska bra, faktiskt. Det är ju i princip samma film som Robocop: huvudpersonen dödas av ett gäng småskurkar, återuppväcks, hämnas på småskurkarna, upptäcker att det var nån annan som gav order... Ja, ni fattar. Huvudskillnaden är väl, förutom att den här filmen enbart utspelar sig på natten och att återuppståndelsen sker på magisk väg, att här dödas även huvudpersonens tjej.

Visuellt tycker jag fortfarande mycket om The Crow. Det är mörkt och gotiskt och väldigt snyggt helt enkelt. Manuset är bitvis bra, bitvis kanske lite väl goth-campy. Men en hel del repliker biter sig kvar, campy eller inte: "this is the really real world, man! There aint no coming back!"

Hursomhelst, jag tycker att de flesta skådisar gör ett helt okej jobb. Det är en del kända namn och ansikten - Jon Polito, Michael Wincott (som i den här filmen visserligen mest lever på sin fantastiska röst), Ernie Hudson, David Patrick Kelly, Michael Massee... Och såklart Brandon Lee, som dog i samband med filminspelningen.

BETYG: 4/5

krank

För övrigt är det lite kul att det är samma regissör som gjort The Crow som också gjorde Dark City, som ju har lite samma sorts gotiska mörker och eviga natt... (Det är väl också typ de två bästa filmer han gjort, även om jag talat väl om I, Robot på sistone...)

Mundo

Myrmidon
krank;n178731 said:
huvudpersonen dödas av ett gäng småskurkar, återuppväcks, hämnas på småskurkarna [...] här dödas även huvudpersonens tjej.
Fråga.

Hade du gillat den här filmen om den INTE hade nostalgiskt värde för dig idag?
När jag såg den redan som tonåring (min dåvarande tjej var emo/goth/whatever you wanne call it) så tyckte jag filmen var rätt så dryg just på grund av att det bara är en tortyrhämdporrwomanintherefrigiator-film, fast med en rockstjärna istället för en polis/militär/spion/whatever.

Det är en av de filmer som alla jag känner tycker är jättebra, har fått höga betyg nästan vart man än tittar och jag tycker inte den är särskilt speciell eller bra.

krank

Mundo;n178748 said:
Hade du gillat den här filmen om den INTE hade nostalgiskt värde för dig idag?
Jag har ingen aning, faktiskt. Jag vet att jag kan gilla filmer med jättedum story väldigt mycket om de är tillräckligt snygga och estetiskt sammanhållna, och det är den ju. Jag har inte jättestora problem med tortyrhämndporrfilmer även om jag ur ideologiskt perspektiv ogillar women in refrigerators. Jag gillar många filmer som innehåller element jag ideologiskt är emot.

Mundo

Myrmidon
krank;n178767 said:
Jag gillar många filmer som innehåller element jag ideologiskt är emot.
Och det vill jag understryka för alla, är helt normalt :3

krank

Mundo;n178769 said:
Och det vill jag understryka för alla, är helt normalt :3
Absolut. Så länge man inte försöker försvara de problematiska sakerna och inte gnäller på folk som ogillar filmen pga dem, och så.

Mundo

Myrmidon
krank;n178771 said:
Absolut. Så länge man inte försöker försvara de problematiska sakerna och inte gnäller på folk som ogillar filmen pga dem, och så.
Typ som att du gillar game of thrones fast du inte gillar vissa teman i serien?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
MUNDO. Jag drack vatten medan jag scrollade. Jag vill hobbymoderera mot att få forumiter att sätta vatten i näsan ovanför sina tangentbord.

Krille

Super Moderator
Xhakhal;n178782 said:
Jag vill hobbymoderera mot att få forumiter att sätta vatten i näsan ovanför sina tangentbord.
Det får du inte! Du får snällt torka ditt tangentbord utan moderatorhjälp, eller anmäla inlägget och hoppas att en moderator kommer och torkar det.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Krille;n178788 said:
Det får du inte! Du får snällt torka ditt tangentbord utan moderatorhjälp, eller anmäla inlägget och hoppas att en moderator kommer och torkar det.
Buhu ;__; misandryyyy

Jocke

Man med skägg
Jag var också och såg Cap Am Civil War. Och innan jag börjar så måste vi prata om det här med post-3d igen: Det här är inte en färdig teknik.
Ni kan inte visa det här och låssas som att det är film! Särskilt inte efter som det finns riktig 3D i tex Coraline, Tintin och Hobbit-filmerna. Särskilt inte action. efter som bilden inte fungerar när kameran rör sig i sidled eller någon i bild rör sig lite snabbt från höger till väster. Det är helt omöjligt att titta på!
jag löste det genom att använda min biobiljett som ögonlapp när det blev för illa.

Det jag pratar om kallas Strobing, det är också nått som händer i 2D om det är för låg fps och ingen motion-blur.
Här är en sida där det är lätt att återskapa fenomenet i 2d, kör bollarna på 25 fps utan motion blur så ser ni vad jag menar.
http://frames-per-second.appspot.com/

Jag förstår att det är kul att ta mer betalt för plastbrillor, men det är sjukt att vi ska behöva uppleva det här för 170 pix + eventuell godiskostnad!

Dock har ju Rigoletto en ganska ny projektor som kan dra på lite ljus så att det i alla fall går att se något som vagt påminner om färger bilden, så nått har ju gått framåt i alla fall.

Med detta avklarat så kan vi prata lite om filmen. Det kommer inga spoilers om handlingen, för den är i ärlighets namn inte så intressant. Civil War är en rätt trött miniserie som gör sig betydligt bättre ju längre från källmaterialet man kommer. Och det här är rätt långt från källan -tack och lov. Oturligt nog har Marvel glömt att kolla om det de fyller igen det mark-millar-formade hålet med är bra eller bara okej. Det är en okej film. Det är absolut ingen Iron Man 2 eller Thor 2 eller den där supertrötta Hulken rullen. Men det är ingen Guardians of the Galaxy heller. Det är okej. Casten funkar bra. De nya funkar bra. Men ingenting är bättre än bra.

MEN det var inte dit jag ville komma.
Jag ville nämligen ta upp två saker som gör filmen sämre än den borde vara.

SAK 1: Det här med att marvel har massor av låssas-länder utanför Amerikat. Det funkar fan inte på film. Latveria, Sokovia, Wakanda. Jag köper inte in mig. Det går inte att ta på allvar. Och det här i en värld där jag utan problem köper att nån kan krympa till en myras storlek. Alla vi som tittar vet att det är låssas-länder! De är inte heller tydliga på det sättet som DC:s låssas-städer är. Vi vet hur Gotham, Metropolis och de andra städerna är. Vi har inget begrepp om vad Wakanda är och inte hjälper filmen oss att fatta nånting heller.

Sak 2: Spindelmannens ögon. Det här är ren tycke och smak, jag vet. Men de är FÖR SMÅ! Min spindelman som jag alltid har läst har ögon som täcker nästan hela framsidan av masken.
Så här

Eller möjligtvis:

Nu har han de här ögonen:

Vilket såklart är en fet miss.
Frågor på det?

Filmen var en vanlig 3:a eller en svag Marvel 4:a, vilket gör det till den svagaste Captain America filmen. Jag hade hoppats på att Vision skulle vara en intressantare figur än han var. Annars var allt exakt som jag trodde att det skulle vara.

Jocke

Man med skägg
Vidare på mitt problem med 3D: jag googlade lite och hittade en uppdelning där alla filmer där jag tycker att 3d funkar i befinner sig i vänster kolumn och alla filmer jag har sett där det har vart ett sjukt, sjukt skämt på publikens bekostnad i den högra.
http://realorfake3d.com/
Men det var alltså extremt mycket strobing i Civil War på Rigoletto. Mer än det brukar vara när de visar fejk-3d i vanliga fall.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jocke;n178899 said:
Vidare på mitt problem med 3D: jag googlade lite och hittade en uppdelning där alla filmer där jag tycker att 3d funkar i befinner sig i vänster kolumn och alla filmer jag har sett där det har vart ett sjukt, sjukt skämt på publikens bekostnad i den högra.
http://realorfake3d.com/
Men det var alltså extremt mycket strobing i Civil War på Rigoletto. Mer än det brukar vara när de visar fejk-3d i vanliga fall.

Jag är tacksamt nog så enögd att jag inte kan se 3dn ändå, men kollade ändå din länk av nyfikenhet och påminns om att IP MAN 3 FINNS JU UTE NU AAAH HÄMTA POPCORNEN

zonk

muterad
Jag såg tre Hitchcock-rullar v 17 och eftersom tråden fortfarande finns här. så postar jag om en av dem! Favoriten blev Rampfeber, med en skön blandning av Hitchcock-spänning, lagom knasiga karaktärer, mord-drama och förklädnader. Marlene Dietrich var ju riktigt bra med! 4/5, jag var tusan i mig nära att ge 5/5 först.

Bonus, kvinnliga huvudrollen klär ut sig och låtsas vara vikarierade passop till Marlenes karaktär. Viss potential där, även om de inte gör så mycket med den!

Rhodryn

Hero
Jocke;n178898 said:
Sak 2: Spindelmannens ögon. Det här är ren tycke och smak, jag vet. Men de är FÖR SMÅ! Min spindelman som jag alltid har läst har ögon som täcker nästan hela framsidan av masken.
Heh, min Spidde i tidningarna är nog samma som din, stora ögon etc (började läsa runt ca 1992). Så jag förstår vad du säger, och kan nog hålla med till viss del rent astetiskt.

Men jag är nog mer ok med det än vad du är... bland annat för att jag tycker det känns väldigt sjyst att de gör en typ av hyllning Silverålderns Spidde, till Steve Ditko's Spidde-dräkt. Han var trotts allt den förste som ritade Spidde ju. Men har för mig att folk har sagt att där även är John Romita Sr delar med dräkten också. I vilket fall som helst, jag tycker det är sjyst att de har skapat en throwback dräkt här.

Sen så betyder det ju inte att hans dräkt kommer alltid se ut så här. Kanske i första Spidde filmen som kommer nästa år. Men efter hand som spidde blir äldre så tror jag att hans dräkt kommer utvecklas. Kommer gå från att Stark skapade den, till att Peter antagligen själv bygger vidare och omdesignar den, och/eller börjar om helt och skapar den helt själv. Det är i alla fall vad jag hoppas på.

Och jag tror att vi kommer få se denna Spidde i många fler filmer... förutsatt så klart att Sony inte fuckar upp det... I alla fall... som sagt, jag tror att vi kommer få se honom många fler gånger... fler än Maguire också.

För ur min mening så är Tom Holland, den nuvarande Spidde, kanske den bästa live action spidde som vi har haft hitintills. Edit: näh... stryk det... Han ÄR den bästa live action Spider-Man och Peter Parker som jag har sett hitintills. /Edit

Visst, det är baserat på bara en 20-30 minuters tid i filmen där vi får se Spidde och Peter... och det riktiga testet om han funkar eller inte kommer vi inte få förrän nästa år med nästa Spidde film. Men jag är mer eller mindre redan övertygad. För där jag gillar det mesta med Civil War filmen... många väldigt starka scener som fortfarande sitter i skallen på mig, och tycker om filmen rätt rejält i allmänhet... så är mer eller mindre Peter Parker och Spider-Man de bitarna med Civil War filmen som sitter starkast kvar i mitt minne från den filmen. Just pga hur pass mycket både Peter Parker och Spider-Man kändes "rätt" för mig efter hur jag alltid har upplevt honom ifrån serietidningarna. Allt från hans personlighet som både Peter och Spider-Man, till hans utseende som Peter.

Den enda biten som inte helt stämmer överens med "min Spider-Man" är dräkten... men för mig så är dräkten den minst viktiga saken utav dessa fyra grejerna, och det är den biten som också kan ändras på lättast. Så länge hans Spider-Man dräkt fortfarande läster som Spider-Man för mig, så får de göra nästan vad som helst med den tycker jag. :)

Jocke

Man med skägg
Rhodryn;n179069 said:
För ur min mening så är Tom Holland, den nuvarande Spidde, kanske den bästa live action spidde som vi har haft hitintills. Edit: näh... stryk det... Han ÄR den bästa live action Spider-Man och Peter Parker som jag har sett hitintills. /Edit
Om han hade haft större ögon på dräkten så... Tobey Maguire är ju porträttlik Peter Parker så jag säger att det är jämt mellan dem innan vi får se mer av Holland.

Rhodryn

Hero
Jocke;n179158 said:
Om han hade haft större ögon på dräkten så... Tobey Maguire är ju porträttlik Peter Parker så jag säger att det är jämt mellan dem innan vi får se mer av Holland.
Var aldrig riktigt förtjust i Tobey som Peter Parker, eller Spider-Man. Tyckte inte han stämde överrens med den bilden som jag har av Peter i min skalle, varken utseendemässigt, eller karaktärsmässigt... bland en del andra grejer också på det med hans roll som Peter och Spidde. Där var också en hel del med alla de tre Maguire Spidde filmerna som jag inte tyckte stämde med tidningarna, eller tyckte de kunde ha gjort bättre, eller gjort om helt. Gillade fortfarande hans filmer väldigt mycket, har en förmåga att kunna gilla saker för vad de är snarare än vad de borde ha varit... men utav de tre senaste Spidde skådisarna så hamnar han på en tredje plats för mig. Tror inte så mycket kommer förändras för mig med det heller efter jag sätt Spider-Man: Homecoming.

Men, man vet ju aldrig, det kanske blir skräp av det... vilket skulle vara oerhört tråkigt, med tanke på den potential som jag har sätt med Spidde ifrån Civil War. Dock så känns det som att chansen att det händer är rätt låg, för det senaste jag har hört är att Marvel tydligen kommer har "Creative Control" över Homecoming filmen. Vilket för mig är oerhört lovande, för Marvel har inte gjort särskilt många felsteg med sina filmer, tycker jag I alla fall... specielt inte när det gäller valet av skådisar för roller, karaktärernsa personlighet, mm. Vilket är något som man inte alltid kan helt säga om de andra företagen som har skapat Marvel/DC/Image/etc baserade filmer.

Zorbeltuss

Hero
Jag såg också Captain America: Civil War, jag tyckte den var tråkig, riktigt tråkig, känner väl att den låg mellan Ironman 2 och Hulkfilmen i nivå, kanske lägre, jag märkte också av strobing, och jag såg filmen i 2d.
Varenda karaktär kändes urvattnad och torr, Antman var väl den bästa men han var betydligt sämre än förra gången man såg honom. Den enda behållningen av filmen är väl att den binder ihop vagt (kanske mer med nästa avsnitt) till Agents of S.H.I.E.L.D.

Betyg
Som om det vore vilken film som helst, 3/5, som marvelfilm, 2/5 och som marvelfilm med budget inräknat 1/5.

Nä, jämfört med Hulk och Ironman 2 så ångrar jag faktiskt bara att jag lagt pengar på denna, så den är i mina ögon nog den sämsta marvel filmen hittils.

/Luna Lovegood