Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v2

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Svårt den här veckan. Jag har ju nyligen sett Galaxy Quest och jag har redan sett Harry Potterfilmerna och Dogma och Die Hard inom ramarna för Filmklubben. Och förutom dom har ju Rickman mestadels gjort sånt där träligt verklighetsbaserat grejs som jag gärna undviker. Typ historiska draman och livsöden och sånt. Sweeney Todd kanske? Jag får fundera lite mer på det där.

Så jag fokuserar nog på Bowie. Labyrinth såg jag nyligen, så hmmm... The Prestige kanske?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har nu sett The Prestige igen.

Det är en ruskigt bra film med Hugh Jackman, Christian Bale, Michael Cane, David Bowie, Scarlett Johanssen, Piper Perabo, Andy Serkis... Ja alltså, en shitload av förbannad bra skådespelare alltså, och så Christopher Nolan som regissör.

Filmen handlar om två magiker som tävlar med varandra. Inte bara om vem som gör fräsigast magitrick, även om det är en stor del av det. Det finns också en otrevlig cykel av hämnd och sabotage och ond bråd död som jag inte tänker går in på i detalj. Den utspelar sig i slutet av 1800-talet, och är man det minsta intresserad av magi, sent 1800-tal, Tesla och fantastik så tycker jag att man behöver se den här filmen pronto.

För mig var såklart fokus på tävlingen, på "hur saker hänger ihop och funkar". Hur det egentligen ligger till. Jag har hört att det finns folk som gillar det här med "relationer" och "livsöden" och "känslor" sådant också, men att dessa udda människor också hittade saker de tyckte om i filmen.

Jag har egentligen bara... två, tror jag, klagomål:
Det första är att jag inte riktigt får någon bild av varför i hela friden Danton mördar sina tidigare jag istället för att bara spara på dem. Se dem som extraliv, liksom. I en tid innan digital kommunikation lär ju ett gäng av dem kunna resa ut i världen och leva sina egna liv. Jag fattar inte riktigt motivationen. Men det gör jag ju sällan när det är rent magkänslebaserade beslut som tas, och det verkar det ju vara här. "NOOOOO jag är för känslomässig och trångsynt för att stå ut med de filosofiska implikationerna av att det finns två av mig samtidigt, THERE MAY BE ONLY ONE". Det förklaras hursomhelst aldrig i filmen, inte ens med en antydan. Det är som att manusförfattarna liksom utgår från att publiken ska förstå precis varför.

Det andra är att slutet verkligen känns dumförklarande. Jag menar, första gången jag såg filmen räknade jag ut hur tricket skulle utföras när vi såg hattarna. Jag menar, hatthögen var ju en stor HEY MASKINEN SKAPAR KOPIOR-skylt som dessutom viftades framför publikens ögon upprepade gånger. Jag fattade inte att Fallon och Borden var samma person, men det är heller inte den twist som görs övertydlig heller.

Jag menar, var ärlig nu - finns det NÅGON i HELA VÄRLDEN som blev det minsta förvånad över att se en drunknad Hugh Jackman i glastanken där på slutet?

Jag tror inte att den fixade Bechdel. Det figurerar tre kvinnor vad jag kan se; två vuxna och en liten tjej. Alla tre är bara spelpjäser i berättelsen och finns där för att fylla ut filmen och ge de där som "gillar känslor och relationer" något att fokusera på. De understryker konflikten, skapar relationsproblem och är i vägen.

BETYG: 4/5

Jocke

Man med skägg
anth;n145319 said:
*berättar twisten*
Du kände inte att det var dags att spoilertagga twisten?

tillägg: Dock gillar jag dina lektioner i japansk kultur i övrigt, tex visste jag inte att klasserna var ordnade så att klass A var bäst - utan utgick ifrån att det bara var på just den skolan som klass E var problemklassen (varför är rätt oklart, det är typ en av dem som är stökig, resten försöker vara bra i skolan och alla är rätt klyftiga).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n145479 said:
Jag menar, var ärlig nu - finns det NÅGON i HELA VÄRLDEN som blev det minsta förvånad över att se en drunknad Hugh Jackman i glastanken där på slutet?
ja, jag...

Katterna och hatthögen; jag är helt med på att maskinen som tesla byggde skapade kopior. De verkar ju också anse att det är ett stort problem. Ett fel. Konstigt nog för han verkar ju alltså ha löst alla problem med hunger och annat. Kommer väl i och för sig ställa världsekonomin på ända på sikt, men fuck that.

Jag skenar dock iväg. grejen är att jag fick intrycket att Hugh (efter att ha skjutit sin första kopia, och kanske några till) löser det problemet och får den att funka som den var tänkt. Kanske mest för att jag första gången inte kände att Hugh var den typen av människa som var beredd att faktiskt mörda för sin sak. Ja, han sköt sin första klon, men jag tänkte att det var gjort i chock.

Så för mig blev det en chock när det visade sig att han dränkt hundra (det var hundra va?) versioner av sig själv bara för att ge igen.

Men nu när du säger det känns det här med att mörda sig själv lite underligt. Jag vill minnas någon slags filosofisk diskussion som Hugh och David hade angående det hela? Att David tyckte att det inte var en kopia, att det inte fanns en "riktig" hatt utan att båda hattarna var riktiga. jag tänker att för en djupt kristen person (som jag förutsätter att Hugh var med tanke på tidsperioden, och jag har för mig han pratar om själar) så måste hela konceptet vara ganska oroväckande när det appliceras på människor. Om båda är riktiga människor, betyder det då att man har skapat en ny själv? Eller saknar en av dem själ?

David verkar ju inte ha några problem med konceptet, men det är nog för att han verkar vara en vettig person.

Jag vet inte. Jag var ju rätt ung när jag såg den så jag kanske var naivare då.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så... jag såg Hobbit 3: femhärardsslaget.

Den här har jag aldrig sett förut, och nu såg jag extended version direkt.

Okej, det finns många dumma saker rakt igenom den här serien som jag verkligen, verkligen stör mig på. Så även i den här filmen. Men överlag, efter att ha accepterat att det här är en fantasyextravaganzia inspirerad av böckerna snarare än en faktiskt filmatisering, så tycker jag att femhärardsslaget är riktigt cool.

På sätt och viss tror jag att det är den coolaste av de tre, för den försöker inte vara något annat utan går loss på att vara helt over the top redan från början och håller sedan det konceptet rakt igenom.

4/5

Jocke

Man med skägg
Jag såg om Guardians of the Galaxy i natt.

För nått tag sen så lyssnade jag på ett avsnitt av Bret Easton Ellis podcast där Rob Zombie var gäst. De pratade om att ända sättet att göra intressant film i holywood på nuförtiden (de menade alltså att Canyos och Lords of Salem troligtvis var deras sista filmer) var att göra just Guardians of the Galaxy. En jättetydlig hit för hela familjen MEN med en udda och tydlig regissör som tex James Gunn.
Och det är inte en så dålig värld att leva i, om ni frågar mig.

Guardians är en av filmerna som har fått mig att börja använda ordet "marvelfemma", alltså att filmen kanske inte står sig som en fem av fem jämfört med filmhistorien men att den är det absolut bästa Marvel Studios kan åstadkomma. Och den sortens film som gick inte att göra förr.

Det var fantastiskt kul att se om Guardians, allt sitter helt perfekt. Från casting till story till musik. Det är inte på nått sett en svår film att se; och om vi nu lever i en tid där det här är det bästa som går att få, ddå är det inte så illa. Även om jag skulle vilja se en ny Rob Zombie rulle så finns ju hose of 1000 corpses, devils rejects och halloween remaken kvar.
Låt oss i stället omfamna marvelfemmorna så länge det går att göra såna. För en dag kommer även detta ta slut.

Betyg 4 av 5
Marvelbetyg 5 av 5

jag såg också

Hundraåringen som klev...
Det är en rätt charmig historia om att Robert Gustavsson spränger och super sig genom historien och en nutida gangster story som kunde ha tagit lite mer inspiration av våra danska grannars gangsterkomedier än den vågar göra.
Han från Varan Tv är med också.
Oförargligt men inte särskilt intressant. Det hade kunnat bli en kultklassiker som Smala Sussie, men filmen vågar inte lita på sig själv så det hela blir betydligt närmare de sämre delarna av svensk film. Det är trist, för jag tror egentligen bara att nån med lite driv behöver klippa om filmen för att den ska bli en stark fyra.
2 av 5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har också sett Snowpiercer.

Apokalyps, vilket jag alltid gillar. Skulle kunna vara en intressant premiss för en kampanj i Mutant: år noll. Rätt coolt koncept överlag. Bra skådisar genomgående.

Ett par _märkligheter_ kanske.

överlag sevärd: 4/5

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tog mig ner till Folkets bio igår kväll och tittade på The Hateful Eight. Bra dialog, bra skådespel, bra musik, snyggt foto, fina vyer. Sisådär handling. En krankisk trea som är nästan tre timmar lång.