Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v25

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v25.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Såg Captain America: Civil War idag.

Jag fann den väldigt underhållande, men jag tror verkligen det stämmer vad så många sagt om den att om man inte redan har koll på alla superhjältarna som poppar upp i den så känns den nog väldigt rörig och intetsägande. För den här filmen ger inga djuplodande karaktärsporträtt utan är en actionextravaganza. Jag skulle nog till och med gå så långt som att kalla den för en superhjälteparad, men en vag underliggande story för att driva saker frammåt.

Som någon som följt de flesta marvelfilmer, och i alla fall har någon slags grundläggande koll på flertalet av hjältarna, så tycker jag att den här var fantastiskt underhållande. Troligtvis inte en film jag kommer att återkomma till särskilt ofta, men väl värd att se.

Som superhjälteparad får den 4/5 på krankskalan.

Som ensamstående superhjältefilm får den en väldigt svag 3:a.

Mundo

Myrmidon
Rymdhamster;n185508 said:
Såg Captain America: Civil War idag.
Du svarade inte på den viktigaste frågan. Captain America eller Ironman?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så, efter Civil War så kände jag tyvärr för att se något annorlunda...

Salò o le 120 giornate di Sodoma är en sån där film folk har pratat om sen jag var liten. Äldre ungdomar när jag var barn pratade om den med någon slags blandning av vördnad och förskräckelse, den har dykt upp på listor över "filmer du måste se innan du dör" och den dök upp än en gång i någon diskussion för ett par dagar sedan. Så jag tänkte att det kanske slutligen är dags att se vad den här filmen handlar om.

Det är i slutet av andra värdskriget och fyra högt uppsatta, italienska facister och statstjänstemän (nån är i alla fall borgmästare, nån verkar vara biskop, nån dommare och nån är hertig) bestämer sig för att sammla ihop en bunt vackra tonnåringar och ge sig ut till ett slott för att leva ut sina facistiska och sexuella fantasier.

Det filmen gör bra är att den inte är det minsta sexig över huvudtaget oavsett vad de gör. Den är rätt igenom otrevlig, obehaglig och äcklig.

jag känner definitivt inte att det är en film "man måste se", men om man nu är intresserad av orgier och dylikt så tycker jag att den här filmen ger en lite annan vinkel på det än mycket annat. deras påhitt är inte alls lika "påhittiga" som många av de dekadenta lekar man hittar på idag. Man skulle till och med kunna gå så långt som att säga att de är en smula fantasilösa. Men i gengäld får den här filmen deras påhitt att kännas oerhört mycket obehagligare och vidrigare än det mesta moderna jag sätt (även om jag måste erkänna att jag brukar undvika sånna här filmer och därför inte sätt så väldans mycket sånt här).

Betyg, svårt. För mig personligen landar vi nog på en svag tvåa.

För folk som gillar filmer som ganska detaljerat visar människans mörkare sidor av tortyrsexleksslaget så tror jag att den istället skulle ha ett rätt högt betyg, för den är ganska välgjord och riktigt hemsk.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mundo;n185598 said:
Det finns inga dumma frågor bara dumma svar :(
Kaptenens vägran att underkasta sig någon form av kontroll är så typisk amerikansks. Samtidigt är Stark uppenbarligen rädd för att ha kvar ansvaret sedan sin lilla fadäs med Ultron att han gladeligen slänger över det på någon annan utan eftertanke på konsekvenserna.

Självklart utgör det ett problem när avegners springer runt på egen hand och stället till med sådan förödelse, men sammtidigt kan man inte behandla dem som vilken myndighetsgren som helst. De måste ha en god portion handlingsfrihet och oberoende för att kunna fortsätta verka effektivt, men sammtidigt måste de börja samordna i större utsträckning med någon form av internationell styrka för att på ett effektivt sätt kunna jobba med evakuering och skadekontroll.

krank

Jag har sett London has Fallen.

Det är alltså uppföljaren till en av de där actionfilmerna som kom för ett tag sedan om att vita huset tagits över av terrorister. Den här gången har London tagits över av terrorister.

Jag vet inte hur mycket mer man behöver skriva, egentligen. Det är vad det är. Först setup i 20-30 minuter, sedan högoktanig, snygg och ganska dum action i en timme, sen är filmen slut. Effekterna är helt okej även om en del CGI-explosioner mått bra av lite extra kärlek. De långa actionklippen var helt OK genomförda. Skådespeleriet var väl inget att hänga i julgranen, men å andra sidan var manuset rätt dumt överlag.

Filmen är också, givetvis ett stycke ganska gräslig propaganda. Alla goda är i princip vita eller Morgan Freeman, ondingarna är araber, slutklämmen är att det är fint och bra av USA att leka världspolis och att skicka drönare. Och att USAs fiender hatar... frihet, eller nåt. Och är giriga, onda skurkar medan USA är osjälviska superhjältar.

Såatte... Om man gillar dumaction och står ut med lite moraliskt tvivelaktig moral så är det här en helt OK film.

BETYG: 3/5

krank

Jag har också passat på att se om The Martian. Jag såg den i 3D på bio och nu har jag sett den i 3D hemma också.

Min åsikt om filmen har inte förändrats. Det är en upplyftande, teknikpositiv film som har lite mer dramatik och mycket mindre vetenskap än boken, men som funkar bra som ren feelgood- och inspirationsfilm. Den enda antagonisten är Marslandskapet och rymden, fysikens lagar - och filmen har faktiskt mindre romantik än boken, vilket är intressant.

Nu blev jag sugen på att spela Take on Mars igen, men jag har lovat mig själv att vänta på 1.0-releasen så att jag slipper riskera att min progression försvinner igen... Och jag blev sugen på att spela Mission Critical eller det där Möte med Rama-spelet som kom nån gång på 90-talet.

BETYG: 5/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett The Hunger Games: Catching Fire, och därmed fortsätter mitt Hunger Games-tema.

President Coriolanus Snow (Donald Sutherland) har ett litet problem: Katniss (Jennifer Lawrence) och Peetas (Josh Hutcherson) seger för ett år sedan, där de hotade att äta giftbär ihop och dö, ses inte av folket som en kärlekshandling, utan som en upprorshandling mot Huvudstaden. Katniss beordras att övertyga folket ute i distrikten att det faktiskt var äkta kärlek, annars kommer alla som hon håller kär att dö. Och hon är spanad på – Snow visar upp en inspelning av kyssen mellan Katniss och Gale (Liam Hemsworth)

Kruxet är att Katniss inte är direkt övertygande. Det låter som att hon läser innantill, och trots ett försök att blidka president Snow genom att förlova sig med Peeta så hjälper det inte när Gale piskas offentligt och Katniss, Peeta och Haymitch (Woody Harrelson) stoppar piskningen. Nu är det krig.

Och eftersom det är 75-årsjubileet av Hungerspelen så kan man införa lite specialregler: den här gången plockas "spelarna" från tidigare segrare. Och Katniss är enda överlevande segrande kvinna i Distrikt 12 – Peeta och Haymitch de enda överlevande männen.

---

Den här filmen handlar om symbolvärden. Katniss och hennes härmskrike-brosch är en symbol för uppror mot huvudstaden, även om hon själv inte är en del av det. Hon står för hopp. Snow måste förinta den symbolen innan upproret blir allvar. Hungerspelet i sig är en symbol för huvudstadens seger mot rebellerna, och nu tar man i ett snäpp till för att skruva åt tumskruvarna.

Jag är också lite impad över hur lång tid man tar till att komma till själva Hungerspelen. Det går åt mycket tid att bygga upp inför Hungerspelen, vilket är skitbra – man låter folk ta tid att utveckla relationer och planterar saker inför senare i filmen. Den känns mer självsäker än första filmen, som om regissören har hittat formen och man är säker på att kunna fortsätta så att man kan ta sig tid att utveckla världen snarare än att ösa på med action.

En sak jag slås av är hur kärlekstriangeln Peeta-Katniss-Gale är så effektivt genomförd. Det blir en vital del av plotten och känns inte påklistrad för fem öre. Inte heller används den för att motivera huvudpersoner eller på annat sätt göra att någon måste räddas och fiender måste förenas. Den är en del av propagandakriget, och som sådan funkar den klart mycket bättre än de flesta andra kärlekstrianglar jag har sett i film.

Så jag är skitglad. Det här var en asbra film! Katniss Everdeen är nu farligt nära att bli mer favvo-actionhjälte än Furiosa.