Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v37

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för vecka 37.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om jag missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Mundo

Myrmidon
Jag såg den nya Jungelboken filmen.

Till skillnad från "orginalet" så har den här en faktiskt handling och går bara inte från scen till scen mest på random. Den lider dock fortfarande av problemet att Mowgli själv är ungefär lika intressant som vått papper.

Filmen är inte dålig men den är inte iheller något super. Christopher Walken som King Loius står ut som helt fantastiskt cool, speciellt hans röst och design.

CGI:en är snygg, man glömmer bort ibland att hela filmen har spelats in typ såhär.

Så ja, inte dålig, men slösa inte biopengar på det om du inte VERKLIGEN vill höra Christopher Walken sjunga.

Det bästa med filmen är den (tror jag) omedvetna lektionen att Shere Khan hade rätt. Han vill döda Mowgli som barn för han tror Mowgli kan få tag i "the red flower" (eld) och det kan skada djungeln.
Filmen slutar med att Mowgli bränner ned halva jävla djungeln.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har sett Gyakuten saiban (Ace Attorney för oss som inte talar japanska), vilket är en spelfilm baserat på det fantastiska spelet Phoenix Wright: Ace Attorney,
Filmen är mer fan service ä en bra film och om du känner att du skulle vilja ha en beskrivning av vad filmen handlar om så är den inte för dig.
ta och spela spelet istället.

OM du spelat spelet och vill veta mer vad jag tycker så kan du trycka på spoiler knapppen

Det filmen lyckas med är att fånga det visuella ifrån spelet och göra det på ett sätt som inte känns fånigt. men annars är det till filmens nackdel att det följer spelet så nära. för spelets nackdelar blir tydliga, samtidigt som mycket av det fantastiska försvinner. till exempel så blir det i filmen så att vi aldrig hinner lära känna någon av de härliga personlighteterna som dyker upp, utan det blir bara ytliga inhopp utan någon substans. Min favorit NPC ifrån spelen Lotta Hart, dyker upp i filmen och även fast hon ser helt rätt ut reduceras hon till en jobbig irriterande typ, och alla spår av hennes härliga entusiasm är borta.
och det här problemet blir riktigt allvarligt när det kommer till borde Miles Edgeworth och Manfred von Karma. för när vi inte får ha Edgeworth som rival först så blir hans fall inte lika dramatiskt, eller intressant.

och hur i helvete kunde de göra den här filmen utan att använda någon musik ifrån spelen? det är nästan förulämpande

Nåja filmen lyckades iallafall få mig att vilja spela om spelen, få se om det blir något gör jag i speltrådarna här på forumet :p

zonk

muterad
Har just sett Willy Wonka & The Chocolate Factory från '71. Bra grejer och lagom knarkat när Gene Wilder och chokladfabriken väl kommer in i bild, många sköna knäppa grejer som antagligen är välbekanta för de som läst boken. Oompa Loompierna är underbara med. Men fram tills dess vi kommer till fabriken är det tyvärr rätt segt, vilket drar ner betyget.

3/5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Revolver. Det var en annan sorts film än jag trodde att det skulle vara. Den är regisserad av Guy Ritchie och har Jason Statham i en av huvudrollerna så jag förväntade mig ungefär vad man brukar förvänta sig av den kombinationen.

På gott och ont var det något annat. När jag recenserat Sherlock Holmesfilmerna, och även The Man from UNCLE så har jag sagt att jag tycker att det är synd att Ritchie inte gör Guy Ritchiefilmer längre, och det tycker jag fortfarande. Det finns i princip ingen annan än han som gör Guy Ritchiefilmer lika bra, men det finns många andra som gör de här andra sorternas film minst lika bra som Guy Ritchie gör dem. Det vore lite som om David Fincher skulle börja göra romcoms. Jag kan respektera viljan att bredda sig och pröva nya saker, men jag saknar fortfarande den utlovade The Real Rocknrolla.

Iallafall: Revolver är mer av en halvlångsam mindfuck-film där frågor som identitet och vad som egentligen pågår hela tiden är osäkert. Här och var finns element som känns Guy Ritchie:iga, men de är ganska få. Grundplotten är ganska flummig och spretig, utan någon egentlig riktning. Skådespeleriet är... ojämnt, tror jag får bli slutomdömet. Det känns inte riktigt som att filmen vet vad den ska försöka vara. I slutänden lämnas jag mest med känslan av att Ritchie försökte säga något med filmen men inte riktigt lyckades artikulera det på något begripligt sätt. Det blir lite tydligare i eftertexterna, men inte mycket.

Jag tror att det finns tre kvinnor i filmen, ungefär. En av dem har en talroll. I övrigt är det bara män överallt.

BETYG: 3/5

Lukas

Mannen i Gult
krank;n198706 said:
Det vore lite som om David Fincher skulle börja göra romcoms.
Nu skall vi inte vara sådana, David Fincher kanske hade varait bäst på romcoms det vet vi inte fören han provat att göra en,
Jag menar om James Cameron kunde gå ifrån terminator till true lies utan problem så skulle kanske Fincher också kunna göra det.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Gunhed.

2005 byggde företaget Cybortexh en robotfabrik på ön 8J0. Ön styrdes av superdatorn Kyron-5, som upptäckte att den inte behövde folk och därför förklarade krig mot mänskligheten. Gunhed-bataljonen skickades dit för att stoppa datorn, men Kyron-5 hade ett kraftfullt försvar i form av Aerobot. Det blev ingen klar seger, så man drog sig tillbaka och lämnade Kyron-5 i fred.

Fast Kyron-5 är smartare än så: datorn förutsåg att mänskligheten skulle uppfinna ett material som gjorde nya superdatorer möjliga: texmexium! Med det kan Kyron-5 ta över världen!

Fast det vet inte Banjo (Mickey Curtis), Babe (Aya Enyoji), Barabbas (Brewster Thompson), Bombbay (Jay Kabira), Boomerang (Doll Nguyen) och Boxer (Yosuke Saito) när de flyger dit år 2038. De tror att 8J0 är övergivet och en guldgruva i form av datachips och plast, som de flyger dit för att hämta. Men Kyron-5 har satt igång sin plan, snott texmexium med en biodroid, och har Texas Air Ranger med sergeant Nim (Brenda Bakke) i hasorna!

---

Det finns två varianter av den här filmen: en regisserad av Masato Harada och en regisserad av Alan Smithee. Harada-versionen är originalet: i den talar alla sina hemspråk. Det är lite skönt att se Brooklyn tala japanska och Nim svara på engelska, som om det vore helt naturligt eller båda hade en babelfisk i örat. I Smithee-versionen är alla icke-engelska röster dubbade till engelska.

För den som inte vet det, om en regissör inte vill bli kopplad till en film, utan bara ta pengarna och sticka, så är det tradition att regissören använder pseudonymen "Alan Smithee". Det finns en tv-klippning av David Lynchs "Dune" som Lynch inte vill stå för, och som därför är regisserad av Alan Smithee. I det här fallet ville Harada inte stå för den engelska omarbetningen, och satte Alan Smithees namn som regissör istället för sitt eget. Och det är den versionen jag såg.

Optiska effekter är blandat: det är en del rotoscoping som är okej, en del back projection som ser mindre bra ut, och en förbaskat massa modellbygge och modell-action som är riktigt jävla skitbra. Brenda Bakke gör en cool action-tjej-roll, och är väl ungefär den skådespelare som kan leverera. Brooklyn funkar mindre bra, och det beror helt och hållet på dubbningen, som genomgående är skitkass! Jag vill minnas att jag gillade rollen klart mycket mer på japanska.

Jag har fått för mig att krank skulle gilla Gunhed. Jag tror inte det är så hejjans långt från Rotsystem, nämligen. Visserligen får han stå ut med ojämt tempo, en story som bara en bakfull spelledare kan komma på, en klippning som är helt jävla omöjlig, och erbarmlig dubbning, men den har ändå någon slags ostig charm.

En massa effekter och klipp hamnade i Front Line Assembly-videon Mindphaser, för övrigt:

Max Raven

T12-kultist
Såg Akira Kurosawas Rashomon (1950) (fritt översatt: "Rashos port")igår kväll.

Feodala Japan. En man hittas mördad i skogen. Tre personer var med när dådet skedde - men deras berättelser överensstämmer inte.

Temat i filmen är att alla ljuger i någon mån, i regel för egen vinning. Vi får olika berättelser om samma händelseförlopp - alla är någorlunda trovärdiga och alla innehåller nog ett korn av sanning...

Det här är en utmärkt film av Kurosawa - jag ogillade personligen Idioten då jag tyckte det kändes väldigt mycket som en inspelad pjäs, men här verkar han ha fått grepp om film som ett eget medium. Det finns några riktigt bra grepp som man frångår i många moderna filmer, som när bonden går in mot en stillastående kamera och plockar upp saker utanför bilden, och reagerar på saker utanför kameran, vilket fungerar utmärkt med ett mysterium. I övrigt är den kompetent gjord med bra skådespelare och kompetent filmning när den inte är riktigt bra.

Betyg: En klassiker. Rekommenderas.

anth

Vetefan
Burn Paris Burn (2009)
Franskt surrealistiskt konst-experiment, finns nog inte dubbad.
Genres: (delvis) animerat, fantasy, mysterie, surrealism/psykedelia
c:a 1 timmes långfilm.

Handling
Romarik De Malkhange är en rödhårig kille som tycker om att spela datorspel med sin leksaksgorilla, Le Gorille.
En dag när han är ute och skejtar krockar han med en tjej i top hat, Venus Flytrap, som är en häxa som ägnar sig åt ockultism.
Venus Flytrap drogar och inser att Malkahage kan det bli det nya musikundret, sagt och gjort förvandlar hon den småtöntiga Malkahage till en vansinnig Frank Zappa-kopia och tillsammans spelar de in skivan Satan System. Producenten Mengelle och Mr. Bardot dyker upp.
Fansen blir som tokiga och Paris brinner (bokstavligen).

Omdöme
Första gången jag hörde talas om denna film skrev jag om den här.
Nu hittade jag den på youtube och den var precis så konstig som jag trodde den skulle vara. Man behöver inte förstå ett ord franska för att hänga med. Eller mer korrekt: jag tror inte att man förstår så mycket mer bara för att man förstår franska.
Se den och förundras över vad ett studentkollektiv kan åstakomma. :)

Se trailern:

Se filmen:

Betyg
Jag har alltid haft svårt att betygsätta surrealistiska/psykedeliska filmer.
Låt oss säga att det här var en film som jag vill se sen jag hörde talas om den och nu när jag sett den ångrar jag mig inte.

zonk

muterad
Krille;n198712 said:
Jag har sett Gunhed.
Har funderat bra länge på att se den, men bara hittat den dubbade verran, och det såg så jävla illa ut att jag inte riktigt orkade. Ska se om den odubbade går att gräva fram, det var evigheter sen jag gav mig på nåt riktigt ostigt.

Krille

Super Moderator
zonk;n198912 said:
Har funderat bra länge på att se den, men bara hittat den dubbade verran, och det såg så jävla illa ut att jag inte riktigt orkade. Ska se om den odubbade går att gräva fram, det var evigheter sen jag gav mig på nåt riktigt ostigt.
Hittar du den odubbade så peta på mig. Jag hade en VHS-kopia från laserdisc en gång i tiden, men den är borta nu.

zonk

muterad
Krille;n198913 said:
Hittar du den odubbade så peta på mig. Jag hade en VHS-kopia från laserdisc en gång i tiden, men den är borta nu.
Huj, det måste ha varit bildkvalle det! Hojtar om jag hittar den.

(& ibland är det jävligt konstigt att se om filmer man bara sett på VHS.. helvete vad mkt detaljer alt. plana ytor man plötsligen får se)