Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2016 v5

Krille

Super Moderator
Detta är WRNU's filmklubb för v5. Den är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Krank brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Krank tänker se minst en film i veckan.
2) Krank tänker se en film som han inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När krank sett en film skriver han något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Krank skriver bara om filmer han sett innevarande vecka.
4) Krank kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som han knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Kranks egna betyg tenderar att flockas kring "4/5", det beror på att krank främst ser till att de film han redan vet att han gillar eller har god anledning att tro att han kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om krank missat någon, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menar jag inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja vem lukes pappa är, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad jag menar; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Minimoni

Homelander
Jag har sett "Ted 2", och den var vad jag väntat mig efter att ha sett första filmen. Gillar man family guy så gillar man det här. Filmen är barnslig och mycket handlar om droger och sex så det är inte en komedi som man ser med de yngsta barnen. Jag är dock barnslig och gillar skämt om droger och sex så jag gillade filmen, dock var den första filmen aningen bättre.

Betyg 3 av 5.

Krille

Super Moderator
Jag kunde inte hålla mig, för jag fortsatte mitt Sherlock-tema och såg Mr Holmes, så jag väntar inte på krank utan startar veckans tråd nu!

Mr Holmes (Ian McKellen) har dragit sig tillbaka till ett litet gods i Sussex, där han sköter bin och bråkar med sin motsträviga hushållerska mrs Munro (Laura Linney). På godset har han en egen beundrare, i form av sin hushållerskas son Roger (Milo Parker) som vill lära sig om bin och som tjuvläser Holmes nedtecknande av mr Holmes sista fall.

Holmes har boken som Dr Watson skrev, "Den duvgrå handsken", men vet att det är ett rent påhitt men kan inte minnas varför, och nu försöker han rätta till det genom att skriva sin egen version. Men det går inte så fort. Han har bara fotot av Ann Kelmot (Hattie Morahan) att gå efter.

Se, vid 93 år och efter kriget – det andra, om man ska vara petig, för året är 1947 – är han aningen senil. Han har just kommit hem från en resa till Japan där han träffade en beundrare, Tamiki Umezaki (Hiroyuki Sanda), vars far försvann i England och bad sin son att lära av mr Holmes. Och resan var rätt ansträngande av flera skäl.

---

Det var en väldigt fin och långsam film, och ett klart tempobrott jämfört med tidigare Sherlock-filmer. Flashbacks används förstås, men här handlar de mer om Holmes luddiga minne än om ledtrådar.

Det är inte mindre än tre olika fall att utreda, allihop gamla. Det är dels Umezakis försvunna far, det är dels det verkliga fallet med den duvgrå handsken, och det är vad det nu än var som dödar mr Holmes bin. Och det handlar inte så mycket om att avslöja en mördare, utan mer om att göra upp med sitt eget förflutna och sin egen framtid.

Jag kan inte nog berömma casten! Ian McKellen gör en fantastisk nittiotreårig mr Holmes! Laura Linney och Milo Parker gör sina roller med bravur, i synnerhet unge Milo med tanke på hans ålder. Holmes har titelrollen och har mest skärmtid, men både mrs Munro och Roger har också rejäla karaktärsutvecklingar som leder till en förståelse, försoning och förlösning. Och till och med vid 93 års ålder har Holmes ett par saker till att lära sig.

Är man ute efter ett gammalt hederligt persondrama så kan jag rekommendera Mr Holmes högt. Däremot var den inte så rollspelsinspirerande, men den är ett stycke filmkonst som man inte bör missa.

Krille

Super Moderator
Av rena farten kom jag också att se Yurusarezaru mono (?????? eller "Unforgiven").

Shogun har fått storspö av kejsaren och hans samurajer har antingen dött, gett upp eller flytt. En av dem är Jubei Kamata (Ken Watanabe), ökänd som "dråparen Jubei".

Flera år senare kommer två drängfulla bröder, Sanosuke Hotta (Yukiyoshi Ozawa) och Unosuke Hotta (Takahiro Hotta), till en gränsstad på Hokkaido och kuttar upp ansiktet på den prostituerade Natsume (Shiori Kutsuma). De andra glädjeflickorna sätter ett stort pris på deras huvuden, vilket lockar fram Jubeis gamla kompis Kingo Baba (Akira Emoto) och erbjuder honom att hjälpa till att vinna prispengarna. Eftersom skörden går dåligt så har Jubei inget val om han inte ska svälta, utan han gräver upp sitt gamla svärd och rider ikapp Kingo. På vägen får de sällskap med Goro Sawada (Y?ya Yagira), en halv-ainu som också är ute efter prispengarna.

Och rätt snart inser trion att problemet inte är bröderna Hotta, utan den lokala lagmannen Ichizo Oishi (K?ichi Sat?)

---

Yurusarezaru mono är en remake av Clint Eastwoods nygamla rulle Unforgiven. Den är stenhård rakt igenom och andas väldigt mycket nywestern, hela vägen ner till musiken och fotot. Det är inte alls lika stelt teateragerande som det brukar vara i japanska filmer, utan det känns mer västerländskt, och det förstärkte likheten med Clint Eastwoods Unforgiven.

En väldigt kul sak är att ainu spelar en stor roll för plotten, och det ser man inte så ofta. Det är till och med dialog på ainu, som måste textas två gånger, dels till japanska och i sin tur till engelska.

Till skillnad från Mr Holmes gjorde Yurusarezaru mono mig brutalt sugen på rollspel, och nu ska jag fundera ett tag på hur man jidaigeki-hackar Järn!

Krille

Super Moderator
Minimoni;n150845 said:
Krille: Filmen utspelar sig alltså i slutet av bakumatsu eran och början av meiji eran?
Den börjar precis efter att shogun har förlorat boshin-kriget, och sen hoppar den till meiji 13.

Minimoni

Homelander
Krille: Nice! Boshin-kriget och egentligen hela bakumatsu och tidig meiji är mina favorit delar av japansk historia. Inte tack vare Tom Cruise dock! Ska verkligen se filmen :)

Min fru och hennes släkt tillhör Nabeshima klanen som härskade i Saga domänen under Boshin. Så när jag spelar tex Shogun2 total war så har jag bara ett val av vilka jag ska spela :p

anth

Vetefan
The Last Witch Hunter
Amerikansk 1 h 46 min lång fantasy action thriller med Vin "Riddick" Diesel, Elijah "Frodo" Wood och Rose "Ygrette" Leslie. Samt Michael Caine.

Handling
"The Black Plague" sprider sig över ett medeltida vintrigt Europa och en grupp häxjägare, ledd av Riddick och en präst vid namn Dolan, är på jakt efter Häxdrottningen som orsakat denna farsot. När Riddick till slut sticker svärdet i henne så "förbannar" hon honom genom att överföra sin egen odödlighet (jag vet inte riktigt om man ska betrakta odödlighet som en förbannelse...).
Vi hoppar 800 år framåt i tiden och Riddick går fortfarande i kyrkans ledband som den siste häxjägaren. Här var jag tvungen att göra lite tankearbete: då Europa var snöigt och prästen hette Dolan gissar jag att det hela utspelades på Irland (Dolan är ett irländsk namn). Däremot stämmer inte riktigt årtalen: digerdöden kom till Irland 1350, vilket inte riktigt är 800 år sedan. De säger heller inte vilken "kyrka" det är, men jag gissar på den katolska - men varför kallas de då inte för inkvisitionen för? Nåja, det är bara en amerikansk fantasyfilm så vi struntar i historisk korrekthet.
Det är iallafall nutid och det finns fortfarande massor med häxor - men kyrkan har slutit ett avtal med häxorna att så länge de inte skadar andra människor med sin magi så är häxeri helt OK. Låter preciiis som något som den katolska kyrkan skulle göra. :p
Givetvis finns det häxor som bryter mot denna regel, men då kommer Riddick och räddar dagen - ju blodigare desto bättre.
Kyrkan utser en prälle som Riddick-kontakt och kallar denne för Dolan (som den första prällen). Michael Caine är den 36:e Dolan som börjar med att pensionera sig och Frodo blir den nya 37:e Dolan.
Skit händer, jordens undergång är nära och Häxdrottningen är på väg att återuppstå. Riddick tar hjälp av Ygrette som spelar häxa och någon form av träaktig romantik uppstår.

Omdöme
Den ende som kan skådespela i filmen är Michael Caine och han är tyvärr bara aktiv de första minuterna. Riddick, Frodo och Ygrette kunde lika gärna ersatts av trädockor och ingen skulle märkt någon skillnad. Inte helt oväntat floppade denna film på bio.

Här är trailern som är nästan lika dålig som filmen:

Betyg: 3/10

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Fortress. Nä, givetvis inte nån trist krigsdramarulle från 2012 - den från 1992 med Christopher Lambert i huvudrollen.

Egentligen behöver man väl inte säga så mycket mer? Antingen är man den sortens person som hatar den sortens filmer Lambert är huvudrollen i, eller så är man det inte. Men jag ska nog utveckla det hela lite...

När jag var liten fanns det butiker vars huvudsakliga näring det var att hyra ut filmer i VHS-format. Eftersom jag var liten knodd så hade mina föräldrar rätt stort inflytande - för att inte säga oinskränkt makt - över vilka filmer jag fick hyra. Jag hyrde mest Transformers, Starzinger, Macross... Men jag tittade också på filmer som Fortress, Nemesis och Wedlock. Jag såg ju att de var ashäftiga scififilmer och läste baksidestexterna om och om igen... Men mina föräldrar tyckte - med viss rätta - att jag nog inte borde se dem eftersom jag lätt fick mardrömmar på den tiden.

Så... Nu har jag tänkt åtgärda det hela genom att kolla på några av dem. Det är inte ett tema eller så, inget så explicit. Men jag har iaf kollat på Fortress nu. Mina förväntningar var... ganska låga, kan vi väl säga.

Likt väldigt mycket bra scifi handlar den här filmen egentligen inte om vad den handlar om på ytan. Den säger sig handla om John Henry Brennick, som sätts i det gigantiska underjordiska supermax-fängelset Fortress efter att han gjort våldsamt motstånd när han försökte smuggla sin gravida fru ut ur landet. I själva verket handlar den såklart om ett samhälle. Här följer en "rolig" version av det hela:

Det samhälle filmen handlar om är inte perfekt, så mycket är säkert. Av anledningar som inte nämns - resursbrist är sannolikt - har amerikanska regeringen infört en väldigt strikt enbarnspolicy - ett barn per kvinna. Att en sådan policy gått igenom ser jag som tecken på att situationen är rätt jävla desperat. Det här hade egentligen inte varit något jätteproblem om inte abort dessutom varit förbjudet. Jag har inga problem att se hur sådana juridiska knutar uppstår - olika lobbygrupper som ställs mot varandra, eviga kompromisser, etc. Hursomhelst är huvudpersonen en person som inte accepterat de här lagarna och sedan - som sagt - gjort våldsamt motstånd. Därmed är filmens tagline om "A Prison of the Future. A High-Tech Hell. Built to Hold Anything... Except an Innocent Man" helt felaktig - han är inte oskyldig. Han begick ett brott och dömdes för det och ska nu avtjäna sitt straff.

OK, resten blir lite spoileriffic:

Fortress styrs av en AI tillsammans med en beslutsfattande cyborg. Cyborgen har uppfostrats inom företaget och dess förbättringar har bekostats av företaget. Därmed är det ganska rimligt att cyborgen står i viss skuld till företaget, som trots allt givit honom både liv och arbete och hjälp att ta stegen mot att bli en transhuman. Cyborgen behöver inte sova inte äta, och har befriats från sin sexdrift. Det är dock en tidig modell, så den är fortfarande delvis kvar i primitivt känslotänk på vissa områden.

Barnen som är överskott förvandlas även de till cyborger, visar det sig. Därmed sker en gradvis övergång mot ett samhälle utan irrationella känslor, utan svält, utan fattigdom.

Tyvärr lyckas huvudpersonen fly. Inte bara det, han samarbetar med och släpper loss hundratals om inte tusentals grova brottslingar och saboterar delar av fängelset. Visst finns det en del bland brottslingarna som sitter där för enklare brott, men vi vet att det sitter minst en rätt allmänfarlig kassaskåpssprängare där (en av huvudpersonens närmaste samarbetspartners) och en som under filmen åtminstone försöker genomföra en våldtäkt. Härliga typer. Det är viktigt, tydligen, att det här människorna får sin frihet. Bra jobbat *slowclap*.

Cyborgen som delstyr fängelset faller offer för sina "känslor" och riskerar pga detta hela fängelset. AI'n försöker först övertala honom att låta bli, men tvingas i slutänden terminera honom. Det här framställs som något heltokigt och sorgligt. Att AI'n försöker hindra tusentals grova brottslingar från att gå fria alltså...

...Mer allvarligt alltså, så är filmen en sån där ganska vagt samhällskritisk historia. Manusförfattarens samhällssyn är teknikfientlig, paranoid och ganska naiv. Men det funkar, det är trots allt nästan fortfarande 80-tal.

Filmen är snygg. De fysiska effekterna funkar bra till stor del. Det är kul att se till exempel en ung och smal Kurtwood Smith, en långhårig Jeffrey Coombs, Tom Knowles som skäggigt fängelsehomo och en extremt ung Clifton Collins Jr i rollen som ung snygg latino. Lauryn Locklin gör ett bra jobb som huvudpersonens fru, och är åtminstone något mer försigkommen än de flesta andra prinsessor som måste räddas från drakar. Men ja, det är ju i grunden en "ooooh stora starka mannen ska skydda sin familj genom att rädda sin fru"-story.

Jag tycker om att karaktärerna trots allt inte är så tvådimensionella. Fängelsedirektören till exempel är mer komplex än de flesta action-ondingar; han är begriplig. Utifrån vad vi får reda på dels om hans bakgrund och hur stor kontroll företaget har över honom. I slutänden framstår han nästan mer som ännu ett offer för det Stora Onda Företaget och den Ännu Ondrare Teknologifieringen Av Samhället än vad han framstår som en riktig antagonist. Me like.

Jag blev mycket positivt överraskad. Mina förväntningar var hemskt låga, men jag tycker att den här filmen gör ett gäng intressanta grejer som få andra filmer gör, framför allt i dess genre. Och så är det skönt att se lite gammal film, från innan orange and teal blev standard.

BETYG: 4/5

1993/94 jobbade jag i videobutik och passade på att se många av de där "rullarna", bl.a. Fortress. Nemesis, som du nämnde, beskrevs av en kund som den bästa (innehållsmässiga) kopplingen till hans Mutantspelande...jo, jag blir lätt nostalgisk!

anth

Vetefan
Jag såg en film igårkväll, så det räknas som v5.

Pixels
1 h 45 min sci-fi komedi av Chris Columbus och med Adam Sandler från 2015.

Handling
Året är 1982. Den taniga nörden Sam Brennan och den tjocka nörden Will Cooper besöker den nyöppnade arkadhallen och Sam visar sig ha talang för datorspel.
Det första arkadspelsmästerskapet anordnas. Brennan ställer upp, Cooper är med som support. De blir vänner med en annan tjock glasögon-nörd som kallas The Wonder Kid och som är förälskad i den uppdiktade arkadfiguren och blonda bombnedslaget Lady Lisa (in all her 8-bit beauty). Deras motståndare är den elaka dvärgen som kallar sig för Fire Blaster - vilket tydligen är jättedåligt. Ni förstår, det är tydligen ett stort no-no inom nördkretsar att ge sig själv smeknamn. Dessa ska tydligen förtjänas och ges av andra...
Dvärgen vinner, Brennan kommer tvåa och Cooper tröstar med att Brennan säkert kommer in på MIT.
NASA filmar hela tävlingen och skickar upp en VHS-kasett med tävlingen i en tidskapsel i en satellit.

Nutid. Brennan har förvandlats till the Cable-TV guy Adam Sandler, Cooper har förvaldats till USAs överviktiga president, The Wonder Kid har förvandlats till en överviktig glasögonprydd konspirationsteoretiker som bor i mormors källare och den elaka dvärgen sitter i fängelse för bedrägeri. Olika falla ödets lotter.

Adam Sandler utför sitt glamorösa arbete som kabel-TV-installatör hos hos den snälla, vackra och ensamstående modern Violet, för fadern har rymt med barnflickan (och ingen förstår varför han rymde eftersom Violet är både vacker och snäll). Violet kryper in i garderoben för att gråta och smygsupa, så som alla ensamma övergina mödrar gör. Adam Sandler kryper efter för att trösta och sexuellt ofreda Violet (utrymemt är inget problem, eftersom garderoben är nästan lika stor som Narnia).

Adam Sandler och Violet kör ikapp till Vita huset på en kvart. Kabel-TV-reparatören är inkallad som arkadspelsexpert eftersom Amerika blivit anfallet av datorspelet "Galaga" (uppföljaren Galaxian är nog lite mer känd i Sverige, så vet ni vad det är för sorts spel). Violet är inkallad eftersom hon är överstelöjtnant och och chefsvetenskapskvinna för Amerikas hemliga vapenprogram (förutom att vara garderobs-suput).

Konspirationsteoretikern The Wonder Kid kontaktar Adam Sandler och berättar att VHS-bandet med arkadspelsturneringen från 1982 uppsnappats av utomjordingar som anser den vara en krigshandling och därför ger tillbaka med samma mynt (d.v.s.anfaller jorden med datorspels-figurer).

Adam Sandler och The Wonder Kid besöker sin barndomspolare Mr President, på hans arbetsplats, det ovala rummet (för de är ju barndomspolare och nördar håller ihop även om en av dem råkar vara Mr President).
Utomjordingarna har utmanat jorden på arkadspelskrig: först till tre poäng vinner. Utomjordingarna vann första poängen när Amerika inte förstod att de var anfallna av arkadspelet Galaga. Andra poängen går också till utomjordingarna när arkadspelet Araknoid anfaller Taj Mahal. Tredje poängen går till jorden då Adam Sandler och The Wonder Kid försvarar London mot arkadspelet Centipede. Storbritanniens premiärminister gratulerar, men ingen amerikan förstår ett ord av vad hon säger eftersom hon bara talar cockney.

Nu är goda råd dyra och man beslutar sig för att rekrytera den onda dvärgen. Men han vägrar om han inte får ett antal krav tillgodosedda: benådad från fängelsestraffet, skattebefrielse resten av livet samt en dubbeldate med Serena Williams och Martha Sewart.

Den tredje attacken/tävlingen är Pac Man i New York, som jorden till slut vinner genom slugt användande av "spök"-bilarna Blinky, Pinky, Inky och Clyde.
Efter varje match får vinnaren en trofé. När jorden förlorar utför utomjordingarna alien abductions. När jorden vinner över Pac Man får de datorspels-figuren och utomjordingen Q*Bert.
Men sedan förlorar jorden poängen när det visar sig att den onda dvärgen använt fuskkoder - men dvärgen lyckas fly under sin date med Serena Williams efter att hon hotat att slå ner honom då han försökt att sexuellt ofreda henne.

Utomjordingarna anfaller med alla arkadspelsfigurer som funnits genom historien. Adam Sandler, Mr President (maskerad till Chewbacca) och Violet blir uppstrålade till utomjordingarnas skepp och slutbossen.

Under tiden försvarar The Wonder Kid jorden, när en datorspels-utomjording som ser precis ut som det blonda bombnedslaget Lady Lisa dyker upp. The Wonder Kid lägger ner vapnen och föklarar sin eviga kärlek för henne. Hon blir blixtförälskad, byter sida och hjälper till att försvara jorden. Den elaka dvärgen dyker upp och bevisar att han kan döda utomjordingar utan att använda fuskkoder.

På rymdskeppet besegras slutbossen Donkey Kong och alla utomjordingar, utom Q*Bert, försvinner - vilket gör The Wonder Kid förtvivlad då han förlorar sitt livs kärlek Lady Lisa. Men Q*Bert offrar sig och förvandlar sig till Lady Lisa.

Slutet gott, allting gott. Adam Sandler får sin alkoholiserade Violet (som från började hatade honom sedan hans försök till sexuellt ofredande), Mr President blir omvald, Den onda dvärgen får en dubbeldate med Serena Williams (som från började hatade honom sedan hans försök till sexuellt ofredande) och Martha Stewart. The Wonder Kid får sin livs kärlek, det blonda bombnedslaget Lady Lisa och får massor med små Q*Bertar med henne.

Omdöme
Jag hatar Adam Sandler och filmen utlöser mina kräkreflexer.
Är det här en film för utvecklingsstörda? Ni behöver inte svara, frågan var retorisk.
Filmen har nominerats till följande Razzies:
- Worst Picture
- Worst Actor
- Worst Supporting Actor
- Worst Supporting Actress
- Worst Screenplay
Tyvärr får vi inte veta hur det går förrän 27 februari då årets Razzies delas ut.

Trailer:

Betyg ?/10

anth

Vetefan
Voldstagg13;n154198 said:
Anth: Går du aktivt in för att tortera dig själv med dålig film?:)
Haha. :)
Nej, däremot går jag aktivt in för att se udda filmer som ingen annan skulle få för sig att se. Mainstream är den tråkigaste sortens film som existerar. Eftersom jag tycker om att bli överraskad försöker jag undvika läsa vad andra skriver om en film jag tänker se, det betyder tyvärr att jag drabbas av Sturgeons lag. Om jag skulle skriva om alla filmer som jag börjar se, men stänger av efter en kvart skulle hälften av inläggen i filmtrådarna komma från mig. :)