Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v14

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v14.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Daniel

Swordsman
Ikväll har jag sett Tombstone.
?
För kanske tolfte gången.
?
Jag ska nämna direkt att det här är kanske är en av mina topp 3 (!!) favoritfilmer.
?
Om ni inte känner till Tombstone är det en episk västern från 1993. Storyn är verklighetsbaserad (men inte helt korrekt återgiven, enligt de dokumentärer jag sett) på historien om Wyatt Earp och hans blodiga hämndvendetta på 1880-talet.

Wyatt Earp (coola stenansiktet Kurt Russell) är en berömd lagman som dragit sig tillbaka från yrket efter en dödlig revolverduell, och tillsammans med sina bröder (en jovialisk Bill Paxton och oldschool-gentlemannen Sam Elliott) och respektive fruar flyttar han till den sprudlande nybyggarstaden Tombstone för att starta ett nytt liv i saloon- och spelbranschen. I Tombstone återförenas bröderna även med sin gamle vän Doc Holliday (briljant spelad av Val Kilmer), en rumlande pokerspelare och känd revolverman som är mer eller mindre döende i tuberkulos.
?
I Tombstone härjar ett gäng vilda revolvermän som kallar sig The Comboys. De bär röda scarfar runt höften och leds av de två karismatiska halvpsykopaterna Curly Bill Brocius (en färgstark Powers Boothe) och Johnny Ringo (en fantastisk Michael Biehn).
?
Det växer snart fram en konflikt mellan bröderna Earp och Cowboys-gänget. Länkade scenen nedan är en personlig favorit, där man munhuggs på saloonen och Ringo och Holliday börjar hotfullt tala latin med varandra. Mitt sällskap fnös dock och sa "fan va töntigt", vilket jag fann djupt sårande, så jag antar att folk gillar olika. Döm själva:
?
https://www.youtube.com/watch?v=GGNdnlCbfMs
?
Konflikten trappas upp och eskalerar i en omfattande vendetta. Blod måste betalas med blod och mord med mord. Det bolmar av vit krutrök medan folk rider mot kameran till maffig filmmusik.
?
Här är en annan favoritscen. Spoilervarning dock, för den utspelar sig i filmens andra halva efter en del avgörande händelseutveckling:
?
https://www.youtube.com/watch?v=Ohw1uI1NsmU
?
Jag såg dock Director's Cut, eftersom är versionen jag har på dvd, och theatrical cut-versionen är bättre. Director's Cut har lagt till ett par bortklippta scener, och även om det är intressant innehåll som lagts till (bl.a. får Wyatts fru mer dialog) förstår jag verkligen varför man valde att klippa bort scenerna för de sänker tempot i scenordingen och gör att en egentligen briljant upptrappningssekvens tappar i intensitet. Jag har den varianten på vhs och det är nästan värt den sämre bildkvaliteten.
?
Betyget blir 4,5 till director's cut-varianten, men den bättre theatrical cut är en solklar 5 av 5.

Okej, jag kan kanske rent objektivt förstå att det här egentligen inte är världens bästa film. Men konst handlar om den subjektiva upplevelsen. Och då är det världens bästa film. Eller åtminstone min favorit.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hade tänkt gå på Ghost in the Shell i fredags meeeen... precis innan jag skulle gå från mitt hyfsat centralt belägna arbete i Stockholm så... Tja, klockan var lite över 15. Ni fattar.

Så istället för att gå på bio så satt jag först inne på skolan i ett par timmar innan vi vågade oss därifrån; därefter sov jag hos en kollega eftersom det inte fanns någon lokaltrafik.

Eftersom vi var på humör för något lättsamt så såg vi Tomorrowland, som ingen av oss sett tidigare.

Jag tyckte om den. Mycket. Det är vad man skulle kunna kalla en film utan kisspauser; något händer i princip hela tiden. Och de som skapat filmen har något jag gillar - ingen känsla för moderation överhuvudtaget. Allt är mäktigt och crazy och snyggt.

Jag ids nog inte sammanfatta plotten, så den får ni läsa om någon annanstans. Jag tyckte mycket om huvudpersonen, som var en ung tjej som rapade och fick ramla roligt och i största allmänhet vara precis lika mycket "levande seriefigur" som pojkar brukar får vara. Och så var hon positiv, smart, teknisk, rebellisk. Cool, helt enkelt.

Jag gillade slutklämmen. Den var inte så individualistisk som jag trodde att den skulle vara utan mest teknikpositiv och inriktad på att lösa problem. Och ingen kan reparera världen helt ensam.

När jag precis sett klart den kändes den som en stark fyra. Mycket bra, men inte nog för att ses om dagen efter. Idag kände jag efter och jo, den här skulle jag faktiskt kunna se igen, idag. Framför allt med rätt sällskap.

En fråga dock: Varför i helvete är den här filmen inte i 3d? Den skulle ju passa PERFEKT som 3d-film.

BETYG: 5/5

Krille

Super Moderator
Jag har sett Ant-Man.

Hank Pym (Michael Douglas) är skitsur, för SHIELD har försökt sno hans superteknologi som krymper saker. Ännu värre är att ett antal år senare har hans dotter Hope (Evangeline Lilly) och ex-lärjunge Darren Cross (Dorey Stoll) norpat företaget. Cross håller på att ta fram en egen krympteknik, som han tänker ta över världen med! Muahahaha!

Scott Lang (Paul Rudd) har inte så mycket med saken att göra, för han är bara en inbrottstjuv som strax ska mucka från finkan. Hans dotter Cassie (Abby Ryder Fortson) älskar honom, men ex-frun Maggie (Judy Greer) och hennes nya kille Paxton (Bobby Cannavale) – som dessutom är snut – är inte så förtjust i skurken. Och det är svårt att få jobb som ex-brottsling, så Scott tvingas in på brottets bana igen och går ihop med sin cellkamrats polare. De bryter sig in i Hank Pyms hus och hittar en MC-dräkt gömd bakom episka säkerhetsanordningar.

Och det är där som filmen kommer igång på riktigt, för dräkten är vad som gör Scott Lang till Ant-Man!

---

Vad får man om man tar och stoppar in superhjältar i Jönsonligan? Eh, ja, kanske inte exakt det, men ungefär så. Och jag storfnissade genom hela filmen. Den var helt enkelt skitkul!

Jag kan faktiskt inte komma på något dåligt att säga om filmen. Det skulle i så fall vara att den skulle må bra av ett par kvinnliga roller till. Den har Cassie och Maggie, och den har Hope. Men sen är det liksom slut.

Sapient

Swashbuckler
Krille;n230049 said:
Jag kan faktiskt inte komma på något dåligt att säga om filmen. Det skulle i så fall vara att den skulle må bra av ett par kvinnliga roller till. Den har Cassie och Maggie, och den har Hope. Men sen är det liksom slut.
Jag håller med om din recension. Men det är bra stört att det liksom bara finns två vuxna kvinnor i filmen.

Jag fick ett litet intryck att de ansträngt sig med de rollerna dock. Ffa med Hope pga
the Wasp
Men de fick ändå begränsat med utrymme, utifrån förutsättningarna. Jag kan tänka mig att det låg några minuter till med dem på klipprumsgolvet, pga viljan att hålla mängden action uppe.

Och då blir ju frågan "varför finns bara två riktiga roller för vuxna kvinnor i en hel film som trots allt ska utspela sig i vårt samhälle, i nutid?" så mycket mer störande.