Där är två andra saker som jag vill kommentera på när det gäller båda Wick filmerna också. Men pga storleken på allt jag skrev om både filmerna och det nedan, så lägger jag dem i ett helt eget inlägg. Eventuelt några få spoilers för smågrejer i Wick filmerna förekommer.
- - - - -
Första grejen.
En av de absolut starkaste grejerna (vid sidan utav hela action biten) med dessa filmerna är hur bra de är på att bygga upp världen i filmerna. För hela den här undrevärlden kulturen som de bygger fram, hela mythosen och allt, är riktigt bra. Alla de här smågrejerna som de introducerar oss till, må det vara att allt betalas i de där guldmynten (där värdet utav dem kan variera kraftigt, allt från en enda drink, till ett vapen, eller en tjänst, rum för natten, etc... det kostade honom 12 mynt att städa undan 12 kroppar ju), och hela undrevärlden-hotel-kedjan "Continental Hotel's" och de som arbetar på dem, hur det fungerar när man ger ut en order för en hit på någon via att man ringer till de där kvinnliga telefonoperatörerna som ser ut som om de kommer nästan rakt ur 40-50'talet (fast med tatueringar... XD ), hur polisen verkar totalt veta vad som händer men håller sig ur det hela när de förstår vad som pågår (
"You, uh, workin' again?" scenen t.ex från ettan när polisen knackar på, länken går till IMDB), och alla andra folk som skräddarna, vapenförsäljaren/Sommelier som pratar som om han håller på att förbereda en kvällslång måltid, m.m och m.fl.
Få filmer utav det här slaget gör detta bra, eller gör detta överhuvud taget... vilket jag tycker är väldigt synd, för det ger filmerna så mycker mer att man försöka arbeta in sådant här. Att se Wick filmerna får mig till att vilja utforska den världen mer, veta mer om hur allt funkar, och kanske till och med få spela i en sådan värld... må det vara som penna och pappers rollspel, eller i tv/data-spels typen utav spel (i både fps/3rd person shooter still, eller som ett mer traditionelt rollspel). Fler filmer utav detta slaget bör försöka göra så här, för jag tror det är en utav anledningarna till varför John Wick filmerna har fastnat så hårt för många av oss... inte bara pga hur bra fighterna är, men också pga att det här världsbyggadet som de lyckats skapa för dem.
- - - - -
Andra grejen.
På många sätt och vis så kan jag kanske förstå alla de som eventuelt tycker att där är mycket med John Wick som är kanske mediokert... att det är din standard action rulle, där folk slåss och dödar varandre konstant, etc... och jag kan specielt förstå det om den personen kanske inte igentligen är en fan utav actionfilmer alls. Men jag är utav åsikten att John Wick är kanske en av de bästa actionfilmerna som har kommit ut ur "västvärlden" under de senaste 20-30 åren, men definitivt en av de bästa specielt under de senaste 10-15 åren.
John Wick filmerna gjorde samma grej för mig för action filmer, som The Raid filmerna gjorde för mig med Martial Arts filmer... de blåste ett nytt liv i de genrerna för mig. Detta är generelt genrer som har väldigt länge varit lite stela (senaste 10-15 något åren kanske), och nästan utdöendes på vissa sätt och vis, specielt din "bogstandard" typ utav action/martial arts film... där det ofta krävdes andra grejer med filmerna för att dra in folk att se dem (t.ex en setting utav superhjältar eller något). Men dessa filmerna visade som sagt att det går att skapa filmer där actionbitarna i filmen är nog att sälja filmen till tittarna... för trots vad jag säger ovan om Wick filmernas förmåga att världsbygga, så hade jag gillat dem filmerna nästan lika mycket om det bara hade varit action scenerna som filmerna hade haft att sälja mig på.
Mycket av detta beror på hur allt från fightscener, till standard action scener, mm, har spelats in och har presenterats till oss i filmen. För vad många kanske inte igentligen märker, när de ser/har sätt Wick filmerna, är att där är nästan inga "jump cuts" alls i filmen, och inte heller är där hela den här "shaky cam" grej i någon större utsträckning alls. Med John Wick så har man gått tillbaka till en "äldre stil" med detta kan man väl säga, som det brukade vara för rätt många år sedan innan jump cuts och shaky cam blev en stor grej inom action, där alla började använda det i mer eller mindre alla action scener som fanns i en film. Och detta har betydelse för att det kraftigt förändrar hur en action scen ser ut, hur man hanterar den, och specielt gör att man väldigt lätt kan se vad som faktiskt pågår i scenen (åtminstone om de har gjort ett bra jobb).
Delar av anledningen till att jump cuts och shaky cams används är ju pga att det kan ge en scen en känsla utav action, utav snabbhet, och adrenalin och annat sådant. Och när det används på ett bra sätt så ger det något till scenen ju. Men... många har svårt att använda det med måtta... vilket ofta leder till problemen med jump cuts och shaky cam, vilka är att det kan göra en action scen oerhört rörig, svår att följa, och oerhört tröttsam att försöka titta på, där man inte vet vad som händer i scenen igentligen, och/eller varför vissa saker händer (som varför en av snubbarna helt plötsligt faller till marken eller något). Det kan också göra att en rätt simpel scen ser oerhört löjlig ut. Som en av de vanligaste exemplena, som pekas ut på nätet med detta, är en scen ur en av Taken filmerna där huvudkaraktären ska
ta sig över ett stängsel (länk går till youtube)... på 7 sekunder är där 13-14 olika jump cuts + lite shaky cam på det, det ser löjligt ut helt enkelt. Till och med filmer som jag gillar mycket, som Jason Bourne filmerna, tenderar att använda mycket av sådant här aldeles för mycket... där jag ofta önskar att de bara lät scenen få spela ut utan jump cuts och konstant skakande kamror.
Och detta är också en av grejerna som är både bra, och dåligt med, jump cuts och shaky cams... att de är oerhört bra på att dölja en skådespelares oförmåga att utföra en viss handling, och jump cuts är också väldigt bra på att helt byta ut skådisen mot stuntpersonen och sen tillbaka till skådisen när grejen är utförd. Må det vara att de är oförmögna att ta sig över ett stängsel på ett någerlunda bra och snabbt sätt, eller att personen har i närheten utav ingen martial arts träning alls, eller att de helt enkelt har blivit lite för gammla för att kunna utföra vad de brukade kunna lätt som yngre (ser detta med en hel del utav de gamla 80- och 90-tals action skådisarna som fortfarande gör sådana filmer/scener som de blev kända för, specielt inom martial arts varianterna av action filmer, som t.ex JCVD och Dolph Lundgren).
Sättet som John Wick filmerna är inspelade på dock är ju att ha en stabil kamra, som är lite mer tillbakadragen ifrån action scenen, man brukar också få mycket längre kontinuerliga actionscener med sådant här också... vilket gör att man oftast ser mer av helheten av vad som händer, slipper konstanta jump cuts och liknande allt för mycket, och där inga av misstagen kan döljas igentligen till någon större nivå (mer än att man kanske kört om scenen om och om igen till den blev så nära perfekt som möjligt). En persons oförmåga, eller avsaknad utav kunskap/skicklighet, i vad de ska göra syns direkt i scenerna inspelade på detta sättet. Så för att de ska funka så krävs det att antingen skådespelaren är oerhört skicklig på det de ska göra, eller har åtminstone haft rätt mycket träning inför scenerna... eller att de är väldigt bra på att byta ut skådespelaren mot stuntpersonen, och har stuntpersonens ansikte dolt på ett bra sätt, för att sen byta tillbaka till skådisen. Ofta så krävs det ju en skådespelare som Keanu Reeves för att kunna köra en hel scen som detta, någon som är villig att lägga ner den tiden och träningen som det krävs för att få grejer till att se så snyggt ut som det gör i Wick filmerna.
Detta är en av anledningarna (bland många) till varför Netflix tv-serie Daredevil har fått så mycket beröm som den har fått, för stora delar av den seriens actionscener och fighter har spelats in med denna typen utav sätt. Och de flesta av dem är spektakulära pga det. Skådespelaren som spelar Matt Murdock har så långt jag vet inte någon martial arts bakgrund, men tränade väldigt mycket inför serien. Plus att serieskaparna var väldigt bra på att byta in och ut skådisen för stuntmannen när det behövdes, mitt under en pågående scener också i vissa fall. Samtidigt så fick Iron Fist en hel del kritik för en hel del fightscener, trots att de använde liknande inspelningstekniker, och specielt de där Danny Rand var en av kombatanterna... och mycket av det kom faktiskt ner till att likt John Wick så ser man nästan alltid Danny Rands ansikte när han slåss, så skådespelaren måste ju göra mycket av jobbet själv (till skillnad från Daredevil, där han ju använder en mask som gör det lättare att skifta med stundpersonen)... skillnaden där dock mellan Keanu Reeves och Danny Rands skådespelare var att han fick bara 3 veckors intensiv förträning innan de började filma serien, plus att han ofta bara hade en väldigt kort tid innan de flesta scenerna att lära sig fight koreografin på också. Med mer tid än så är jag säker på att han hade kunnat gjort ett lika bra job som både Daredevil skådisen, och Keanu Reeves gjorde... får se hur det blir med Defenders när den kommer, om han fick mer träning innan den eller inte.
I alla fall... Båda Wick är ju både skrivna och regiserade utav stuntmän, personer som har arbetat som stuntpersoner under många år. Faktiskt så är det stuntmän som arbetade med Keanu Reeves i Matrix filmerna som ligger bakom Wick filmerna. Och det syns i filmerna att så är fallet, för där var nog inte en enda actionscen som jag såg i filmerna som kändes konstiga eller fel eller något. Så... pga detta så ser jag John Wick filmerna som en klart skinande stjärna bland action filmer, för den pekar på vad man kan göra med action scener om man inte bara förlitar sig på jump cuts, shaky cams, cgi, och allt annat som eventuelt används. Alla de sakerna har sin plats i actionfilmer, helt klart, men det måste används vid rätt tillfälle, och i måtta, så det inte bara blir en enda stor röra utav det. Förhoppningsvis så betyder detta att vi kommer få se fler action och martial arts filmer utav dessa slagen, där de tar till sig vad filmer som John Wick och The Raid kan lära dem om hur en action scen kan se ut om man lägger ner den tiden som krävs för att skapa något sådant.
jaja... babbel babbel babbel... XD Har säkert upprepat mig om och om igen. /end