Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v33

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v33.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Max Raven

T12-kultist
Jag har sett Valerian.

Åsido att jag antingen har något brytningsfel med mina glasögon eller biografen inte verkar kunna få 3D att funka som det ska ordentligt (lutar åt det senare, det var viss ghosting och skumma saker med skärpan) så är det en ganska snygg film.

Handlingen har dock en hel del sidohandling som kunde skippats (hur många kidnappningshandlingar behövde vi egentligen?) som mest verkade fylla ut en ganska banal och enkelt löst huvudhandling. Jag kunde också överlevt utan en ganska ansträngd romans-plott som naturligtvis måste lösas till slutet av filmen.

Och karaktärerna... Luc, snälla, har du läst serierna så borde du fatta att man inte ger Valerian rätt när han beter sig som en machoidiot - en stor del av underhållningen är att det inte funkar hälften av tiden. Det börjar bra med marknaden men sedan bestämmer du dig för att ta bort all spänning. Och göra Laureline känslodriven av någon anledning, när det är Valerians grej..?

Och varför alla vita män? Varför en blekvit utomjordisk art som antagonister?

... Varför?

Filmen är... okej. Den blir aktivt sämre om man gillar serierna. Den fyller tiden med sidohandlingar istället för att fördjupa huvudhandlingen, dödar av en del sidokaraktärer som kanske borde överlevt (det känns som ett lat sätt att skriva ut dem ur handlingen men det behövs inte, och vi hinner inte fästa oss vid dem eller sörja dem - om alla dör så försvinner spänningen - Luc borde sett till att blanda upp det lite - en dödsscen tar lika mycket tid som en farvälscen). Att konflikten är svag är delvis för att vi saknar grejen med Point Central och handlingen som stals ifrån Ambassadören som Försvann - att människor inte är top dog eller ens de viktigaste i universum, men gärna ser sig själva som det. När vita mänskogubbar faktiskt styr allting så tappar det en del.

Betyg: 3. Är okej i isolering, ungefär i nivå med Jupiter Ascending men av andra skäl.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Spectral.

Dr Mark Clyne (James Badge Dale) skickas till Moldavien för att undersöka en anomali i de hyperspektrala glasögonen som han har uppfunnit. Hade han inte vetat bättre så hade han nog sagt att det var spöken. Fran Madison (Emily Mortimer) från CIA tror dock att det är nån form av aktivt kamouflage. Det tror inte Clyne på, för aktivt kamouflage går inte genom väggar eller fryser folk till döds inifrån. Men vad det än är så kan det stoppas, så nåt fysiskt är det.

---

Ska jag likna den vid nåt så skulle det väl vara en korsning mellan Black Hawk Down, Aliens och Ghostbusters. Det var inte en jättebra film. Inte helt kass heller, utan rätt mitten-mäh. Den har en klase kass fysik och technobabbel, en bunt specialeffekter i mittenklassen, mycket grådaskigt foto och skitiga europeiska byggnader. Den slösar inte bort tid på någon intvingad kärleksståry, inte ens mellan Madison och Clyne, och den har förvånansvärt vettiga militärer som faktiskt lyssnar på den galne forskaren som egentligen är en galen ingenjör.

Inget storverk, men jag kände inte att jag hade slösat bort två timmar av mitt liv.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Wolf från 1994, med Michelle Pfeiffer, James Spader och Jack Nicholson.

Handlingen är alltså i korthet att Will Randall (Nicholson) blir biten av en varg och börjar uppvisa varglika egenskaper. Han blir plötsligt bättre på sitt jobb, får bättre hörsel och luktsinne, behöver inte längre glasögon, blir mer aggressiv, etc.

Det här är en lite intressant film. Den har en rätt trist andra halva, och jag tycker inte att uppbyggnaden till filmens klimax är speciellt välgjort alls. Men det är snygga specialeffekter, snyggt filmat, väl skådespelat. Och den första halvan är riktigt kul, tycker jag.

Som helhet kan jag dock inte helhärtat rekommendera den. Den kan vara kul att se, men bör kanske inte prioriteras.

BETYG: 3/5