Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2017 v44

Krille

Super Moderator
Jag har sett 6 Days.

I april 1980 stormade sex personer den iranska ambassaden i London och tog 26 personer som gisslan, och hotade att döda dem om inte den iranska regeringen släppte ett stort antal fångar. Polisinspektör Max Vernon (Mark Strong) försöker förhandla med terroristerna och deras ledare Salim (Ben Turner), Katie Adie (Abbie Cornish) vid BBC rapporterar i TV, och Special Air Service med korpral Rusty Firmin (Jamie Bell) förbereder tillslaget.

---

Det här är en dramadokumentär om gisslandramat på den iranska ambassaden vid Princes Gate i London. Själva händelsen satte Thatchers och Storbritanniens standardrespons på terrorism: man förhandlar inte med terrorister.

Fokus i filmen ligger på polisinspektören Max Vernon som försöker förhandla med gisslan, och hans motpart "Salim", som försöker hålla terroristerna och gisslan i schack i en stressad situation. Det görs avstickare till krishanteringsrummet hos regeringen, utan Thatcher som bara ger order via telefon, till Katie Adie på gatan utanför som försöker täcka situationen för TV, till SAS som tränar och planerar.

Det trevliga med filmen är att den tar tid på sig. Den heter "6 Days", inte "17 minutes". Det blir en stormning i slutet, men fokuset ligger på dramat fram till dess.

Filmen är välspelad om än med lågbudget. Den känns lite tunn, men inte på grund av budgeten. Orsaken är att den är bara återberättande, men den har egentligen inget budskap.

---

Jag såg också V for Vendetta, på grund av 5 november. Den har mer att säga och mer budskap, är fortfarande aktuell, men nu är den bara tradition för min del.

Lukas

Mannen i Gult
Mundo;n261124 said:
Bror what?

1: Vi ser Hel bokstavligen talat fånga och sedan krossa mjölnir med sin hand. Jag syftar inte på när han säger "jag blev av med min hammare, det gjorde mig ledsen", jag talar om sekunden efteråt där vi ser Hel krossa den i sin näve i en jätteexplosion. Vad är detta om inte "mjölnir förstörs"? Du gör din definition extrem om det krävs att någon säger "den gick inte att laga" efter den scenen.

Vad krävs för att Darth Vader är Lukes pappa ska spoilas i en trailer? Ha med klippet "Luke I am your father" är inte nog, vi måste se det på ett papper signerat av Obi Wan också eller?

2: Vi ser Scrapper rida på hästar med vingar med en massa andra brudar mot skurken i filmen i en episk flygscen. Om man tittar på klockan medan trailern går kan man på något sätt missa att det här är Scrapper 142 som flyger med en massa andra kvinnor från nordisk mytologi som också flyger men som alltså vi inte kan dra förhastade slutsatser om att de är valkyrior? Wat?

Men som sagt, du nämde inte det som spoiler, så fair enough, och jag sa också att det är möjligt att man inte tycker att detta är en spoiler.
Fair enough.

3: Exploderar lite? Vad kallar du Hiroshima? Lite smårökigt? Hela staden täcks av eld i sektion efter sektion. Delarna som blivit antända blir aska så fort elden dragit vidare. Det är ganska uppenbart att de inte kommer öppna ett kattdagis där efteråt.

Buuu på Jocke, som ändrar sina definitioner på spoilers när det visar sig att det fanns exakt de spoilers som han pratade om i trailern.

Buuuu säger jag. Buuuu!
Sänk din integritet med tre poäng.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu tänker jag försvara Jocke för jag tycker han har rätt och du Mundo uppför dig som en barnunge, som förlöjligar Jocke istället för att föra en dialog.

Jocke har inte ändrat sin definitions alls, jag tycker inte trailern spoilar de saker han pratar om, om man inte sett filmen innan och redan känner igen alla klippen och vet exakt vad de handlar om.
Det tycker jag för att jag är just i den situationen, jag har inte sett filmen, utan har bara sett trailern , och de tre punkterna var inte tre saker jag hade uppfattat alls ur trailen. Även när jag nu ser om trailern med din tidstämpel på när du tycker sakerna spoilars så ser jag det inte.

Det är en väldigt skillnad att titta tillbaka på en trailer efter man sett filmen, och tycka de visar upp delar av en spoiler. Men när man bara ser klippen utan att kunna deras sammanhang är det mycket, mycket svårare att förstå innebörden i dem.

Men jag ger dig rätt i en sak, Det är fasligt korkat att visa en trailer framför filmen trailern var till. Den typen av reklam till de som redan är sålda är bara dum och sånt borde SF inte syssla med.