Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v21

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v21.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

Så... Jag och Liten såg Downsizing ikväll.

Om man utgår från de trailers vi hade sett innan, så skulle man kunna förvänta sig ett slags miljömedveten "Älskling, jag krympte barnen". Gör inte det. Det är en fälla. Vi misstänker nog att det finns två huvudskäl till att filmen fått så enormt mycket skit:
  • Heeeelt fel marknadsföring som skapade heeeeelt fel förväntningar.
  • Den är jättekonstig.
Den är alltså konstig på den där och någon mainstreamstudio gav pengar till det här?-sättet. Å andra sidan var den tydligen rätt billig - 68 mille - givet hur jäkla snygg den är.

Jag tänker nog inte säga så mycket om plotten egentligen. Den är nog en sådan jag tycker att man ska uppleva själv. Men om ens förväntningar är mindre Älskling jag krympte barnen och mer... Jag vet inte, Being John Malkovich? ...så tror jag att man får en bättre upplevelse.

Filmens premiss är framför allt relaterad till miljöhotet, en stark antikapitalistisk ådra och en generellt moralistisk inriktning mot att det är bra att hjälpa folk. Premissen är också oerhört välgenomförd... nästan helt och hållet. Allting är snyggt, extremt genomtänkt, och detaljfokuserat. Specialeffekterna är ofta praktiska och väldigt, väldigt coola. Det bästa är nog den närmast magiska scenografin, där konstanta men inte helt konsekventa kontraster mellan saker i olika storlek verkligen bygger och förstärker känsla och tema, tillsammans med manus och struktur. Riktigt, riktigt bra. Nästan ingenting är i riktigt rätt storlek för personerna som bor i den förkrympta världen, och det funkar närmast magiskt bra.

"Nästan helt och hållet"? Well... Spoilerterritorium:

Exakt hela norgedelen i slutet var faktiskt bedrövlig. Alltså, den var fortfarande snygg och så, men den var för abrupt introducerad och bröt för mycket med resten av filmen. Och tillförde i våra ögon ingenting som inte kunnat göras utan så drastiska metoder och ett så stort miljöbyte.

Det var roligt att se Rolf Lassgård. Alla gjorde ett bra jobb.

Liten föreslog följande betyg och jag håller med:

Filmen som film: 4/5. Bra, men man ser inte om den för storyn.
Filmens tema: 5/5. Coolt, genomtänkt, alla detaljer kändes genomarbetade.
Filmens scenografi och specialeffekter: 5/5. Skulle kunna se om den imorgon bara för att kolla på saker i bakgrunden.

Bolongo

Herr Doktor
Följde trots mina farhågor med kompisgänget och såg Solo.

Den var... mostly harmless. Välgjord, men menlös. Inget som sticker ut, skaver, eller väcker intresse. I stort sett inget vi inte redan visste, En massa fantasilösa callbacks.

Ett enda replikskifte fick mig att skratta till och tycka det var litet fyndigt:
När roboten pratar om sin relation till Lando.

En enda händelse fick mig att fundera över om det fanns något djupare syfte bakom:
När Darth Maul dyker upp. Jag var vagt medveten att det genom tv-serierna redan var kanon att han överlevt, men varför känner de att de behöver plantera detta i en film också? Tänker de göra mer med honom? För övrigt var jag aningen överraskad att Daenerys överlevde - jag gick in med grundantagandet att precis som i Rogue One kommer alla karaktärer vi inte sett förut att dö, och det stämde för alla utom henne.

krank

Jag såg Deadpool 2 efter jobbet idag.

Den var... helt OK.

+ Minst hälften av referensskämten var roliga.
+ Jag känner inte att jag vill ha tillbaks varken mina pengar eller min tid.
+ Det var roligt att se en massa marvelkaraktärer igen.

- Nästan alla skämt kändes forcerade.
- Var det bara jag, eller kändes den här mindre slavsig än den förra? Jag måste se den igen, för jag mindes den förra som mer blodig och splattig.
- Storyn var osammanhängande och ganska trist.
- Nästan ingenting av Negasonic Teenage Warhead.

Alltså, jag vet inte. Filmen var i grunden ganska meh, men å andra sidan så lyfte referenshumorn den ändå ett par snäpp.

Jag gillar ändå väldigt mycket att de introducerade Shatterstar bara för ett snabbt gag där han bara liksom dog.

Den här filmen kändes ganska trött jämfört med den första. Framför allt var som sagt referensskämten ganska forcerade, även om det var lite roligt att plocka några av de mer inside baseball:iga. Som det här med att "vem fan kom på 'tur' som en superkraft? Säkert nån som inte kan rita fötter".

Visuellt var det mesta spot on, även om Colossus och en viss annan karaktärs ansikten aldrig för ett endaste litet ögonblick inte såg ut som CGI. Både Shatterstar och Cable var rätt så spot on, jag gillade det.

Men äh. Svag fyra får det nog bli. Se den om du gillar att känna dig lite smart när du plockar superhjältefilmsreferenser.

BETYG: 4-/5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har just sett Solo!

Fan vad bra den var!

Detta är typ den star wars film jag alltid velat se.

Svårt att säga om jag gillar denna eller Rouge One bäst av de nya.

Betyg 5/5

Jag kommer kanske inte se om den på bio, men hade jag hart den på DVD hade jag redan varit i full färd med att se den igen.

Krille

Super Moderator
Jag såg Ichi i söndags.

Ichi (Haruka Ayaze) är blind. Hon reser runt i Japan och söker sin mentor, Zatoichi, som hon tror är hennes far. Men hon och hennes resekamrat, den rätt inkompetente samurajen Toma Fujihira (Takao Osawa) dras in i en fejd mellan yakuzan och en klase legosoldater som härjar i trakten.

---

Som synes knyter Ichi an till Zatoichi-filmerna som jag tittar på ibland. Den är söt och väldigt vackert filmad. På sina håll är den nästan poetisk.

Dessvärre är plotten väldigt grundläggande, stunten är okej men inte mer, och den saknar den där chambarra-känslan som finns i Zatoichi-filmerna. Det stora problemet med Ichi är att den tar sig på för stort allvar samtidigt som den dummar ner publiken. Och det är synd, för hade den inte tagit sig själv på så stort allvar, vågat skoja till det ibland, utvecklat plotten mer, och inte satsat så stenhårt på vacker kameraföring utan mer på action, så hade Ichi lätt kunnat bli en favoritfilm för mig.

Mundo

Myrmidon
Jag såg döda pölen två på bio.

Den var okey, men inte så mycket mer. En del av skämten kändes mycket mer forcerade än i första filmen. Domina var rätt rolig dock (hennes specialkraft är skitball), och hela scenen där de samlar ihop ett nytt team (och skickar iväg det) var jävligt rolig. Men annars skrattade jag förvånansvärt lite faktiskt. Med det sagt tyckte jag inte filmen var dålig.

Så... tre av fem typ?

Låter rimligt.

Khan

Kondottiär
När alla andra tittar på Solo passade jag på att se Rogue One för första gången i går kväll.

Eller ja, jag såg första timmen eller däromkring häromdagen och blev så otroligt uttråkad att jag stängde av. Men nu såg jag färdigt filmen. Om det var för att den tog sig i andra halvan eller om det var att jag hade så otroligt sänkta förväntningar vet jag inte, men det blev bättre framåt slutet. Snyggare miljöer, bättre struktur på actionscenerna, några av karaktärerna blev intressanta, det hela var helt plötsligt kompetent filmat och så vidare.

På det stora hela - meh. 1,5 av 5, vette fanken om jag kan rekommendera den till någon mer än en inbiten Star Wars-nörd.

Mundo

Myrmidon
Ett litet tillägg angående Döda pölen, specifikt deras referenshumor.

Hur kan man ha med the juggernaut och inte låta han säga "I'm the Juggernaut, bitch!"? Tidslöst meme.

Jocke

Man med skägg
Jag har också vart och sett Dödspolarn 2.
Jag tycke över huvud taget att det var kul. Lagom mycket callbacks till första filmen, lagom mycket dumheter och sådär.
Om jag ska klaga så tycker jag att hela världen kändes oseriös och inte bara att det var Deadpool som var skojaren i en i övrigt seriös värld. Alltså det känns som att de andra "fattar" dödspolarns ständiga nedrivande av den fjärde väggen. Jag skrattade i vart fall en hel del åt många olika saker.
De trailers jag hade sett spoilade inte det som jag tyckte att de inte borde spoila och dessutom
några skämt var ju annorlunda i filmen mot trailen! Det var ju fantastiskt kul.

Dock så tror jag att jag hatar TJ Miller. Det lär bero på att jag blandat ihop honom med rollen han spelade i Silicon Valley men den dagen metoo ryktena om honom kommer till ytan (eller om de redan har gjort det, jag håller ingen koll på honom) kommer jag vara den första att säga "vad var det jag sa".

Det känns ändå orättvist att inte dela ut 4 av 5.

krank

Jocke;n284954 said:
(eller om de redan har gjort det, jag håller ingen koll på honom)
Det har de. Här är ett exempel. Tydligen inte första gången.

Sedan verkar han ju dessutom vara lite av en suput / haschtomte.

Så ja, jag delar ditt ogillande. Han är den sämsta karaktären i Deadpoolfilmerna och jag hade gärna sett att han bytts ut.

Religion och politik: 'The body' (2001) med Antonio Banderas, Olivia Williams och Derek Jacobi m.fl.
Ett skelett i en igenmurad del av en gammal grav i Jerusalem ställer till problem för Vatikanen: kan det vara Jesus? Banderas skickas dit för att bekräfta att så inte är fallet, men det är naturligtvis komplicerat i en stad där tre religioner har sina egna agendor, för sig själva och med varandra.

En politisk och religiös thriller, en intressant historia och bra skådespelare, men någon direkt spänning blir det inte. Som tankeväckare är filmen helt ok och vill man få en känsla för Jerusalem som stad i modern tid finns det också (filmad på plats), tyvärr är resten rätt så lättglömt: 3/5.

Bolongo

Herr Doktor
Lite OT, men: varför postar folk fortfarande i tråden för v21 när vi befinner oss i slutet på v22? :O

Kanske för att folk (hrm...jag, i alla fall) har dålig koll (på veckor) och postar i den tråd som var senast postad i ?