Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v40

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v40.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Feuflux

omjonasson.se
Du har två stycken regel 4. Det har kanske alltid varit så, men jag har inte tänkt på det förrän nu.

krank

Feuflux;n295873 said:
Du har två stycken regel 4. Det har kanske alltid varit så, men jag har inte tänkt på det förrän nu.

Well spotted!

Det har alltså ingen av oss upptäckt på... fyra år, tydligen.

Felet fanns inte v48 2014.
Felet fanns v49 2014.

Det verkar ha dykt upp när den... övre fyran lades till.

Jag tror inte att Krille fångat det de gånger han skrivit startinlägget heller...

Jaja, det får nog stå kvar den här veckan, så försöker jag minnas det nästa vecka =)

Anchorman

Swashbuckler
The Black klansman

Såg denna film på bio ikväll, det är en tragikomisk film om en svart polis som lyckas infiltrera KKK. Baserat på en sann historia.

Väldigt rolig men hemsk, får en att fundera vad man skrattar åt men det är också det genialiska med filmen.
Gå och se!
4/5

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu har jag sett några filmer som jag ursprungligen tänkt se på bio, men misslyckades med, eftersom det skulle ha krävt att jag reste på mig och organiserade mig. Som tur är var det inte någon enorm förlust i något av fallen.

SOLO är en Star Wars-film och handlar om den där andra snubben som inte spränger någon dödsstjärna eller fajtas med ett magiskt svärd. Någon tänkte att det var en bra idé att göra en film som förklarar exakt varje replik han uttalade i den ursprungliga Star Wars-trilogin. Resultatet blir en okej rymdäventyrsfilm som aldrig blir riktigt spännande eller engagerande. Men det ser snyggt ut. Kanske hade det sett ännu snyggare ut om någonting annat än Landos kläder hade varit i färg.

GUARDIANS OF THE GALAXY vol. 2 är också en rymdäventyrsfilm som också handlar om ett gäng småskurkar. Till skillnad från Solo, där allting är brunt och grått, ser den här filmen ut som om någon druckit hela sortimentet i en färgbutik och sedan kräkts över scenografin. Inte heller här lyckas storyn bli spännande eller engagerande. Munhuggandet mellan huvudpersonerna blir bara ansträngt, och aldrig speciellt roligt. Jag har egentligen svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att filmen inte funkar för mig, men det var den Marvel-film jag sett hittills som jag upplevt som minst lyckad.

Minimoni

Homelander
Gurgeh;n295897 said:
Nu har jag sett några filmer som jag ursprungligen tänkt se på bio, men misslyckades med, eftersom det skulle ha krävt att jag reste på mig och organiserade mig. Som tur är var det inte någon enorm förlust i något av fallen.

SOLO är en Star Wars-film och handlar om den där andra snubben som inte spränger någon dödsstjärna eller fajtas med ett magiskt svärd. Någon tänkte att det var en bra idé att göra en film som förklarar exakt varje replik han uttalade i den ursprungliga Star Wars-trilogin. Resultatet blir en okej rymdäventyrsfilm som aldrig blir riktigt spännande eller engagerande. Men det ser snyggt ut. Kanske hade det sett ännu snyggare ut om någonting annat än Landos kläder hade varit i färg.

GUARDIANS OF THE GALAXY vol. 2 är också en rymdäventyrsfilm som också handlar om ett gäng småskurkar. Till skillnad från Solo, där allting är brunt och grått, ser den här filmen ut som om någon druckit hela sortimentet i en färgbutik och sedan kräkts över scenografin. Inte heller här lyckas storyn bli spännande eller engagerande. Munhuggandet mellan huvudpersonerna blir bara ansträngt, och aldrig speciellt roligt. Jag har egentligen svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att filmen inte funkar för mig, men det var den Marvel-film jag sett hittills som jag upplevt som minst lyckad.
Jag håller med gällande Solo, som vanligt var jag sist med att se en film som alla andra redan sett och det mesta av mina åsikter stämmer överens med dina. Jag vet att många säger att det är den bästa SW-filmen hittils, jag tycker nog att det var en av de sämsta. Inte den sämsta dock då det priset går till Episode 1 eller något. Det skall sägas att jag är grymt partisk när det gäller Emilia Clarke och älskar normalt hennes prestationer, jag tyckte till och med att hon var bra som Sarah Connor... Men varken hon eller vem det nu är som spelar Solo lyckas göra något bra av filmen och Lando som är en av mina favoriter i de äldre filmerna är bara dryg och tråkig.

Skall inte spoila något men jag måste bara fråga de med mer SW-vetande än jag själv. Brukar inte Corellia vara en betydligt trevligare plats!? Jag menar med eller utan imperiet så brukar väl Corellia inte beskrivas som syfilis och något som alla vill bli av med!? Blev väldigt konfunderad då Solo skall utspela sig nio år efter imperiets intåg och Corellia har blivit eller kanske alltid var Space-Detroit med hög arbestslöshet och mycket kriminalitet. Detta trots att imperiet förlagt mycket av sin produktion av rymdstridsmedel till systemet och planeten. Nåja, den får en 3/5 för att jag är grymt förlåtande mot allt som har med SW att göra.

krank

Jag har just sett Mission Impossible: Rogue Nation. Och jäklar vilken film!

Tom Cruise börjar ju bli lite till åren, men det märks inte speciellt mycket här. Precis som förra filmen är det här en modern, fräsig och högoktanig actionrulle, och jag gillar att Pegg och Renner får återkomma. Som jag sagt tidigare gillar jag idén med en återkommande cast; det betyder att man inte behöver introducera nytt folk stup i kvarten. Istället kan filmen fokusera på att introducera en ny ball skurk och dennes planer, samt en närmast ändlös kavalkad av fantastiskt snyggt filmade actionscener.

Ni som hängt här ett tag vet att vägen till mitt hjärta ganska ofta går genom att helt enkelt strunta i saker som "moderation" och "lagom" och bara köra balls-to-the-wall och over-the-top när det gäller action och effekter. Den här filmen talar verkligen till den sidan av mig - den är inte tråkig en sekund, och det närmaste den kommer "lugna scener" skulle räknas som actionscener i vilken annan film som helst. Två timmar racerfart, liksom.

Jag är nu enormt pumpad inför att se Fallout; vi får se ifall jag hinner innan den slutar gå på bio.

Finns det något mer att säga? Tja, vi kan väl specifikt nämna att filmens cold opening är mästerlig och verkligen sätter tonen. Den här filmen börjar alltså starkt och sedan stegrar den. Men filmens intro visar oss i princip allt vi behöver veta - vi ser Ethan Hunt, vi ser Luther, vi ser Benji och vi ser vad-han-nu-heter som Hawkeye spelar. Ethan hoppar på flygplan, Benji är rolig, saker händer i rappt tempo - och så är vi iväg. Mycket effektiv storytelling där extremt lite exposition används. Showing, not telling.

Genomgående i hela filmen används MI-musiken väldigt snyggt och... lekfullt. Om inte alla så väldigt många av filmens musikstycken använder sig av små, lätt igenkännbara snuttar av musiken. Soundtracket leker med ens förväntningar, retas med örat så att man nästan tror att den berömda slingan ska köra igång... Även detta görs mycket effektfullt i introt, där musiken hjälper till att snabbt bygga upp förväntningarna för filmen.

Alltså, jag är sjukt imponerad av den här filmen, Det kanske märks.

Jag skulle nog kunna se om den i morgon. Men jag skulle hellre se en ny, typ likadan.

BETYG: 5/5

EDIT: En sak jag tänkt nämna, men glömde: det här är andra gången vi har onda svenskar med i en Mission Impossible-film. Det tycker jag är lite märkligt.

krank

Jag har sett om Guardians of the Galaxy Vol. 2.

Som med andra Marvelfilmer har jag sett den förut.

Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga egentligen. Jag tycker fortfarande typ allt jag tyckte de första två gångerna.

Efter att ha funderat lite så måste jag nog säga att det nog inte är pga att baby-Groot är en sån cyniskt fokustestad leksakssäljande varelse som jag tycker illa om den. Hade cyniskt fokustestat leksakssäljande varit något som störde mig så hade jag väl knappast gillat Transformersfilmerna, liksom. För att inte tala om Turtles.

Nej, jag tror mest att karaktären lämnar mig helt kall. Den är inte speciellt söt, helt enkelt. Den skapar inte den där "naaaaw"-känslan som det är tänkt att den ska skapa. Och då varje scen den är med liksom är upphängd på att man ska känna den känslan så faller nästan varje scen med baby-Groot platt för mig.

Nästa film Groot är med i är han ju tonåring. Jag vet inte om det tillförde så mycket heller, men de försökte iaf inte få honom att vara söt.

Jag håller tummarna för en återställd Groot som får vara som han var i första filmen. Om det nu blir en trea...

Men hur som helst är det här en jäkligt ball film, no two ways about it. Jag skulle kunna se om den imorgon.

BETYG: 5/5

Vimes

Sillkung
Jag såg The Ritual på Netflix. Den handlar om ett brittiskt kompisgäng som blir utsatta för otäckheter i de norrländska skogarna. Det är väl en tekniskt kompetent skräckfilm med tämligen mediokert manus. 3/5 på den krankiska skalan.

Det bästa är:
monstret! Det funkar faktiskt även när det är helt i bild. Bra design!

Krille

Super Moderator
Jag har sett Solo: A Star Wars Story.

Han (Alden Ehrenreich) och Qi'ra (Emilia Clarke) stjäl och rövar på Corellia för att överleva, men till slut snyter det sig och de hamnar i trubbel med maffian. De försöker fly och mutar kejserliga officerare för att komma därifrån, men Qi'ra fångas och Han kommer undan. Han svär dock att komma tillbaka. För att göra det tar han värvning i flottan. Då han inte har någon familj, utan är helt ensam, ger rekryteringsofficeren honom namnet Solo.

Tre år senare är en uppkäftig Solo utkastad ur flottan och tjänstgör i armén, när han kommer i kontakt med skurkar som Beckett (Woody Harrelson) och vidriga håriga bestar som Chewbacca (Joonas Suotamo). Och Han är fortfarande på väg hem.

---

Jag har sett den här filmen förut. Den är i stort sett avsnitten Serenity och The Train Job från Firefly, minus Joss Whedons dialog och känsla för gruppsammanhållning. Och utan hästar och countrymusik. Men jo, likheten är slående.

Och det gjorde att Solo kändes som en … jag ska inte säga "billig", utan "lat" kopia. För billig är den inte! Det är fetmycket ös, snygg set design. och läckra effekter. Skådespeleriet är det inget fel på heller: Ehrenreich är Solo, så är det bara. Donald Glover är Calrissian. Suotamo är Chewbacca.

Det är bara det att sammanhållningen och dialogen är inte i närheten av Firefly, och fotot är färglöst.

Men så här va: Solo är en skitbra pilot till en TV-serie. Men det är inte en biofilm.

---

Jag har också byggt den nya LEGO 75218 X-Wing Fighter. Det är den femte x-vingen i min samling, och den tredje av den klassiska från originalfilmerna (jag har också två från den nya trilogin, Poe Damerons och en vanlig Resistance X-Wing). De har lärt sig en hel del under de tjugo år som Lego har haft licensen.

Den första x-vingen, 7140 från 1999, hade bara steggångjärn för vingarna som man fick fälla upp en och en, och nosen var inget vacker – fyra piggar bred hela vägen. Landstället var permanent utfällt, men det fanns dock ett par luckor som man kan stoppa stuff i. Men förutom det och att öppna luckan och fälla ut vingarna var det inte mycket mer.

Den andra iterationen, 9493 från 2012, har en ratt för att fälla ut vingarna, men saknar luckorna. Den har också små protontorpeder vid sidan, och använder en gångjärnskonstruktion för att få en avsmalnande nos. Den har också ett infällbart landställ för nosen. För att få plats med en astromech så satte de den på tvären.

Sen kom Resistance-X-vingarna och de lade till fjäderskjutarna vid vingkanonerna, och ploppskjutarna för sitter på kroppen för att skjuta protontorpeder. Dessutom har den en ny lucka med lutade sidor.

Mycket av det ärvdes in i den nya 75218. Den har också ploppskjutare för protontorpeder och fjäderskjutare för vingkanoner. Vingmekanismen har en spak istället för en ratt (och funkar bättre), och astromechen sitter rätt igen. Lego har dock lagt ner en hel del jobb på utseendet: den här gången har den ett nytt luftintag, inte den normala tunnelbiten, utan en propellertunnel från Legos ubåtsserier med en hacka (!) för tvärvinkeln – en teknik som först användes i LEGO 75155 U-Wing. Den använder också fönstervalv för motorn, vilket är rent klockrent! Baken är full med greeblies (små detaljer som bara är snygga), något som Lego har börjat lära sig mer och mer av fansen.

Lego skickar också med två uppsättningar brickor för vingmarkeringarna, så att den kan vara antingen Red Three (Biggs Darklighter; figur ingår) eller Red Five (Luke Skywalker). Två astromechar ingår också.

Med 730 bitar och en prislapp på ca 1000-1200 så hamnar den på 1:36-1:64 kronor per bit, vilket är lite högre än vanligt. Jag hade tur och hittade min på Webhallen för 850.

Vimes

Sillkung
Fucking Åmål finns på SVTplay från och med nu och en månad framåt. Jag kunde inte låta bli att kolla. Den är lika bra som den var när den kom (1998, noterar för övrigt att jag var lika gammal som huvudpersonerna när filmen kom). Kanske världens bästa film om tonåringar? 5/5.