Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v5.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

krank

För första gången på ganska länge så tänker jag göra en förändring av de regler jag följer för filmklubben:
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.

Filmklubben började som ett sätt för mig att motivera mig att se filmer jag hade i min hylla, och som jag liksom aldrig kom mig för att se. Under årens lopp har jag börjat se mer film på bio, och jag köper ofta filmer jag gillat på bio för att kunna se om dem. Samtidigt är min tid att se film ofta starkt begränsad; jag brukar få välja mellan att se en film jag sett förut eller en film jag inte sett, och då vinner alltid den senare pga filmklubbens regler.

Men det har lett till att jag nu har nästan 20 ganska nyinköpta filmer som inte blir sedda. Därför lägger jag nu till ovanstående undantag, även om det skulle innebära att jag sammantaget ser något färre unika filmer.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides.

Jack Sparrow (Johnny Depp) är arbetslös, skeppslös, hjärtlös och full i fan i London när han släpas inför kung George II i London. Hans majestät vill att Jack ska leda en expedition till Ungdomens källa innan den spanska flottan når den – under kapten Hector Barbossa (Geoffrey Rush), numera fribrytare i Kungliga Flottan och enbent.

Fast Jack har andra tankar. Han letar lite på egen hand sen slutet av förra filmen, och möter upp med farsan kapten Teague (Keith Richards). Dessutom har han problem med någon som utger sig vara Jack Sparrow som rekryterar folk till en annan expedition. Och aldrig att Jack Sparrow kan tolerera att någon utger sig för att vara Jack Sparrow. Utom Jack Sparrow då.

I synnerhet inte om denne någon (Penélope Cruz) är dotter till kapten Edward Teach (Ian McShane), mer känd som kapten Svartskägg!

---

Filmen låter häftigare än vad den är. Det är mycket bröl, mycket explosioner, och en lövtunn spikrak story med ytterst få förvecklingar. Det jag reagerade på är att Geoffrey Rush nästan stjäl showen. Han har de bästa replikerna och Johnny Depp börjar kännas trött och gjord nu.

Så… mja. Helt okej söndagsmatiné, överproducerad som vanligt, och ungefär lika löjlig som vanligt, men lite uttjatad.

Å andra sidan, det är film fyra i serien. Det finns fyror som är bra mycket sämre.

krank

Alright, det här räknas väl knappt, men... äh. Dokumentärfilm är film, och den här är nästan en timme lång. Jag har sett Norman "The Gaming Historian" Carusos The Story of Tetris.

Den kan tittas på här.

Tetris hittades på av en sovjetisk programerare mitt under kalla kriget. Gissa hur lätt och smidigt det var att få tag på rättigheterna att sälja spelet i det kapitalistiska väst (eller för den delen i det kapitalistiska öst, i japan)...

Jag hade redan tidigare hyfsad koll på Tetrishistorien, men i vanlig ordning går Caruso på djupet och har gjort en ruskigt gedigen research. Överlag har Norm seglat upp som en av mina favoriter det senaste året eller så - han pushar inte en film varje dag eller varje vecka som en del youtubers, men istället levererar han god kvalitet, höga produktionsvärden, och genomtänkt information.

Här är inget undantag. Carusos lugna, tydliga röst guidar genom en ganska snårig och spännande historia med trassliga kontrakt, missförstånd och en sovjetunion som faller i bakgrunden. Någon borde göra en thriller-film om det här... Race against time, skumma möten, folk som lurar och manipulerar varandra... och ett ganska lyckligt slut.

Så kan jag rekommendera den här? Hells yes. Är man bara det minsta intresserad av tv-spelshistoria är det här en given film. Framför allt om man också gillar kalla kriget-historia.

BETYG: 5/5 Det blir nog inte så mycket bättre än såhär i den här genren, framför allt inte givet att det här inte är ett stort produktionsbolag utan bara en snubbe och hans vänner som ligger bakom...

krank

Nu har jag också utnyttjat mitt nya undantag och sett Atomic Blonde igen.

Jag vet inte om jag har så mycket nytt att säga om den egentligen. Antagligen är den 2017 års bästa film i mina ögon. Asgrymt soundtrack, genomtänkt plot, mycket bra skådespeleri, extremt snygg ljussättning och scenografi. Jag vill se en tvåa. Och en trea. Världen har Bond och Bourne, det finns gott om plats för en Broughton-franchise.

Jag har nu också läst seriealbumet The Coldest City, som filmen bygger på. Det kan jag inte rekommendera; filmen är ganska löst baserad på albumet och är, ärligt talat, mycket bättre än förlagan som för mig föll ganska platt.

BETYG: 5/5

Feuflux

omjonasson.se
Jag har sett Nico (Above the law) från 1988. http://www.imdb.com/title/tt0094602/?ref_=nv_sr_1

Den dök upp som "hett just nu" på Netflix så jag tänkte, vafan, Steven Seagals filmer kan ju vara sådär kalkonunderhållande så vi testar. Det här verkar vara hans första, och tyvärr är det mest 80-tal, "hård snut som spöar allting ensam" och total avsaknad av spänning och personer att bry sig om. En mycket svag 2/5 kan jag sträcka mig till.

Premissen för filmen är "vissa personer inom CIA tror sig stå över lagen, det tycker Nico är dåligt, han tänker stoppa dem".

Nu var det mycket länge sedan jag såg något med SS, men lite mer glimten i ögat, lite mer töntgladvåld, lite mindre 80-tal hade ju varit nice. Så ska ni se något med SS, ta inte den här.

Feuflux

omjonasson.se
Tänkte bara komplettera med en grej jag kom på med 80-talsfilm som jag gillar. Folk får vara fula! Och nu menar jag inte kläder/mode som har en tendens att åldras dåligt, utan att det är lönnfett, höknäsor, illasittande glasögon, födelsemärken, ögonbryn som är helt utom kontroll och så vidare. Modernare produktioner har en tendens att alla är snygga och kan prestera 100 armhävningar utan att blinka. Nörden är fulast, vilket betyder att hen är jättesnygg fast har glasögon.

Jag ser hellre en vanlig människa som den erfarna läkaren i filmen, än att det gestaltas av 25-åring med perfekt hy och helt symmetriskt ansikte.

Feuflux: Jag håller med, jag försökte komma på en ursäkt för 80-tals (och stora delar 90-tals) film men kunde inte riktigt, de bra filmerna har sällan något med typiskt-för-tidsåldern att göra. Men, som sagt, det håller jag med om! :)