Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v7

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v7.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Mundo

Myrmidon
Jag gick och såg Black Panther på världspremiären, för världspremiären råkade slå samman med Alla hjärtans dag... Och alternativet var att gå se Fifty Shades Freed. Eftersom jag inte gillar filmer som hånar kvinnor, män, kärlek, förhållanden, sex och mänskligheten i allmänhet så fick det blev Black Panther istället.

Det var inte ett val jag skulle ångra. Jag kan helt klart förstå att denna film ligger på 97% på Rotten tomatoes.

All in all är detta vad du förväntar dig av en bra marvel film, humor, bra action, intressant setting. För en gångs skull har de stora tänkarna i Hollywood tittat på Legend och Korra (varning, spoilers Legend of Korra, om ni på något sätt inte har sett den än) och lärt sig att det kan vara en bra idé att inte bara göra din skurk till en psykopatidiot som vill döda hela världen för det är kul att göra det. Huvudskurkens motiviation är helt klart förståelig, och det finns till och med saker som vår hjälte kan lära sig av honom, för att få ny insikt.

Det gör den inte unik bland superhjälte-filmer, men majoriten av skurkar i superhjältefilmer är... fullständiga fucknuts. Musiken är också fett najs.

Jag har egentligen bara två, mindre klagomål.
1: Vår huvudkaktär är omringad av en massa intressanta karaktärer (hans syster står ut som särskilt ball/kull), men kung T'Challa är lite... platt. Jag skulle inte säga att han är helt utan personlighet, men han står inte precis ut i en grupp iheller. Jag vet inte om det är effekten av att ha en så stor supporting cast, eller var det kommer från, men i sin första "egna" film kan det ju vara bra om man visar lite vem man är.

2: Vår skurk är, trots den hegelianska grundinställningen i filmen, onödigt ond ibland. Alla som ser postern av filmen fattar vem det är vi som tittare ska heja på, du behöver inte göra skurken onödigt ond bara för att försäkra att vi inte börjar heja på fel person.

Stark fyra av fem.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Batman and Harley Quinn.

Poison Ivy (Paget Brewster) och Floronic Man (Kevin Michael Richardson) har en plan. Tillsammans ska de släppa lös ett virus som förvandlar alla människor till grönsaker. Men går minsta sak fel så kommer alla köttvarelser att bli grön gegga.

Men oroa er inte! Batman (Kevin Conroy) och Nightwing (Loren Lester) är på fallet.

Det är bara det att de har ingen aning om var de ska leta.

Men Harley Quinn (Melissa Rauch), Poison Ivys best friend forever, hon vet! Så mot Batmans bättre vetande är hon numera en del av teamet!

---

Fniss!

Det första man lägger märke till är att den vinkar tillbaka till den gamla animerade Batman-tv-serien stilmässigt och utvecklar den med tjugo års teknikutveckling. Så den rör sig mycket snyggare också.

En kul grej är att jag tycker att det är Harley som är lead i filmen. Batman och Nightwing känns mer som biroller. Visst, de drar igång ståryn, men de har inte så mycket karaktärsutveckling (utom möjligen Nightwing). Men det är Harley som drar omkring Bats och Nightwing när hon väl är med i ståryn, och det är hon som har en karaktärsutveckling.

Jag vet inte om jag skulle vilja se den, men fnissade gjorde jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Även den här veckan utnyttjar jag mitt nyinstiftade undantag och räknar Star Trek: Beyond som veckans film. Jag var ju tvungen att bearbeta min Star Trek: Discover-abstinens på något sätt...

Jag skrev en del redan första gången jag såg den, så jag tänker inte upprepa mig så mycket. Allt jag tyckte då, tycker jag nu också.

3Dn funkade som väntat mycket, mycket bättre här hemma. 3D-blurays är så jäkla bra, jag hoppas att de aldrig slutar göras och säljas.

När jag såg den här filmen första gången så hade jag ju varken sett Kingsman eller Atomic Blonde, så Sofie Boutella var en ny bekantskap. Nu har jag ju sett henne vara både Gazelle och Delphine Lasalle, och jag måste säga att jag hemskt gärna ser mer av henne. Hon har en sjujäkla kroppskontroll och har också visat att hon kan skådespela riktigt bra och med åtminstone viss bredd. Jag kommer att försöka hålla utkik efter henne framöver.

En sak som jag inte verkar ha skrivit om i den första recensionen, och som är en del av varför den här filmen är bra:

Användningen av Beastie Boys i slutet är ju inte bara helt makalöst dumt och fantastiskt och snyggt och bra, utan det är ju också en referens till den första av de nya Star Trek-filmerna; i typ den första scenen där vi möter unge Kirk. Där används exakt samma låt.

De som gjorde den här filmen hade en stark kärlek till allt tidigare Star Trek-material, och det älskar jag dem för. Det är tammefan såhär man gör en ny film i en spretig men uppskattad franchise.

BETYG: Ja, 5/5 igen.

Cissi

Up to no good.
Vecka sju och biobesök. Det blev Jumanji (2017).
Det var en helt OK film, jag gillade den lite bättre än den tidigare versionen. I den här tolkningen evolverar spelet för att locka till sig moderna ungdomar. Vem vill spela ett larvigt brädspel? Nähä, vips så ligger där ett konsolspel istället. Ungdomarna kliver in i spelet och får avatarer i spelet samtidigt som de har kvar sina medvetanden. Filmen bär klassiska drag av äventyr som går ut på att karaktärerna är på en exotisk plats och ska göra något för att bryta en förbannelse. Lite Indiana Jones möter Djungel George.

Skådespelarinsatsen är bra, Jack Black är lysande och Dwayne Johnson är supergullig, deras insats tillsammans med med/motspelarna är en stor behållning av filmen. Om man sett trailern så vet man att ungdomarnas avatarer inte riktigt blir vad de har tänkt sig. Filmen försöker att utmana normerna och hur ungdomarna ser på sig själva och varandra men når inte riktigt ända fram, det hade kunnat göras riktigt bra. Förutsägbar men snygg.

Den får 2,5 av 5.