Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2018 v8

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v8.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
4) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygsystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

(Mina betyg tenderar att flockas kring "4/5", eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om).

Personer som varit med tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

Om någon är saknad, säg till! Eller kryssa in er själva.

* TILLÄGG: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling - att man klickar på en knapp - för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Cissi

Up to no good.
Nu har jag sett Beauty and the Beast (2017)
Emma Watson är alltid bra men det här är en musikal och den enda musikal som jag sett som gjort sig bra i filmatiseringen är Les Misérables, det är svårt att hitta ett bra ljudläge när det växlar mellan sång och prat och jag har hört sångerna förr! De kunde väl i alla fall ha skrivit nya sånger? Dock, den här filmen var inte helt bortkastade timmar av mitt liv men jag har sett den förr och historien är inte ens bra, jag menar, om han nu bara ska få någon att älska honom, varför räknas inte någon av de hundratals tjänare som bor på slottet med honom? Att en prins skulle falla för en hovdam är väl inte helt okänt genom historien. Tycker nog att Disneys tecknade version är bättre, den var åtminstone lite nyskapande när den kom.
Betyg: 1,5 av 5

krank

Den här veckan behöver jag inte utnyttja mitt undantag, för jag har varit och sett Black Panther och stört mig på bioreklam.

Först en rant om reklam och bioupplevelsen:

En av de saker som höjt min quality of life-faktor är att jag gjort vad jag kunnat för att eliminera reklam ur mitt liv. Adblock, inte titta på sänd TV, betala för min streaming, etc etc. Det finns väldigt mycket jag är emot i den här världen, men ganska få saker som faktiskt får mitt blod att koka på ett sånt där irrationellt, ickekonstruktivt sätt som andra kanske reserverar för frågor som är viktiga på riktigt. Men reklam är en av dem. Jag hatar verkligen reklam och hela den industri som ligger bakom den. Hela idén med att stjäla min tid och bajsa in fullkomligt idiotiska kommersiella budskap gör mig rasande, framför allt när det känns som ett avbrott eller ett hinder för något annat.

Men jag har som sagt i princip lyckats göra mig av med skiten - utom när det gäller biobesök och enstaka besök hos släktingar som fortfarande tittar på sänd TV. Jag tror att det nästan blir värre av det; ni som fortfarande möter reklam i vardagen när ni ser på film eller serier, ni har åtminstone möjlighet att upparbeta något slags försvar, ni kan normalisera det. För mig blir det lite som när en vegan prövar kött för första gången på fler år; jag vill bara spy. Jag går från 0 till 100 på argmätaren direkt, jag har inget försvar mot dumheterna. Mitt system har inte vant sig vid de här vidriga dumheterna.

Och då har jag inte ens gått in på det här med spoilerfyllda trailers... För mig är en trailer endast meningsfull om jag inte redan vet att jag vill se filmen. Och då behöver jag bara se så mycket att jag bestämmer mig för att se den. Stäng av hypekranen, liksom. Och sluta förihelvete att spoila filmer innan andra filmer.

Varje gång jag går på bio bestämmer jag mig för att ALDRIG MER och att jag ska börja vänta med att gå in och sätta mig till 10-15 minuter efter tiden som står på biljetten. Hittills har jag misslyckats varje gång. Men nästa gång så...

Okej, med det ur vägen, hur var Black Panther? Jo, den var riktigt bra. Jag gick inte ut ur salongen helt sådär uppfylld av hur majestätiskt awesome den var, men det får jag ju nästan bara av specialeffekts-extravaganzor. Och den är ju inte speciellt ful, utan mer sådär snygg som alla Marvels superhjältefilmer är och som blivit det nya normala - men den var inte balls-to-the-wall med specialeffekter och snygga miljöer up the wazoo på det där sättet som till exempel Thor: Ragnarok var.

Däremot kan den nog betraktas som en bättre film. Ragnarok var i princip en specialeffekt som det vävts story kring; här är det ju mer en traditionell story som backas upp av tjusiga effekter.

Det finns mycket att gilla. Storyn har flera bottnar och facetter - det finns en grundplot som är lagom Shakespeariansk, med fäder och arvssynd och komplicerade familjer och förräderi och sånt där. Kanske lite väl mycket FAMLUH men det funkar ändå. Men det finns också en lite större social kommentar om kolonialism till exempel. Och dessutom en politisk vinkel om isolationism och nationalism, som jag tyckte om. Och så för dramatöntar så finns det ju också en del inte helt lätta "personliga val" och kval och sånt där jag skiter i.

Så... filmens plot har typ lite åt alla. Det gör att vissa aspekter kanske hade behövt lite extra tid för att mogna och riktigt blomma ut - till exempel huvudfiendens historia - men det funkade ändå helt okej.

Eftersom jag är en sån där PK-mupp så tycker jag såklart också väldigt mycket om att det här är en film med i princip bara svarta karaktärer i huvudrollerna. Och i ganska hög grad slipper de pressas ner i traditionella svarta stereotyper; ingen "mami" eller "angry black woman" här liksom. Eller ja, det finns väl kvinnor som är arga och svarta, men det gör dem inte till karikatyrer. Många av filmens starka huvudroller är svarta kvinnor, som får fylla helt olika roller och vara bra och dåliga på helt olika saker. Representationsmässigt alltså jävligt schysst. Och jag känner inte att den faller in i blaxploitation-stuket heller.

Jag gillar Ulysses Klaue som skurk. Jag gillar också den andre skurken rätt bra; begripliga motivationer och han har en del bra poänger även om man kan diskutera hans metoder. Det är synd att han används av rasister som en nidbild av BLM och så, naturligtvis.

Något negativt?
Tja. Filmen är, som nån påpekade, inte speciellt progressiv. Det är ganska mycket traditionella värden som förordas (FAMLUH), och Wakandas isolationism kanske luckras upp, men de grundläggande nationalistiska tankarna som presenteras kritiseras aldrig riktigt.

Jag kan också känna mig lite obekväm inför vad jag upplever vara representation av "afrikansk" kultur som tangerar exotifiering ganska ordentligt. (Fecking stridsnoshörningar, faktiska till-döden-strider i ett påstått avancerat samhälle...) Men jag har inte tolkningsföreträde där; jag läser gärna saker andra har skrivit i frågan. Jag vet bara att jag skruvade på mig under vissa scener.

Skulle jag kunna se den här filmen imorgon? Ja, men det är nog ganska nätt och jämnt. Det är inte en film där jag tror att jag kommer att se eller förstå mer andra gången jag ser den; jag kan ha fel men det kändes som att allt var ganska up front. Och specialeffekterna är inte tillräckligt fantastiska för att motivera en andra titt. Men det är en bra film, och jag tyckte om väldigt mycket med den. Jag kan definitivt se både Klaue och den andre skurken igen.

BETYG: 5/5

BONUS: Det roligaste skämtet någon dragit om den här filmen är nog om att Morgan Freeman och Andy Serkis är filmens enda vita skådespelare - det är filmens tolkien white guys.

(Det blir bara marginellt mindre roligt av att det faktiskt finns minst en vit kvinna med talroll, men om man pratar om karaktärer med betydande screen time är det fortfarande sant)

Mundo

Myrmidon
krank;n275308 said:
(Det blir bara marginellt mindre roligt av att det faktiskt finns minst en vit kvinna med talroll, men om man pratar om karaktärer med betydande screen time är det fortfarande sant)
Utan att spoila, men i efter-credits scenen var där väl en vit snubbe som pratade också, en relativt viktig figur? Bara ett par ord eller så, men ändå.

krank

Mundo;n275310 said:
Utan att spoila, men i efter-credits scenen var där väl en vit snubbe som pratade också, en relativt viktig figur? Bara ett par ord eller så, men ändå.

Jao, för all del. Men han var inte så viktig i den här filmen. Mer i Marvelfilmsuniversat i stort.

Mundo

Myrmidon
Lite lustigt att den här personen även nämner Korra när han pratar om Black panther filmen.

Inkluderar även andra tankar om filmer i allmänhet, men speciellt om Black Panther och Marvel.

krank

Den bästa kommentaren:

Mufasa dies and his son T'challa becomes the new king of Pride Rock.
T'challa wants to Make Wakanda Great Again so he keeps the borders closed to the muggles.
Afterwards he dawns the coolest power ranger suit ever and goes on a side quest with CIA Agent Bilbo Baggins to capture Gollum.
But T'challa's evil long lost cousin Loki manages to capture Gollum first.
Loki then shows up in Wakanda and announces his gamer tag is Killmonger.
He challenges T'challa for the title of Hokage.
Killmonger has the high ground defeats T'challa and murders Saw Guerra from Rogue One.
Killmonger than becomes Black Hitler and attempts to start the Black Reich.
But T'challa returns to Pride Rock to defeat his cousin.
In the end T'challa learns that "with great power comes great responsibility" and to Make Wakanda Great Again he needs compassion over nationalism and tradition, so he opens the borders of Wakanda to the muggles.
El Fin.

Krille

Super Moderator
Jag har sett Song of the Sea.

I en fyr utanför Irland bor Ben, hans pappa Conor och gravida mamma Bronagh. En dag är Bronagh inte där längre, utan bara hennes dotter Saoirse. Ben tar inte det särskilt väl och är ganska elak mot Saoirse.

Men Saoirse är inte som alla andra. En kväll hittar hon en sälskinnskappa och tar en simtur med den. Hon hittas på stranden av farmor, som kräver att uppfostra barnen i staden.

Men det är inte så lätt att hålla en selkie i staden, när älvafolk kallar och havets sång lockar.

---

Just nu har jag ett par liter tårar i ögonen. Det händer inte ofta, men den här var så fin att det bara hände. Den har liknande stil som Tomm Moores tidigare film, The Secret of Kells, och den har precis samma magi!

Så se den. Nu.

Khan

Kondottiär
Krille;n275711 said:
Jag har sett Song of the Sea.

I en fyr utanför Irland bor Ben, hans pappa Conor och gravida mamma Bronagh. En dag är Bronagh inte där längre, utan bara hennes dotter Saoirse. Ben tar inte det särskilt väl och är ganska elak mot Saoirse.

Men Saoirse är inte som alla andra. En kväll hittar hon en sälskinnskappa och tar en simtur med den. Hon hittas på stranden av farmor, som kräver att uppfostra barnen i staden.

Men det är inte så lätt att hålla en selkie i staden, när älvafolk kallar och havets sång lockar.

---

Just nu har jag ett par liter tårar i ögonen. Det händer inte ofta, men den här var så fin att det bara hände. Den har liknande stil som Tomm Moores tidigare film, The Secret of Kells, och den har precis samma magi!

Så se den. Nu.
Kan också säga att musiken till de två är fantastisk, precis som filmerna i största allmämnhet. Har använt de mycket till diverse rollspelssessioner.

Vimes

Sillkung
Jag kollade på Zack Snyders (eller vad fan karln heter) facsismo-machismo-våldsfest 300. Jag höll på Xerxes som vanligt, och han vann. Dödade Spartas kung och brände Athen (inte i bild). Det är mycket inoljade muskler, läderhotpants, slemma orientaler, lakoniska oneliners (ärligt talat lite för få), yibbedi-yabbedi om västerländsk frihet, förnuft och tjossan-hejsan och massor av avhumaniserande våld. 5 av 5.