Rollspel.nu's filmklubb 2020 v4

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v4.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt! [HR][/HR]En sak jag funderat lite på är ifall jag vill passa på att använda filmklubben till att uppmuntra folk att bli lite gladare av att se på film. Nedanstående är absolut inte några regler, utan bara välvilliga tips från mig när det gäller att öka ens filmnjutning.
  • Forma korrekta förväntningar. Om man förväntar sig det man kommer att få, så minskar risken för besvikelse. Människohjärnan gillar uppfyllda löften. Här gäller det nog mest att undvika både hype och folks gnäll inför en film.
  • Var OK med att filmen är vad den är. Om du har farhågor eller hört negativa saker, försök tänka dig att de stämmer men att du är OK med det.
  • Bestäm dig från början för att gilla filmen om det överhuvudtaget går. Förbered dig för att hitta ursäkter, patcha plothål och så vidare. Det är lite som när man letar saker att nitpicka om men istället för att gnälla om dem så ser man om man kan hitta sätt att låta filmen komma undan med dem.
Överlag är det faktiskt inte coolare att vara arg/elak/negativ än att vara positiv. Jag rekommenderar FilmJoy och CinemaWins på Youtube för inspiration.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
I min vandring genom filmhistorien (hittills strax över 2600 filmer från 1896 till 2005) så har min resa idag tagit mig till den danska dramakomedin Adams æbler från 2005 av Anders Thomas Jensen som också skrivit bl.a. Brødre, Efter brylluppet och Oscarsvinnaren Hævnen.

Filmen handlar om nynazisten Adam (Ulrich Thomsen) som döms till samhällstjänst där han får som uppdrag att hjälpa till i en kyrka hos den djupt troende prästen Ivan (Mads Mikkelsen) och andra som likt honom själv också är där av samma anledning. Det här är en intressant och bitvis rolig film om tron på något större och de prövningar som man kan tvingas utstå och välja hur man hanterar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
2014, när den gick på bio, såg jag Godzilla. Då skrev jag att jag skulle köpa den på 3d-bluray och se om den. Nu, sex år senare, har jag gjort det. Mellan då och nu har jag dessutom sett Kong – Skull Island och Godzilla – King of the Monsters.

Jag har egentligen inte så mycket att tillägga till min första recension. Monstren är fortfarande riktigt snygga. Framför allt imponerar ljuddesignen och även användningen av musik på mig. Jag gillar hur de använt kameravinklar som framhäver storleken på och tyngden hos monstren; inga floaty-cams här inte utan bara mer eller mindre fasta kameror som följer fysikens lagar. Very nice.

Jag gillar idén med att inte visa monstren så mycket i början. Det bygger spänning och stämning, och skapar nästan lite skräckkänsla.

Karantänområdet i början är fortfarande ljuvligt som Rotsystem-inspiration.

Jag gillar ändå nånstans att de försöker göra den här filmen på allvar. Grunda den i verkligheten. Jag menar, det är Godzilla, men jag får definitivt hela tiden känslan av att det är "på riktigt", om ni förstår.

Huvudpersonen är fortfarande karismatisk och intressant som en genomsnittlig träbock.

Det är fortfarande en film om män som Gör Saker och kvinnor som mest springer runt och är förtvivlade. Suck.

Jag tyckte ganska mycket bättre om den än vad mitt gamla betyg antyder. Jag vill inte se om den ikväll, men utesluter inte att jag gör det någon gång framöver. Framför allt om de fortsätter göra filmer i franchisen.

BETYG: 4/5

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Idag har jag sett Broken Flowers från 2005

Filmen handlar om Don Johnston (Bill Murray) som är en tillbakadragen äldre man som plötsligt får ett brev om att han har en son och att sonen har gett sig av för att leta upp honom. Tillsammans med sin granne Winston kommer de på idén att han skall göra en roadtrip för att klura ut vem av hans gamla relationer som är mor till sonen och filmen följer sedan dessa händelser.

Det här är en lite annorlunda roadtrip-film. Det är intressant dialog. Murray är bra i sin roll och även övriga skådespelare gör bra roller t.ex. i mötet mellan Johnston och hans tidigare relationer där det finns mycket som är outtalat men som ändå framkommer i dialog, ansiktsuttryck etc. Rent filmtekniskt så kan jag känna att det är något behagligt i hur mer eller mindre varje scen avslutas med "fadeout".

Det här är en bra film och jag gillar det vardagliga och vanliga som möter det ovanliga. Bra slut också!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Glöm Midsommar och The Lighthouse. Cats tar kronan som den mest surrealistiska upplevelse senaste åren på de stora biograferna. Superweird. Och konstigt. Och inte bra. Och jag gillade det på något sätt.

Gissar att det blir en kultkalkon. Publiken applåderade när den var slut. Någon proklamerade: "Det här var det sämsta jag sett. Jag älskar den."

Skulle kunna se den imorgon igen (dvs. 5 av 5 på den krankiska skalan) för WTF-faktorn. Och för att kolla efter händer/fötter utan päls som jag helt missade och inte hade hört talas om innan.

Bolongo

Herr Doktor
Nu är det vecka 5, egentligen, men men...

Jag har sett Färgen Utifrån Rymden.

Jepp. Det var en Lovecraft-filmatisering, det.

När jag lämnade salongen var det någon ur ett annat sällskap som utbrast "What the fuck did I just experience?" Ja, på engelska, men det är inte det viktiga här. Poängen är att den här filmen är väldigt trogen grundtankarna i original-verket, även om oräkneliga detaljer har modifierats, och jag misstänker att om man inte är beredd på det har man ingen referensram för att kunna ta in det här. Det är nog därför filmen fått dåliga betyg av många svenska kritiker, som i gemen är ganska obildade. Den ligger däremot på 84% på Rotten Tomatoes.

Jag gillade den, om det inte framgått redan.

Jocke

Man med skägg
Jag har också vart och sett Färg bortom Tid och Rum (2019). Efter att ha hört åtskilliga intervjuer med Richard Stanley och läst recensioner från när filmen gick på festivaler under hösten var jag bered på ett cineastiskt mästerverk. Det var det inre. Missförstå mig rätt Color out of Space är en väldigt bra film. Men den är inte Jesus återkomst till de levande.

4 av 5.