Rollspel.nu's filmklubb 2020 v48

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v48 2020 – #413 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Boss Level.

Okej, det här är hisspitchen: Dum heteronormativ actionrulle med mycket testosteron och explosioner. Plus Groundhog Day.

K? K.

Betyg: 4/5

Feuflux

omjonasson.se
The Ninth Gate har tydligen bara 6,7 i betyg på imdb. Det var konstigt för jag sätter maxbetyg här, och en snabbkik på user review-fliken visar bara 9:or och 10:or. Har någon annan film skänkt samma magi till böcker? Har någon annan film gjort dig sugen på att äga en originalbok från 1600-talet? Se den!

Smartphones i alla ära, men det är mycket mer stämningsfullt med en telefonkloss vid ett vägguttag och en lur med sladd. Och kul med en huvudperson med glasögon också (gissar att det huvudsakligen är ovanligt för att det bli jobbiga kamerareflexer när man ska filma närbild).

5/5!
Feufluxs betyg-skala:
5 = eufori-känsla efteråt, "det här var skitbra!" (exempel: A Knight's tale, Inception, Jumanji:Welcome to the jungle)
4 = riktigt bra, "den här kommer jag säkert att se om någon gång i framtiden, kvalitet!" (exempel: The Matrix, Dredd)
3 = kvalitet, men något gjorde att det inte klickade för mig och utan emotionell investering blir det inte högre betyg, "jag vill veta hur det går, men jag bryr mig inte om hur det går för karaktärerna" (exempel: True Grit, The Departed)
2 = godkänt, men inget minnesvärt för framtiden, "helt okej, jag är underhållen för stunden" (exempel: alla actionfilmer utan djup)
1 = min tid är försvunnen och kommer inte tillbaka, "så här i efterhand skulle jag gjort något annat" (exempel: komedier som inte är roliga)
0 = jag avbröt tittandet (exempel: P.S. I love you)

Till skillnad från Krank-skalan så kan en 2:a vara en rekommendation, förutsatt att personen gillar genrén. En 3:a och uppåt kan vara en rekommendation utan att personen gillar genrén.

Daniel

Swordsman
Jaa! Definitivt en femma. Måste se om den snart!

Bokförlagan med den annorlunda titeln "The Dumas Club" av Arturo Perez-Reverte är något av en favorit! Filmen följer boken någorlunda troget, bortsett att filmen gjort huvudpersonerna till amerikaner (i boken finns inga amerikaner, de är spanjorer), och förutom den mycket stora skillnaden att filmen helt och hållet utelämnat den ursprungliga titel-storyn som går ut på att Corso (Johnny Depps roll) simultant arbetar med ett annat uppdrag som handlar om ett okänt, förlorat kapitel till De tre musketörerna. Författaren ägnar sig åt lite kul litteraturvetar-meta när han i slutet vänder sig lika mycket till läsaren som till huvudpersonen genom att...

... Corso frågar, och jag citerar fritt ur minnet: "men vad i helvete hade De tre musketörerna med Ninth Gate att göra?", och får svaret "ingenting... det är du som är alldeles för inställd på hur en traditionell berättelse ska vara, det är du som läsare som fått för dig att allt ska hänga ihop på slutet..." Kul!

Och jag minns inte om det visas i filmen, men Corso är spelnörd (historiska konfliktspel)!

Last edited:

Daniel

Swordsman