Rollspel.nu's filmklubb 2021 v4

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v4 2021 – #422 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag har sett pixar-filmen Soul (Själen) från 2020.

Filmen handlar om Joe, en pianist som extraknäcker som musiklärare i väntan på sitt stora genombrott. När genombrottet väl ser ut att komma så råkar han ut för en olycka och hamnar i en dimension mellan livet och döden där han får i uppdrag att vara mentor för den ofödda själen 22.
Som vanligt gör Pixar sin grej. Det är roligt, sorgligt, dramatiskt, udda och vackert. Filmen lämnar också utrymme för reflektion och existentiella frågor. Jag funderar, men har typ inget negativt att säga om filmen överhuvudtaget. Slutet kanske kändes lite avhugget?

Det här är ännu en väldigt bra leverans från Pixar som jag rekommenderar.

Last edited:

Khan

Kondottiär
Igår kväll såg jag Death of Stalin.

Riktig mörk humor om vad som händer direkt efter Stalins död. Inte så historiskt korrekt, utan fokus ligger på att de olika personerna representerar varsin aspekt av Sovjet och att humorn ska få lysa. Och jäklar vad jag skrattade. Precis lagom lång dessutom, 105 minuter och inte en sekunds filler.

Alla som gillar mörk humor kommer älska den här. Rekommenderas varmt.

Tant Ragnar

Gamle usling
Igår kväll såg jag Death of Stalin.

Riktig mörk humor om vad som händer direkt efter Stalins död. Inte så historiskt korrekt, utan fokus ligger på att de olika personerna representerar varsin aspekt av Sovjet och att humorn ska få lysa. Och jäklar vad jag skrattade. Precis lagom lång dessutom, 105 minuter och inte en sekunds filler.

Alla som gillar mörk humor kommer älska den här. Rekommenderas varmt.
Väldigt bra film! Tvära kast mellan gapflabb och en knytnäve i magen!

Henke

Idag har jag sett Sophie Scholl - Die letzten Tage från 2005.

Filmen baseras på den verkliga Sophie Scholl som grips i nazityskland 1943 för att tillsammans med sin bror vara inblandade i anti-naziströrelsen Vita Rosen. Berättelsen följer sedan Scholl från gripande och förhör till rättegång och dom.

Den här filmen känns välgjord och Julia Jentsch som spelar Scholl är imponerande i sin gestaltning. Den är dock mörk och tragisk vilket gör att jag har svårt att se att jag kommer se om den.

Henke

Dagens film blev dramat 12 and Holding som handlar om vännerna Jacob, Leonard och Malee, tre amerikanska tolvåringar och deras vardag i sina dysfunktionella familjerelationer men också deras strävan och sorg vid plötslig död.

Jacobs bror dör i början av filmen när några mobbare bränner ner deras trädkoja. Leonard kämpar mot fetma som hans föräldrar försett honom med via fruktansvärda matvanor och Malee blir förälskad och besatt av en vuxen kille som går i terapi hos hennes mamma som är psykolog.

Hade aldrig ens hört talas om den här filmen utan skaffade den för längesedan utifrån att den hade ett bra IMDB betyg. Jag blev ändå på något sätt överraskad över innehållet. Från att inledningsvis väldigt vardaglig så utvecklar sig berättelsen i en lysande mix av drama med välplacerade komiska och ibland pinsamma situationer. Det finns ingen igenkänningseffekt här (tack och lov) men ändå känns det sanslösa på något sätt realistiskt.

Oväntat bra är mitt betyg. Se den!

Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har sett okej, haft en film på i bakgrunden. Double World, en kinesisk fantasyrulle från 2020.

Det fanns en scrappy protagnist, och en mer väderbiten en, och nån onding och nån drake, och ca två namngivna kvinnor tror jag (men det var iofs kanske inte så många namngivna figurer när jag tänker efter, många som var med och slogs dock). Hängde inte med så mycket i handlingen, tror inte bara att det var mitt fel men jag tittade verkligen inte noga.

Det som sög mest var väl att
båda kvinnorna såklart skulle dö dramatiskt för att buffa snubbarnas gravitas, men de fick i alla fall vara rätt coola fram till dess.

Den är rätt snygg däremot och det fanns en jätteskorpion som gjorde mig glad, så jag bumpar betyget till en krankisk 3:a och föreslår den som bakgrundsbrus till handarbete, kartritning och annat pyssel.

krank

Jag har sett om Tonårsmutantninjasköldpaddorna, alltså Teenage Mutant Ninja Turtles, den nyare otecknade versionen. Jag såg den senast 2017, då jag tydligen också drog exakt samma lama titelskämt.

Jag gillade i princip samma grejer som förra gånger – specialeffekter, actionsekvenser, 3Dn, skådespelarinsatserna. Castingen är överlag spot on. Jag menar, Whoopi Goldberg i en miniroll? William Fichtner som kapitalist och skurk?

Jag gillar också hur de liksom knutit ihop saker – Aprils farsa som mutagenets uppfinnare etc. Allt sånt tycker jag funkar bra.

En grej jag tänkte på var att Megan Fox alltså spelar en kompetent och ambitiös yrkeskvinna, som tar risker och kör hårt men som inte riktigt får en chans att visa vad hon går för eftersom alla bara ser henne som en "snygg tjej" och inte tar henne på allvar?

Jeez, jag undrar hur hon gjorde för att hitta in i den rollen. Det måste ha varit svårt, i och med att hon heeeelt saknar sådana erfarenheter själv.

Men hey, här är en hyfsat omotiverad närbild på hennes rumpa när hon hänger ut ur en lastbilshytt och Will Arnetts karaktär fäller en brölig höhö-kommentar.

Vet ni förresten hur man märker att Michael Bay bara var producent och inte regissör? Det är bara ett klipp med onödigt sexualiserande av Megan Fox' kropp. Arnetts karaktär Vernon är visserligen lite av ett slemmo, men han kommer liksom ingenvart – hans klumpiga framstötar behandlas enbart som töntiga, the joke's on him. April O'Neill tänker överhuvudtaget inte i de banorna och blir som varje normal människa mest förvånad när han häver ur sig dumheter vid fel tillfälle. Det är ändå ett hyfsat inte-helt-värdelöst sätt att göra det på. Plus att filmen alltså inte har någon kärlekshistoria alls; de enda två karaktärer som visar intresse i den riktningen gestaltas som töntar och lite pinsamma för att de gör det. Bra så.

Det här är fortfarande inte "peak dum", för det får vi ju först i uppföljaren. Men det är lagom mycket dumt. Jag hade inte ogillat ifall filmen haft lite mer agens från sköldpaddornas sida, lite mer undersökningar etc och inte bara "and then, and then, and then", men jag kan förlåta den – det här är en lagom dum actionrulle med tonårsmutantninjasköldpaddor och som sådan funkar den orimligt väl.

BETYG: 4/5

Last edited:

Khan

Kondottiär
Jag har sett om Tonårsmutantninjasköldpaddorna, alltså Teenage Mutant Ninja Turtles, den nyare otecknade versionen. Jag såg den senast 2017, då jag tydligen också drog exakt samma lama titelskämt.

Jag gillade i princip samma grejer som förra gånger – specialeffekter, actionsekvenser, 3Dn, skådespelarinsatserna. Castingen är överlag spot on. Jag menar, Whoopi Goldberg i en miniroll? William Fichtner som kapitalist och skurk?

Jag gillar också hur de liksom knutit ihop saker – Aprils farsa som mutagenets uppfinnare etc. Allt sånt tycker jag funkar bra.

En grej jag tänkte på var att Megan Fox alltså spelar en kompetent och ambitiös yrkeskvinna, som tar risker och kör hårt men som inte riktigt får en chans att visa vad hon går för eftersom alla bara ser henne som en "snygg tjej" och inte tar henne på allvar?

Jeez, jag undrar hur hon gjorde för att hitta in i den rollen. Det måste ha varit svårt, i och med att hon heeeelt saknar sådana erfarenheter själv.

Men hey, här är en hyfsat omotiverad närbild på hennes rumpa när hon hänger ut ur en lastbilshytt och Will Arnetts karaktär fäller en brölig höhö-kommentar.

Vet ni förresten hur man märker att Michael Bay bara var producent och inte regissör? Det är bara ett klipp med onödigt sexualiserande av Megan Fox' kropp. Arnetts karaktär Vernon är visserligen lite av ett slemmo, men han kommer liksom ingenvart – hans klumpiga framstötar behandlas enbart som töntiga, the joke's on him. April O'Neill tänker överhuvudtaget inte i de banorna och blir som varje normal människa mest förvånad när han häver ur sig dumheter vid fel tillfälle. Det är ändå ett hyfsat inte-helt-värdelöst sätt att göra det på. Plus att filmen alltså inte har någon kärlekshistoria alls; de enda två karaktärer som visar intresse i den riktningen gestaltas som töntar och lite pinsamma för att de gör det. Bra så.

Det här är fortfarande inte "peak dum", för det får vi ju först i uppföljaren. Men det är lagom mycket dumt. Jag hade inte ogillat ifall filmen haft lite mer agens från sköldpaddornas sida, lite mer undersökningar etc och inte bara "and then, and then, and then", men jag kan förlåta den – det här är en lagom dum actionrulle med tonårsmutantninjasköldpaddor och som sådan funkar den orimligt väl.

BETYG: 4/5
Hur står den sig mot den första filmen från 1990?

krank

Hur står den sig mot den första filmen från 1990?
Jag tycker att de är ganska svåra att jämföra, om jag ska vara ärlig. Och då inte bara för att det var länge sedan jag såg den gamla… Jag skulle säga att de har olika fördelar. Jag gillar, genomgående, förändringarna – den gamla låg ju närmare den gamla 90-talstvserien, och hade t.ex. exakt samma utseende på de fyra turtlarna och mycket mindre distinkta personligheter vilket jag tycker är lite tråkigare. CGIn här är såpass bra att jag tycker att den brädar de gamla fysiska dräkterna.

Jag borde nog se om de gamla filmerna vid tillfälle, minnet är lite suddigt… =)

Henke

Idag har jag sett den franska thrillern The Aura från 2005

Filmen handlar om taxidermisten Esteban som drömmer om det perfekta rånet. Han dras dock med en nackdel där han då och då får epileptiska anfall men även fördelen att han har fotografiskt minne. Under en viltjakt i skogen råkar han av misstag skjuta en person som visar sig vara rånare och som därmed gör drömmen till verklighet då Esteban tar rånarens plats i en planerad kupp.

Det här är en film som andas gammal noir i ny tappning. Filmen är mörk, och ingen av karaktärerna är egentligen speciellt sympatisk. Det är ett snyggt bildspråk och framför allt är det en spännande berättelse som var klart sevärd.