Nekromanti Rollspel.nu's wiki

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu när Gardener eventuellt börjar få grepp om integreringen mellan artikelsystemets login och wrnu's login, så tänkte jag diskutera lite kring vår wiki.

Så, några ämnen:

Innehållet och strukturen
Just nu har forumet ett tema, och artikelsidan har ett. När det väl finns en design, så ska det skapas ett tema, som jag förstått saken, till forumet och ett, identiskt, till artikelsystemet.

Det går att integrera wikin i artikelsystemet men - och för mig är detta "men" gigantiskt - då går det eventuellt inte att länka ordentligt till individuella sidor i wikin. Massive fail.

Ett andra alternativ är då att låta wikin också få ett identiskt tema. Det blir merarbete för vissa (mig) och kanske innebär att wikin under en tid ser annorlunda ut än resten av siten, men det kanske vi kan stå ut med om det innebär att vi faktiskt kan länka till t.ex uppslagsord och sådant?

Så, tre områden med lite frågor som behöver besvaras. Eftersom jag är den som tog initiativet och fixade en wiki åt oss, så känner jag också att jag är den som bör försöka få den att fylla de syften NI vill att den ska fylla. En wiki som ingen använder är en värdelös wiki.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad gäller tillgängligheten tycker jag inte att det är orimligt att begära att det är inloggade användare som får redigera. Då får man väl en history också så man kan se vem som tycker vad?

Vad gäller temat, det är iofs trevligt om det stämmer med siten i övrigt, men jag tycker inte att det skall vara något krav. Funktionen är ju där ändå...

Vad får man stoppa i wikin? Är min lokala spelgrupp ett projekt? Kan vi stoppa rollpersoner, husregler och krönikor i den? Får jag som spelskapare lägga arbetskopian av spelet där så att betatestarna kan gå in och ändra?

krank

Den odödlige kejsaren said:
Vad gäller tillgängligheten tycker jag inte att det är orimligt att begära att det är inloggade användare som får redigera. Då får man väl en history också så man kan se vem som tycker vad?
Jäpp.
Det DokuWiki saknar är en bra Discussionfunktion, för övrigt. Men jag ska se vad jag kan gra åt den saken. Mediawikis Ddiskussioner är ju halva behållningen.

Vad gäller temat, det är iofs trevligt om det stämmer med siten i övrigt, men jag tycker inte att det skall vara något krav. Funktionen är ju där ändå...
Lite så tänker jag också. Funktion först, sedan estetik. Och för mig är en stor del av funktionen just att man kan länka till saker...

(då kan dessutom Gardener skriva grej till forumet så att man t.ex kan skriva [wiki]wikiord text[/wiki] vilket då funkar som med inlägg - fast med wikiord, då)

Vad får man stoppa i wikin? Är min lokala spelgrupp ett projekt? Kan vi stoppa rollpersoner, husregler och krönikor i den? Får jag som spelskapare lägga arbetskopian av spelet där så att betatestarna kan gå in och ändra?
Det är det här jag vill diskutera. Problemet är litegrann att det inte är helt trivialt att ordna användarspecifika namespaces, alltså om du och din spelgrupp vill ha en mapp som bara ni ser och ändrar, då måste först ni skapa namespacen, sedan måste jag gå in och ändra så attbara ni specifika användare har tillgång till och så.

Alltså, just nu - om jag inte hittar någon bra lösning som tillåter skapare av namespaces att bestämma saker - så kommer allt på wikin att ha samma rättigheter. Om din spelgrupp vill ha en wikisektion som andra kan se och eventuellt ändra i - ja, då funkar det ypperligt. Samma sak med arbetskopior och betatestare - om du står ut med att det finns möjlighet att andra ser och kan ändra, så funkar det utmärkt.

Jag kommer att skriva en liten guide för den som vill skapa en egen namespace, som kommer att vara klar lagom till att wikin avtäcks och man faktiskt kan logga in där...

(Drömscenario: Integrering med forumsystemet, "bevakade namespaces" och "senaste wikiändringar" som syns på annat håll)

Gardener

Champion
(då kan dessutom Gardener skriva grej till forumet så att man t.ex kan skriva [wiki]wikiord text[/wiki] vilket då funkar som med inlägg - fast med wikiord, då)
Det är rätt trivialt, så det fixar jag snabbt när det behövs.

(Drömscenario: Integrering med forumsystemet, "bevakade namespaces" och "senaste wikiändringar" som syns på annat håll)
Det är inte så att det finns jfuson-plugin för dokuwiki?

Om senaste ändringar finns som rss feed så är det en smal sak att lägga in det.

krank

Gardener said:
Det är inte så att det finns jfuson-plugin för dokuwiki?
Jo. Inloggningarna kan alltså fixas.

Jag försökte t.om skicka ett PM med störig titel igår om att configen för den verkar ha blåsts i samband med nå't. Vi HADE ju en semifungerande dokuwikikoppling. Just nu behöver jag dock sätta mig in i skiten igen och komma ihåg vad jag ska skriva som "real software path" och "cookie domain" och annat farligt för att jfusionpluginet ska funka.

Gardener said:
Om senaste ändringar finns som rss feed så är det en smal sak att lägga in det.
Mjo, men "bevakade namespaces" tror jag blir svårare. Kan iofs kolla om man kan få namespacespecifika rss-feeds...

Gardener

Champion
Jag försökte t.om skicka ett PM med störig titel igår om att configen för den verkar ha blåsts i samband med nå't. Vi HADE ju en semifungerande dokuwikikoppling.
Om det var nån modifikation så försvann den när jag uppgraderade systemet förra helgen.

Annars vet jag inte riktigt vad som kan ha hänt. Den kan ju ha fått knas filrättigheter och blivit blåst, precis som configen för forumet blev.

Alternativt så är det för att JFusion använder eget inloggningssystem, om det är den biten som är knas.

Just nu behöver jag dock sätta mig in i skiten igen och komma ihåg vad jag ska skriva som "real software path" och "cookie domain" och annat farligt för att jfusionpluginet ska funka.
Cookie domain är "rollspel.nu" och real software path tänker jag inte skriva här. Men den borde gå att hitta i forumets config, typ översta menyalternativet i kontrollpanelen.