Rollspel och årtionden

mrund

Warrior
Tittade lite på vilka årtionden rollspelen jag spelat och spellett är från. Om man menar tryckåret på den konkreta grundregelbok vi använde så har jag aldrig spelat några rollspel från 70-talet, och bara nätt och jämnt ett från 00-talet: Fiasco (2009). Om man menar årtiondet då ett långlivat spel först kom ut så räknas väl D&D BECMI från 1983 framåt som ett 70-talsspel.

De mest populära 00-talsspelen på RPG Geek är Trail of Cthulhu (2008), Dogs in the Vineyard (2004) och Dread (2006).

Christoffer

It's all pig.
Tycker nog du ska separera d&d-utgåvorna åt, becmi är något rätt eget gentemot första utgåvan, holmes och advanced. Man kanske kan klumpa ihop det med Moldvay om man inte är en fanatiker, men inte mer än så. :)

Har nog spelat sjukt mkt från 70, 80 men mycket mindre som kom på 90-talet, men sen mer igen 00-tal men mindre 10-tal... för att inte tala om 20-talet... typ nada?

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Ett axplock av de jag spellett från de olika årtionena, om jag fattat uppgiften rätt.

70-tal: AD&D (iaf ett äventyr från 75, osäker på vilken regelbok vi faktiskt använde)
80-tal: Mutant
90-tal: Call of Cthulhu 5th ed
00-tal: Mouse Guard
10-tal: Into the Odd
20-tal: CY_BORG

joth1006

rollspelskollektivet
Jag har varken spelat eller spellett något publicerat före -10 tror jag...! Däremot spelat flertalet äventyr från 70- och 80tal.

EDIT: ljuger, har varit spelare i någon DoD-utgåva från 90-talet, oklart vilket.

Organ

Out of time, out of mind
I och med att jag spelat rollspel i över 40 år så tänkte Jag att det blir en baggis att hitta något från varje årtionde som jag någon gång spelat. Till min förvåning så stötte jag på patrull direkt när jag funderade över 70-talsspel. Jag utgick från att jag spelat flera sådana men när jag tittade efter så visade det sig att mina tidiga rollspel nästan alla var från 80-talet. Jag trodde först att jag var helt safe i och med att jag spelat Runequest som kom 1978. Men efter lite funderande så insåg jag att den utgåva jag spelade när det begav sig nog var en tidig 80-talare. Det som räddade mig dock var att jag kom på att jag trots allt spelat AD&D 1st Ed vilket tveklöst är en 70-talsprodukt. (Edit. Kom på att jag t o m var dubbelt safe då jag spelat första utgåvan av Traveller. Pust!)

Här är min lista. Jag har valt, där det är möjligt, tre spel från varje som jag inte bara spelat utan även tänker är lite representativa för det årtiondet.

70-tal: AD&D, Traveller
80-tal: Call of Cthulhu, Drakar och Demoner, Star Frontiers
90-Tal: Vampire tM, Kult, Nephilim
00-tal: Mutant UA, Neverwhere, Dark Heresy
10-tal: Alien, Svärdets sång, Lamentations of the Flame Princess
20-tal: Black Sword Hack, Cy_Borg, Mausritter

Last edited:

luddwig

Lawful evil
Om jag begränsar mig till kampanjspel blir det ungefär såhär.
  • 80-tal: Drakar och Demoner (1987/Expert), Lords of Creation, Mutant (1984/gamla), Mutant (1989/nya), Stjärnornas Krig
  • 90-tal: Advanced Dungeons & Dragons 2nd. ed., Kult, Star Wars 2nd. ed.
  • 00-tal: Drakar och Demoner (2000), Dungeons & Dragons 3.X, Warhammer Fantasy Roleplay 2nd. ed., The Riddle of Steel
  • 10-tal: Alien, Exemplars & Eidolons, Fantasy! Old School Gaming, Handbok för superhjältar, Rad-Hack, Svärd & svartkonst
  • 20-tal: Askhem, De fördömda, Drakar och Demoner (2023), Warlock!
Två reflektioner jag gör är att jag spelat lite färre spel från 90-talet, samt att jag på senare år spelat fler mindre spel. Från 70-talet har jag bara spelat några enstaka grejer på konvent.

Last edited:

Rangertheman

Myrmidon
Jag har rätt stora luckor i och med att jag hade en paus från mitten av 90-talet till ca 2014. På 90-talet spelade vi fortfarande mest Expert Drakar och Demoner. Från 00-talet är det nog bara Fate som jag har spelat. 10- och 20-talen - massor! Tassar & Morrhår och Symbaroum var de första spelen vi spelade efter "nystarten".