Nekromanti Rollspel och Animé effekter i Rollspel, går det?

Feuflux

omjonasson.se
perfekt fummel

Här är de regler jag använder för färdighetsslag (i DoD -91). Satte en toppgräns på FV40 då jag som SL inte kommer att låta någon rollperson komma över detta värde (och troligtvis inte i närheten heller).

Fummel:
Om du slår 20 ska du slå igen med en T100. Slår du högre än (FV+10)*2 så har du fummlat. Annars har du misslyckats.

Perfekt:
FV 1-20: Slår du 1, så slå igen. Får du FV eller mindre (1-19), så har du lyckats perfekt, annars har du "bara" lyckats.

FV 21-30: Slår du 1 så är det perfekt. Slår du 2 så slå igen. Får du då (FV-20)*2 eller mindre, så är slaget perfekt, annars har du "bara" lyckats.

FV 31-40: 1 & 2 är alltid perfekt. Slår du 3, så slå igen. Får du då (FV-30)*2 eller mindre, så är slaget perfekt, annars har du "bara" lyckats.

Märks det att jag gick natur på gymnasiet?.../images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]matematiken strikes back</font color=red>

Umi Ryozaki

Veteran
Eller nått...

Jag har 1 som alltid Perfekt, samt19 alltid miss, 20 för alltid fummel, oavsett om FV är högre än det.
På så vis går ingen säker.
/Umi Ryozaki

Gambate kudasai!

Rickard

Urverk speldesign
Vad i... [lång]

En i gruppen var en barbar som hette Nanok Björnbane (läs förnamnet baklänges /images/icons/smile.gif) Efter tre års tid så hade han 29 i Enhandsyxor, 20 i Sköldar, 16 i Dra vapen, Slagsmål 19, 18 FDT, Upptäcka fara och Smyga 15. Och spelare tänkte verkligen "Äh, vad ska jag sätta min berf på, det får nog bli vapen."

Jag undrar hur generös du eg. är med berf:en?

Jag har som tumregel för ett äventyr på 3-5 kvällar.
1 per spelomgång.
1-4 för gott rollspelande
1-3 för hur man klarat uppdraget
1-2 för gjort en smart sak.
1 för gjort en rolig sak.

Vanligt vis brukar man få 5-10 berf för klarat uppdrag (på 3-5 spelkvällar).
I riktigt stora kampanjer kan man få upp till 15-20 bergf. Kanske är jag snål med bonuserfarenhetspoängen (berf om du inte luskat ut det), men så kör vi.
Berf. är för mig inget annat än poäng man kan jämna ut lite färdigheter med (och givetvis en morot för spelaren att rollspela).
"Jag saknar två erf i Gömma mig och ett i Smyga. Bra att jag har 7 berf."

Vidare kostnaden (har jag för mig) är:
17-19: ×4
20-24: ×5
25-30: ×6
+5: +1
Så en yrkesfärdighet (kostnad×3) som ska höjas från 21 --> 22 kostar 15. Men visst, får man 20 berf efter varje äventyr så kan man få 45 i en färdighet efter c:a 50 äventyr om man ödslar alla berf på't.

Har spelaren verkligen 45 i FV så är det bara att gratulera denne. Han borde inte få nå't minus bara för att han är så bra. Det borde du som SL sett till att han inte fick.

/[color:green]Han</font color=green> som verkligen hatar "Hjältarnas Handbok" och det enda han använt därifrån är hjälteförmågorna, efter att ha konverterat de till EDD

(ibland har jag skrivit han när det lika gärna skulle kunna vara han eller <EM>hon</EM>. Detta har jag gjort <EM>enbart</EM> för att vara diskriminerande då jag tycker att flickor inte hör hemma i rollspelssammanhang.)

Rickard

Urverk speldesign
Jag ber ev...

...om ursäkt om någon tog illa vid sig vid ovanstående inlägg.

"<EM>Jag har som tumregel för ett äventyr på 3-5 kvällar.</EM>
Jag säger inte att jag har rätt, bara att vi i spelgänget kör så.

"<EM>så kan man få 45 i en färdighet efter c:a 50 äventyr om man ödslar alla berf på't</EM>"
Jag var sarkastisk, men om du tänker efter så är det en rätt bisarr sak. Å andra sidan spelar inte alla likadant. Vissa föredrar långa hjältekampanjer där RP:na har skyhöga stats och andra små stadsuppdrag med obetydliga karaktärer.

"<EM>Det borde du som SL sett till att han inte fick</EM>"
Detta är något som jag <EM>inte ber om ursäkt</EM> för. Om en spelare har 45 (antar och hoppas att du bara drog till med en siffra) och sedan beklagar du dig över det så får du i min mening skylla dig själv. I allra värsta fall får du säga "Näe, du får inte spendera dina berf. på vapnet.".

Och det allra sista var bara ett skämt. Flickor skrev jag bara för att vara lite mer förolämpande. Kan du inte ta det skämtet så vill du nog verkligen inte möta mig i det "verkliga livet".

Välkommen till forumet förresten. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som inte ville skriva det i samma inlägg för att man skulle få reagera innan man såg det här inlägget

Staffan

Myrmidon
Re: Vad i... [lång]

Jag har för mig att Experts kostnadsökning var:
1-10 x1
11-14 x2
15-17 x3
18-20 x4
21-23 x5
+3 x(+1)

I DoD91 funkade det ungefär likadant, fast kostnaden toppade vid x5 (med andra ord: 18-20 x4, 21+ x5). I Chronopia lade de ner det där med progressiv färdighetskostnad helt och hållet, och i DoD6 har de en annan kostnadsökning där kostnadsdubblingen börjar redan vid 8, men den kan jag inte i huvudet.

I riktiga DoD har man ju iofs inte löjliga FV... där kör man med procentsatser som man ska slå över med T100 efter avslutat äventyr för att höja.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad i... [lång]

<EM>Jag har för mig att Experts kostnadsökning var</EM>
Kanske riktigt.

"<EM>I riktiga DoD har man ju iofs inte löjliga FV</EM>"

"<EM>Han måste också veta vilken prcentchans de hade på respektive färdigheter före äventyret. Han subtraherar det gamla värdet från 100, och detta ger personens inlärningschans, dvs. det han måste slå under med T100 för att bli bättre.</EM>"<P ALIGN=right><EM>(Drakar och Demoners grundbok vers 1,2 s. 17)</P></EM>Krångligt. Ditt sätt (som är nästan likadant) är bättre.

/[color:green]Han</font color=green>\

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Ja helt rätt...

Ett (1) skall ju alltid vara perfekt.
Tjugo (20) skall ju alltid vara fummel.

Det där med 19 var ju faktiskt ingen dum idé.

Sen fattar jag inte hur man låter sin spelgrupp komma upp i FV´n som överstiger 20. Varför inte lägga sina ERF på någon annan färdighet.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Manga (o/t)

Record of the lodoss war, ninja scroll och heroic legends of arislan är tre rockande alternativ.

Nja, håller inte med dig.
Första alternativet har ja inte sett.
Andra alternativet är helt bäst, den bästa Manga ja sett.
Tredje alternativet har jag, ligger på vinden, så jävla dålig.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Umi Ryozaki

Veteran
Re: Ja helt rätt...

Det är ju faktskt upp till dem var de placerar sina fria erfarenhetspoäng...
Men som svar på det skickar jag inga strider på dem utan ger dem detektiv äventyr, då de har slösat allt i onödan.

(Turligtvis nog har de med sig en högalv med 15 på Övertala & Förhöra, annars skulle de ligga rätt brunt till.)

/Umi Ryozaki

Gambate kudasai!

Umi Ryozaki

Veteran
Lodoss

Lodoss är jätte mysig, Påminner om ett rollspel eller liknande. Deedolit är så söt! Ashram likaså!
Och jag säger bara en sak: "Super Secret Dwarf Power!"
Det är faktiskt den enda dvärg jag gillat i Fantasy.

/Umi Ryozaki

Gambate kudasai!

Umi Ryozaki

Veteran
*Smile*

Tackar för välkmnandet, Hade det inte varit för det senaste inlägget hade jag trott du var seriös med Flickor i rollspels grejjen... Men det är ingen fara =)

Jo.. 45 var bara en siffra jag drog till med. Ingen av karaktärerna har FV över 20 ens för tillfället. Mest eftersom när de kom till 25 så drog jag ner deras FV'n till 15 och gav dem en "Limit breaker" eller special attack som är mer eller mindre rippad från diverse Anime fighting spel.

På så vis får vi ett mer Animé liknande rollspel i Drakar Demoner, vilket alla (Utom en, men han överlever) gillar.

Själv är jag relativt frikosting när det gäller fria exp, kanske borde skära ner lite... Brukar typ dela ut 5-10 /Spelkväll. (Spelkväll = 15:30 - 3:00) Eftersom jag brukar slänga ihop stora kampanjer utan tid att Öva/Träna så hade jag i åtanke att det skulle kompensera, eller nått.

Men jag spelar ju '91 an, och som ni sa slutar multipeln vid *5 på FV20, men jag får tacka så mycket för fler förslag på FV höjningar. Ska konsultera med mina spelare om vad de tycker innan jag enhälligt avgör.

/Umi Ryozaki

Gambate kudasai!

Feuflux

omjonasson.se
anmärkning

Känner mig bara tvungen att kommentera att de regler jag skapade fungerar för FV upp till 40. Eftersom 91:ans regler i praktiken inte fungerar för FV 20+ så kännde jag mig motiverad att fixa till det.

Ingen av spelarna när jag är SL eller mina spelare när nån annan tar på sig den rollen har FV över 20. Jag är övertygad motståndare till de som vill ha FV 30 i Tvåhandsyxa eller liknande. Om ens spelargrupp envisas med att lägga allt på vapen så kan man ju som SL alltid jävlas med dem och bara ge dem "lösaproblem"-äventyr där de väldigt sällan får nytta av sina vapen.../images/icons/smile.gif...men det är kanske lite taskigt...

Men det är ett kännt faktum att man som spelare ofta skaffat höga FV i vapen då man vet att det kommer att löna sig i de äventyr ens SL kommer att spelleda. Där är jag inget undantag...

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som kanske har lite dubbelmoral</font color=red>