Re: hehe
<blockquote><font class="small">Citat Herr BaldERK:</font><hr />
Ärligt talat? Hur många huvudpersoner på senaste tiden har bara varit en helt vanlig person som försöker att göra sitt bästa utan att ha övermänskliga förmågor?[/quote]
Ber så mycket om ursäkt. hoppas du inte tar illa vid att jag hoppar över _ också
<blockquote><font class="small">Citat Herr Balderk:</font><hr />
Kan du inte bara säga manga och anime om det som i Sverige räknas som manga och anime och serier och tecknadfilm om resten... Eller?[/quote]
Det är här problemet ligger. Här:
... det som i Sverige räknas som manga och anime ...
Jag förstår inte längre vad svenska animanga-(skriver nu ihop begreppen för att inte tjata...)fans hävdar ÄR animanga. Att de sista Mario- och Zelda-serierna i gamla Nintendomagasinet var manga tvivlar jag inte på. Där har du BESM om något. Men saker som kommer från japan och inte är BESM då? Akira är inte så jävla BESM egentligen. Jämför med Golden Boy och Sailor Moon så ser man ju klara skillnader.
Men är det någon som inte säger att Akira är en anime?
Alltså: animanga är inte samma sak som BESM.
Sen har vi den amerikanska/europeiska animangan. nu lider jag av hjärnblödning och kommer inte på vilka serier och filmer jag har hört det om, men jag har flera gånger fått höra saker som "det är manga från USA", "men det är ju AMERIKAAAAANSK manga, det är bara skit" osv osv.
Alltså: animanga kan tydligen komma från andra platser än japan.
Häftig SF och fantasy då?
tja, jag kan ju nämna DNA2, Golden Boy, Slut girl och all annan animanga som inte alls är särskilt häftig SF eller fantasy.
Jag löser det hela genom att försöka strunta i begreppen och ser det helt enkelt som Tecknat eller animerat. Jag vill ha bra berättelser, inte en etikett som säger MANGA på albumen jag köper.
Så du menar att allt tecknat är anime eller manga? Det var som fan.[/quote]
Nej alltså. Det McKean gör är inte manga, jag har i alla fall aldrig hört någon kalla det för manga och jag ser ingen likhet med de serier som ofta kallas för manga. McKean är ju ganska unik på det han gör också.
Jag kan ganska ofta skilja på vad som INTE är animanga. sen några extrema former på vad som verkligen ÄR manga. Är begreppen nödvändiga då?
För övrigt tycker jag du är en bra kille. Du är min idol![/quote]
Tack så mycket. Du verkar rätt skaplig du också...
chrull - skojjar lite på slutet