Nekromanti Rollspel och Astrid

Nero_UBBT

Warrior
En dag gav jag mig på att ehum " få tag på" soundtracket till Ronja Rövardotter, men det blev av misstag Bröderna Lejonhjärta-ljudsaga... Och det var faktiskt inte så mycket misstag, det var till och med ganska tur.

Tanken med musiken var att få lite inspiration till sago-inspirerat rollspelande. Men ska jag vara helt ärlig var det minst lika bra inspiration att nostalgiskt lyssna sig igenom ljudsagan om Värdshuset Guldtuppen och En förrädare i Körsbärsdalen.

Jag upptäckte att Bröderna Lejonhjärta lyckas med att hålla en jordnära men ändå sagolik stämning.

Vad är det som gör att Bröderna Lejonhjärta, bortsett från nostalgi-skäl, trots att jag nu är vuxen ändå lyckas skapa en så bra stämning?

Ett exempel:
På Värdshuset Guldtuppen:
Skorpan märker att alla är trevliga på värdshuset men att det är nånting som är fel, folk ser ledsna och rädda ut på nåt vis och kort därefter sjunger någon en frihetssång.

Det slog mig i det här exemplet att detta ju är ett stämningsfullt sätt som SL att få spelarna/RP medvetna om en pågående konflikt i området istället för att bara säga det rakt ut.

Vad är det som gör att jag tycker att just Astrid gör detta så bra?
-Är det den jordnära berättarstilen/stämningen i boken?
-Är det hennes metod att här "smyga in" bokens handling; genom att först låta allt vara paradis och frid och fröjd för att sedan sticka in det hemska/bokens handling istället för att på första sidan skriva - i Körsbärsdalen är det krig... ?
- Fler idéer?

Eller är det bara som sagt; nostalgi och att det känns helt oväntat från henne i jämförelse med Robert Jordan (som i och för sig gärna drar ut några böcker med att avslöja det man vet kommer hända redan från början)?

Förresten; rollspelande i Nangijala? Är det nån som provat på det?´

Astrid blir man aldrig för gammal för.

/ Nero

Ymir

Liten kantbaron
Re: Rollspel och Guy Gavriel

Det hela påminner mig mycket om Guy Gavriel Kays "Tigana". Den utspelar sig i en pseudosenmedeltidsitalienskstadsstatsfantasyvärld (sug på det ordet), där två imperier norrifrån kommit och erövrat varsin del av halvön 'Handen', och båda erövrarna har begått allmänna ohyggligheter mot folken i Handens forna sju fria furstendömen (varav ett återstår).

Kay inleder förvisso boken med en prolog som utspelar sig dussinet år tidigare, då prinsen av Tigana motvilligt leder sin armé i krig mot en överlägsen fiendestyrka, och där är stämningen lite drömsk och ödesmättad, men på det hela taget dyster. De vet liksom att de med all sannolikhet kommer att dö nästföljande dag.

När själva ståryn väl kommit igång, dock, introduceras vi till handlingen genom ganska folkliga händelser inför en årlig fest i en stad. Det är några göbbar som sitter på ett värdshus och pratar, både om vardagliga ting och om ockupationsmaktens politik, och i takt med att huvudpersonerna (medlemmar i en musikantgrupp) introduceras får vi således, genom ganska vardagligt värdshussnack och allmäna förberedelser inför högtiden, reda på en hel del om den politiska situationen i landet. Hmm, ja, jag minns inte exakt, men det liknar det du beskriver mycket iallafall. Först tycks allt vara frid och fröjd, men sedan får man mer och mer insikt i vad stadens nyinstallerade diktator egentligen företar sig, och snart blir hela familjer avrättade. Hela romanen som sådan är alltså ganska mörk och hemsk, men eftersom fokuset är så jordnära lyfts en massa vardagliga, enkla men djupt mänskliga glädjeämnen hela tiden fram i allt mörker. Det är en stil Kay är mästare på, och som jag själv är rätt inspirerad av i mitt spelledande.

Så, 'Tigana' rekommenderas till alla och envar. Som Bröderna Lejonhjärta, fast för vuxna. Eller nåt.

- Ymir, Kayofil

Troberg

Sinister eater
- Fler idéer?
På det hela taget är till stor del Bröderna Lejonhjärta den klassiska rebellromantiken. Folket reser sig och kastar av sig förtryckets bojor och sånt, uppblandat med lite sagokänsla. Titta bara på första beskrivningen av rebelledaren (vars namn jag glömt). Man kan inte låta bli att undra om hon inte haft det klassiska fotot av Che Guevara framför sig när hon skrev den. Den innehåller dessutom alla de klassiska ingredienserna för rebellromantik: kamratskap, grymt förtryck, uppoffringar, inspirerande ledare, förrädare och förtryckarens slutliga fall.

Den är fortfarande besläktad med sagan, men har getts en definitiv ton av revulotionsromantik genom att man till viss del flyttat bort fokus från sagans hjälte (dvs en enda protagonist) och istället gjort hjälterollen till en folkrörelse.

Sedan lägger man in lite snyftbitar i dödsscenerna i början och slutet, sådant är ju alltid en säker hit för att ge nostalgikänsla.

Nero_UBBT

Warrior
Förrädaren BLH-spoiler

Visst var det Jussi som var förrädaren förresten?
Jag vill minnas att jag var livrädd när dom brännmärkte honom, nästan lika läskigt när dom kryper genom gångarna vid Kattla-grottan ( aha! Dungeon crawling!).

Troberg

Sinister eater
Re: Orvar?

Japp, så var det. Kommer ihåg att jag redan när jag läste boken (jag var 8-9 år då) tyckte det var ett dåligt valt namn, och det tycker jag fortfarande. Orvar känns inte som ett rebellnamn eller ledarnamn, det platsar bättre i en sketch om någon som slåss med korvar.

Nero_UBBT

Warrior
Re: Orvar?

Haha! orvar var stenfult!

Däremot så är det ju bra att det var ett gammalt nordiskt namn... Även om det gärna fått varit tuffare; typ Björn.

För övrigt så har jag börjat störa mig mer och mer på min SLs namnval. Jag kan inte komma på ett enda "tufft" namn han kommit upp med. Exempel: två demonkultister vi var i stred med hette Nisse och Stig (!) och i ett annat äventyr hette en fientlig gängledare Ernst. Jag blir inte det minsta rädd av såna fiender, det blir bara komiskt på ett tråkigt vis.
Troligtvis gör han det med flit dessutom - men namnskämt har inte varit roliga sen jag var typ 8 - då t.ex namnet Urban fortfarande var roligt.

Jag menar - det GÅR att komma på bättre namn.

Jag tror jag ska ge honom en diskret pik genom att ge honom en namnlista som SL-resurs nästa gång vi spelleder.