Jarl
Hero
- Joined
- 17 Sep 2003
- Messages
- 1,791
Det här ämnet kanske har diskuterats tidigare, ni får skrika till i så fall, men jag tyckte det verkade intressant.
Jag satt och läste en stammis "rant" på rollspelsmakarsajten The Forge om stridsregler i rollspel. I stort sett mynnade det hela ut i en uppmaning: "Om strid inte är ert rollspels fokus, ha inte med speciella stridsregler!". Hans argumentering gick givetvis ut på att alla "specialregler" fokuserar ett rollspel i deras riktning. Om rollspelet inte ska handla om strid och har ett utbyggt regelverk för strid blir det konstigt; folk som spelar det kommer att slåss en hel del.
Det går ju vända på det hela också, speciellt när man tänker på redan existerande rollspel: fokus hos ett rollspel ligger på allt som det finns extradetaljerade regler för. Eon , för att ta ett exempel, handlar enligt detta om att slåss och använda magi. Man kan göra allt annat, men att laga en måltid använder en färdighet som beskrivs i ett kort stycke, hur man slår ner folk tar upp 10+ sidor.
Inget fel i det, men lärdomen man kan dra av det hela är att fundera på vad man vill att ens spel ska användas till, och kanske fokusera lite bättre på de sakerna.
Eller så kan man göra som spelet The Shadow of Yesterday där de flesta handlingar (inklusive strid) hanteras väldigt enkelt, men om spelaren vill kan man gå in i ett detaljerat läge då man styr vad som händer in i minsta detalj. Det trevliga är att detta detaljläge kan användas för allting, från strid till schackdueller till tårtbak.
Vad tycker ni om det här, bör man ha specialregler för det som ska vara spelets fokus, eller spelare och spelledare så "självständiga" att de ändå kör vilka slags äventyr och kampanjer som helst, oavsett regler?
Jag satt och läste en stammis "rant" på rollspelsmakarsajten The Forge om stridsregler i rollspel. I stort sett mynnade det hela ut i en uppmaning: "Om strid inte är ert rollspels fokus, ha inte med speciella stridsregler!". Hans argumentering gick givetvis ut på att alla "specialregler" fokuserar ett rollspel i deras riktning. Om rollspelet inte ska handla om strid och har ett utbyggt regelverk för strid blir det konstigt; folk som spelar det kommer att slåss en hel del.
Det går ju vända på det hela också, speciellt när man tänker på redan existerande rollspel: fokus hos ett rollspel ligger på allt som det finns extradetaljerade regler för. Eon , för att ta ett exempel, handlar enligt detta om att slåss och använda magi. Man kan göra allt annat, men att laga en måltid använder en färdighet som beskrivs i ett kort stycke, hur man slår ner folk tar upp 10+ sidor.
Inget fel i det, men lärdomen man kan dra av det hela är att fundera på vad man vill att ens spel ska användas till, och kanske fokusera lite bättre på de sakerna.
Eller så kan man göra som spelet The Shadow of Yesterday där de flesta handlingar (inklusive strid) hanteras väldigt enkelt, men om spelaren vill kan man gå in i ett detaljerat läge då man styr vad som händer in i minsta detalj. Det trevliga är att detta detaljläge kan användas för allting, från strid till schackdueller till tårtbak.
Vad tycker ni om det här, bör man ha specialregler för det som ska vara spelets fokus, eller spelare och spelledare så "självständiga" att de ändå kör vilka slags äventyr och kampanjer som helst, oavsett regler?