Några tankar…
Götterdämmerung tycker jag verkar ha en kul värld att spela i. Jag vet inget om GDs fokus, men jag har starka misstankar om att spelets regler är för komplexa, eller för detaljerade, för min smak. Jag kanske skulle skaffa fler spel och tillbehör om jag visste att jag hade stor glädje av dem utan att behöva läsa reglerna. Världsbeskrivning och annat kan eller bör vara knuten till fokus men jag tror inte att det behöver vara hårt knutet till reglerna. Om en regelkonstruktör har misslyckats med att skapa regler för ett visst eftersträvat fokus kunde man ju få glädje av världen ändå. Möjligheten finns kanske också att vissa kommersiella regelsystem tvingas innehålla t ex mer stridsregler än vad konstruktörerna egentligen önskar. Kanske kunde det släppa alternativ och mer passande regler gratis via webben.
Annars önskar jag precis som Bastion att fler kunde skriva hur spelet var tänkt att spelas.
Man bör absolut ta stort hänseende till fokus och vision när det gäller både regler och vilken bakgrundsinformation man lyfter fram. Om spelarna inte förväntas använda reglerna kan man ju lika bra hänvisa till Fudge eller något annat existerande system (även om detta kanske inte är det smartaste rent ekonomiskt för ett kommersiellt spel). Jag tror Krille brukar säga något i stil med att han tar bort regler som han inte använder. Att ta bort döda eller sjuka regler tycker jag är en sund inställning och för övrigt borde gå att tillämpa även på bakgrundsinformation. Om man meckar med ett spel vars fokus främst är strid och man märker att fem av ens tio grundegenskaper används ytters sällan kanske man borde fundera på om något i reglerna/grundegenskaperna är fel (vad vet jag). För vissa spel kan det fungera att spelas med lite olika fokus, men ett spel som är gjort för att passa allt och alla blir med största sannolikhet inte bra.Vad tycker ni om det här, bör man ha specialregler för det som ska vara spelets fokus, eller spelare och spelledare så "självständiga" att de ändå kör vilka slags äventyr och kampanjer som helst, oavsett regler?
Jag känner inte till TSOY, men om jag fattat rätt så används samma abstrakta regler för t ex både strid och schack. Det är intressant och ger spelarna möjlighet till viss modifiering av fokus utan att behöva ändra på reglerna. Risings Detaljism-Godtycklighet-Abstraktion regeltriangeln berör ämnet. Själv ligger jag nog mest mot godtycklighet och abstraktion, vilket ger lite större möjlighet till fokusskifte än detaljism.Eller så kan man göra som spelet The Shadow of Yesterday där de flesta handlingar (inklusive strid) hanteras väldigt enkelt, men om spelaren vill kan man gå in i ett detaljerat läge då man styr vad som händer in i minsta detalj. Det trevliga är att detta detaljläge kan användas för allting, från strid till schackdueller till tårtbak.
Götterdämmerung tycker jag verkar ha en kul värld att spela i. Jag vet inget om GDs fokus, men jag har starka misstankar om att spelets regler är för komplexa, eller för detaljerade, för min smak. Jag kanske skulle skaffa fler spel och tillbehör om jag visste att jag hade stor glädje av dem utan att behöva läsa reglerna. Världsbeskrivning och annat kan eller bör vara knuten till fokus men jag tror inte att det behöver vara hårt knutet till reglerna. Om en regelkonstruktör har misslyckats med att skapa regler för ett visst eftersträvat fokus kunde man ju få glädje av världen ändå. Möjligheten finns kanske också att vissa kommersiella regelsystem tvingas innehålla t ex mer stridsregler än vad konstruktörerna egentligen önskar. Kanske kunde det släppa alternativ och mer passande regler gratis via webben.
Annars önskar jag precis som Bastion att fler kunde skriva hur spelet var tänkt att spelas.