Alltså bara för att man inte är historiskt korrekt behöver man inte köra orgier i att rädda prinsessor och att döda drakar. Men det förstod du säkert. Om man vill ha ett rollspel historiskt korrekt så ska man nog spela ett rollspel som utspelas under medeltiden (att den slutade redan 1240 är nog ett inte helt okontroversiellt påstånde) och då kan man väl skippa nitlädret och hillebardarna om man vill. Kör man ett fantasyrollspel (som oftast inte alls (eller endast i liten mån) är inspirerade av medeltiden) så får man nog klara sig utan historisk korrekthet eftersom att det faktiskt är en fiktiv värld. Om man inte kan handskas med faktumet att hillebarden inte var uppfunnen och alltså inte borde figurera i ett rollspel som är (påstått) inspireat av medeltiden borde man ha ännu svårare att handskas med faktumet att det finns fantastiska varelser i världen såsom orcher, drakar, gnomer, dvärgar, alver m.m. eftersom de aldrig figurerat i historien.Men att man blir mer ortodox när det gäller tex influenser och vill se mer av historisk korrekthet kan ju också handla om att rollspelen trots allt har utvecklats. Efter 1000 timmar av "samuraj dödar drake och vinner prinsessa och bygger borg med gotiskt utseende, men flyger iväg på hippogriff till ett torn som svävar bland molnen, men som vaktas av en minotaur..." kanske det känns fräscht med lite uppstramade regler kring miljön och personerna som lever där.
Självklart, men den ska ändå vara trovärdig (Obs! Ej Realistisk Obs!) vilket jag (och Chrull innan mig) behandlar här. Om det inte är trovärdigt är det inget att ha. Men annars är det här ett givet val för mig.-rollspelet med fantasyns alla möjlighter till genrekrockar och lån från alla möjliga kulturer och historiska miljöer...
/Balderk