Nekromanti Rollspel och musik?

Balderk

Swashbuckler
Re: SoR soundtrack

Fast då borde man ju först söka efter musik som man tror att passar, sedan testa om den faktiskt fungerar, sedan försöka förutse vilken sorts musik man kommer att behöva i ett visst äventyr o.s.v.

Jo det är klart att han får söka lite :gremwink: men oftast är det ett soundtrack till nån film eller dataspel vi kör till (icewinddale och bg, bg 2 har förekommit vid fantasy spel)
så då tror jag det är rätt lätt att få tag på det. Annars har vi ju vanlig musik också som han äger... när vi kör neotech(som nu) har vi mycket industrial som nine inch nails och fear factory(tror jag?) samt lite annat...

Den tid som går åt till det kanske spelledaren skulle kunna använda bättre till att förbereda äventyret, göra snygga handouts, öva på sin Darth Vader-imitation, eller på något annat sätt förbereda sig

Jo visst. Men musiken är för oss ett så viktigt medel i rollspelandet att vi knappast skulle kunna spela utan den (och vad är en Darth Vader imitation utan imperialmarsh spelandes i bakgrunden? :gremwink: )

För övrigt har vi samma åsikter om vad som är stämningsfullt, så det är inget problem. Ingen brukar klaga på musiken de andra gillar (klart folk klagar om det kommer en låt som inte passar in i situationen, men då byts den snabbt)

¨Men musiken får ju absolut inte vara för hög, den ska bara finnas där i bakgrunden, inte ta uppmärksanmheten från spelet.

/Jonas, kan inte spela rollspel utan musik

Quan'talis

Swashbuckler
Re: SoR soundtrack

Nåja, vi har väl haft olika erfarenheter av musik i rollspel, helt enkelt. Om något av mina försök hade funkat så skulle jag väl ha försökt igen, men som det är nu klarar jag mig bättre utan musik.

-JPS- tycker som sagt inte om bakgrundsmusik annars heller.

Eksem

Champion
Re: Inte för mig i alla fall

Vi testade att spela med den skivan idag. Det gick skit.

Concerning hobbits kan vara bra i vissa delar av äventyr, där stämningen är uppsluppen och glad. Man får bara se till att den inte ploppar upp på fel ställe :gremwink:

/Black Dwarf, som läser, äter, sover till musik... ibland även slår in spikar till musik.

Troberg

Sinister eater

Black Dwarf, som läser, äter, sover till musik... ibland även slår in spikar till musik.
Haha, jag byggde mig ett garage nyligen och när jag målade det så loopade jag olika versioner och covers av "Paint it black". Kan någon gissa vilken färg det är på garaget?

Färg (OT)

Haha, jag byggde mig ett garage nyligen och när jag målade det så loopade jag olika versioner och covers av "Paint it black". Kan någon gissa vilken färg det är på garaget?
[color:\\"blue\\"]Blå?[/color]

/Black Dwarf, klurig

Kitzune

Swashbuckler
Re: På ett bra sätt

Näe. Jag har en fjärrkontroll för 199 kronor inpluggad i datorn. Den kan man starta program med genom att koppla en knapp på fjärrkontrollen till en applikation. Välj knapp 1 och koppla den till spellista 1 (Skräck), välj knapp 2 och koppla den till spellista 2 (Action), och så vidare. Ställ sedan in spelaren på slumpvis spelning, och se till att den börjar på slumpvis plats i listan.

Guuud va smart! Uschianemejen va bra! Att jag inte har tänkt
på det förut. Krille - Det finns anledningar till varför du valde
titeln "Guru" va?

En liten detalj bara - Går det att på något sätt slumpa spelordningen på spellistorna (har för mig att det ska gå men
kommer inte ihåg funktionen för det bara). Kan vara lite tråkigt
att höra samma "nu ska ni bli rädda"-låt så fort något mystiskt
händer. Eller det kanske är en trygghet :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

Krille

Super Moderator
Re: På ett bra sätt

"En liten detalj bara - Går det att på något sätt slumpa spelordningen på spellistorna (har för mig att det ska gå men kommer inte ihåg funktionen för det bara)."

Jajjemen. I WinAMP trycker man på "S", som togglar mellan slumpvis eller sekvens på spellistan. I gamla WinAMP fanns knappen för det nere i högra hörnet, men det kan ju ändras rätt hårt nu i WinAMP 3.

Kwarzim

Veteran
tackar tackar för alla tips, jag tror jag vet allt nu!

"Jippi på sönda får jag krigarens väg :gremsmile:"

Cybot

Mest spelbar
Winamp Postskriptum.....

Jag har fått en del förfrågningar om vilken plugin jag använt för att snabbt byta plug-ins.

Svaret är att jag inte hittar plug-inen längre men funktionen finns i Winamp 3.0.......

Tjolavips...nu ska jag leta fram en Crossfader till 3.0(och hittar snart att även den funktionen är inbyggd...*sätt in valfritt utrop av glädje*)