En gång i forntiden hölls en liknande diskussion på rollspel.nu. Då kom det upp en hel del förslag. Jag tror tråden är borta nu, men jag sparade några av tipsen, och här är dom. Tyvärr har jag inte sparat författarnas namn, men om någon av er känner igen något av tipsen som ert eget kan ni ju meddela mig, och så hoppas jag att ni förlåter mig för att jag publicerar dem här utan ert tillstånd.
Tur under en spelkväll
Tack till
www.rollspel.nu s forumsanvändare
§1. Lägg dina tärningar i kylen eftersom kalla tärningar slår bättre.
§2. En annan myt är "the cursed step" som är steget T20+T4 som man aldrig slår bra på.
§3. Sitt med din giftgröna t20 i munnen och ta bara fram den för att slå. Det lustiga är att den nästan alltid slår antingen 1 eller 20...
§4. I Eon, ha alltid tärningarna i en pyramid med bestämda nummer åt speciella håll beroende på tärningarnas
färg och storlek. Denna pyramid får inte rubbas under några omständigheter.
§5. Att röra en mans tärningar är som att röra hans kvinna...
§6. Dessutom ska de ligga i en fin rad med prickarna åt samma håll.
§7. Blåa T20 när man skapar rollperson, det blir bättre resultat med dem... Vare sig man skall slå högt eller lågt...
§8. Använd alltid vit T20 i DoD för färdighetsslag... den brukar alltid slå antingen 17 eller 1
§9. När man slår 1T100 så använder man helst en svart tärning för 10-tal och en röd för 1-tal.
§10. Innan en spelsession måste tärningarna värmas upp. Detta sker lämpligast genom att utmana någon annan vid bordet på tärningsduell. Man ser helt enkelt vem som slår bäst.
§11. Man måste slå ur några dåliga resutat ur tärningen innan man kan börja spela på allvar. Ju dåligare man slår innan äventyret, desto bättre slår du under det.
§12. Vid användandet av T20 så använder man i första hand kamrat 1:s röda tärning. Den slår är bäst om man vill ha låga resultat, medan man kan använda nån annan tärning om man vill ha ett högt resultat. Om nu inte Kamrat 1:s röda tärning är närvarande så duger kamrat 2:s spräckliga T20 bra den också.
§13. Använd aldrig dina egna T20:or. De slår alltid dåligt.
§14. När man inte använder sina T6:or så ska de ligga i en prydlig rad, med alla 1:or, 5:or eller 6:or emot dig.
§15. Du får högst ha med sammanlagt 6 st. T6:or till en spelsession.
§16. I fall då extra tur behövs tar man fram en liten plastfigur som föreställer en brun apa som kliar sig i huvudet. Om Han är närvarande klarar man alla slag, även de som inte går att misslyckas med. Och om man misslyckas har man slagit fel...
§ 17. Tärningarna måste ligga på laddning innan man använder dem. Det innebär att man lägger t20;n med den siffra som man helst vill slå uppåt, gärna en hel natt. Sen är det bra om man låter de som är skickliga på att slå slår fram ens rollfigur. personer som heter Fredrik är oftast skickliga. Personer som spelar oseriöst slår också bättre än seriösa.
§ 18. När man ska slå viktiga slag så är det ofta bra att gnälla så att tärningen "hör" då slår den lite bättre.
§19. Vill man slå lågt måste man bara helt enkelt slå den aktuella tärningen högt ett par gånger i rad innan man till slut säger: 'Ok, nu räknas det'. Det är inte skrock, det är statistik
§20. I DoD: varje ny trollkarls första besvärjelse snedtänds alltid.
§21. Just det ja, den magiska formeln måste alltid uttalas innan man rullar en tärning. Varianter på den magiska formeln är: "Ouglaouglaougla!", "Nu ska du döden dö!", "Ät slumptal, kräk!" samt "Bandsåg!"
§ 22. En oerhört viktig detalj när det gäller tärningar är att döpa dem... Först måste den aktuella tärningen renas, detta görs genom att lägga den i saltvatten i c:a 1 vecka. Sedan skall man ta upp den, spotta på den och säga det första man tänker på. Om man sedan uttalar detta namn eller denna ramsa när man slår tärningen blir resultatet alltid bra.
§ 23. Mitt nyaste trix är att ha så enormt stora tärningar som möjligt, fördelen med dessa är att även om man slår dåligt har man alltid en rejält stor chans att välta spelledarskärmen och få sig en tjyvtitt...
§ 24. Stora tärningar slår bättre än små. Iaf vad gäller t6or.
§25. Sen ska man komma ihåg att byta tärningar ofta så de inte kommer in i en "dålig cykel".
§ 26. En annan viktig sak är att aldrig använda tärningarna innan spelmötet för att då tar turen i dom tärningarna slut och man måste vänta till nästa spelmöte för att turen ska komma tillbaka.
§27. När man använder T6:or måste det vara tärningar som kommer från "fia med knuff". Dom slår man alltid 1 eller 6 på (beror på vad man vill ha för resultat).
§28. T20 måste vara gröna genomskinliga, annars går det dåligt. Innan man slår ska man rulla tärningarna i handen i minst 10 sekunder.
§29. Om någon nån gång slår T4 måste man säga "Instabila sillar"
§ 30. Det är att alltid säga siffran man vill slå på tärningen innan man slår. Brukar funka, säger man inte siffra så kommer man att misslyckas med slaget.
§ 31. Ett annat sätt att åstadkomma bra tärningsslag är att ruska tärningarna så hårt så att man nästan tappar dom ur handen.