Nekromanti Rollspel om Mongolerna

Skulle ett rollspel om monglerna runt 1200-talet kännas intressant ? Vad gör det intressant ? Vad känns som viktigt i ett sådant spel ?
Anledningen till att jag kom att tänka på det är Qin (Jin) som är ett väldigt nischat rollspel om Jin och de andra staternas kamp om makten över ett Imperium.

Det känns som att ett rollspel som handlar om ryttarfolket skulle kunna göras minst lika intressant !

Krille

Super Moderator
Sälj dig!

Skapa ett upplägg och försök sälja det. I princip, skapa en baksidesblurb om vad du hade tänkt dig. Kan du inte få mig (eller någon annan) okunnig omongolnörd såld på det så är svaret nog "nej".

Att du kan sälja spelet till Ymir eller någon annan mongolfrälst tvekar jag inte en sekund om, men det säger mer om de mongolfrälsta än om spelupplägget.

Re: Sälj dig!

Jag får väl ge ut det själv då som någon liten kortfattad bok, inget problem i det.

Men jag inser att de flesta nog inte är speciellt intresserade av monglerna eller ryttarfolken överlag.

Pom

Swashbuckler
Ett par lösa funderingstips:

- Jag är personligen mer förtjust i äldre tiders ryttarnomader, men principen är liknande: mongolerna måste ha gott om ickemongoler att röja. Ett mongolspel skall förstås fokusera på mongolerna, men det måste i grundutförandet finnas åtminstone något dekadent imperium beskrivet att kunna ge sig på.

- Se till att det finns starka speltekniska skäl att sitta på hästryggen hela tiden.

Krille

Super Moderator

Men jag inser att de flesta nog inte är speciellt intresserade av monglerna eller ryttarfolken överlag.
Generellt sett, nej. Den stora orsaken till det är att de helt enkelt inte har någon aning om hur ballt det är med mongoler.

Tänk dig att du sitter i samma sits som George Lucas anno domini 1975. Du har en skitkool idé till en film, men eftersom hela Hollywood har glömt bort rymdsåpe-genren så måste du sälja idén till studioproducenter, distributionsbolag och framförallt till publiken, och det innebär att du dessutom måste tala om vad det egentligen handlar om.

Samma sak här: sälj in din idé. Tala om hur skitfräck den är och vad den handlar om. Annars förblir vi nog "jaha?".

- Se till att det finns starka speltekniska skäl att sitta på hästryggen hela tiden.
Du vill jag ska göra ett strategispel utav det hela ? Att sitta på hästryggen har knappast allt att göra men mongolerna eller något av ryttarfolken. Hur intressant skulle det vara att spela en kampanj endast från hästryggen.
Om du därimot menade att hästen skall göras viktig så förstod jag dig utmärk.

Pom

Swashbuckler
Du vill jag ska göra ett strategispel utav det hela ? Att sitta på hästryggen har knappast allt att göra men mongolerna eller något av ryttarfolken. Hur intressant skulle det vara att spela en kampanj endast från hästryggen.
Om du därimot menade att hästen skall göras viktig så förstod jag dig utmärk.
Du förstod mig utmärkt som insåg att jag menade precis tvärtom mot att göra ett strategispel (om du med strategispel menar krigsspel). Om det bara blir fördelar i rena stridssituationer blir hästen mindre viktig för spelaren än om det blir fördelar även i andra sammanhang. Gör speltekniska skäl till att sitta mycket till häst annars också och inte bara fluffskäl. Något slags moralbonusar på alla möjliga handlingar, andliga fördelar, ökad uthållighet att göra saker, eller något annat.

MrG

Swashbuckler
Skulle ett rollspel om monglerna runt 1200-talet kännas intressant ? Vad gör det intressant ? Vad känns som viktigt i ett sådant spel ?
Det skulle nog kunna vara intressant, cool epok som man inte kan mycket om, resande och questande kommer rätt naturligt för nomadfolk, så det är nog lätt att hitta upplägg. Viktigt är nog mest att kunna förmedla känslan av tundran, elemänt för nomadiska kamanjer (kanske hur att ha en episk och episodisk kampanjstruktur) och så kort bakgrundsfakta. Schyst skulle också vara om det var en max 60 sidor, med en tredjedel reglor :gremwink:

-Gunnar (icke mongolfrälst som tycker man borde få ställa sånna typer av frågor utan att få höra att man ska sälja sin produkt)

Det skulle nog kunna vara intressant, cool epok som man inte kan mycket om, resande och questande kommer rätt naturligt för nomadfolk, så det är nog lätt att hitta upplägg. Viktigt är nog mest att kunna förmedla känslan av tundran, elemänt för nomadiska kamanjer (kanske hur att ha en episk och episodisk kampanjstruktur) och så kort bakgrundsfakta. Schyst skulle också vara om det var en max 60 sidor, med en tredjedel reglor
Jag tror inte det skulle vara några svårigheter i att förmedla stäppens omilda väder och behandling av dess innevänare, men det är nog viktigt att alla aspekter stämmer i ett sådant nischat spel.
60 sidor känns som att det skulle vara tillräckligt, kanske mindre tom ?

Samma sak här: sälj in din idé. Tala om hur skitfräck den är och vad den handlar om. Annars förblir vi nog "jaha?".
Min tanke med tråden var mest att kolla av folks tankar om ett dyl spel, inte att sälja mig och min produkt till er som är skeptiska, jag har ju inte ens någon produkt ! Men jag förstår vad du menar och det behöver man väl göra oavsett spel ? Om inte så har man en väldigt självtalande produkt eller ett inarbetad skara fans.

Ymir

Liten kantbaron
Alltså, till att börja med - Qin är väl ändå inte -smalt-? Dogs in the Vineyard är smalt. Qin är en ganska bred setting; som mot bakgrunden av De stridande staternas politiska situation erbjuder massor av olika sorters kampanjuppslag. (Varför kallar du Qin 'Jin' btw?)

Anyhow...skulle jag göra ett rollspel om mongolerna, skulle jag låta det utspela sig på senare delen av 1300-talet, när de är på dekis. Detta av flera skäl jag här ska försöka redogöra för:

- Intressantare och mer dynamisk storpolitik. Mongolerna har inte längre perspektivet 'Vi mot världen', utan är både splittrade inbördes, samtidigt som de har allehanda intressanta utrikespolitiska relationer att ta hänsyn till. De kan inte heller krossa vem som helst längre, deras stjärna är i dalande, och mongolväldet faller på alla håll. Ta Gyllene Hordens desperata allians med Litauen mot Timur Lenk och dennes vasaller, till exempel - något sådant händer bara mongolernas -fiender- tidigare.

- Mongolerna har 'civiliserats'. De har stora städer och rår över enorma bofasta befolkningar, deras erövringar har banat väg för handel, och utbyte av kultur och idéer. Detta gör att man som spelledare får ökad möjlighet till den sortens konflikten och situationer som bara fungerar i en mer urban setting, -utan- att man förlorar nomadromantiken, merparten av mongolerna är ju fortfarande stäpplevande. Intressanta exempel vore tex en civiliserad, dekadent och lat ilkhan som hänger i sitt persiska palats, i konflikt med hans yngre, lottlöse bror som efter rivalitet om en haremsdam gått i exil och nu lever med sitt band av krigare ute på stäpperna, i väntan på att få till stånd en allians med Vita horden så att han kan erövra sin bror Ilkhanens tron.

- Mongolerna är inte längre störtst och bäst i alla lägen. Subotai och Djinghis är döda, enigheten är ett minne blott, Timur är lika mycket mongolernas fiende som en av dem, ryssarna och mamluckerna blir ett allt starkare hot, överhuvudtaget har mongolerna inte längre hela världen för sina fötter - snarare måste de sträva efter att bevara det de redan har och försöka enas igen, innan de kan drömma om nya erövringar.

Vad är intressantast, liksom; ett vilset erövrarfolk som strövar runt i de hastigt återuppbyggda ruinerna av städerna de krossat och ser deras hundraåriga välde sakta men säkert falla samman i samma takt som deras underkuvade undersåtar glömmer förfädernas fruktan för mongolerna, eller loppbitna nomader som alla underskattar gravt, och som precis ska till att lägga världen under sig, och egentligen inte kan få spö av någon? Som koncept för en -setting-, tycker jag lugnt det förra är mer tilltalande på alla tänkbara plan.

Ska man göra något om mongolernas 'rise to power', ska man göra en specifik -kampanj- av det, som Ripperdoc gjort. Där finns stor potential, men bara, såvitt jag kan se, så länge man fokuserar på storpolitiken och spelar högt uppsatta typer, som Djinghis söner. Då kan man ju spela ut den ökande rivaliteten mellan sönerna, hur konflikten sakta blossar upp i öppet krig, etc. Men att spela en helt vanlig mongolkrigare i den eran? Nej, det verkar inte alls roligt imo. Vad är det för slags konflikter och händelser du tänker dig vore så intressant med det? Låt mig formulera mig så här: en erövring i sig är inte intressant, undantaget om man spelar de som -leder- den. Det intressanta med en erövring, för mer ordinära rollpersoner, är det som händer -efteråt-.

Således; 1300-talets splittrade, konfliktfyllda och kontrastrika mongolvälde är en setting jag tycker vore astuff. 1200-talets blodiga erövringsvåg har inte alls samma potential som rollspelssetting.

White Wolf har ju gett ut en mongolmodul till gamla Vampire: Dark Ages dock, 'Wind from the East'. Den är väl helt okej, men den fokuserar just på mongolernas, i min mening, relativt ointressanta rise to power, och deras angrepp mot Europa.

- Ymir, tycker till

Alltså, till att börja med - Qin är väl ändå inte -smalt-? Dogs in the Vineyard är smalt. Qin är en ganska bred setting; som mot bakgrunden av De stridande staternas politiska situation erbjuder massor av olika sorters kampanjuppslag. (Varför kallar du Qin 'Jin' btw?)
Jag blandar alltid ihop Qin och Jin när det gäller uttal. Qin uttalas ju Ch`in...ja jag blandar ihop dem helt enkelt.

Ska man göra något om mongolernas 'rise to power', ska man göra en specifik -kampanj- av det, som Ripperdoc gjort.
Jag är med och spelar den, missade dock det första året av kampanjen, vilket är synd. Men det är en bra kampanj.

Således; 1300-talets splittrade, konfliktfyllda och kontrastrika mongolvälde är en setting jag tycker vore astuff. 1200-talets blodiga erövringsvåg har inte alls samma potential som rollspelssetting.

White Wolf har ju gett ut en mongolmodul till gamla Vampire: Dark Ages dock, 'Wind from the East'. Den är väl helt okej, men den fokuserar just på mongolernas, i min mening, relativt ointressanta rise to power, och deras angrepp mot Europa
Jag tror man ska ge möjligheten att spela i mer än en epok ! Man kan göra det under deras "rise to power" period under 1200 talet, Eller senare som det du föreslog. Valfrihet är bra.

Krille

Super Moderator

Men jag förstår vad du menar och det behöver man väl göra oavsett spel ? Om inte så har man en väldigt självtalande produkt eller ett inarbetad skara fans.
Tja, just nu är det ju ännu värre - just nu har du en icke-existerande produkt som bara tilltalar en inarbetad skara fans. Så du lär som sagt var bara få de redan inbitna yay-roparna med dig.

Men å andra sidan, kan man recensera rollspel som inte finns så kan man väl sälja dem också. Och vaporware är ju inte direkt ett nytt begrepp inom spelindustrin.

Rising

Vila i frid

Men jag förstår vad du menar och det behöver man väl göra oavsett spel ? Om inte så har man en väldigt självtalande produkt eller ett inarbetad skara fans.
Du har helt rätt. Men det är just därför som åtminstone jag skulle önska att du försökte sälja in mongolidén. För som det är nu så tror jag att du mest får svar från dem som redan besitter bildningen som krävs för att kunna uttala sig om mongoler. Jag gör det inte. Så när jag säger "njae" så betyder det mest att jag inte vet någonting om det du planerar att skapa. Och det är ju synd. Om du berättade mer så skulle du kunna få en bättre bild av vad sådana som jag tycker.

Kanske är det så att jag faktiskt inte är intresserad. Men kanske är det så att jag skulle vara intresserad om du berättade lite mer. Så var inte rädd eller bli på defensiven när Krille uppmanar dig att sälja dig, utan känn dig istället just uppmuntrad: Sälj mig konceptet! Även om jag skulle vara ointresserad av att spela ett sådant spel så skulle jag ändå vara väldigt intresserad av att få läsa lite mer.

Johan K

Gammal & dryg
Skulle ett rollspel om monglerna runt 1200-talet kännas intressant ?
För min del så er jag en viss charm med de lite mer nichade spelen. Att spela i Mongolernas rike skulle vara lite kul faktiskt, med tanke på att de var ganska stora där ett tag, så at säga.. :gremlaugh:

Vad känns som viktigt i ett sådant spel ?
Rent regelmässigt, så kvittar det vad du använder för system..
Dock så skulle jag gjärna vilja se nån form av tidslinje var man är, kapitel om vad sjuttsingen Mongolerna var för några & sådant. Det skulle iaf jag uppskatta, med tanke på att jag kan ämlans lite om just Mongoler.

ripperdoc

Myrmidon

Jag tror det handlar mycket om att detta forumet får se en hel del rollspelsprojekt tas upp i trådar, och det krävs lite säljstil för att de ska sticka ut tillräckligt för att folk ska tända på idén och kommentera den. Folk är rätt luttrade här :gremsmile:

stenhöna

tellstory
tycker det låter häftigt. på vilket sätt det skulle vara intressant på ett sätt som andra rollspel inte är intressanta vet jag inte. skulle upplägget kunna erbjuda äventyrstyper och stämningar som inte är möjliga på andra ställen? annars håller jag nog med det som sagts, att det kanske är bättre att göra en kampanj eller en samling äventyrsmoduler av det och bara rippa ett regelsystem.