Vampire - Kindred of the East. Tyvärr lider det av ett uselt regelsystem, men det är konceptuellt sett det mest fascinerande rollspel jag någonsin spelat, med en helt fantastiskt kool och fuckin' godawesome tolkning av vampyrers natur i relation till en dharmisk kosmologi. Vampyrerna man gestaltar i KotE är varelser som pga dålig karma återfötts som odöda, och nu får en evighet på sig att försöka nå upplysning och därigenom övervinna sin karmiska skuld och få förlåtelse av himmelriket - eller förfalla till demoner och tjänare åt helvetskungarna som kommer styra över världen i nästa tidsålder. Deras kamp för att nå upllysning kompliceras av deras vredgade inre demoner, som måste blidkas genom en strikt hängivelse åt bisarra dharmiska filosofier kring vampyrernas natur. Detta är det intressantaste elementet i spelet, men också vad som gör det extremt svårspelat - för att kunna bli starkare och komma närmare upplysning måste vampyren leva i enlighet med en av ett antal filosofier som ter sig minst sagt bisarra för våra ögon. De fem viktigaste är:
Way of the Resplendent Crane - ett legalistiskt, hänsynslöst hyperfokus på disciplin, harmoni, rationalitet, tradition och ordning.
Dance of the Thrashing Dragon - ett paradoxalt försök att återknyta till mänskligheten, med blatant hedonism och hypersexualitet som medel för att hamna i harmoni med yang-andevärlden och bli dess sändebud till människorna.
Howl of the Devil-Tiger - en hypermartial magnificent bastard-filosofi som går ut på att bejaka sin inre demon genom upplysta övergrepp och våldshandlingar.
Song of the Shadow - en slags hyperdetachment där man ska släppa alla band till den dödliga världen och sätta sig över alla känslor och köttsliga impulser, och istället bli en kall, spöklik närvaro och yin-andevärldens beskyddare.
Path of a Thousand Whispers - en helt skruvad balansfilosofi där man vägrar commita till något och istället lever tusen olika liv i ett syfte att uppleva alla erfarenheter och existenser, och våldsamt och hänsynslöst skär bort gamla liv och alla som stod nära en i dem.
Nyfödda vampyrer, som precis reinkarnerats, är oftast drägglande monster helt uppslukade av sin demoniska P'o-själ, och de fem filosofierna har alla olika traditioner kring hur man hittar och tyglar dem. Det komplexa förhållandet mellan vampyren och dess P'o är en annan selling point med KotE - för P'on kan verka vara en ren och besinningslös demon, men den är också källan till mycket av vampyrens styrka och orsaken att hon lyckades kravla sig ut ur de tusen helvetena till att börja med, och därmed återfödas som vampyr.