Nekromanti Rollspel på bibblan

Storuggla

Champion
Jag kollade lite när jag besökte mitt lokala bibliotek och vips så såg jag att Hornstulls bibliotek i Stockholm köpt in en hord rollspel till ett värde av kanske 2000 spänn. Drakar o Demoner, Eon, Mutant, Västmark och en hoper tilläggsböcker (de har Nordholmia!). Jag är inte hundra på bibliotekens mysko noteringar men jag misstänker att de inte är tillgängliga för fjärrlån. Västmark var utlånat (och försenat för inlämning, någon kunde inte släppa den?), alla drakarböckerna (tre regelböcker) var utlånade och Mutant glömde jag kolla. Men det är väl coolt, man kan låna en bok och se om man vill köpa den, helt lagligt till skillnad från vissa andra metoder.
Finns det fler bibblor i riket som har rollspel att glo på?

Storuggla, lånade böcker om raska män

Johan K

Gammal & dryg
Vissa har det bra...

Det låter ju helt underbart att man kan låna böcker på bibblan ju !!! :gremlaugh:
Tyvärr så har jag inte lyckats hitta ntt sådant här i Lund... :gremfrown: :gremfrown: Man kans ke ska ta & försöka lobba lite för det, så det iaf kan tänka sig det..

Ymir

Liten kantbaron
Jag ska ta tag i saken och försöka övertala Malmö stadsbibliotek att ta in rollspel...eh, nån gång. Jag har vissa kontakter där. Jag underrättar er om hur det går, givetvis.

- Ymir, ska bara lyckas ta tag i det

Insignia

Swashbuckler
Re: Vissa har det bra...

"Det låter ju helt underbart att man kan låna böcker på bibblan"

Har de inte böcker på bibblan där du bor? :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Men UB då?

Öhm...Lunds universitetsbibliotek är väl pliktleveransbibliotek, dvs att de tar emot ett ex av varje bok som trycks i Sverige? De borde ha typ kompletta samlingar av både Eon, Mutant och DoD. (Därmed inte sagt att det finns tillgängligt för allmänheten). Eller är jag helt ute och cyklar nu?

- Ymir, undrar

Sodivra

Champion
Här snart, uppenbarligen. Men om det redan finns på bibliotek så är det ju tokbra! Det kan till och med användas som prejudikat i framtida lobbing!

Johan Granberg

Swordsman
Yes yes vi har rollspel på biblan i umeå också. Inte så vansinnigt mycket men det är inte bara svenska spel i alla fall. Det tycker jag är roligt. De har Ars Magica, CoC, lite blandat WW...eh Big eyes, small mouth har jag för mig att jag såg där någon gång.

Jag kan inte påstå att jag har använt det särskilt mycket, faktum är att jag bara kan minnas att jag lånat en enda rollspelsbok där, men det är ändå roligt att se. Egentligen borde jag lobba för att de ska ta in lite indiespel också. Det skulle vara nyttigt för hobbyn och mig :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Vissa har det bra...

Har de inte böcker på bibblan där du bor?
Ehrmmm..... :gremblush: :gremblush: *visslar lite oskylldigt*
Epp, tänk va´fel det kan bli inimellanåt... :gremwink: :gremtongue:

/ Joahn K, som efter lite om & men kom fram till att man menade ROLLSPELSböcker..... :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Låter ju logiskt...

Du har säkerligen rätt !!
Käner iaf igen att bibblan tar emot varie bok som trycks i sverige. Dock vet jag inte om Luns bibbliotek tar emot det är pliktleveransbibliotek..
Antar att det finns en enkel väg att gå, om man vill ha reda på det & det är väll att gå & fråga.. Vilket jag ska ta & luska reda på ! :gremtongue:

Pendragon

Swashbuckler
Jag ska ta tag i saken och försöka övertala Malmö stadsbibliotek att ta in rollspel...eh, nån gång.
De har dem redan. Vår Neotech-SL hade både Mutant och DoD6R hemlånade.

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Det har du faenimej rätt i. En snabb sökning i deras katalog ger vid handen att de har både Eon III, DoD6, Mutant UA och Western. Jag borde kanske inte vara förvånad...de har en inbiten SCA:are och rollspelare som arbetar där.

- Ymir, behöver ju inte anstränga sig, då :gremsmirk:

Balderk

Swashbuckler
Ja, vi borde fan börja lobba lite för att få in lite indiespel också. Min granne jobbar ju där så jag kanske kan snacka med henne lite. Det vore jävligt grymt om dom kunde ta in Sorcerer och lite annat kanske. PTA til exempel.

Radagast

Swordsman
Re: Men UB då?

Inte nog med det, Lunds universitetsbibliotek är reservbiblioteket för KB (Kungliga Biblioteket), dvs i de flesta fall skall 7 pliktexemplar levereras, 1 till KB och 6 till olika universitetsbibliotek. Ny upplaga med rättelser m.m. har pliktexemplar i 2 ex, 1 till KB och 1 till Lunds universitetsbibliotek.

Kan ju kolla på http://www.libris.kb.se/ Enkel webbsökning så ser du vilka större bibliotek som skall ha rollspel.

// Radagast