Inte alls faktiskt, tyvärr..Hur ser det ut på din ort?
Som en medlem av bibliotekariemaffian kan jag pepåka att KB och company inte lägger ned särskilt enorma resurser på att spåra folk som sitter hemma i källaren och trycker. Det är fortfarande mot diverse bestämmelser, men chansen att man råkar illa ut är liten.Nej, säger jag helt kategoriskt och väl medveten om att det säkert finns kryphål, undantag och annat tjofräs: principen är att om du ger ut trycksaker i Sverige så ska du lämna in pliktexemplar, oavsett om du är privatperson eller företag eller om namnet innehåller ordet "förlag" eller inte.
Här om året satt jag med KB:s och Carolina Redivivas webbsökmotorer och letade efter Äventyrsspels prylar och, har jag för mig, hittade bara Torshem, några Sinkadusar, några soloäventyr samt det mesta av skönlitteraturen.Som en medlem av bibliotekariemaffian kan jag pepåka att KB och company inte lägger ned särskilt enorma resurser på att spåra folk som sitter hemma i källaren och trycker. Det är fortfarande mot diverse bestämmelser, men chansen att man råkar illa ut är liten.
Stora delar av KBs samlingar är inte registrerade eller katalogiserade för fem öre; notera att tekniskt sett ska de ha varenda trycksak över huvud taget , inte bara böcker. Det finns inte tid, pengar eller ork att jaga sådant som inte är "normala" böcker och publiceras i relativt små upplagor.Pliktlagen verkar inte beivras.
Låntagare frågar "Har ni sparade exemplar av...?" Trust me, det är så vi fungerar.Faen vet hur de egentligen hade upptäckt den blaskans existens.