Nekromanti Rollspel på biblioteken

Helmgast
Idag såg jag att Eon III tillsammans med supplementen Sjöfarare & pirater, Cirefalier samt Drakar finns på Alingsås Bibliotek. Inga andra rollspel (vad jag såg). Hur ser det ut på din ort?

Johan K

Gammal & dryg
Hur ser det ut på din ort?
Inte alls faktiskt, tyvärr..
Var inte för sålängesedan inne på bibblan & kollade. Tyvärr så lyste rollspelen med sin frånvaro. Så att ha EON är ju bättre än inte ha något alls.

Pom

Swashbuckler
Bibban vid Medborgarplatsen i Sthlm har ett mysigt rollspelsrum med skinnmöbler och en drake. Jag har inte kollat in utbudet exakt, men ett antal rollspel finns.

(Utbudet av facklitteratur är däremot skrämmande lågt jämfört med andra offentliga bibliotek.)

Själv spelar jag alltid hemma hos mig eller hos den som annars spelleder. Det är enklast, bekvämast, trevligast och lugnast så.

Gasten

Warrior
Det närmaste rollspel vi kommer på mitt bibliotek var en utställning i somras där figurspel (Warhammer i första hand) och ett par rollspel (Tidiga versioner av eon och DoD?) med några tillhörande moduler som vår lokala spelförening anordnade.

Nåja, man kunde i alla fall titta...

/Gasten som också vill ha ett rollspelsrum i sitt bibliotek.

Madon

Warrior
Sedan jag var in i sommras och fredligt föreslog att det skulle köpas in så köptes Eon 3 boxen, Atlasboxen, Senaste drakar och demoner samt Jorges Bestarium in till biblioteket. De har gömt den på ett ställe som är totalt omöjligt att hitta om man inte vet vad man tittar efter, men jag är ändå förvånad på hur ofta jag är där och ser att någonting av det är utlånat. :gremlaugh:

Kanske är dags att be dem köpa in mer.

Sen kan jag ju också be dem låna hem från det relativt stora utbudet de har i Umeå.

Ymir

Liten kantbaron
Mjae, nu bor du ju faktiskt i Lund...och Lunds universitetsbibliotek är ju pliktleveransbibliotek, så de ska ha allt som tryckts i Sverige typ. Jag vet att jag hittade en del rollspel i deras webbindex, iaf. Men UBs samlingar kanske inte är tillgängliga för vanliga dödliga, där har jag ingen koll.

Edit: Sedan slog det mig att Neogames trycker i typ Polen, Estland eller Latveria, förstås...

- Ymir, inflikar

Ymir

Liten kantbaron
Malmö Stadsbibliotek har en del rollspel; Eon, Mutant UA, Drakar och Demoner, Call of Chtulhu och Western, iallafall. Men de är också ovanligt 'inne'; de har både USA-utgiven manga och tv-spel till Playstation 2, Gamecube och Xbox till utlåning. Det kan ha att göra med att de haft inbitna rollspelare som praktikanter/anställda en längre tid, men där finns också en genuin strävan att locka kidzen och helt enkelt vara det bästa (läs: modernaste) biblioteket i Skandinavien.

- Ymir, gillar Malmö stadsbibliotek, duh

Gastono

Hero
I göteborg är jag sällan på stadsbiblioteket utan mitt lokala bibliotek och där har de inga rollspel.
Dock skulle det vara rolgigt med lite mer rollspel på liknande ställen.
Skall försöka komma in till stadsbiblioteket och kolla ifall de har någonting där, det skulle vara roligt :gremlaugh:

Utbudet kanske inte är något att hurra för men att det finns på bibliotek överhuvudtaget är ju en grymt mycket bättre början än ingenting i alla fall!

Hartland

Warrior
Vwoot? o_O
Har aldrig sett nått i själva bibloteken, tur man kan söka i umeå komuns bibliotekskatalog hem ifrån. Detta är vad jag fann när jag sökte. Tusan också måste ta och kolla in och se vart allt finns.

/Hartland - har som nybliven student (nu även på riktigt) insett att det kan vara bra med lånad litteratur

Krille

Super Moderator
Plikt

"Mjae, nu bor du ju faktiskt i Lund...och Lunds universitetsbibliotek är ju pliktleveransbibliotek, så de ska ha allt som tryckts i Sverige typ. [snippeti] Edit: Sedan slog det mig att Neogames trycker i typ Polen, Estland eller Latveria, förstås..."

Det spelar ingen roll var det trycks. Så länge som det ges ut av svenskt förlag så ska pliktexemplar skickas in. Skillnaden är att om verket trycks av ett svenskt tryckeri så tar normalt tryckeriet hand om inskicken, men om det sker hos ett utländskt tryckeri så får förlaget skicka in pliktexemplaren själva.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Plikt

Hmm, vad är definitionen på "förlag"? Kan man komma undan plikten om man inte har/är ett sådant?

Krille

Super Moderator

"Hmm, vad är definitionen på "förlag"?"

Enligt kungliga biblioteket (klicka på För förlag och utgivare sedan Pliktexemplar för svenska trycket) är definitionen någon fysisk eller juridisk person som mångfaldigar eller ger ut tryckproduktioner och tillfällighetstryck.

"Kan man komma undan plikten om man inte har/är ett sådant?"

Nej, säger jag helt kategoriskt och väl medveten om att det säkert finns kryphål, undantag och annat tjofräs: principen är att om du ger ut trycksaker i Sverige så ska du lämna in pliktexemplar, oavsett om du är privatperson eller företag eller om namnet innehåller ordet "förlag" eller inte.

Nightowl

Champion

Nej, säger jag helt kategoriskt och väl medveten om att det säkert finns kryphål, undantag och annat tjofräs: principen är att om du ger ut trycksaker i Sverige så ska du lämna in pliktexemplar, oavsett om du är privatperson eller företag eller om namnet innehåller ordet "förlag" eller inte.
Som en medlem av bibliotekariemaffian kan jag pepåka att KB och company inte lägger ned särskilt enorma resurser på att spåra folk som sitter hemma i källaren och trycker. Det är fortfarande mot diverse bestämmelser, men chansen att man råkar illa ut är liten.

Nuförtiden sker pliktleveranserna mest för att bevara grejer för framtiden, främst forskning (man får sällan eller aldrig låna något från KB utan måste läsa det där), men ursprungligen satt de kungliga censorerna och granskade att man inte skrev upproriska prylar. Censor och bibliotekarie brukade vara samma tjänst! :gremwink:

Erik, lejd hejduk for the Man

Dewil

Skrivbordsgeneral
Pliktexemplar av rollspelsprylar

Som en medlem av bibliotekariemaffian kan jag pepåka att KB och company inte lägger ned särskilt enorma resurser på att spåra folk som sitter hemma i källaren och trycker. Det är fortfarande mot diverse bestämmelser, men chansen att man råkar illa ut är liten.
Här om året satt jag med KB:s och Carolina Redivivas webbsökmotorer och letade efter Äventyrsspels prylar och, har jag för mig, hittade bara Torshem, några Sinkadusar, några soloäventyr samt det mesta av skönlitteraturen.

Pliktlagen verkar inte beivras.

Dewil

Rosen

Myrmidon
Re: Pliktexemplar av rollspelsprylar

Om det inte läggs ner stora resurser på att hålla efter den så kan nog resultatet bli lite slumpmässigt. Way back fick Lancelot Games propåer från KB om att skicka in pliktexemplar av Rubicon, vilket också gjordes, men de hörde aldrig av sig om några andra trycksaker.

Fast några år senare fick redaktören för Hypnosis också ett sånt brev från dem - ett litet fanzine som bara såldes via post och i några spelbutiker. Faen vet hur de egentligen hade upptäckt den blaskans existens.

--
Åke

Terrasol

Veteran
Normalt skall de svenska åtminstone finnas på de Kungliga Biblioteket (KB) i Stockholm och de sex universitets biblioteket (där Lund ha särställning som backup för KB, och därmed även i de fall det bara krävs 2 ex skall ha det ena). Detta pga Lagen om pliktexemplar.

// Knightlord

Nightowl

Champion

Pliktlagen verkar inte beivras.
Stora delar av KBs samlingar är inte registrerade eller katalogiserade för fem öre; notera att tekniskt sett ska de ha varenda trycksak över huvud taget , inte bara böcker. Det finns inte tid, pengar eller ork att jaga sådant som inte är "normala" böcker och publiceras i relativt små upplagor.

Sedan har vi den huvudvärk som heter publicering på Internet...

Eller ta det faktum att mängder av berömda snubbar och snubbor fått sina brev publicerade postumt med analyser och det ena med det tredje - numera skriver dom e-post istället. Eller syns i TV.

Erik, allt är osäkert, och det är det som lugnar mig

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Stora delar av KBs samlingar är inte registrerade eller katalogiserade för fem öre; notera att tekniskt sett ska de ha varenda trycksak över huvud taget , inte bara böcker. Det finns inte tid, pengar eller ork att jaga sådant som inte är "normala" böcker och publiceras i relativt små upplagor."

Så någonstans i KB:s lokaler finns alltså en enorm samling av porrtidningar? :gremsmile: