Nekromanti Rollspel på lunchen

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har blivit ombedd att lira lite rollspel med ett par kollegor. Såhär va:

* 45 minuter lunch, inklusive ätandet, kanske lunchlådevärmande och så
* Det kommer antagligen att vara andra i rummet samtidigt
* De andra har ingen erfarenhet av rollspel

Vad spela?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
The Daughters of Verona. Ni hinner en eller två scener per lunch och har att göra fram till semestern. :)

Genesis

Ni dés ni maître
wilper said:
Ni hinner en eller två scener per lunch och har att göra fram till semestern. :)
Vet inte om det kommer att bli fler än en gång. Jag vill hinna med en avslutad ståry på en lunch.

Genesis

Ni dés ni maître
Visstja: En av de inblandade var lite orolig för att man måste "kunna en massa saker" och vara "allmänbildad". Hon har ingen egentlig erfarenhet av fantasy eller scifi, heller (och jag tror inte att de lockar så mycket), så helst modern tid utan övernaturligheter och sån't.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Null State med få hinder och färdigskapade rollpersoner?

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Null State med få hinder och färdigskapade rollpersoner?
Det är en rätt bra idé. Det är viktigt för mig att lägga tonvikt på gemensamt skapande och kreativitet, för det är den delen de verkar gå igång mest på. Hur mycket sån't kan man få in i NS?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Det är en rätt bra idé. Det är viktigt för mig att lägga tonvikt på gemensamt skapande och kreativitet, för det är den delen de verkar gå igång mest på. Hur mycket sån't kan man få in i NS?
Där tror jag kanske att NS inte är helt idealiskt, eftersom det har en så traditionell Rule Zero-grund. Mycket handlar ju om att hitta på lösningar till de problem som ställs upp. Fast det är ju ganska kreativt. Kanske låta spelarna hitta på saker i omgivningen och så?

Ögat

Hero
Det är förstås inget rollspel, men Once Upon a Time ger kreativitet och samberättande i ett behändigt format, är lätt att förklara (målet är att bli av med alla kort, vilket kortspel har inte det målet?) och går snabbt.

Christoffer

It's all pig.
Kör bara lite Otherkind med dem, de spelar sig själva och fortsätt typ berättelsen från det att ni ätit färdigt lunchen och reser er för att gå till era arbetsplatser. Beroende på vilka de är kanske zombieoutbreak eller relationsdrama får bli fokus..

"Så, när du kommer tillbaka till ditt skrivbord ringer telefonen, det är din fru, samtidigt ser du i ögonvrån att din mobil har tio missade samtal, ovanligt många för en telefon bara ungarna och din fru använder för att nå dig..."

Patrick Bateman

Warrior
- Noir med färdiggjorda rollpersoner.
* De flesta kan relatera till noir-genren.
* Även om ni inte hinner spela färdigt "äventyret", kan ni ändå få lite schysst interaktion med diverse intressanta SLP.

- Barbarians of Lemuria
* Regellätt system

PS. Nu vet jag att du aldrig/sällan spelar trad-spel. Men om jag personligen skulle introducera nya personer till rollspel, skulle jag nog välja något av ovanstående alternativ. Fast ska jag vara ärlig, tycker jag du har gett dig själv något av ett mission impossible. Det är väldigt kort tid ni har till förfogande.

Ram

Skev
Vad gillar de för filmer och/eller böcker?

För allt utom rena dramadiggare skulle jag nog välja Forgotten futures.. Regellätt med pulp/verne-känsla.

Prata lite innan om vad de vill spela för typ av karaktär och gör dem i förväg, spela upp ett scenario baserat på karaktärerna och ett lämpligt litet mysterium parat med en lagom stor naturkatastrof, in medias res.

Ögat

Hero
ajuste

supergänget har också en väldigt bekväm utgångspunkt, i och med att spelet tar avstamp i den fysiska situationen (ni sitter i lunchrummet, ett plötsligt meddelande, ni måste dra på era superhjältetrikåer och ösa ut i staden)

Genesis

Ni dés ni maître
Patrick Bateman said:
Fast ska jag vara ärlig, tycker jag du har gett dig själv något av ett mission impossible. Det är väldigt kort tid ni har till förfogande.
Tycker du? This is Pulp och Null State ligger ju på typ en timme (i fallet TiP inklusive att göra rollpersoner). InSpectres har jag klockat in på 45 minuter, men då hade alla spelat tidigare. Ska man förklara regler är det nog svårare, men jag tror att man kan förenkla reglerna en hel del utan att det gör något. Ett annat alternativ är ju Munchaussen, som ju tar 5 minuter per person i teorin, men brukar gå uppemot 10-15 i min erfarenhet. Vet inte om det är för svårt, dock. Men jag funderar på det.

Jag väntar på att Rickard ska dyka upp och föreslå This is Peanut, för det tror jag kanske kan passa, men jag har inte koll på reglerna.

RasmusL

Champion
Genesis said:
Niklas73 said:
Är inte lunchen slut? Hur gick det?
Inte lunchen idag. Kanske nästa vecka någon gång.
45 minuter är knepigt, det blir knappast någon tid alls för att förklara regler om man ska hinna spela ens 30 min (stating the obvious). Du kan inte bara hitta på en intressant situation och köra spelledarlöst dramabaserad resolution alternativt bara slå en tärning/dra ett kort/singla slant för att lösa konflikter? Typ "jag är i sängkammaren med din fru och du står och tjuvlyssnar genom dörren, go!"?

G

Guest

Guest
Genesis said:
Jag väntar på att Rickard ska dyka upp och föreslå This is Peanut, för det tror jag kanske kan passa, men jag har inte koll på reglerna.
Det spelade vi på en forumsöl här i Stockholm. Tog definitivt mindre än en timme att spela... fast det berodde nog på att jordnötterna tog slut.