Nekromanti Rollspel på två spelare?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Fick en del avhopp till morgondagens småspontana speltillfälle och nu verkar det bara bli jag och en till som dyker upp. Vem har bra tips på rollspel för två spelare?

Är själv inne på att ta chansen att spela ”Sweet Agatha” som bara funkar på två personer. Har länge velat spela, men i de flesta fall blir det antingen fler som dyker upp eller att vi bokar av. Nu kam det bli av.

En annan tanke är att jag spelleder Cthulhu Dark. Kräver minimal prepp och just skräckrollspel hade varit intressant att testa med en spelare för att se om utsattheten i att vara själv kan göra stämningen mer läskig. Tänker något i stil med Screams of the children eller kanske något ur The things we leave behind eller kanske The seventh circle.

alternativt så blir det brädspel. Twillight struggle eller Crusader Kings med analog AI spelare....

tips?

2097

deleta mitt konto tack
Ja, CD borde funka. Finns en variant av Gumshoe som är gjord för två också.
Kevin Crawford gjorde en 2p variant av D&D men jag tyckte inte den var toppen. Skulle hellre ge tre "extraliv" och så fyra actions per initiativrunda. Wizards' egna variant ska komma i september men den verkar bygga på att man styr en extrakaraktär, en "sidekick", det är inte en great lösning tycker jag.

Jag spelar nästan bara 2p brädspel/kortspel för så fort vi har tre så drar jag fram D&D… så mina hyllor har nästan bara 2p spel. Rebellion, baduk, Magic, Codenames Duet, Twilight Struggle, TTR Nordic, Keyforge, Claustrophobia, schack (960 eller vanligt), vanliga kortlekskortspel typ haggis, slam…

Björn den gode

Swashbuckler
Är man lagd åt indiehållet så finns det en massa spel som är byggda just för två spelare och jag skulle absolut försöka ta chansen att spela något av dom i en sån här situation. De flesta jag har stött på är dock ganska fokuserade på en nära relation (kanske det som gör sig bäst?) så det är spel som jag tror även en del hippies kan kännas sig lite obekväma att spela med vem som helst. Två titlar att kanske kika på först är S/lay w/me och trollbabe.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Tack för tips. I slutändan blev det "Sweet Agatha" som vi spelade. Helt oväntat tog detta (10 scener) mer eller mindre hela dagen och vi fick inte heller spelet att flyga på ett bra sätt. Anledningen är troligtvis att jag inte hade tillgång till att skriva ut materialet utan kastade ihop en sammanställning av spelets ledtrådar på en A4-sida vilket troligtvis är anledningen att spelet blev alldeles för ofokuserat för min medspelare som agerade "The Truth" (istället för att välja ut passande tema med ledtrådar från början). Ingen katastrof, men det blev helt enkelt inte så bra som jag hade hoppats.

Summerat hade The Reader´s (som i vårt spel hetter Brian) vän Agatha försvunnit spårlöst.

Scen 1: Brian sökte efter henne på deras gemensamma jobb (en hamnkrog i en liten stad på Australiens östkust), men fann bara ägarna Karl och Beata. I Agathas klädskåp hittas ett gammalt exemplar av Don Quijote som de tillsammans lånat på ett numera nedlagt bibliotek flera år tidigare. Ingröpt i några sidor låg en liten påse med upphittade vigselringar (som Brian och Agatha samlade på som barn) däribland den som Brian skulle friat till Agatha med men där han plötsligt fått kalla fötter. Påsen hade tidigare funnits i en jaktstuga i skogen som de brukade leka i så Brian gav sig av dit för att försöka hitta henne.

Scen 2: Brian besökte jaktstugan och fann att gömstället där ringarna legat istället blivit gömställe för ett kuvert med en hårlock från en "Simon". Brian hittade också en ultralågfrekvensradio och minns den gamla gruvan i närheten.

Scen 3: Brian tog sig till gruvan där han fann en husbil/husbuss inne i en gruvgång. Bussens ägare Hector hade tydligen sänt piratradio med Agatha innan hon försvann. Han tipsade om att Agathas gamla gäng kanske visste något.

Scen 4: Det är kväll när Brian tar sig in på industriområdet där Agathas gamla gäng hänger. Brian får tag på balettstudenten Sally som berättar att hon och Agatha väntade på ett "paket" som skulle levereras till Agathas lägenhet. Brian och Agatha ger sig av till lägenheten. Paketet är ännu inte levererat men Brian får veta att Agatha i hemlighet strävar efter en sångkarriär och att Hector är hennes manager. Han hittar också ett checkhäfte där samtliga checkat skrivits ut till Hector på $555/styck. Man bestämmer sig för att återvända till Hector nästa morgon och sover över i Agathas lägenhet.

Scen 5: Tillbaka i gruvan konfronterar man Hector som börjar svamla om att hans kort berättar om att Agatha är på en mörk plats. Efter en spåsession får man nu tips om ett kärr i träsket, inte långt från gruvan. Vid kärret finner man en sopsäck med polaroidbilder med olämpliga foton på Agatha som Sally menade att Hector tagit.

Scen 6: Åter hos Hector försöker man lura honom, men det slutar istället med att han antastar Sally. Brian ringer polisen som kommer och griper Hector. Brian tar sig in i husbussen när polisen lämnat platsen och hittar ett fotografi på Agatha där en bild på en annan kvinna döljer sig bakom i samma ram. Kvinnan påminner mycket om Agatha. Hon visar sig också vara försvunnen och från en grannstad. Brian kontaktar deras lokala polis som mer eller mindre lagt fallet med "Molly Harper" på hyllan och enda ledtråden är gärningspersonens ovanliga godispapper som hittades på platsen. Samma papper går att finna i Hectors buss.

Scen 7: Brian skall nu tvinga sanningen ur Hector som verkar vara skyldig till två kidnappningar. Sally påminner honom om ett samurajsvärd som hänger på väggen i Agathas lägenhet. Med svärdet i handen väntar de ut Hector från att bli fri från borgen. De sliter in honom i en gränd där de hotar honom tills han erkänner att han sålt Agatha till en rysk maffioso. Brian tappar det totalt och hugger ihjäl Hector med svärdet. I en ficka hittar de en nyckel som leder till nattklubben "The Fire Escape" som maffioson driver.

Scen 8: Brian och Sally tar sig in via köksingången och hittar Molly Harper i en cell i källaren då Hector även verkar ha sålt henne. De hjälper Molly att fly men hittar inte Agatha. Brian klär sedan ut sig till servitör och blir beordrad att servera vid maffiosons bord. Det visar sig att maffioson egentligen är hans chef Beata. Eftersom alla servitörer bär ansiktsmask så får hon aldrig syn på honom.

Scen 9: Brian åker till polisen för att anmäla kidnappningarna. Polisen bryr sig mest om donuts och kaffe så när de är och tar en påfyllning rycker Brian med sig ett gevär och den inofficiella adressen till Beata.

Scen 10: Brian och Sally tar sig in över muren till Beatas lyxvilla. När hon och hennes chaufför kommer åkande i hennes antika Buick övermannar de dem med geväret och kräver att Beata berättar vart Agatha är. Beata slänger över nycklarna till bagaget och Brian öppnar för att se att Agatha finns där, men vi valde att låta slutet vara öppet och avslutade där.