Nekromanti Rollspel + PBM strategi i Vampire Dark Ages

Blasphemy

Swashbuckler
Jag ska nu börja spelleda Vampire Dark Ages (akt III i min fyraktare) som pågått hur länge som helst nu känns det som. Även om det mesta har varit i form av en lång paus.

Men, målet är ju att utmana mig själv. Jag vill skapa så mycket improvisation som det bara är möjligt och få in kaoset i det hela som sker när det blir så att flera personer fattar besluten. Detta har jag dels gjort att spelarna får särskilda dramapoäng som de kan använda för att etablera saker i storyn.

Men den stora saken för mig är att jag nu låter tre stycken personer ta kontroll över en fraktion i spelet. Klan Ventrue, Klan Tzimisce och Followers of Seth. Alla de har resurser, spelledarpersoner, tjänare och egna agendor. Detta kommer till stor del skötas som PBM (Play by mail) mellan spelmötena.

Jag vill dock inte ta mig vatten över huvudet och det kan ju vara bra att fråga om råd. Är det några som gjort något liknande och hur har ni gjort det? Min taktik är att jag skickar väldigt tydliga frågor till mina PBM-fraktioner och frågar "Hur gör du vid detta tillfälle" eller "Vem skickar du att utreda detta".

Men risken är att det kommer bli en himla massor med intriger och vissa kanske rusar för fort i storyn medan andra inte rör sig fort nog.

Har ni lite tips på hur jag kan lösa detta på ett bra sätt? Ska jag gå så långt att ge dem resurspoäng som de kan använda? Begränsa det till ett antal drag per spelmöte?

Hilfe

Krille

Super Moderator
Det finns ju Skuggspelet i Svavelvinter att titta på som inspiration.

Tanken är, om jag har förstått det rätt, att varje rollperson tillhör en skuggfraktion, men skuggfraktionen tillhör en annan spelare. Så spelmötet kör först Skuggspelet, där man spelar fraktionerna. Som en del därav ger man order till den rollperson som hör till fraktionen (och som tillhör en annan spelare).

As for the details så har inte Svavelvinter huggit tag i mig såpass att jag har orkat läsa till dess. Delvis beror det på att spelvärlden inte riktigt är min tekopp, delvis beror det på bokhelvetets format! Men nu vet jag i alla fall att Blå Himmel inte ska bli en presentbok i liggande format.

Blasphemy

Swashbuckler
Det finns ju Skuggspelet i Svavelvinter att titta på som inspiration.
Mjo får kanske suga tag i boken och glutta igenom den. Men tror inte riktigt det funkar. De tre PBM-spelarna bor olika delar av landet. Jag har ingen karta att placera ut gubbar på och liknande. Men kanske kan man få någon information hur man ger ut order och gör drag.

Det jag skulle vilja är på något sätt att rent regelmässigt styra hur snabbt de kan agera. Men antar att jag får köra det via spelledarstil.

Mundo

Myrmidon
Blasphemy said:
Mjo får kanske suga tag i boken och glutta igenom den. Men tror inte riktigt det funkar. De tre PBM-spelarna bor olika delar av landet. Jag har ingen karta att placera ut gubbar på och liknande. Men kanske kan man få någon information hur man ger ut order och gör drag.
Du behöver inte karta för det, varken där eller i skuggspelet för Svavelvinter.
Dela istället upp din värld i 12-15 intressesfärer, en blanding mellan inflytelserika personer och viktiga platser.

Exempel:
-Rådet i Trollesjön
-Vävargillet i Trollesjön
-Järnsmedsgillet i Trollesjön
-Handelsgillet i Trollesjön
-Vaktkapten Niels i Trollesjön
-Patriarken Johan i Skogeröd (som kontrollerar byn)
-Vaktsergeant Olav i Skogeröd
-Tavernan Två Lyktor mellan de två byarna
-Fader Mårtenson
-Banditledaren Svend
-Abedissan Margareta
-Baron von Trolle

Beskriv varje sfär på ett kort och koncist sätt, typ 1-3 meningar så du lätt kan få överblick.
Varje sfär är uppdelad i fyra nivåer. Litet inflytande, Stort inflytande och Total kontroll samt Tillintetgjord.

Ge sedan spelarna resurser att använda. En resurs är simplifierat värt en handling som får göras när de här olika grupperna agerar under en runda.. Exempel på resurser kan vara ghoul, olika förmågor som vampyrerna besitter etc. Lämpligt vore att ge spelarna 2-3 resurser var, kanske fler under spelets gång.

Varje handling med en resurs ökar antingen sitt eget inflytande inom en sfär ELLER sänker någon annans inflytande i en sfär. Notera att två spelare kan ha inflytande i samma sfär samtidigt, men bara en kan ha "total kontroll" på en och samma gång.

Tillintetgjord blir den sfär som av X eller Y anledning förstörs/dödas under spelets gång. En sfär kan också bli Tillintetgjord om en spelare använder alla sina resurser under en och samma runda mot ett utvalt mål för att förstöra det.

Exempel:
Faktion A börjar med Stort Inflytande hos Abedissan.
Faktion B börjar med Stort Inflytande hos Handelsgillet.
Faktion A har resurserna Ockulta människor, Elak ghoul, Fleshcrafting, vilket ger honom tre handlingar.
Spelaren av Faktion A väljer att skicka Ockulta Människor till Abedissan för att öka inflytande ett steg, Elak ghoul till Banditledaren Svend för att öka inflytande ett steg och slutligen används Fleshcrafting för att sänka Faktion Bs inflytande hos Handelsgillet med ett steg.

Jäklar vad jag skrev mycket märkte jag... Jaja, hoppas du får nytta av det. ^^

slanfan

Hero
Exalted har ett Dominion system för att styra allt från kvarter upp till länder, funkar även för organisationer. Men det skulle behöva en hel del omarbetande, men det utspelar sig åtminstone i en "medeltids-aktig" värld. Det heter The Mandate of Heaven och presenteras i Storytellers Companion 2:ed.

Kanske inte hjälper dig alls, men det är ju storytellersystemet och allt...