Nekromanti Rollspel + PDF = FAIL?

Max Raven

T12-kultist
chryckan said:
Retroaktivt?

Scrollar på något sätt med musen, använder sidhopparen eller bokmärken om det finns några.
Problemet är väl att du saknar överblick med en PDF gentemot en bok. Du kan skumma texten i en bok på ett helt annat sätt än i en PDF vilket gör att även om du inte kommer ihåg vart i boken det finns så kan du hitta det relativt snabbt.
Och nu fastnade den här sketchen i mitt huvud... :gremshocked:

Rickard

Urverk speldesign
chryckan said:
Han said:
/Han som för övrigt kan tala om att man kan göra hyperlänkar i pdf-dokument
Retroaktivt?
Nej. Jag menade att skaparen av pdf-dokumentet kan göra det. (Kanske kan man göra det i Acrobat?)

Varför jag frågade är för att jag tycker pdf-dokument är överlägsna att slå i. Bara sökfunktionen är ju guld värd mot att bläddra igenom boken eller försöka hitta något i registret.

Det första jag gör när jag öppnar ett pdf-dokument är att memorera vilken sida som innehållsförteckningen står på. Sedan skriver jag bara i sidnumret för att byta sida tillbaka till innehållsförteckningen om jag behöver slå upp något. Ofta brukar registret vara längst bak i dokumentet, så då kan jag trycka END för att komma dit och se vilken sida jag ska gå till.

Att skriva in ett sidnummer och sidan ploppar upp och sedan trycka CTRL-F för att söka på sidan är för mig oändligt mycket snabbare än att behöva sitta och bläddra igenom en bok och skumma sidorna när man börjar komma "närmare" den information som man vill ha fram.

Därför tycker jag din kommentar är lite lustig.

/Han som bläddrat digitalt i D&D4-böckerna såpass mycket nu att han kan sidnumrena till de flesta viktiga sidorna

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det går alldeles utmärkt att lägga in hyperlänkar i en redan existerande PDF. Under förutsättning att du har fullversionen av Acrobat förstås, och att PDF:en inte är låst för redigering.

Eller, det går ju att cracka den om den är låst.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Programmering och regelmakande är inte synonymt

Vi har nog olika erfarenheter. Starchallenge har ,i sina tidigare utföranden i alla fall, inte varit känt för enkelhet men jag känner inte riktigt igen dina beskrivningar. Starchallenge regler är rätt enkla för karaktärsgenerering, däremot finns en hel del att tillgå om man vill ha hjälp att fördjupa sin karaktär, något du inte är intresserad av så vi börjar väl komma till nån konsensus.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Benägen att hålla med. Dessutom, för hemknåpade spel, är dokumentöversikten Word alldeles lysnade att navigera med. Fysiska böcker klart svårare. Men har den nostaligska charmen för alla oss 30+... eller yngre kanske.

KamiFisk

Hero
Yes Pdfer är dåliga men de duger i krig.

Jag kan ställa mig på båda sidorna av linjen och uppskattar både rollpersons generering i form av Neo-tech Eon och andra detaljerade system som man kan gröta ner sig ordentligt i.

Men det är minst lika trevligt med ett super enkelt system där det tar 5 minuter att skapa sig en rollperson.