Nekromanti Rollspel & Politik ...

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Detta inlägg gör jag i samband med de politiska tendenserna
jag ser inom Fansinvärlden. Jag kommer behandla frågan
lite - låt mig så säga - bättre än herr Lööf. Jag vet hur
det är när man är arg och vill ha något sagt så fort som
möjligt, osv. Men, vad jag vill belysa är två saker:
Politiken i rollspel, samt politiken i Fansin. För att
slippa skriva två inlägg skriver jag båda i ett och samma
forum (= där det passar in bäst).

Politik i rollspel är kul. Man antar en roll, ofta något
som man själv kan tänka sig att vara och lite mer sällan:
något man inte är eller på något vis vill vara.
Jag har bl.a spelat skinskalle, kommunist, m.m.
Anledningen till att jag skrev dessa två exemplen är att
jag bara vill understryka mina argument, inte för att
racka ned på någon annans åsikt - bespara oss en
disskusion om detta *tack*. En bra rollspelare kan sätta
sig in i situationer och agera enligt sin roll,
oavsett vad rollen kräver av honom/henne.
Nu vill jag inte utveckla debatten kring min politiska
åsikt (men som ni kunde se ovan är jag inte höger eller
vänsterextremist) den är ovesäntlig. Jag vill bara se
era perspektiv på saken: Om politik ska styra hur man
rollspelar eller ej. Jag anser att det inte hör till
gott rollspelande att ta personligt på alla sina tankar
utan ge med sig i spelandet för att kunna utveckla trevlig
stämning. På samma sätt tycker jag inte heller att Fansins
ska uppenbart hänge sig åt en viss ståndpunkt inom den
politiska världen (dock är detta upp till var och en), men
generellt sett ska inte detta ha en central roll.

Ett typiskt scenario som kan uppstå är följande:

Fansinredaktör får in en artikel om Plutokratin (dvs.
ett samhällsystem från medeltiden där pengarna styr, finns
bl.a medtaget i EON), den är informativ och lämnar vägar
öppna för fantasin att göra nått åt detta till bra
rollspelssaker. Fansinredaktörer tycker inte detta
samstämmer med hans/hennes åsikter och kastar den.
Synd för dem och alla läsarna.

Kommer återuppta debatten vidare, men nöjer mig för
närvarande med detta. Exemplen jag skrivit med ska <B>inte</B>
tas som personliga påhåpp eller liknande, de är bara till
för att skapa en viss debatt kring ett förnärvarande hett
ämne.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Politik i rollspel: Politik i rollspel är bra. Inte för att det är undervisande (det är det sällan), inte för att det är tänkvärt (det är det ännu mer sällan) utan för att det är god drama. Intriger i drama uppstår huvudsakligen genom kärleksaffärer eller politiska åsikter (och om man har läst sin von Clausewitz så minns man nog att krig är en förlängning av politiken med andra och mer våldsamma medel).

Det enda man egentligen bör tänka på (och ibland inte ens det) är att politiken passar in i samhället. Ett typexempel är killen som ville spela kommunist i Västmark. Tja, anno domini 1192 så är den politik som kommunismen är en motreaktion på fortfarande inte uppfunnen, och kommer om ca 600 år eller så. Men det är som de flesta andra anakronismer, antar jag.

Politik i fansin: En sak ska man som skribent vara beredd på: det är varje fansinsredaktörs rättighet att ha en politisk åsikt och att refusera material på grund av att materialet inte följer den egna politiska åsikten. Det är inte snyggt, det är inte kul om man drabbas, men redaktören har rätt att göra det utan att bli nerklonkad på. Detta gäller inte bara fansin utan även "riktiga" tidningar. Det enda man som skribent kan göra är att vända sig till ett annat fansin eller annat media.

I övrigt gäller ungefär samma förbehåll som ovan: en artikel som beskriver en viss politik i en spelvärld bör ha någon förankting i spelvärlden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Zuzette

Veteran
Joined
27 Jan 2001
Messages
8
Location
Solstaden
Politik i rollspel borde väl vara ganska viktigt, en persons(karaktärs) politiska ståndpunkt inverkar ju kraftigt på hur karaktären tänker och handlar i olika sammanhang.
Och sedan kan det säkert vara intressant om följande scenario uppstår; ta tex en Spelare som är övertygad högerextremist, men som ska gestalta en lika övertygad kommunist. Då måste ju Spelaren, i detta fall högerextremisten, sätta sig in i hur en kommunist skulle tänka och reagera i olika situationer...
Nu använde jag ju två ytterligheter i exemplet, men budskapet gick säkert fram;
Politik i rollspel kan bli kul:)


Cogito ergo sum
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om ett fansin, ett rollspel eller en kampanj domineras av en politisk ståndpunkt som de inblandade har i verkligheten kommer jag att bli irriterad om ståndpunkten går emot min egen (typ nissen som gav alla färgade karaktärer minus i Reason i RoleMaster) eller uttröttad även om den är nära min egen (jag är brukade vara "miljöfascist" och har fortfarande drag därav, men tröttnar ganska fort på onda förorenare i Werewolf). Didaktisk (=mästrande) litteratur tycker jag illa om, rollspel likaså.

Däremot kan jag inte säga att det är _fel_ att låta sina politiska åsikter spilla över i spelet. Som Krille säger blir det fullständigt malplacerat i fel sammanhang, men en mer sansad spelare kunde väl ha spelat en allmänt rebellisk typ istället (för tidigt och fel land för Jaques Bonhomme, men närmare än Marx)? Om man nu absolut mår dåligt om man rollspelar någon som tycker si när man själv tycker så, eller ens vill ta i det med tång, så är det den resandets ensak.

Så om fansinredaktör A vägrar ta med artiklar om hur plutokratiska samhällen fungerar därför att han anser det vara politisk propaganda motsatt hans egna ståndpunkter, får han väl göra det. Det kallas att följa sitt samvete. Risken är naturligtvis att han förlorar mig som läsare om hela fanzinet förvandlas till politisk propaganda för _hans_ ståndpunkt, men det finns säkert andra som läser det, och jag hittar förhoppningsvis något annat att läsa...

Oh, och i själva rollspelsvärldarna finns alltid politiska konflikter, även om de bara är "och dvärgarna hatar orcherna och tycker alverna är mesar". Dem kommer man inte undan; lika bra att göra dem intressanta.

För övrigt vill jag rekommendera Populär Historias senaste nummer; där finns en bra artikel om Karl Marx som gör att jag vill ha honom som RP :). Och jag som är en högervriden jäkel!

Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>
"Politik i rollspel kan bli kul:)"</I>

Notera vad du själv skrev: KAN. Men det ÄR det inte alltid.
Jag har bra exempel på det, som när en tonårrevolutionerande
anarkist var med i spelgruppen och vägrade göra annat än
att göra uppror mot "etablisemanget". Visst. Skulle ju
funka. Men inte i Drakar och Demoner som vi körde ;)

Man ska kunna bjuda på sig själv och bortse från sina
egna ståndpunkter när man spelar en roll, det blir ju så
mycket lärorikare på så sätt.

/Alexander Gyhlesten

This is my dice. There´s many like it, but this one´s mine
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Politik inom rollspel ger en grund för både värld och karaktär. Politiken, vilken sort det än rör sig om, genomsyrar våra liv till sådan grad att det är omöjligt att undgå. Inom rollspel möter karaktärerna ideligen personer som agerar utifrån en viss politisk åskådning och genom detta är politik ett bra sätt att lägga grunden till sin kampanj på.

Att ta med sig sina egna politiska åsikter in i rollspelet kan bli helt fel men det kan också bli väldigt bra, det beror på personen som spelar. Jag tror inte man skall blanda i för mycket av sina egna åsikter i alla sina karaktärer dock, dels för att det är svårare att gestalta en roll som ligger för nära en själv och dels för att det blir enformigt i längden.

I fanzine är det lite vanskligare. Naturligtvis borde ett medeltidsfanzine ta upp artikeln om plutokrati i fråga, men om redaktören inte vill publicera den har hon all rätt i världen att refusera den. Känner hon att artikeln glorifierar plutokratin som det enda rätta samhällssystemet medan hon själv är socialist så gör hon faktiskt rätt i att refusera den. Jag anser att man skall kunna försvara artiklarna i sitt fanzine.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>en tonårrevolutionerande anarkist var med i spelgruppen och vägrade göra annat än att göra uppror mot "etablisemanget". Visst. Skulle ju funka. Men inte i Drakar och Demoner som vi körde ;)</I>

"Vad tycker ni att vi ska skriva mer om till Khelataar?"  "Klasskamp. Skriv mer om klasskampen."
    ur gammalt enkätsvar till Lancelot Games

Till saken hör att spelets samhälle inte <I>indelas</I> i klasser; det finns ens egna släktingar (bra) och andra mänskor (sämre). För med sig vissa konsekvenser som kan vara obehagliga ur modernt perspektiv, men moderna politiska ståndpunkter är helt irrelevanta där.

<I>Man ska kunna bjuda på sig själv och bortse från sina egna ståndpunkter när man spelar en roll, det blir ju så mycket lärorikare på så sätt.</I>

Agreear totalt. Det gäller kulturella såväl som politiska ståndpunkter, förstås.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det mesta KAN bli tråkigt i rollspel - eller pinsamt, eller leda till bråk.:)

Som sagt, om man inte kan låta bli att låta sina åsikter i verkligheten spilla över i rollspelet har jag viss förståelse. Man får väl bara se till att försöka anpassa detta till resten av spelgruppen. I gamla Expert _fanns_ "livsmål" som Anarki och Frihet; man kan vara en frihetsälskande överhetshatare i de flesta kulturer, fastän man aldrig hört talas om Kropotkin. I Khelataar (se Åkes brev) får man vara lack på sina gaggiga äldre släktingar! ;-)

Jag kan bara tänka mig att det blir ett problem om det går ut över resten av gruppens nöje; om vartenda äventyr slutar i att "etablissemanget" jagar RP ur staden tack vare en viss spelares RP tröttnar man snart. Det baseras dock inte på någon generell regel om att "politik är farligt" utan mer på den generella regeln att man skall undvika att förstöra för resten av gänget. Det senare är känt som "hyfs".



Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Naturligtvis borde ett medeltidsfanzine ta upp artikeln om plutokrati i fråga, men om redaktören inte vill publicera den har hon all rätt i världen att refusera den.

Man kan dock fråga sig hur hållbar ens ståndpunkt är om man känner ett behov av att dölja och tysta ned andra ståndpunkter /images/icons/smile.gif
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
LOL

Tja, marx och burke hör väl inte riktigt hemma i khelataar. Men politik finns det ju annars gott om, att spela klanpolitik är ju alltid skoj. De flesta klanerna ser väl till vad som är bäst för de själva(samma sak nu egentligen) men lite ideolgi kan man väl få fram om man är lite långsökt. Den där ätten i väst ( meniven?) till exempel.

Per
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Västaätterna... (OT?)

... är så uppenbara "skurkar" i spelet att det är oerhört frestande att spela situationen från deras sida. (Minimal lustighet, endast rolig för Khela-fans: Den hispige Berin Volbar, digonen som Vegirn glömde, lyckas referera till deras ledare som både farligt radikal och obehagligt konservativ, eller words to that effect).

Konflikten här är av en art som inte har någon större motsvarighet i nutida svensk; Västlandet har av tradition sett med oerhört misstänksamhet på alla politiska enheter större än ätten och även deras klaner är mycket mer självständiga mot ätten än andra (vilket säger en hel del, eftersom en khelataarisk klan influeras av ätten ungefär lika mycket som Sverige influeras av FN). Från deras synpunkt är det fullständigt logiskt att sluta fred med tanganpiraterna och handla med dem. So what om deras handelsvaror är stöldgods; de har inte stulit från någon av deras klanfränder, utan från främlingar som inte har särkilt stort värde för klanmedlemmarna. Det är ju folk man _inte känner_, hur skulle man kunna relatera till dem?

Detta är helt i linje med traditionell khelataarisk moral, äldre än Woren, äldre än Khelinnorden, tom äldre än Vishetens Sällskap. Att Släkten Kommer Först etablerades vid mänsklighetens skapelse enligt khelataarisk världsbild.


Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
För övrigt vill jag rekommendera Populär Historias senaste nummer; där finns en bra artikel om Karl Marx som gör att jag vill ha honom som RP :). Och jag som är en högervriden jäkel!

Måste kollas up.

/Björn, vänstervriden jäkel som gillar Gondica trots allt skit om antikommunism det fått.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"Man kan dock fråga sig hur hållbar ens ståndpunkt är om man känner ett behov av att dölja och tysta ned andra ståndpunkter"

Tja, en artikel om judeutrotningen i Tyskland och Sovjet som går ut på hur bra detta var skulle jag refusera. Bara för att man tolererar andras åsikter så behöver man ju inte propagera för dem.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Lite OT kanske...

Klasskampen är ingenting som behöver beskrivas, den genomsyrar allt och har alltid gjort det ända sedan människan blev bofast. Ett rollspel med medeltiden som bas KAN inte undgå att ha klasskamp inbyggd i sig.

/staffan, som tillhör en stolt skara socialdemokrater. (Nej, inte högerfalangen.)

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Politik som intrig

Är ett ypperligt början att bygga ett äventyr
Genom att politiker är naturliga intrigmakare och det är lätt att få mäktiga finder på maktens högsäte kan man bygga otroliga äventyr genom att låta spelarna vara antagligen en politiker i en fantasy/SF/skräck värd och där genom utsätta honom för de risker som finns inom politik
Smutskastning/kidnappning/mordförsök/ annat hemskt..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Lite OT kanske...

öhh, sen när bygger khelataar på medeltiden ?

Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Politik som intrig

som nietshe sa (ok klaga inte på stavningen), politiker är filofofer utan moral.

Per
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
I grunden tycker inte jag att skall ägna sig åt politiska diskussisioner i en rollspelstidning men alla har sina egna åsikter så det är inte möjligt i praktiken. Det ju fritt för alla att starta ett politisk rollspelsfanzine, fast jag tycker att den redaktör som hellre talar om politik bör starta en politisk tidning.

Nu läser jag inte så mycket Fanzine men skall man ha en politisk inriktning i ett Fanzine så skall det också fram gå på ledarsidan samt vilken politisk åsikt man propagerar för.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
...men skall man ha en politisk inriktning i ett Fanzine så skall det också fram gå på ledarsidan samt vilken politisk åsikt man propagerar för.

Uhm, om det inte framgår vilken politisk åsikt man propagerar för, gör man verkligen det då?

/Azagthoth
 
Top