Ett bra rollspel enligt min mening innehåller ett enkelt färdighetssystem med stora variationsmöjligheter i vad man kan göra (strid såväl som annat) men där resultatet avgörs på ett något så när enkelt och framför allt konsekvent sätt (vilket i sig per automatik gör det lite enklare).
Till spelet skall det även finnas en väl beskriven värld. Jag tar hellre en mindre del av världen, kanske bara en kultur, som är väl beskriven än en ytlig beskrivning av ett helt jordklots kulturer. Tycker man att det finns för detaljerad information om A så är det lättare strunta i det alternativt göra en lokal variation i världen än att hitta på allting om B.
Dessutom är det mycket trevligt om regler och värld är anpassade till varandra. Det är trist med attribut, bakgrundstabeller m. m. som funkar jättebra till t. ex. en feodal kultur men som sedan kanske inte alls fungerar med de övriga 60% av kulturerna. Dessutom sätter reglerna mer stämmning än man tror, tycker i alla fall jag.
För övrigt anser jag att man inte skall förakta täckande utrustningslistor, även dessa kan ge en hel del om kulturen och det är skönt både som spelledare och spelare om det finns ett pris fastslaget när man står där och skall köpa något (mindre huvudbry för SL och mindre diskussion bland sådana spelare => mer rollspel).
Detta blir väl ett alternativ 4 med inslag av 2, tror jag...
[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>