Nekromanti Rollspel sökes

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Okej söker efter vissa typer av rollspel. Jag vet dock inte exakt vilka spel jag är ute efter.


1. Spel med gangster, mafioso tema.

2. Spel som verkligen gör ett bra jobb med att bygga stämningen runt 1920-1930 tal.

3. Spel som har en regelmekanism som mäter tid alternativt använder någon form av variabel tidsbedömning för handlingarna, dvs hur lång tid en handling tar. Ett typ exempel är DogTown.

//Flurtis
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tja, om inte Dog Town hjälper dig (det är ju fel årtionde och fel regler om något :gremwink: ) så kanske gratisspelet Mobsters är något?


Storuggla, other than that, things look bleak
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Nu tror jag inte att jag behöver skämmas ifall jag missförståt dogtowns regelsystem då det knappast är klart som korvspad :gremwink: mem jag är rätt så säker på att det fanns något system inbakat där man kunde räkna tidsåtgången på en handling genom hur många slag som behövdes för att lyckas. Det var något exempel i PDF:en där en biltjuv försökte bryta sig in i bilen eller något....

//Flurtis
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Har du spanat in lightversionen som finns nu? Dogtown Stripped? Den ger en mer... hanterlig regelkärna som inte kräver en massa underliga tabeller och tior och vad fan vet allt var iaf. Finns här.


Storuggla, otherwise, it's a neat idea for a game
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,083
Location
Ereb Altor
flurtis said:
1. Spel med gangster, mafioso tema.
Mob Justice

flurtis said:
3. Spel som har en regelmekanism som mäter tid alternativt använder någon form av variabel tidsbedömning för handlingarna, dvs hur lång tid en handling tar. Ett typ exempel är DogTown.
Greg Stoltzes ORE (One Roll Engine) mäter tid, kraft och ännu mer. Finns i Godlike och säkert fler spel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Måns said:
Greg Stoltzes ORE (One Roll Engine) mäter tid, kraft och ännu mer. Finns i Godlike och säkert fler spel.
One roll engine var faktiskt riktigt innovativ. Om jag fattat det rätt så slår man en pöl av tärningar och väljer en av de "serier" som uppstår. I exemplet strid; Om man har flera lika så skapar det "bredd" som t.ex. kan översättas till snabbhet medan själva tärningsvärdet skapar "höjd" som i sin tur kan representera skada och i andra fall kvalitet.

Mycket intressant system. Hjärnan är aktiverad...
 
Top