Nekromanti Rollspel/settings a la Dying earth

zonk

muterad
Har precis läst första Dying Earth-novellsamlingen och får säga att jag är såld på det som setting till rollspel. Det känns som ett gjutet ställe att förlägga sin OSR- eller D&D 5e-kampanj.

Finns det några bra supplements med setting-specifika monster / etc? Eller rollspel som man kan korpa från? Ser att det verkar finnas ett specifikt Dying Earth-rollspel, och så finns det ju förstås Numenera, men helt ärligt ger mig Numenera helt fel vibbar, alla RPs i superhjälte-långkalsong-outfits osv.. jag tänker mig nåt ganska dekadent och gräsligt, mer postapoc och degenererat än det flashiga och glittriga jag sett från Numenera.

Jocke

Man med skägg
Det är ju en tydlig inspiration till gammel D&D vilket ju betyder att det borde gå bra med valfri OSR klon. Lamentations tex.

zonk

muterad
Bra tips, tackar!

Bolongo, jo jag nämnde ju det i ursprungsinlägget! Har du spelat? Kommentarer? Själv känner jag lite att det vore en sån perfekt setting till OSR eller möjligen 5e.

Nån som vet om det gjorts nåt setting-material (av fans eller kommersiellt), speciellt till OSR eller 5e?

Bolongo

Herr Doktor
zonk;n311458 said:
Bolongo, jo jag nämnde ju det i ursprungsinlägget! Har du spelat? Kommentarer? Själv känner jag lite att det vore en sån perfekt setting till OSR eller möjligen 5e.
Åh, jag läste lite fel i ditt första inlägg.

Jag har inte spelat det, bara läst lite i regelboken och hört konstruktören prata om det. Det är väldigt rules-light och fokuserat mer på den verbala ekvilibristiken hos karaktärer som Cugel än på settingen.

Här är en bit ur regelboken som försöker förklara skillnaden mot andra spel:
If you have played other fantasy roleplaying games, be aware that
Dying Earth characters and adventures differ in important ways from your past experience. You’ll enjoy
this game more if you forget the assumptions of most other fantasy settings. For instance:
1. If you’re in a fight, something has probably gone horribly wrong. Many fantasy adventurers thrive on
combat, but Dying Earth characters prefer to avoid violence. Far better to gain the upper hand through verbal
verve, cunning, wit, and treachery. An attack upon your person can only mean your duplicity has been uncovered.
The game’s combat system makes it hard to win fights after an injury. Far better to flee, then return in the night to
exact a cold, crafty revenge.
2. Characters are more or less alike. A great attraction of other roleplaying games is the deep exploration
of the unique characters you create—their histories, backgrounds, motivations, speech patterns, and so on. Not
here! Though Jack Vance conjures many complex characters in his other novels, the Dying Earth stories present
lightly characterized, streamlined personalities. Everyone speaks in the same eloquent style; here at the end of
Earth’s life, few desire more than a comfortably decadent existence, preferably at the expense of their fellows. The
Dying Earth character system gives all the detail required to suit the stories’ atmosphere.
3. Killing? How uncivilized. Though countless small towns and villages follow their own idiosyncratic
customs, most communities frown on open murder, even in self-defense. A human combatant who offers surrender
means it, and will honor the surrender in letter if not spirit. (Deodands, erbs, and other monsters are a
different matter.)
The Dying Earth combat system encourages non-lethal victories. The accepted way to defeat an enemy is
through humiliation and impoverishment. Your character does not gain improvement points by winning battles;
you earn these points yourself, by entertaining the other players.
4. Your character will inevitably suffer reverses. Try to enjoy it. In most roleplaying games you want your
character to succeed all the time. But in The Dying Earth your PC’s goals and actions may not always be admirable,
and even if they are, indifferent fate will trip him up anyway. That’s just the way the stories work.
As in Vance’s stories, a Dying Earth character who fails to Rebuff another’s Persuasion, or succumbs to
Temptation, can get hoodwinked into the most dismal and ridiculous predicaments. Look at these as opportunities
to be entertaining. Remember, your character’s improvement doesn’t depend on money, success, maintaining
dignity, or looking good; improvement depends on your own creativity.

Christoffer

It's all pig.
In a Wicked Age är ju sjukt mycket Vance. Kanske iofs mer Lyonesse än Dying Earth. Men, spelet kanske inte är värt att spana in så mycket som systemet med orakel som används för att slumpa ut fyra st olika punkter för kommande scenariot som sen alla skapar sina karaktärer utifrån, det finns ingen settingbok eller liknande, utan oraklen antyder till setting och tillsammans skapas den sen i spel. Så helt onödigt tips om du vill ha mer genomarbetad setting med kartor, namn, länder etc, men sen, när du sen bara vill ha kort inspiration för vad som komma skall när du skissar på en dungeon eller något, så spana in oraklen. Du hittar de officiella fyra olika och massor av fan-gjorda här: http://www.random-generator.com/inde...n_a_Wicked_Age

Edit: Litet förtydligande, spelet In a Wicked Age är ju fantastiskt, så värt att spana in för alla som vill åt vad det gör inte om en redan vet att en vill åt en värld för od&d eller liknande, men då fungerar oraklen bra. Men för gamla storynowpeppade individer som vill skapa en vanciansk antologi är IaWA som bensin på eld typ.

crilloan

Swordsman
Cugel saga, den enda boken jag hade med mig när jag flyttade ner till Uppsala för 25 år sedan.

Rollspela där...
mums

/C

Rickard

Urverk speldesign
Dying Earth-rollspelet förespråket stenhård rälsning där spelarna måste acceptera att de gör något fel på en plats som gör att de måste utföra en sak för att inte bli bestraffade. Robin D Laws är grym på att reglifiera spelledartekniker men han är också väldigt inkörd på att försöka återskapa böckerna (eller film/böcker i allmänhet, om man läst Hamlet's Hit Points där han analyserat skriven dramaturgi och försökt föra över det till rollspel).

Några regler som jag kom ihåg var att rollpersonerna kunde bli övertalade med sociala färdigheter och en (frivillig) regel var att ha lappar med utskrivna meningar som spelarna skulle försöka säga under speltillfället. Jag har inget emot rälsning men det här var fel väg att gå för mig.

Kan vara att spelet var fel för mig men jag fick rätt kassa vibbar av världen också, där ingenting egentligen är förklarat utan de försöker mest sälja mig en idé. Apocalypse World gör säljer världsidéer bättre och mer lämpligt, då de ger något att spinna vidare på. Dying Earth gav mest nästintill färdiga kulisser utan någonting bakom.

PS. Du kan få köpa det av mig. :p DS.

God45

#PrayersForBahakan
Jag känner att poängen med dying earth är att alla är vansinnigt, brutalt och äckligt omoraliska och självcentrerad och giriga på det taskigaste möjliga sättet men samtidigt är alla deadpan vitsiga till 2000% och talar i ironiska skämt och gåtor alltid, oavsett om de håller på att dö eller tortera någon med ond magi eller sälja någon till slavhandlare.

erikt

Hero
God45;n311483 said:
Jag känner att poängen med dying earth är att alla är vansinnigt, brutalt och äckligt omoraliska och självcentrerad och giriga på det taskigaste möjliga sättet men samtidigt är alla deadpan vitsiga till 2000% och talar i ironiska skämt och gåtor alltid, oavsett om de håller på att dö eller tortera någon med ond magi eller sälja någon till slavhandlare.
Nja. Cugel själv (huvudpersonen i 2:a och 3:e boken) stämmer ju rätt bra in på den där beskrivningen, men i själva boken The Dying Earth så är det nog ingen av protagonisterna som är sådana, och endast en del av deras motståndare.

God45

#PrayersForBahakan
erikt;n311500 said:
Nja. Cugel själv (huvudpersonen i 2:a och 3:e boken) stämmer ju rätt bra in på den där beskrivningen, men i själva boken The Dying Earth så är det nog ingen av protagonisterna som är sådana, och endast en del av deras motståndare.
Men Cugel boken är roligast! :p