Ni spelmakare som släpper era grejer under CC: varför gör ni det? Hur resonerar ni runt vilken smak av CC som ni skulle välja?
För mig är det en politisk/principsak. Jag gillar remix-kultur och när man kan använda saker fritt. Jag gillar också idén med hobbyskrivande och hobbyskapande; att allt skapande faktiskt inte måste ha som mål att bli ett jobb. Jag vill absolut att de som
vill ha sitt skapande som inkomstkälla ska ha bra förutsättningar för det, men jag vill också se en mycket rik flora av ideellt skapande. Det handlar inte om att jag inte tycker att folk ska "sell out", det handlar om att jag gillar kreativa miljöer och människor, och jag gillar tanken på att den tid vi spenderar på att tjäna pengar inte nödvändigtvis är den viktigaste tiden. Man är inte sitt yrke, utan sin hobby.
Så jag gillar fria licenser. Jag gillar öppen mjukvara också. Jag gillar när saker sprids, inspirerar, remixas.
Jag gillar också till exempel att när ett japanskt företag, eller en taxischaffis i New York, eller en random snubbe i Brasilien, vill göra en översättning eller en adaption av mitt verk så kan de göra det. Utan att ens be mig om tillåtelse. Bara att sätta igång! Om det får dig att vara entusiastisk, kör! Du är inte beroende av min tillåtelse, och behöver aldrig oroa dig för att jag ska dra tillbaka mitt godkännande. och vi behöver inte tjafsa med avtal eller så, heller.
Jag valde CC-BY eftersom det är den öppnaste, mest tillåtande licensen. Det känns också lite punkigt och lite som att ta en risk, på ett skönt sätt, att verkligen blotta sig totalt. Om nån vill ladda ner min PDF och trycka upp den och sälja den under sitt eget namn är det liksom bara att köra. Om Wizards of the Coast vill göra ett cyberpunkrollspel kan de ta illustrationerna från Rotsystem,
no problems.
Det blir något slags radikalitet av det, att verkligen bokstavligen
put my money where my mouth is. Något slags total motsats till att vara nervös över att nån ska "sno mina idéer" etc.