Nekromanti Rollspel som använder specialtärningar?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Efter mycket spelande av Star Wars X-wing och mycket sneglande på Imperial assault så har jag efter 33 år som rollspelare äntligen vant mig vid specialtärningar (symboler på de olika sidorna på en T8 i stället för siffror) och börjar få en småmysig gefül runt det fenomenet. Jag vet att Fate har specialtärningar men de ser jag som ganska trista. Jag började fundera när vi pratade om vad som fungerade lite dåligt med gamla DoD och fick ett litet sug att göra ett speligt spel där man använder specialtärningar för att lösa de olika issues som man har.

Jag tänkte till exempel på att man gör en specialtärning för en tungt rustad person där denne har mer skydd på sin tärning men där denne i gengäld kanske inte har lika mycket anfall då det är lite svårare att slåss i tung pansar. Man kan även ha en rouge-liknande tärning eller en specialist-tärning där man har lite fler sidor som har Bypass armor eller liknande.

Men det är bara lösa tankar ännu så länge. Finns det något rollspel som gör detta och kanske till och med något som gör det bra?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Samma företag som gör X-Wing och Imperial Assault (dvs Fantasy Flight Games) gör även Star Wars Roleplaying-spelen Edge of the Empire, Age of Rebellion och Force and Destiny, som använder specialtärningar inte helt olika de i X-Wing. De gjorde också Warhammer Fantasy Roleplay i en version med specialtärningar, kort och ploppar, även dessa med specialtärningar inte helt olika de i X-Wing (det var typ i Warhammer det började).

Star Wars-spelen har inte exakt det systemet med rustningstärningar eller klasstärningar. Däremot har de gröna och gula tärningar som motsvarar hur bra man är, och på det slänger man lila och röda tärningar för motstånd och svårigheter. Dessutom kan man boosta med bra ljusblå tärningar, och ibland få onda svarta tärningar kastade på sig. De bra tärningarna har framgångssymboler av olika sorter, och de onda tärningar har misslyckande-symboler av olika sorter. Har man fler framgångar än misslyckande så funkar det.

Så de gör ungefär så, och jag tycker de gör det bra.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Jag tycker att det sabbar för mycket för mig att inte förstå vad tärningen har för "värde". I FF's warhamer fantasy kunde man tex slå röda eller gröna tärningar efter humör (typ) och de var fördelade så att gröna lyckades oftare medan röda lyckades bättre.
Jag förstod aldrig hur mycket oftare eller bättre, så jag valde gröna för att det är klart att man vill lyckas på sina slag. Så var den taktiska bedömningen ute ur spelet.

Nu har jag inte spelat nått Fate-spel sen det hette FUDGE och det som gör mig mest osugen är fate-tärningen, Fate tärningen är trist för att det statistiska värdet av en tärning är 0. Varför skulle jag vilja slå noll? Då kan man ju lika gärna inte slå.

Jag gillar dock att man kan ha en särskild bonustärning, som är just bonus och ger nått mer bonus-igt än bara ett plus som både FFs Star Wars och Warhammerspel har.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Dungeon Crawl Classics kör ju med vad de kallar "funkey die" alltså alla de där tärningarna som går att tillverka, men som du inte äger och nästan inte kan köpa. Typ t30, t7 och sånt. Det är ju... också ett val man kan göra.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Jag gillade fudgetärningarna som de funkade i TSOY, det blev behagligt små tal att räkna med när tärningarna normaliserade utfallen kring noll.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Swedish Chef;n210473 said:
En specialtärning per yrke alltså, kul ide. Vet ingen som gör det idag
Tack! Ja, jag var lite nyfiken på att fundera lite över det. Jag tänker mig att man skulle kunna ha ett par tärningar som representerar ens utrustning, ett par som representerar ens yrke och en som representerar specialisering eller något åt det hållet. Som sagt, of the top of my head då.

Krille;n210475 said:
Samma företag som gör X-Wing och Imperial Assault (dvs Fantasy Flight Games) gör även Star Wars Roleplaying-spelen Edge of the Empire, Age of Rebellion och Force and Destiny, som använder specialtärningar inte helt olika de i X-Wing. De gjorde också Warhammer Fantasy Roleplay i en version med specialtärningar, kort och ploppar, även dessa med specialtärningar inte helt olika de i X-Wing (det var typ i Warhammer det började).

Star Wars-spelen har inte exakt det systemet med rustningstärningar eller klasstärningar. Däremot har de gröna och gula tärningar som motsvarar hur bra man är, och på det slänger man lila och röda tärningar för motstånd och svårigheter. Dessutom kan man boosta med bra ljusblå tärningar, och ibland få onda svarta tärningar kastade på sig. De bra tärningarna har framgångssymboler av olika sorter, och de onda tärningar har misslyckande-symboler av olika sorter. Har man fler framgångar än misslyckande så funkar det.

Så de gör ungefär så, och jag tycker de gör det bra.
Det låter riktigt intressant! Hur är känslan när man spelar det? Är det... Jag vet inte, jag är lite ute efter en action-känsla blandat med en taktisk känsla, men det fångar inte riktigt det jag är ute efter. Får man en bra känsla av att olika karaktärer är olika?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ram;n210487 said:
Det låter riktigt intressant! Hur är känslan när man spelar det? Är det... Jag vet inte, jag är lite ute efter en action-känsla blandat med en taktisk känsla, men det fångar inte riktigt det jag är ute efter. Får man en bra känsla av att olika karaktärer är olika?
Action-känslan är det inget fel på, och inte taktiken heller. Förutom framgång och fail så får du extra-resultat som är bra eller dåliga, som antingen spelledaren kan spendera (om det är dåliga) eller som du kan spendera (om det är bra) på extra resultat av olika slag. Det kluriga blir att bestämma vilken extra-effekt som gynnar bäst i längden, och det är därifrån taktiken kommer. Action-känslan kommer av att de där extra resultaten ger en känsla av att mer saker händer än bara handlingen.

Som ett exempel under Force and Destiny så fick jag en massa bra extra-resultat när skurken anföll, men själva skadan var inte så hög. Jag valde att omsätta extra-resultaten till två svarta tärningar, så att jag kunde sänka den motståndarens förmåga till motanfall nästa runda så att jag kunde fokusera på en annan rollperson. "Skurken sopar till med sitt sith-svärd och du parerar hyfsat men den svarta klingan skär ändå i låret. Du skriker till och skurken trycker till med Kraften så att du far rakt in i pelaren och tappar luft och fotfäste. Här, ta en poäng skada och två svarta tärningar till ditt nästa slag." (Svarta tärningar är till nackdel i slag, och man får dem för utomstående hindrande men tillfälliga effekter.)

I avgenomgången kom vi på vad som hade hänt och varför det var mer action i den fajten: i alla andra Star Wars-system så hade den där Force Push varit en separat handling som ingen vill göra eftersom den har lägre skada-per-runda än att bara kötta med lasersvärdet. Här blev den en bonus-effekt som kom naturligt och hade en påtaglig effekt.

---

Man får inte riktigt den individuella känslan, eftersom alla har samma sorts tärningar. Eller snarare, det är ungefär lika individuell känsla i Star Wars Roleplaying som färdighetsvärden och gear-bonus i alla andra rollspel. Du får en påtaglig modifikation av din gear och omständigheterna, men bonusens art är typ alltid en ljusblå eller en svart tärning, svårigheten eller motståndet är alltid lila och röda tärningar, och hur bra du är är alltid gula och gröna tärningar.

Klass- eller gear-unika tärningar skulle kunna öka den individuella effekten om man vill ha mer än det.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag kan bara instämma i Krilles inlägg i den här tråden, och då var jag rejält skeptisk till de unika tärningarna när jag började sätta mig in i FFG's Star Wars-linje. Det som sålde mig på dem, och som gör att jag nu älskar dem, är just att det känns som att de inbjuder till bättre beskrivningar av vad som händer i spelet. Det är också mer osannolikt (men inte omöjligt) att hela resultatet av slaget blir ett "ingenting händer".

Ett enda tärningsslag kan innebära att du lyckas med det du tar dig för, med en mindre negativ bieffekt, samtidigt som du får en annan mycket positiv bieffekt OCH det dessutom inträffar något katastrofalt till följd av handlingen. Extremt exempel, men ett fullt möjligt utfall.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Krille;n210505 said:
[Awesome beskrivning som gör LordTengel spelsugen]

I avgenomgången kom vi på vad som hade hänt och varför det var mer action i den fajten: i alla andra Star Wars-system så hade den där Force Push varit en separat handling som ingen vill göra eftersom den har lägre skada-per-runda än att bara kötta med lasersvärdet. Här blev den en bonus-effekt som kom naturligt och hade en påtaglig effekt.

[- - -]
Håller helt med om att sådana där stämningshöjande sidoanfall (force push, eller för den delen slag och sparkar) kommer in mycket naturligare i beskrivningarna med FFGs system.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Strålande genomgång, stort tack!

Jag har trots intensivt arbete här på jobbet lyckats fundera lite på detta. Det är några saker som jag vill ha in i systemet, flera av dem har jag redan nämnt.

Rustning/försvar/defensiva förmågor
Sneak attack som kan motverka rustningar
Kraftfull magi som är svår att genomföra vilket indirekt leder till...
Förmågor som gör att man kan bygga upp en handling, att man kan spara på sig tärningar för att göra ett större anfall eller lägga en större besvärjelse
Eventuellt vill jag få in om inte förflyttning så manövrering. Sidestep för att återigen prata D&D, 5 foot step för att kunna skjuta med en båge eller liknande.
Ett par andra tankar som inte landat ännu

Och alla dessa skall då stödjas på ett najsigt sätt av tärningarna.

Det kommer troligen att gå åt helveticum, men det är kul att försöka! :)
 

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
Jocke;n210482 said:
[...]

Nu har jag inte spelat nått Fate-spel sen det hette FUDGE och det som gör mig mest osugen är fate-tärningen, Fate tärningen är trist för att det statistiska värdet av en tärning är 0. Varför skulle jag vilja slå noll? Då kan man ju lika gärna inte slå.

[...]
Anledningen är att färdigheter är den viktigaste saken. Om jag har Fight +2, så är det vad jag kommer att rulla de flesta gånger. Men ibland finns det något som skulle andra mina chanser (kanske det skulle heta öde...) och då fick jag bättre eller sämre resultat. Det gillar jag.
 
Top