Nekromanti Rollspel som app i stället för bok

Zadrith

Hero
Jag har bestämt mig för att göra ett rollspel där alla regler och allt kampanjmaterial finns i en app i stället för en bok / pdf. Men det kommer fortfarande att vara ett vanligt penna och pappersrollspel även om man kommer att kunna få visst stöd av datorn/plattan så ersätter den i första hand bara boken.

Varför inte pdf?
Om det bara ska ersätta boken rakt av så hade det väl fungerat lika bra med en pdf men jag vill att spelet ska gå att husregla utan att man måst ha en massa lappar/filer med sina egna husregler.
Vissa delar av systemet (som är en blandning av Tomas Arferts Fantasy och Open D6) kommer att vara svåra att ändra på ett enkelt sätt även om det kommer att gå att skriva om allt. Men man kommer själv att lätt kunna lägga till, ta bort eller förändra attribut, färdigheter, folkslag och yrken så att reglerna uppdateras i stället för att dessa hamnar vid sidan av. Man kommer även att kunna välja vilka extraregler man vill använda och slipper då ha en regelbok som innehåller saker man inte har nytta av. Alla förändringar och inställningar kommer att kunna exporteras / importeras som en Xml-fil så att man kan dela med sig av sin version av spelet om man så önskar.

Interaktiva funktioner
Även om möjligheten att husregla i själva regelboken är huvudsyftet kommer det att finnas funktioner som karaktärsgenerering, tärningsrullare, stridshjälp och ett system för att skapa och generera resultat från olika former av slumptabeller inbyggt i appen.

Hjälp efterlyses
Är det någon som tycker att det låter som ett kul projekt så hade jag gärna samarbetat med någon. Spelet är tänkt att vara ett klassiskt Fantasy-rollspel men i nuläget har jag ingen värld till det så där finns mycket att göra. Spelsystemet är inte heller hundra procent spikat även om jag själv tycker att det blivit riktigt bra. Slutligen kommer jag snart att ha behov av några betatestare. för det krävs det dock att man har en dator eller platta med Windows 8 eller 10.

Slutligen tänkte jag helt enkelt bara tänkt höra om det här hade varit något som någon hade tyckt varit intressant eller kommer jag att vara den enda användaren av ett sådant system?

kwarnberg

Swordsman
Nice! Kul idé!
Jag kör hela mitt spel via en wiki i stället.
Hade gärna engagerat mig i det, men är rätt säker på att jag inte alls har tid. Kanske har tid att hjälpa till att betatesta. Sitter på både Mac och en Windows 8-burk

Snow

Swashbuckler
Kommer appen att följas av en molntjänst där man kan spara sin konfig? Så kan man enkelt dela den med sina vänner.
Alternativt att appen kan ladda reglerna via http get från nätet. Då kan spelledaren spara konfig på sin dropbox eller motsvarande och spelarna laddar automatiskt därifrån.

Windows 8 är inte direkt någon tilltalande plattform. Varför är det en app och inte en webapp? Då kan alla använda den. Coolt om man kan gå in i sin version av listan över färdigheter, vapen eller magiska formler och lägga till och härja runt.

Coolt om spelskaparen släpper frivilliga patchar på reglerna. "Plocka ihop din egen regelbok från den här menyn", mycket smarrigt. Coolt om spelskaparen låter andra dela sina regelförändringar. Om det blir åtminstone lite spelat lär folk göra sina egna versioner ganska seriösa. A och O att det är smidigt att redigera allt.

Zadrith

Hero
Arfert;n104123 said:
Fan, jag vill göra Fantasy! till en nyskapande app. Bara så du vet. ;)
Får jag till den som jag tänkt mig hade det nog inte varit så svårt att fixa en Fantasy-version också om det finns intresse.

Guran89;n104126 said:
Nice! Kul idé!
Hade gärna engagerat mig i det, men är rätt säker på att jag inte alls har tid. Kanske har tid att hjälpa till att betatesta. Sitter på både Mac och en Windows 8-burk
Då hör jag av mig när det finns något att betatesta

Snow;n104155 said:
Kommer appen att följas av en molntjänst där man kan spara sin konfig? Så kan man enkelt dela den med sina vänner.
Alternativt att appen kan ladda reglerna via http get från nätet. Då kan spelledaren spara konfig på sin dropbox eller motsvarande och spelarna laddar automatiskt därifrån.

Windows 8 är inte direkt någon tilltalande plattform. Varför är det en app och inte en webapp? Då kan alla använda den. Coolt om man kan gå in i sin version av listan över färdigheter, vapen eller magiska formler och lägga till och härja runt.

Coolt om spelskaparen släpper frivilliga patchar på reglerna. "Plocka ihop din egen regelbok från den här menyn", mycket smarrigt. Coolt om spelskaparen låter andra dela sina regelförändringar. Om det blir åtminstone lite spelat lär folk göra sina egna versioner ganska seriösa. A och O att det är smidigt att redigera allt.
Mycket av det du föreslår hade varit jättekul att få till men det jag planerar är sådant jag vet att jag kan göra. Anledningen till att det är just till Windows 8 / 10 är att jag är windowsutvecklare och ganska kass på all form av webutveckling men vem vet var det slutar. Det är trots allt ganska kul att lära sig nya saker.

Mutanten

Hero
Snow;n104155 said:
Det här är det enda jag tycker är coolt med "appen". Annars är jag emot allt vad datorer och mobiltelefoner heter i bordsrollspel. Ett rollspel är för mig en helhetsprodukt som består av ett fysiskt exemplar, papperskvalitet, bokbindning, illustrationer, layout mm. Jag vill inte ha ett digitalt rollspel. Den dagen rollspelen blir digitala den dagen slutar jag att köpa rollspel. Jag tackar inte nej till ett spel som en bonus-pdf när jag köper ett rollspel men spelet ska vara en tryckt bok.

CapnZapp

Myrmidon
Ska det vara en app och inte en applikation ska det självklart finnas en Android version, annars är idén dödfödd.

Och är det en applikation ska det givetvis vara ett desktopprogram som funkar på alla Windows datorer.

Zadrith

Hero
CapnZapp;n104236 said:
Ska det vara en app och inte en applikation ska det självklart finnas en Android version, annars är idén dödfödd.

Och är det en applikation ska det givetvis vara ett desktopprogram som funkar på alla Windows datorer.
Ja, det blir en app. Blir den bra är det möjligt att jag gör en androidversion också däremot blir det nog ingen desktopversion för ett sådant här projekt tar nog minst ett år och då tror jag att tillräckligt många har gått över till Windows 10 för att det inte ska kännas meningsfullt att lägga energi på att få den att fungera till äldre versioner också.

Genesis

Ni dés ni maître
Rollspel som app är sjukt bra och jag tycker att det är jättehärligt att folk till slut går i den riktningen. Jag ogillar starkt rollspelsböcker och när rollspel finns som appar kanske jag börjar köpa rollspel (idag köper jag sällan rollspel annat än någon PDF om året), vilket kanske kompenserar för Mutantens frånfälle. :) Framförallt tänker jag mig att en app kan inkludera alla former av beräkningar och slumpgenerering. Division blir inte längre något ett spelsystem måste undvika till varje pris! Spelet kan ha instruktioner som dyker upp när de behövs, bakgrundsmusik färdig osv. Massor av möjligheter!

Däremot är jag kanske inte så intresserad av ditt spel specifikt, eftersom det inte är den typ av spel jag gillar att spela. Men jag välkomnar utvecklingen!

Snow

Swashbuckler
Zadrith;n104244 said:
Ja, det blir en app. Blir den bra är det möjligt att jag gör en androidversion också däremot blir det nog ingen desktopversion för ett sådant här projekt tar nog minst ett år och då tror jag att tillräckligt många har gått över till Windows 10 för att det inte ska kännas meningsfullt att lägga energi på att få den att fungera till äldre versioner också.
Det blir ingen desktopversion men man kommer att kunna köra den på dator?

Zadrith

Hero
Snow;n104323 said:
Det blir ingen desktopversion men man kommer att kunna köra den på dator?
Ja, absolut fördelen med windows-appar är ju att de går att köra lika bra på plattan som på datorn men det gäller ju bara windows 8 eller nyare.

Arfert

Facit
Hade ju föredragit en iOS-app, men det är ju tur att jag har en windows-platta också. ;)

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag hoppas du lyckas. För en sådan grej är vad som kanske blåser liv i hobbyn igen.

En viktig sak att tänka på är att hålla allt digitalt. Så att det inte blir en massa hattande mellan irl-saker och appen. Det är ett vanligt fel folk gör tycker jag . Man har några låtar på datorn och en del bilder och kanske tärningsrullandet, medan resten är irl. Det blir rätt osmidigt.Om det är en app som innehåller allt och är smidigt upplagt tror jag det kan bli en hit.:)

Zadrith

Hero
Ond bråd död;n104440 said:
Jag hoppas du lyckas. För en sådan grej är vad som kanske blåser liv i hobbyn igen.

En viktig sak att tänka på är att hålla allt digitalt. Så att det inte blir en massa hattande mellan irl-saker och appen. Det är ett vanligt fel folk gör tycker jag . Man har några låtar på datorn och en del bilder och kanske tärningsrullandet, medan resten är irl. Det blir rätt osmidigt.Om det är en app som innehåller allt och är smidigt upplagt tror jag det kan bli en hit.:)
Oj, jag tror du har lite högre förväntningar på den här appen än jag har :)

Men jag håller med dig om att en app bör vara så heltäckande som möjligt. Däremot kommer man att kunna skriva ut rollpersoner från appen för man kan ju inte förvänta sig att alla spelare också ska ha den, och de flesta spelare vill fortfarande slå sina tärningsslag som vanligt. Dessutom misstänker jag att de flesta kommer att ha handritade kartor och andra handouts som hanteras utanför appen.

Celledor

Hero
Tycker det låter som en kul och spännande idé även om jag håller med andra om att det är något speciell med att ha en fysisk bok.

Jag har haft liknande idéer förut att lägga som allt i en wiki liknande struktur/databas som enkelt via ett API kopplas till många olika gränssnitt och enheter. En tanke där var även att man skulle kunna välja de "sidor" man ville ha och generera en PDF ifrån det och kanske även kunna beställa hem detta som en fysisk produkt. Systemet skulle kunna automat generera layouten utifrån det dynamiska innehållet.

Sedan hade jag tankar att i allt detta kunna ha flera världar som många tillsammans hjälpte till att skapa och snabbt och enkelt dela. karaktärer som återkommer i flera personers kampanjer och kanske till och med påverkar varandra.

Försökte även komma på ett sätt att föra över sådan som inte sker digital till det digitala.

Då jag programmerat i många år och jobbar som webbutvecklare (Microsoft baserat företag) så rekommenderar jag starkt att gå den vägen. Själva backenden med all logik låter det som du utan problem med din nuvarande erfarenhet kan fixa ihop och att lägga på ett webb gränssnitt till det hela är inte speciellt svårt (du kan ha exakt samma backend som om du inte skulle använda webbteknik), du kommer snabbt komma in i det. Sedan finns det allt mer bra verktyg för att enkelt kunna bygga appar som funkar till alla enheter och Unity 3D kan till och med vara ett alternativ. Börja att bygga en bra grund i flera lager och lägg sedan på de gränssnitt som efterfrågas.

Om en sådan här sak gör rätt och bra från början så kan det bli väldigt bra.

Vill man dra det till sitt mest extreme så skulle man kunna koppla datorspel till samma levande värld samtidigt som traditionella rollspelare sitter vid köksbordet.

Zadrith

Hero
Nu har jag kommit igång med appen och även om jag inte kommit så långt än tänkte jag dela med mig av två screenshots och den xml-fil som använts för att generera dessa. Allt är naturligtvis långt från klart men det visar lite hur jag har tänkt mig att systemet ska fungera och vilka möjligheter man kommer att ha att lätt modifiera reglerna.

http://miralon.se/SoT/1.png
http://miralon.se/SoT/2.png
http://miralon.se/SoT/SoT.xml

Zadrith

Hero
Utvecklingen fortsätter och nu går det även att lägga in bilder i dokumenten.

Attachments

Zadrith

Hero
Strukturen för appen börjar komma på plats och det går nu att ha flera böcker i den och göra inställningar som påverkar böckernas innehåll.

Bilderna blir så små när man bifogar dem så jag går tillbaka till att använda länkar i stället.

http://miralon.se/SoT/1.png
http://miralon.se/SoT/2.png
http://miralon.se/SoT/3.png
http://miralon.se/SoT/4.png
http://miralon.se/SoT/SoT.xml

Den första bilden visar hur biblioteket ser ut. I biblioteket kan man välja vilka böcker man vill ha i sin bokhög, alltså de böcker man kan bläddra i. Anledningen till att jag har biblioteksfunktionen är för att man inte ska behöva ha för mycket att scrolla igenom i bokhögen när man använder appen. Det är också därför jag har lagt introduktionen som en egen bok eftersom det knappast är något man kommer att vilja använda under spelandet.

Den andra bilden visar hur man kan välja vilka regler man vill använda sig av och alla böcker anpassar sig automatiskt efter de val man gjort.

Den tredje och fjärde bilden är helt enkelt sidor ur regelboken.

Som tidigare har jag skickat med den xml-fil som används för att generera böckerna, olika form av speldata och de val man kan göra.

Kom gärna med synpunkter och förslag på funktioner som borde finnas.