Rollspel som designverktyg

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Tänkte bara dela med mig av en .pdf med uppdragstabeller som användes för att utforska ett spelkoncept. Bildmaterialet tillhör Graewolv (dokumentet delas med deras godkännande).

Hade en idé om att utforska konstruktionen av spelmekaniker och -värld genom att "rollspela" dem. Ställas inför situationer genom rollspel som ställde relevanta frågor och tvingade fram intressanta lösningar. Gav väldigt bra resultat tycker jag själv, framförallt kring motivation, fiendskap, fraktioner, och så vidare. För även om vi hade idéer vi visste vi ville inkludera så gav rollspelandet som verktyg ett sätt att utforska och sätta fingret på dem på ett väldigt intressant sätt.

Slumptabeller och formulär, sedan plötsligt framträder någonting som vi inte hade innan. Bargains & Bloodshed skrevs av exakt samma anledning, men då för att utforska sword & sorcery istället för "demon-powered" pangpang.

Kort och gott: rollspel som sätt att utforska världsbyggen är mycket intressant!
 

Attachments

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
173
Location
Malmö
Tänkte bara dela med mig av en .pdf med uppdragstabeller som användes för att utforska ett spelkoncept. Bildmaterialet tillhör Graewolv (dokumentet delas med deras godkännande).

Hade en idé om att utforska konstruktionen av spelmekaniker och -värld genom att "rollspela" dem. Ställas inför situationer genom rollspel som ställde relevanta frågor och tvingade fram intressanta lösningar. Gav väldigt bra resultat tycker jag själv, framförallt kring motivation, fiendskap, fraktioner, och så vidare. För även om vi hade idéer vi visste vi ville inkludera så gav rollspelandet som verktyg ett sätt att utforska och sätta fingret på dem på ett väldigt intressant sätt.

Slumptabeller och formulär, sedan plötsligt framträder någonting som vi inte hade innan. Bargains & Bloodshed skrevs av exakt samma anledning, men då för att utforska sword & sorcery istället för "demon-powered" pangpang.

Kort och gott: rollspel som sätt att utforska världsbyggen är mycket intressant!
Jag gillar Mission Generatorn! Tack för att du delar!
Mission Structure ger enkelt en känsla av äventyr. Jag funderar på om man kan använda den utan att spelet blir alltför linjärt.
Objective 4-24, är det 4d6?
Generatorn är alltså framtagen endast för att användas internt på ett spelföretag?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Mission Structure ger enkelt en känsla av äventyr. Jag funderar på om man kan använda den utan att spelet blir alltför linjärt.
Eftersom uppdragen här hade början, slut, belöning, så är det linjära rättså medvetet. Men det finns också alltid en risk att du misslyckas och att det uppdraget tar slut.

Objective 4-24, är det 4d6?
Yes! Hela grejen använde bara T6:or.

Generatorn är alltså framtagen endast för att användas internt på ett spelföretag?
Ja, och det var alltså mest ett experiment från början för att försöka lista ut saker kring en framtagen spelvärld. Just för att olika resultat, lite regelsystem, och andra enklare saker gjorde att en tvingades svara på frågorna som dök upp. :)
 

Adventuredepot

Mumiejägare
Joined
20 Apr 2024
Messages
33
Vissa TV serier har jag hört folk spekulerat kring om de är baserade på rollspelsäventyr i grund, att rollspel leder till böcker/film.
Ja men absolut. Jag tror det kan vara ett verktyg för worldbuilding. Om man vill veta mer om en kultur i en värld så bör man leva sig in i den.

Men du är inne på att det också ska gå att utveckla fram spelmekanik också via detta? Mitt under spel? Hur skiljer detta sig från att speltesta?

Just här med filen du gav så ser det mer ut som ett verktyg för struktur för storytelling att rollspela efter. Snarare än att rollspelandet driver mekaniken.

Jag blir mer osäker på vad diskussionen är och om det är en diskussion desto mer jag tänker på det. Kan man få förtydligande?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Men du är inne på att det också ska gå att utveckla fram spelmekanik också via detta? Mitt under spel? Hur skiljer detta sig från att speltesta?
Det användes under utvecklingen av ett digitalt spel som framförallt kretsar kring pangpang. Så att speltesta var väsenskilt från detta rollspelandet. Men ja, det som hände var ju att vi kom på saker som vi annars inte tänkt på kring många olika saker. Men framförallt världsbygget.

Det här är inte allt underlaget, utan bara den del som kretsade kring uppdrag och aktiviteter.

Jag blir mer osäker på vad diskussionen är och om det är en diskussion desto mer jag tänker på det. Kan man få förtydligande?
Ville mest dela med mig av något som var intressant som verktyg. Står andra fritt att diskutera. :D
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,748
Location
Göteborg
Tänkte bara dela med mig av en .pdf med uppdragstabeller som användes för att utforska ett spelkoncept. Bildmaterialet tillhör Graewolv (dokumentet delas med deras godkännande).

Hade en idé om att utforska konstruktionen av spelmekaniker och -värld genom att "rollspela" dem. Ställas inför situationer genom rollspel som ställde relevanta frågor och tvingade fram intressanta lösningar. Gav väldigt bra resultat tycker jag själv, framförallt kring motivation, fiendskap, fraktioner, och så vidare. För även om vi hade idéer vi visste vi ville inkludera så gav rollspelandet som verktyg ett sätt att utforska och sätta fingret på dem på ett väldigt intressant sätt.

Slumptabeller och formulär, sedan plötsligt framträder någonting som vi inte hade innan. Bargains & Bloodshed skrevs av exakt samma anledning, men då för att utforska sword & sorcery istället för "demon-powered" pangpang.

Kort och gott: rollspel som sätt att utforska världsbyggen är mycket intressant!
Riktigt bra! Jag gillar att ni definierar en slags level på uppdragen. Och att ett uppdrag sätts ihop av flera mindre delar på olika sätt. Då kommer man också ifrån känslan av räls. Enkelt och snyggt.

Det påminner om hur solorollspel funkar för mig. Jag bestämmer en del grundläggande fakta om en by eller en rymdstation. Sen slumpar jag fram ett uppdrag. Under äventyrets gång blir jag tvungen att beskriva platser, NPCer, rutiner, relationer och organisationer i detalj. Detaljerna sparar jag och återanvänder i andra äventyr. Ett lekfullt sätt att göra en spelvärld levande. SL spelar som förberedelse inför en session eller för att skriva äventyr.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Riktigt bra! Jag gillar att ni definierar en slags level på uppdragen. Och att ett uppdrag sätts ihop av flera mindre delar på olika sätt. Då kommer man också ifrån känslan av räls. Enkelt och snyggt.
Hade velat återbesöka och utöka det, för det har funkat rätt bra som utgångspunkt i andra sammanhang sedan dess också. Men i det där fallet handlade det mer om att se vilken typ av scenarier som faktiskt var intressanta att utforska vidare inför när det skulle implementeras "på riktigt". Tror dock det landade i något helt annat senare.

Gillade framförallt att "Set-Piece Objectives" blev saker som kunde eskalera situationen på rättså tydliga sätt.

###

Jobbar vidare med en rättså omfattande renskrivning av de här metoderna, och som led av det letar jag efter andra exempel. Särskilt i dessa tider, där bordsrollspel faktiskt är något som fler digitala spelskapare bryr sig om.

Hittade exempelvis detta, som finns med i den officiella guiden till Ghost Recon Wildlands:

IMG_5449.jpg
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,748
Location
Göteborg
Hade velat återbesöka och utöka det, för det har funkat rätt bra som utgångspunkt i andra sammanhang sedan dess också. Men i det där fallet handlade det mer om att se vilken typ av scenarier som faktiskt var intressanta att utforska vidare inför när det skulle implementeras "på riktigt". Tror dock det landade i något helt annat senare.

Gillade framförallt att "Set-Piece Objectives" blev saker som kunde eskalera situationen på rättså tydliga sätt.

###

Jobbar vidare med en rättså omfattande renskrivning av de här metoderna, och som led av det letar jag efter andra exempel. Särskilt i dessa tider, där bordsrollspel faktiskt är något som fler digitala spelskapare bryr sig om.

Hittade exempelvis detta, som finns med i den officiella guiden till Ghost Recon Wildlands:

View attachment 19020
Kul att du uppdaterar! Det ser jag fram emot.

Jag testade att göra en serie av korta uppdrag till Odd Soot. Det funkade bra. Rollpersonerna tillhörde en organisation, så det blev enkelt att skicka iväg dem på uppdrag utan att behöva skapa så mycket bakgrund. Mission Structure-tabellen är riktigt bra.
 
Top