Jag funderade på något sätt att formulera rollspelsregler i formellt språk. Det gick inte så bra.
En svårighet är att bestämma terminanterna (atomerna) i språket. Vad är grundläggande enheter i rollspel egentligen?
Sedan är naturligtvis frågan vilka icke-terminanterna (symbolerna, de som bygger upp atomerna) är. Alltså vad finns det för begrepp som byggs upp av enheterna ovan?
Har man väl satt terminanter och icke-terminanter så borde det inte vara så svårt att beskriva transitionsreglerna (hur man får bygga upp icke-terminanter med terminanter).
Allt detta är naturligtvis bara för att man efter det ska kunna beskriva de semantiska reglerna, alltså mer konkret vad grammatiken man ovan specificerade innebär. Detta kräver ett slags språk att översätta till, men det borde inte vara så svårt, eftersom det man förmodligen vill komma fram till är om det är framgång/motgång eller att slå en tärning, också vanlig matte såklart.
Nu till mitt stora problem. För att lyckas ta fram terminanter och icke-terminanter så behövs det att spelets flöde kan beskrivas (det är ju mer eller mindre det som språket ska göra), och det var inte så jättelätt att tolka formellt.
Har ni teorier om hur ett spelmöte går till? Rent regelmässigt alltså, själva ROLLspelandet vill jag inte försöka formulera formellt. Det vore ännu bättre om det går att formulera som ett formellt språk, då det är lättare att jämföra konstruktionen.
Jag avstår från att skriva min egna tes, då det hämmar fantasi. Men frågan är alltså: hur går ett spelmöte till regelmässigt?
- Zire
En svårighet är att bestämma terminanterna (atomerna) i språket. Vad är grundläggande enheter i rollspel egentligen?
Sedan är naturligtvis frågan vilka icke-terminanterna (symbolerna, de som bygger upp atomerna) är. Alltså vad finns det för begrepp som byggs upp av enheterna ovan?
Har man väl satt terminanter och icke-terminanter så borde det inte vara så svårt att beskriva transitionsreglerna (hur man får bygga upp icke-terminanter med terminanter).
Allt detta är naturligtvis bara för att man efter det ska kunna beskriva de semantiska reglerna, alltså mer konkret vad grammatiken man ovan specificerade innebär. Detta kräver ett slags språk att översätta till, men det borde inte vara så svårt, eftersom det man förmodligen vill komma fram till är om det är framgång/motgång eller att slå en tärning, också vanlig matte såklart.
Nu till mitt stora problem. För att lyckas ta fram terminanter och icke-terminanter så behövs det att spelets flöde kan beskrivas (det är ju mer eller mindre det som språket ska göra), och det var inte så jättelätt att tolka formellt.
Har ni teorier om hur ett spelmöte går till? Rent regelmässigt alltså, själva ROLLspelandet vill jag inte försöka formulera formellt. Det vore ännu bättre om det går att formulera som ett formellt språk, då det är lättare att jämföra konstruktionen.
Jag avstår från att skriva min egna tes, då det hämmar fantasi. Men frågan är alltså: hur går ett spelmöte till regelmässigt?
- Zire