Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Ja, ni ser ju ämnet, kan det funka måntro? Jag tänkte mest på bakgrund och fluff, men det är jag...
Det där är olika från person till person, speciellt hur mycket av detaljerna man får med. Har jag läst en bok vill jag minnas den, därför kan jag oftast inte göra så mycket annat än att typ promenera eller diska när jag lyssnar på ljudbok - och då får jag koncentrera mig mer på ljudboken än disken, vilket gör att min sambo blir tokig på mig då det tar 1-2 timmar att diska... Fast tja, nu har vi ju skaffat diskmaskin så vad fan.Radioaktiv said:Lyssnade igenom hela Brott och Straff när jag spelade Farao och Baldurs Gate. Funkar hur bra som helst. Man tar in mycket mer info passivt än vad man tror.
Spola?chryckan said:"Hur f-n var reglerna för riddjur nu igen? spola, spola Nä det är ju magireglerna, då har jag kommit för långt. spola tillbaka, spola tillbaka Det var ju själva f-n, nu är jag tillbaka på stridsreglerna. spola fram, spola fram, osv."
Nä, men i ditt exempel pratar du om magikapitlet och stidskapitlet...chryckan said:Dessutom så får väl inte varje specifik regel sitt eget kapitel?
För att jag skulle ha någon nytta av ett inläst scenario så känns det spontant som att jag skulle vara tvungen att rita/skriva upp allt samtidigt som jag lyssnar på det. Kanske finns nån slags behållning i inlärningen, men det känns tveksamt att det skulle spara tid eller kännas värt arbetet.solvebring said:Scenarion och sådant tror jag skulle funka bra att läsa in, ...
Visst! Fluff och bakgrund som du säger, kanske även ett helt spel, men då ska det nog helst vara ett spel som är gjort så att man lyssnar på inspelningen medan man spelar eller så. Det klassiska rollspelet, som brukar vara en manual av referenskaraktär, funkar nog rätt dåligt som ljudbok rakt av däremot.Tony.M.Meijer said:Ja, ni ser ju ämnet, kan det funka måntro? Jag tänkte mest på bakgrund och fluff, men det är jag...
Jajo, jag tänkte mest ett typ skräckrollspel där ljudboken är radioprogram el. dylika snarare än en inläsning...DeBracy said:Visst! Fluff och bakgrund som du säger, kanske även ett helt spel, men då ska det nog helst vara ett spel som är gjort så att man lyssnar på inspelningen medan man spelar eller så. Det klassiska rollspelet, som brukar vara en manual av referenskaraktär, funkar nog rätt dåligt som ljudbok rakt av däremot.
Fast det förutsätter ju att allting är väldigt fint fördelat. Om magikapitlet är långt och man enbart vill åt typ rubriken "Psykeskonstnad" fem minuter in i det kapitlet blir man lik fan tvungen att "spola" - då räcker det inte med att bara peta fram rätt spår/kapitel.krank said:Nä, men i ditt exempel pratar du om magikapitlet och stidskapitlet...chryckan said:Dessutom så får väl inte varje specifik regel sitt eget kapitel?
Sedan... Jag vet inte, men heter det verkligen "spola" när man väljer spår 23 till exempel? Att seeking kallas spola fattar jag, men byta spår?
På på det samma efter jag skrivit mitt inlägg; att naturligtvis borde man i t.ex. scenariofallet samköra det med en PDF. På PDF:en kan man ha en överblick, typ mindmap, SLP:s, kartor osv.DeBracy said:För att jag skulle ha någon nytta av ett inläst scenario så känns det spontant som att jag skulle vara tvungen att rita/skriva upp allt samtidigt som jag lyssnar på det. Kanske finns nån slags behållning i inlärningen, men det känns tveksamt att det skulle spara tid eller kännas värt arbetet.solvebring said:Scenarion och sådant tror jag skulle funka bra att läsa in, ...
Om man kombinerar så att det finns en ljudfil och en pdf och kan välja att lyssna på valda delar (bakgrund och fluff tippar jag funkar allra bäst) så skulle det säkert kunna vara ett trevligt mervärde.
Medhåll. Rollspel enbart som ljudbok? Nej, det tror jag blir alldeles för svårt att koncentrera sig på och använda. Ljudfiler på hemsida för nedladdning skulle dock kunna vara ett fint komplement till en bok (i digital format eller ej).DeBracy said:Om man kombinerar så att det finns en ljudfil och en pdf och kan välja att lyssna på valda delar (bakgrund och fluff tippar jag funkar allra bäst) så skulle det säkert kunna vara ett trevligt mervärde.