Nekromanti Rollspel som ljudböcker?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ja, ni ser ju ämnet, kan det funka måntro? Jag tänkte mest på bakgrund och fluff, men det är jag...

Storuggla

Champion
Tillåt mig tvivla. Om jag har fluff och bakgrund vill jag kunna bläddra fram det snabbt under spelmötet. Det betvivlar jag en ljudbok skulle klara av. Dessutom skulle jag antagligen reta mig på uppläsarens röst.

Storuggla, suntory!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inga problem med konceptet eftersom jag ändå ogillar att bläddra böcker medan jag spelar, men däremot fixar jag inte ljudböcker rent generellt. Kan inte riktigt koncentrera mig på dem.

Radioaktiv

Hero
Min spelgrupp satt och diskuterade det sist gång vi spelade, och vi kom fram till att just världsbeskrivningar etc. antagligen skulle funka hur bra som helst som ljudböcker. Om inte annat så skulle man kunna lyssna lite innan man började spela.

Det kom ur en diskussion om hur vi sätter stämning innan vi börjar spela. När jag är SL läser jag ändå någon stämningstext innan vi börjar spela, men det skulle vara trevligt att bara kunna ha färdiga att klicka igång.

Radioaktiv

Hero
Lyssnade igenom hela Brott och Straff när jag spelade Farao och Baldurs Gate. Funkar hur bra som helst. Man tar in mycket mer info passivt än vad man tror. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Scenarion och sådant tror jag skulle funka bra att läsa in, och även stämningstexter och sådant. Med andra ord tror jag att mindre prylar som skulle duga som små PDF:er likväl som gratisstuff på en hemsida skulle göra sig bra som ljudklipp. Hela rollspel däremot, mjaej, tveksam.

solvebring

Superhero
Radioaktiv said:
Lyssnade igenom hela Brott och Straff när jag spelade Farao och Baldurs Gate. Funkar hur bra som helst. Man tar in mycket mer info passivt än vad man tror. :gremsmile:
Det där är olika från person till person, speciellt hur mycket av detaljerna man får med. Har jag läst en bok vill jag minnas den, därför kan jag oftast inte göra så mycket annat än att typ promenera eller diska när jag lyssnar på ljudbok - och då får jag koncentrera mig mer på ljudboken än disken, vilket gör att min sambo blir tokig på mig då det tar 1-2 timmar att diska... Fast tja, nu har vi ju skaffat diskmaskin så vad fan. :gremtongue:

Chryckan

Swordsman
För bakgrunds fluff kanske men fatta att sitta och försöka hitta regelanvisningar på en ljudbok.

"Hur f-n var reglerna för riddjur nu igen? spola, spola Nä det är ju magireglerna, då har jag kommit för långt. spola tillbaka, spola tillbaka Det var ju själva f-n, nu är jag tillbaka på stridsreglerna. spola fram, spola fram, osv."
:gremlaugh:

Något säger mig att helvetet för rollspelare är att tvingas spelleda Herosystem på ljudbok. :gremlaugh:

krank

chryckan said:
"Hur f-n var reglerna för riddjur nu igen? spola, spola Nä det är ju magireglerna, då har jag kommit för långt. spola tillbaka, spola tillbaka Det var ju själva f-n, nu är jag tillbaka på stridsreglerna. spola fram, spola fram, osv."
Spola?

Ljudböcker brukar väl vara uppdelade i kapitel? Eller tänker du typ på kassettband?

Chryckan

Swordsman
Jo men jag kan inte hjälpa att svenska språket är arkaisk. Det heter fortfarande spola när man hoppar fram och tillbaka även i elektroniska medier om man inte använder svengelska och säger search.

Dessutom så får väl inte varje specifik regel sitt eget kapitel?

krank

chryckan said:
Nä, men i ditt exempel pratar du om magikapitlet och stidskapitlet...

Sedan... Jag vet inte, men heter det verkligen "spola" när man väljer spår 23 till exempel? Att seeking kallas spola fattar jag, men byta spår?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
Scenarion och sådant tror jag skulle funka bra att läsa in, ...
För att jag skulle ha någon nytta av ett inläst scenario så känns det spontant som att jag skulle vara tvungen att rita/skriva upp allt samtidigt som jag lyssnar på det. Kanske finns nån slags behållning i inlärningen, men det känns tveksamt att det skulle spara tid eller kännas värt arbetet.

Om man kombinerar så att det finns en ljudfil och en pdf och kan välja att lyssna på valda delar (bakgrund och fluff tippar jag funkar allra bäst) så skulle det säkert kunna vara ett trevligt mervärde.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Tony.M.Meijer said:
Ja, ni ser ju ämnet, kan det funka måntro? Jag tänkte mest på bakgrund och fluff, men det är jag...
Visst! Fluff och bakgrund som du säger, kanske även ett helt spel, men då ska det nog helst vara ett spel som är gjort så att man lyssnar på inspelningen medan man spelar eller så. Det klassiska rollspelet, som brukar vara en manual av referenskaraktär, funkar nog rätt dåligt som ljudbok rakt av däremot.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
DeBracy said:
Visst! Fluff och bakgrund som du säger, kanske även ett helt spel, men då ska det nog helst vara ett spel som är gjort så att man lyssnar på inspelningen medan man spelar eller så. Det klassiska rollspelet, som brukar vara en manual av referenskaraktär, funkar nog rätt dåligt som ljudbok rakt av däremot.
Jajo, jag tänkte mest ett typ skräckrollspel där ljudboken är radioprogram el. dylika snarare än en inläsning...

solvebring

Superhero
krank said:
chryckan said:
Nä, men i ditt exempel pratar du om magikapitlet och stidskapitlet...

Sedan... Jag vet inte, men heter det verkligen "spola" när man väljer spår 23 till exempel? Att seeking kallas spola fattar jag, men byta spår?
Fast det förutsätter ju att allting är väldigt fint fördelat. Om magikapitlet är långt och man enbart vill åt typ rubriken "Psykeskonstnad" fem minuter in i det kapitlet blir man lik fan tvungen att "spola" - då räcker det inte med att bara peta fram rätt spår/kapitel.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
solvebring said:
Scenarion och sådant tror jag skulle funka bra att läsa in, ...
För att jag skulle ha någon nytta av ett inläst scenario så känns det spontant som att jag skulle vara tvungen att rita/skriva upp allt samtidigt som jag lyssnar på det. Kanske finns nån slags behållning i inlärningen, men det känns tveksamt att det skulle spara tid eller kännas värt arbetet.

Om man kombinerar så att det finns en ljudfil och en pdf och kan välja att lyssna på valda delar (bakgrund och fluff tippar jag funkar allra bäst) så skulle det säkert kunna vara ett trevligt mervärde.
På på det samma efter jag skrivit mitt inlägg; att naturligtvis borde man i t.ex. scenariofallet samköra det med en PDF. På PDF:en kan man ha en överblick, typ mindmap, SLP:s, kartor osv.

Faktum är att jag försökte göra detta med Vinterskogens hemlighet, det vill säga underlätta innötningen av detaljer. Jag orkade tyvärr inte leta upp allt väsentligt och diktera det. Hade jag gjort det hade jag sedan bara gjort så att jag pluggade detaljerna genom att lyssna på min egen inspelning i iPoden.

Möller

Hubert Hortlax
DeBracy said:
Medhåll. Rollspel enbart som ljudbok? Nej, det tror jag blir alldeles för svårt att koncentrera sig på och använda. Ljudfiler på hemsida för nedladdning skulle dock kunna vara ett fint komplement till en bok (i digital format eller ej).

Jag tror inte heller det bara behöver vara fluff som uppläses. Rollspelsskapare brukar inte vara några skönlitterära fantaster, så att lyssna på novellerna som ofta finns med ser jag inte som så särdeles speciellt. Och mer strukturerat fluff, »världsbeskrivningar« kan vara rätt torra även när de är bra.

Regler blir lätt långa, men skulle man inte kunna tänka sig sammanfattningar? Lyssna för att påminna sig om hur t.ex. stridsreglerna fungerade. Eller för spelarna, en introduktion till spelet och kanske hur man skapar en rollperson. Fluff inkluderat. För spelledarna som vill att spelarna anstränger sig och läser på, men för spelarna som inte gillar att läsa (men ändå kan anstränga sig lite). Saga har en sammanfattning av världen Albino på sin hemsida, som spelledaren kan uppmana spelarna att läsa. Den tror jag skulle passa bra i ljudformat.

!Paxen

Swashbuckler
Som många andra så vill jag ha infon så att den går snabbt och enkelt att få fram. Men, det skulle vara ett bra supplement. Liksom, följer med själva regelboken eller något sådant.