Nekromanti Rollspel som ljudböcker?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror det är svårt att få det bra, men jag gillar att man försöker att testa ny mark. Genom misslyckanden lär man sig. Jag tycker nya initiativ är kul och skulle gärna försöka fånga ett sådant experiment om det släpptes fri.

Jag vet att allas vår Han lekt med tanken att göra Matiné som en ljudbok en gång. Borde finnas bevarat i någon post som är begravet djupt ned i forumsarkiven. (Jag borde fortfarande ha kvar ljudfilerna som han la ut som test, men jag tänker inte posta dem utan Hans tillstånd.) Nu vet vi ju med facit i hand att det inte blev någon ljudbok, men det bevisar att tankarna funnits där tidigare.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Möller said:
Regler blir lätt långa, men skulle man inte kunna tänka sig sammanfattningar? Lyssna för att påminna sig om hur t.ex. stridsreglerna fungerade. Eller för spelarna, en introduktion till spelet och kanske hur man skapar en rollperson.
Det där tror jag är helt rätt ide, mer som ett supplement för att förenkla för spelledaren och crowd-sourca reglerna.

Rickard

Urverk speldesign
Robert Jonsson said:
Jag vet att allas vår Han lekt med tanken att göra Matiné som en ljudbok en gång. Borde finnas bevarat i någon post som är begravet djupt ned i forumsarkiven.
Fanns bara på hemsidan, mig veterligen. Min tanke med ljudboken var inte att läsa från den skrivna texten utan istället återberätta och förklara de viktigaste delarna. Jag tror mycket på att man kan förmedla mer saker på kortare tid i rent tal, framförallt kunna exemplifiera på ett mycket lättare och naturligare sätt. Kanske till och med ta in exempel från ett inspelat spelmöte.

Ljudbok i formen av någon som läser regler? Nej, det kommer inte att funka (i den värld jag föreställer mig det). Däremot att ha en ljudbok som återberättar reglerna. Då blir det dessutom ett väldigt bra komplement till boken, då läsaren/lyssnaren får samma sak fast från ett annat perspektiv.

/Han som borde ta upp tanken igen att göra en ljudbok

Eksem

Champion
Jag skulle definitivt kunna tänka mig en settingbeskrivning i poden! Vara ute och ta en frisk promenix och ta in en setting samtidigt. I like.

Regler och sådant är förstås en obegripligt dålig idé, men det säger ju sig självt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Han said:
Ljudbok i formen av någon som läser regler? Nej, det kommer inte att funka (i den värld jag föreställer mig det). Däremot att ha en ljudbok som återberättar reglerna.
Jo, det där med att ha någon som ger en kort genomgång av reglerna är ju rätt naturligt, jag menar, oftast har jag utsats för regler genom att någon har förklarat dem för mig, typ: Om du hamnar i strid så börjar du med att slå initiativ och sen så gör du såhär...

Kanske något åt det hållet, lite mer förklarande men inte så mycket faktiska regler som en kort genomgång av moment?